user icon

Haas F1 husselt pitcrew door elkaar na flaters in Australië

  • Gepubliceerd op 05 apr 2018 13:39
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra

Haas F1 Team heeft maatregelen getroffen om een herhaling van de mislukte pitstops zoals in Australië te voorkomen. De Amerikaanse renstal leek in Melbourne op weg naar een topresultaat, met beide rijders dik in de punten, totdat het bij de stops helemaal mis ging. Zowel Kevin Magnussen als Romain Grosjean moest vlak na hun pitstop de strijd staken omdat een van de wielen niet juist bevestigd was.

Dat mag niet meer gebeuren. Haas F1 heeft de pitcrew daarom wat door elkaar gehusseld. Niet om degenen die fouten begingen te straffen, maar in een poging om het vertrouwen wat op te krikken. De Amerikaanse renstal moet sowieso meer oefenen op de pitstops, dat hadden ze in Australië niet voldoende gedaan, gaf teambaas Günther Steiner toe. Vandaag keken enkele monteurs van Haas F1 in elk geval aandachtig naar de pitstop-oefeningen van partner Ferrari.

Steiner: "We hebben de indeling van de pitcrew wat veranderd. Niet omdat er fouten zijn begaan, maar om het vertrouwen te herstellen. Als je alles hetzelfde blijft doen en er zit iemand tussen die al niet blaakt van het zelfvertrouwen, dan is de kans groot dat diegene opnieuw in de fout gaat. Je geeft ze een andere rol en andere taken in de hoop dat ze dan hun vertrouwen terugvinden."

"Dat is wat we gedaan hebben voor dit weekend. We zijn sinds gisteren ook al druk aan het oefenen. We proberen zoveel mogelijk pitstops te oefenen voordat de race begint. We moeten ook oppassen, want het is fysiek zwaar en we willen onze pitcrew niet overbelasten. Als ze vermoeid raken, heeft het geen zin om verder te gaan met oefenen, want dan verslapt de concentratie, sluipen er weer fouten in en brokkelt het vertrouwen weer af."

"Met een vermoeide pitcrew leer je niks, dan ben je ze gewoon aan het afbeulen. Het is aan de teammanager om te bepalen wanneer de grens is bereikt. We proberen in elk geval zoveel mogelijk op pitstops te oefenen, zoals we vorig jaar wel deden en in Australië niet hebben gedaan." Haas F1 heeft ook een extra lid aan de pitcrew toegevoegd om manueel het automatische release system te overreden.

Reacties (23)

Login om te reageren
  • mrjem

    Posts: 271

    we gaan het zien, zou zonde zijn als ze weer een goede klassering zouden laten vallen door de pitstops

    • + 0
    • 5 apr 2018 - 13:55
  • droopz

    Posts: 777

    ben benieuwd wat chef-slang betaald krijgt die de slangen vast houdt wanneer er een wagen van de renstal voor je wegrijdt.

    • + 0
    • 5 apr 2018 - 14:05
    • The dre

      Posts: 2.184

      Niet veel.
      Monteurs/engineers en dat soort volk wel, de rest zou het meer uit passie doen dan voor de centen.

      • + 0
      • 5 apr 2018 - 14:10
    • @DROOPZ... kom op even serrieus...

      zoals iedereen weet is de pitcrew bij de pitstop de groep monteurs aangevuld met b.v. de vrachtwagen chauffeur van de pitinrichting, hospitallity, etc (omdat dit meestal sterke stevigge gasten zijn). Deze mensen doen dat dus onafhankelijk van hun functie en wat ze betaald krijgen er naast. Tevens is wat jij zo denigrerend "chef-slang" noemt gewoon één uit die groep die puur uit vriendendienst naar de andere teams even de slangen aan de kant houdt...

      Als ik veel van jou reacties lees zijn ze vaak van dit soort niveau. Waarom? Wat heeft deze vraag voor een toegevoegde waarde?

      • + 3
      • 5 apr 2018 - 14:22
    • droopz

      Posts: 777

      @remedy81 ik zou toch eens wat minderen met het azijn dat sowieso, als je mijn reacties al niet kan waarderen zou ik je ook aanrijden om er sowieso als niet "veel" te gaan lezen.

      even serieus zeg je? jij brengt serieus zijn wel naar een heel nieuw level waar zelfs menig aziaat niet aan kan tippen... daimn wat heb jij een saai leven zeg.

      • + 1
      • 5 apr 2018 - 15:04
  • volgens mij heeft er maar 1 iemand een fout gemaakt, en dat is de lolypopman.

