user icon

'Kubica kan niet overweg met nieuwe Pirelli-banden'

  • Gepubliceerd op 10 jan 2018 15:15
  • comments 44
  • Door: Rob Veenstra

Het onvermogen van Robert Kubica om het maximale uit de nieuwe banden te halen zou de reden zijn waarom Williams voor 2018 overgeschakeld is op een andere optie. Dat meldt de Poolse site Sportowefakty.wp.pl op basis van een gesprek met BBC-verslaggever Andrew Benson. Kubica was favoriet voor een stoeltje bij Williams, maar het team lijkt nu voor Sergey Sirotkin te kiezen.

Benson: "Het grootste probleem voor Kubica vormde zijn snelheid in de kwalificatierondjes, waarbij de auto met zo min mogelijk brandstof op pad wordt gestuurd. Robert slaagde er daarin niet in om zijn rondetijden significant te verbeteren. Ik heb ook informatie ontvangen dat de 33-jarige Pool tegenover zijn managers toegegeven heeft niet overweg te kunnen met de nieuwe banden van Pirelli."

"Dat is op zich ook niet gek. De reguliere Formule 1-coureurs klagen al geregeld over de revolutionaire banden van Italiaanse makelij. Voor Kubica was dat aanpassingsproces nog moeilijker. Hij heeft de afgelopen zes jaar geen ervaring met de Pirelli-banden opgedaan. De teamleiding van Williams trok de conclusie dat Kubica de banden niet onder de knie kon krijgen en dat ze geen risico's kunnen nemen. Daarom gaan ze nu voor Sirotkin."

Williams legt momenteel de laatste hand aan een contract voor Sirotkin voor 2018. De Rus telt tussen de 15 en 20 miljoen euro neer om een seizoen in de Formule 1 te racen.

Reacties (44)

Login om te reageren
  • Warri

    Posts: 208

    $troll kan ook niet overweg met de nieuwe banden van Pirelli, maar papa $troll betaald natuurlijk meer.

    Volgens jaar twee pannenkoeken in de William$

    • + 0
    • 10 jan 2018 - 15:20
    • Ik heb helemaal niets met Felipe Massa en ben blij dat hij eindelijk met pensioen is maar zo langzamerhand hadden ze beter Massa nog een jaar kunnen inhuren....

      • + 3
      • 10 jan 2018 - 15:44
    • Die pannenkoek stond anders wel een keer op het podium dit jaar...

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 16:34
    • Warri

      Posts: 208

      @leroyvdheuvel - Je komt serieus niet verder dan wat scorebord journalistiek? Je weet zelf toch ook dat dit komt doordat de rest uitviel door een crash, technische problemen en straffen. Maar je hebt de race blijkbaar niet gezien.

      • + 2
      • 10 jan 2018 - 16:44
    • Tja ach, je heb mensen die naar scoreborden kijken en je heb mensen die alleen maar haat en nijd richting fam. Stroll uiten......

      • + 6
      • 10 jan 2018 - 17:05
    • @WARRI

      Het woord scorebordjournalistiek ontspruit uit het scorebord.
      Zonder scorebord ook geen scorebord journalistiek.
      Dit bord heeft een functie anders is het nutteloos.

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 17:32
    • zekers Stoffelman, het scorebord is waar het uiteindelijk allemaal om draait!
      jawel jongens, meisjes en shemales

      • + 2
      • 10 jan 2018 - 18:13
    • Dus Stoffel is een waardeloze coreur. Tenminste dat zegt het scorebord.

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 18:38
    • @WARRI, wat wil je nu zeggen, dat ze met Kubica wel een top rijder hadden binnengehaald, ik heb het hier al eens eerder gezegd, het is eeuwig zonde van dit talent, maar het was bij Williams niet meer dan een publiciteitsstunt. Hij komt door zijn armpje kracht en daardoor snelheid tekort.

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 18:49
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Pannenkoeken kunnen niet staan, hoogstens liggen.

      Lekker beleggen, oprollen en happen maar!

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 19:48
    • Iedere behanger kan een f1 wagen besturen. Maar echt hard gaan is alleen weggelegd voor de racers zoals Max, Seb, Lewis en Fernando etc. etc.

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 19:53
    • Warri

      Posts: 208

      @DUTCHICEMAN - Heeft niets met haat en nijd te maken, zijn gewoon feiten die jij en een paar anderen van de $troll fanclub niet onder ogen willen zien.
      Misschien moet je eens een f1 race bekijken, maar ik snap dat je dat als Raikkonen/Ferrari fan heel erg zwaar valt.

