Coureurs review deel 22: Felipe Massa - Ferrari

• Gepubliceerd op 21 dec 2010 13:02
  • comments 11
  • Door: Robin Smeets
Felipe Massa eindigde 2010 als zesde in het wereldkampioenschap Formule 1. Daardoor bekijkt F1Today.nl vandaag zijn seizoen met alle hoogte- en dieptepunten in het 22ste deel van de coureur reviews.

Felipe Massa maakte na acht jaar karten zijn debuut in de autosport op 17-jarige leeftijd in 1998. In 2000 werd de Braziliaan kampioen in zowel de Italiaanse als de Europese Formule 3 en maakte een jaar later de overstap naar de Euro Formule 3000. Ook hierin verspilde hij geen tijd en pakte meteen in zijn eerste seizoen de titel. Dit leverde Massa een Formule 1-contract op voor 2002 bij Sauber. Talentspotter Peter Sauber zag in Massa de ideale opvolger van de naar McLaren vertrokken Kimi Raikkonen.

Al in zijn tweede race scoort Massa een punt, maar maakt nog te veel fouten gedurende het seizoen. Sauber besluit om de Braziliaan voor een jaartje bij Ferrari te stallen waar hij als testrijder aan de slag kan. In 2004 keert Massa terug bij Sauber en ondanks dat hij met 10 punten verschil wordt verslagen door teamgenoot Giancarlo Fisichella mag de Braziliaan in 2005 aanblijven als coureur. In 2006 volgt de gedroomde overstap naar topteam Ferrari, waar hij in 2008 zijn topjaar kent. Lange tijd strijdt Massa mee om de titel, maar moet deze uiteindelijk toch laten aan Lewis Hamilton.

Tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2010 komt Massa weer voor het eerst in actie na zijn heftige crash in Hongarije een jaar eerder. Zijn terugkeer verloopt goed met een tweede plaats, maar meteen moet hij zijn nieuwe teamgenoot Fernando Alonso voor zich dulden. Ook in Australië mag Massa het podium beklimmen en in Maleisië vecht de Braziliaan zich naar de zevende plaats in de race nadat hij als 21ste moest starten. Net als Alonso, Lewis Hamilton en Jenson Button gaat Massa de mist in tijdens de regenachtige kwalificatie.

[LEFT_IMG=8248][/LEFT_IMG]In China kent Massa zijn eerste teleurstellende race van het seizoen. In de kwalificatie geeft hij al drie tienden toe op Alonso en in de race komt hij niet verder dan de negende plaats. Ook Spanje verloopt niet volgens plan met een zesde plaats. In Monaco rijdt Massa een solide race met de vierde plaats als resultaat. In de Grand Prix van Turkije is Massa duidelijk de meerdere over teammaat Alonso met een achtste plaats in de kwalificatie tegen de twaalfde stek van de Spanjaard. Ook in de race blijft Massa Alonso voor.

Daarna volgen echter drie zeer teleurstellende weekenden. De kwalificaties in Canada, Valencia en Silverstone verlopen nog redelijk, maar Massa weet in geen van de drie races punten te scoren. In Canada komt hij al meteen in de eerste bocht in aanraking met Vitantonio Liuzzi en in Valencia komt hij niet verder dan de elfde plaats. In Engeland kent Ferrari sowieso een slechte race met Alonso die een drive through-penalty krijgt en Massa die niet verder komt dan de vijftiende plaats. Hij eindigde nog achter Alonso…

In Duitsland kan Massa sinds lange tijd weer strijden om de overwinning, nadat Ferrari duidelijk een inhaalslag heeft gemaakt met het ontwikkelen van de auto. Massa pakt de leiding bij de start, maar moet deze in de race afstaan aan teamgenoot Alonso die er beter voor staat in het kampioenschap (98 tegen 67). De Braziliaan stapt met een zuur gezicht op het podium, maar scoort in de vier races erna nog veel waardevolle punten met als hoogtepunt het podium in Monza, waar Alonso voor Ferrari de race wint.

In Zuid-Korea profiteert Massa nog van de uitvalbeurten bij Red Bull Racing en pakt zijn vijfde podium van het jaar. De Braziliaan rijdt een teleurstellende thuisrace in Sao Paulo met slechts de vijftiende plaats als resultaat. Hij sluit het seizoen in Abu Dhabi af in mineur met één mager puntje. Lange tijd zit hij vast achter de, normaal gezien, veel langzamere Toro Rosso van Jaime Alguersuari.

[RIGHT_IMG=8607][/RIGHT_IMG]Felipe Massa heeft geen goed seizoen achter de rug. In zijn eerste jaar na zijn crash in Hongarije, wat hem bijna zijn carrière kostte, krijgt Massa meteen te maken met tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso. De Spanjaard won meteen de liefde van Ferrari en Massa was niet opgewassen tegen de snelheid van Alonso. De Braziliaan wordt ‘beschermd’ door Ferrari en heeft al een contract tot en met 2012, maar Ferrari-president Luca di Montezemolo heeft al aangegeven dat de prestaties van Massa in 2010 hem zwaar tegenvielen.

Statistieken Felipe Massa 2010
Team: Ferrari
Races: 19