    • + 0
    • 5 apr 2018 - 14:10
    • beide keren was duidelijk te zien dat de monteurs aangaven niet klaar te zijn.

      • + 0
      • 5 apr 2018 - 14:11
    • aan de andere kant stonden ze ook voor het eerst onder enorme druk.

      • + 0
      • 5 apr 2018 - 14:13
    • @NEPPATSREV Dan moet je echt beter kijken... Er bestaat namelijk geen lollipop man meer... Er zit een licht voor de coureur die pas op groen gaat als alle monteurs met wielsleutel op de sleutel een knopje hebben ingedrukt dat ze klaar zijn. Deze gast die de moer dus niet goed vast heeft gedraaid heeft zijn knopje dat hij klaar is wel ingedrukt. Dat is ook te zien pas als de auto wegrijdt zie je hem reageren...

      Haas F1 heeft ook een extra lid aan de pitcrew toegevoegd om manueel het automatische release system te overreden... Dit geeft al aan dat ze dit systeem dus willen kunnen overrulen....

      • + 0
      • 5 apr 2018 - 14:26
    • Dan klopt het systeem niet. Vroeger ging men rijden als alle armen omhoog waren, dit probleem kende Ferrari ook met Massa. Afschaffen dus en gewoon armen omhoog als je klaar bent. Maar thx voor de info, ik heb het echt vaak bekeken en het eerste wat ik zie is paniek, nog voordat ze weg rijden.

      • + 0
      • 5 apr 2018 - 14:44
    • dat lijkt me duidelijker dan vertrouwen op een lampje die je niet meer kan uitzetten als je eenmaal hebt gedrukt.

      • + 0
      • 5 apr 2018 - 14:46
    • Probleem is dat het systeem ,de wheelgun bij een bepaalde aanhaalspanning , al slipt of stopt .. als de moer er scheef opzit lijkt het of het wiel vastzit maar zit feitelijk niet eens tegen de velg aan... Monteur ziet dat niet , of te laat...

      • + 1
      • 5 apr 2018 - 15:32
    • terug naar de steeksleutel.

      • + 0
      • 5 apr 2018 - 16:46
  • masf1

    Posts: 7.063

    Ik gok op rechts achter.

    • + 0
    • 5 apr 2018 - 14:20
    • Bij Magnussen was het links voor en bij Grosjean Links achter....

      • + 0
      • 5 apr 2018 - 14:28
    • snailer

      Posts: 5.774

      Ik kan het mis hebben omdat ik er verder niet zo meer op heb gelet bij de herhalingen. Maar ik had het idee dat het bij de eerst pitstop links fout ging. Ik had dus aangenomen dat er twee verschillende mensen in de fout zijn gegaan. Maar goed. Nu twijfel ik.

      • + 0
      • 5 apr 2018 - 14:31
    • snailer

      Posts: 5.774

      Ik zie nu je reactie pas remedie. Ik dacht gezien te hebben. Links achter de eerste keer en rechts voor de tweede keer. Maar wat ik zeg. Nooit er naar gekeken in de herhalingen.

      • + 0
      • 5 apr 2018 - 14:35
    • Heren hierboven. Mas zijn opmerking gaat niet over afgelopen race maar over de volgende. Na het husselen van de pitcrew gokt hij dat de zwakke schakel nu rechts achter komt te zitten.

      • + 0
      • 5 apr 2018 - 14:46
  • geert61

    Posts: 1.099

    komt wel goed hebben 8 wielmoeren besteld bij ferrari die passen beter op de naven van ferrari nu maar afwachten wat mclaren daar van vind

    • + 0
    • 5 apr 2018 - 14:49
  • Oefenen,en nog is oefenen.... dat soort zaken kan je blind doen, nee, moet je blind kunnen doen zonder nadenken...

    • + 0
    • 5 apr 2018 - 15:25
    • Misschien deed die ene het daadwerkelijk blind ;)

      • + 1
      • 5 apr 2018 - 16:04
  • mediF1

    Posts: 2.812

    Ze nemen het Hazenpad

    • + 0
    • 5 apr 2018 - 16:23
  • jd2000

    Posts: 5.075

    Snap ondertussen wel dat ze een 1 op 1 kopie van Ferrari hebben. Als je nog geen wielmoer kan aandraaien, hoe moet je dan in godsnaam een auto ontwikkelen.

    • + 0
    • 5 apr 2018 - 17:38

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 17 apr 1986 (35)
  • Geb. plaats Geneve, Frankrijk
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel