Coureurs review deel 22: Felipe Massa - Ferrari
- Gepubliceerd op 21 dec 2010 13:02
-
11
- Door: Robin Smeets
Felipe Massa maakte na acht jaar karten zijn debuut in de autosport op 17-jarige leeftijd in 1998. In 2000 werd de Braziliaan kampioen in zowel de Italiaanse als de Europese Formule 3 en maakte een jaar later de overstap naar de Euro Formule 3000. Ook hierin verspilde hij geen tijd en pakte meteen in zijn eerste seizoen de titel. Dit leverde Massa een Formule 1-contract op voor 2002 bij Sauber. Talentspotter Peter Sauber zag in Massa de ideale opvolger van de naar McLaren vertrokken Kimi Raikkonen.
Al in zijn tweede race scoort Massa een punt, maar maakt nog te veel fouten gedurende het seizoen. Sauber besluit om de Braziliaan voor een jaartje bij Ferrari te stallen waar hij als testrijder aan de slag kan. In 2004 keert Massa terug bij Sauber en ondanks dat hij met 10 punten verschil wordt verslagen door teamgenoot Giancarlo Fisichella mag de Braziliaan in 2005 aanblijven als coureur. In 2006 volgt de gedroomde overstap naar topteam Ferrari, waar hij in 2008 zijn topjaar kent. Lange tijd strijdt Massa mee om de titel, maar moet deze uiteindelijk toch laten aan Lewis Hamilton.
Tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2010 komt Massa weer voor het eerst in actie na zijn heftige crash in Hongarije een jaar eerder. Zijn terugkeer verloopt goed met een tweede plaats, maar meteen moet hij zijn nieuwe teamgenoot Fernando Alonso voor zich dulden. Ook in Australië mag Massa het podium beklimmen en in Maleisië vecht de Braziliaan zich naar de zevende plaats in de race nadat hij als 21ste moest starten. Net als Alonso, Lewis Hamilton en Jenson Button gaat Massa de mist in tijdens de regenachtige kwalificatie.
[LEFT_IMG=8248][/LEFT_IMG]In China kent Massa zijn eerste teleurstellende race van het seizoen. In de kwalificatie geeft hij al drie tienden toe op Alonso en in de race komt hij niet verder dan de negende plaats. Ook Spanje verloopt niet volgens plan met een zesde plaats. In Monaco rijdt Massa een solide race met de vierde plaats als resultaat. In de Grand Prix van Turkije is Massa duidelijk de meerdere over teammaat Alonso met een achtste plaats in de kwalificatie tegen de twaalfde stek van de Spanjaard. Ook in de race blijft Massa Alonso voor.
Daarna volgen echter drie zeer teleurstellende weekenden. De kwalificaties in Canada, Valencia en Silverstone verlopen nog redelijk, maar Massa weet in geen van de drie races punten te scoren. In Canada komt hij al meteen in de eerste bocht in aanraking met Vitantonio Liuzzi en in Valencia komt hij niet verder dan de elfde plaats. In Engeland kent Ferrari sowieso een slechte race met Alonso die een drive through-penalty krijgt en Massa die niet verder komt dan de vijftiende plaats. Hij eindigde nog achter Alonso
In Duitsland kan Massa sinds lange tijd weer strijden om de overwinning, nadat Ferrari duidelijk een inhaalslag heeft gemaakt met het ontwikkelen van de auto. Massa pakt de leiding bij de start, maar moet deze in de race afstaan aan teamgenoot Alonso die er beter voor staat in het kampioenschap (98 tegen 67). De Braziliaan stapt met een zuur gezicht op het podium, maar scoort in de vier races erna nog veel waardevolle punten met als hoogtepunt het podium in Monza, waar Alonso voor Ferrari de race wint.
In Zuid-Korea profiteert Massa nog van de uitvalbeurten bij Red Bull Racing en pakt zijn vijfde podium van het jaar. De Braziliaan rijdt een teleurstellende thuisrace in Sao Paulo met slechts de vijftiende plaats als resultaat. Hij sluit het seizoen in Abu Dhabi af in mineur met één mager puntje. Lange tijd zit hij vast achter de, normaal gezien, veel langzamere Toro Rosso van Jaime Alguersuari.
Het oordeel van F1Today.nl
[RIGHT_IMG=8607][/RIGHT_IMG]Felipe Massa heeft geen goed seizoen achter de rug. In zijn eerste jaar na zijn crash in Hongarije, wat hem bijna zijn carrière kostte, krijgt Massa meteen te maken met tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso. De Spanjaard won meteen de liefde van Ferrari en Massa was niet opgewassen tegen de snelheid van Alonso. De Braziliaan wordt beschermd door Ferrari en heeft al een contract tot en met 2012, maar Ferrari-president Luca di Montezemolo heeft al aangegeven dat de prestaties van Massa in 2010 hem zwaar tegenvielen.
Statistieken Felipe Massa 2010
Team: Ferrari
Races: 19
Finishes: 18 (95%)
Pole positions: 0
Overwinningen: 0
Snelste ronden: 0
Podiumplaatsen: 5
Punten: 144
Gemiddelde startpositie: 8
Gemiddelde finishpositie: 7
Eindplaats 2010: 6
Morgen deel 23 van de coureurs reviews: Jenson Button
Trending nieuws
-
Goed nieuws voor Verstappen: "Podium in Oostenrijk zit er zeker in"
Isack Hadjar kijkt met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur verwacht dat het team va...
23 jun 2026 08:11 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Team Verstappen staat voor enorme uitdaging
Het team van Max Verstappen gaat aankomend weekend op jacht naar succes in de 24 uur van Spa-Francorchamps. Terwijl V...
23 jun 2026 07:36
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.755 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (11)
Login om te reagerenPosts: 223
Massa gaat ook in 2011 niet top presenteren... ik ben bang dat de auto al op Alonso\'s karakter gebouwd is. volgend jaar gaan deze coureurs vechten voor races:
Alonso
Vettel
Webber
Hamilton
Button
Schumacher
Rosberg en Kubica miss ook
voor de titel gaan:
Alonso
Vettel
Hamilton
Rosberg
Posts: 1.725
dat weten we dan ook weer.
Posts: 2.852
Ook mooi dat je vind dat Schumacher zeker voor de overwinning gaat vechten, en Rosberg misschien, maar dat Rosberg wel voor het kampioenschap gaat en Schumacher niet.
Zeer solide, ik zou dan ook zeker inzetten op een van de vele goksites, wie weet wordt je nog rijk joh!
Posts: 305
Nog geen meter gereden en nu al een voorspelling. Knap.
Posts: 880
@amirk, wat ben je toch een spoiler. ;-)
Posts: 97
Persoonlijk hoop ik dat hij volgend jaar Alonso verslaat op dezelfde wijze als Raikkonen in 2008 en 2009 waar hij tot zijn ongeluk meestal sneller was dan Raikkonen.
Posts: 3.471
Dat ie Fernando gaat verslaan denk ik niet, maar ik hoop zeker wel dat hij het Alonso flink moeilijk kan maken!
Posts: 962
Massa heeft geen enkel moment indruk gemaakt dit jaar. Alonso was over het gehele jaar op ALLE punten beter. Natuurlijk is dat niet gek, Alonso wordt door vele experts en kenners gezien als de beste coureur van het veld, maar Massa leek wel een rooky naast Alonso. Dat voor iemand die ooit bijna wereldkampioen was (met erg veel hulp van de FIA, maar toch!) is gewoon niet goed. 108 punten verschil, 15-4 in kwalificatie (en dat is dan inclusief Monaco, waar Alonso z\'n auto in de muur hing), 14-5 in races, 5-0 in raceoverwinningen (ik ben me ervan bewust dat de teamorderzege daarbij zit, maar Alonso was ook toen beduidend sneller) en waar Alonso vaak indruk heeft gemaakt dit jaar, heeft Massa vaak anoniem rondgereden, want laten we eerlijk zijn: Wie herinnert zich, behalve het teamorderincident, ook maar IETS van Massa seizoen 2010? Hij deed absoluut niet mee, hoort niet in de top 10 thuis van rijders vorig jaar.
Posts: 18.535
Wanneer was Alonso toen beduidend sneller? Toen ze Massa zijn motor naar beneden schroefde? Alonso kon er niet voorbij, alleen toen Massa een foutje maakte, kon hij er langs, maar er nog steeds niet voorbij. Dan zijn al je statistieken alweer een beetje anders.
Wat ik me nog herinner van Massa? Zijn podia\'s in de eerste twee races, toen hij daarna zelfs even aan de leiding van het WK stond, Alonso die hem bijna in de Lewisgrindbak dropte om toch maar eerst in de pitlane te zijn, het teamorderincident, zijn goede race in Monza en hoe hij mede geslachtofferd werd door Ferrari in Abu Dhabi.
Posts: 962
Ik ga die discussie niet nogmaals voeren. In die podia die je noemt werd ie overschaduwd door Alonso die in de eerste race boven hem stond en de 2e race opgehouden werd door hem. Wanneer was ie beduidend sneller? Hij moest zelfs nog ínhouden omdat Massa de deur keihard dichtsmeet. Toen moest Alonso z\'n motor laten koelen en, door Massa\'s pace, werd ie ook nog eens terug gedrongen naar Vettel toe. Die teamorder was volledig gerechtvaardigd. Hij heeft gewoon geen ruk gepresteerd dit jaar en je weet het.
Posts: 1.725
wat ik mij herinner van Massa dit jaar? Aanrijdingen met jan en alleman in Canada, mislukte pitstop in Brazilie, Alonso meermaals vrije baan gegeven in Bahrein, Monza en Hockenheim. Lekke band in de eerste ronde in Silverstone. Safety car van Valencia die hem van plaats 4 naar 17 bracht. Elektrisch circuit dat uitviel in Singapore Q1, terwijl de wagen blijkbaar goed genoeg was voor pole, als pasmunt voor Webber gebruikt in Abu Dhabi, ik kan nog wel een tijdje door gaan .... Hij heeft er niet het beste seizoen opzitten maar de omstandigheden zaten ook niet bepaald mee. Het zag er nochtans schitterend uit toen hij in de eerste kwalificatie van het jaar meteen een stuk sneller was dan Alonso. Als je halverwege het seizoen dan ook geen kans meer maakt op de wereldtitel dan kan ik begrijpen dat de motivatie ergens zoek is.