      @STOFFELMAN- Blijkbaar een uitspraak die belgen niet kennen of begrijpen. Speciaal voor de belgen dan:
      "Ongenuanceerde vorm van sportjournalistiek, waarbij alleen naar de uiteindelijke (hoge) uitslag wordt gekeken en niet naar het vertoonde spel en de feitelijke krachtsverhoudingen tijdens de wedstrijd"

      @PERESTIJN - Nope, dat kan enkel Williams beoordelen, maar Sirotkin is geen haar beter en zit daar enkel voor het geld en omdat papa $troll denkt dat zijn zoon in ieder geval sneller is dan Sirotkin

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 20:34
    • @ROYALERE

      Ik heb nergens het woord waardeloos gebruikt tenzij nu.
      En het scorebord van vorig seizoen zegt dat Stoffel, minder punten had dan Alonso.
      Niet veel minder, maar wel minder.

      @WARRI

      Uiteindelijk telt alleen het scorebord, de rijders krijgen geen centen voor die punten.
      Alleen de eerste krijgt de wisselbeker.

      De score op de teams echter wel, die bepalen hoeveel van de revenu het team aan het einde van het seizoen krijgt.

      Aangezien de teams rijders nodig hebben die de punten verzamelen voor het team...
      Een rijder die goed scoort zal het team niet zomaar aan de deur zetten.

      BTW
      Bedankt voor je uitleg

      • + 0
      • 11 jan 2018 - 00:31
  • StevenQ

    Posts: 6.983

    Als Kubica nog de snelheid van vroeger had gehad had Renault hem wel gecontracteerd na zijn tests daar, maar die zagen het blijkbaar ook niet zitten

    • + 0
    • 10 jan 2018 - 15:26
    • Hetzelfde geldt voor Sirotkin, die vonden ze bij Renault ook niet goed genoeg.

      • + 6
      • 10 jan 2018 - 15:28
    • mrjem

      Posts: 271

      mee eens, zijn tijd is geweest. adjeu Kubica

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 15:42
  • Oude wagen, nieuwe banden.
    Dit jaar nieuwe wagen met nieuwe banden. Men kan een auto die ontwikkeld wordt voor dit seizoen toch aanpassen? Beetje vreemd verhaal/excuus voor mij.

    Sirotkin en Stroll wel? Die zijn niet of amper sneller. Dan is de keuze voor geld ook snel gemaakt.

    Jammer dit nieuws.

    • + 0
    • 10 jan 2018 - 15:28
    • Vermoed dat de directie met roebeltekens in de ogen aan de champagne is gegaan nu het een ‘aanvaardbare’ reden had gevonden om met Sirotkin verder te gaan...

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 22:23
  • Stri

    Posts: 2.384

    Kubica of Sirotkin, beide opties zijn eigenlijk sportief gezien zwakke keuzes. Vanuit nostalgisch oogpunt had ik heel graag Kubica gezien, maar als ze twijfelen tussen Kubica en Sirotkin weet je dat hij geen volwaardig F1 niveau heeft. Jammer.

    Eigenlijk moet daar gewoon een talentvolle jonge coureur of een wehrlein oid zitten. Kan me een slechtere coureur line-up bij Williams herinneren.

    • + 0
    • 10 jan 2018 - 15:29
    • erwin93

      Posts: 893

      Senna / Maldonado? :P

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 18:31
    • Stri

      Posts: 2.384

      Haha, daar had natuurlijk “geen” moeten staan. Al was die lineup ook niet geweldig inderdaad.

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 20:02
    • Het is dat het om Bruno ging want anders...

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 22:26
  • mrjem

    Posts: 271

    "Voor Kubica was dat aanpassingsproces nog moeilijker. Hij heeft de afgelopen zes jaar geen ervaring met de Pirelli-banden opgedaan"

    en wat mogen de nieuwelingen dan aan problemen tegen komen ? die kennen de banden ook niet en rijden de sterren van de hemel in hun eerste pogingen.

    mijn mening Kubica heeft het gewoon niet meer

    • + 1
    • 10 jan 2018 - 15:41
  • Manual

    Posts: 44

    We gaan het zien.

    • + 0
    • 10 jan 2018 - 15:47
  • Lijkt mij een beetje een kul argument. Zeker iets als banden valt op den duur wel te leren, de verwachting dat hij tijdens twee testjes op die banden gelijk de limieten kent is in mijn ogen compleet de verkeerde.

    • + 0
    • 10 jan 2018 - 16:31
    • Goh en toen Kimi niet met die Ferrari vooruit te branden was kwam het toch ook door die auto omdat die zogenaamd voor Alonso gebouwd zou zijn....en daarna met Vettel als team genoot en een nieuwe auto zelfde laken een pak. Nu er dus iemand is die van dichtbij iets heeft gezien en iets zegt dat jou niet lekker ligt is het een kul argument.

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 20:07
  • En Stroll wel dan?

    • + 0
    • 10 jan 2018 - 16:48
    • Nee, Stroll al helemaal niet. Die rukt voortdurend aan zijn stuur. En tijdens de laatste race van 2017 had hij zijn rubber zelfs finaal naar de knoppen gereden. Stroll gaat een heel zwaar jaar tegemoet.

      • + 1
      • 10 jan 2018 - 17:03
    • ach Lance is nog jong, jonge gasten rukken sowieso wat meer.......

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 18:14
    • En als je ouwer wordt komt dat rukken gewoon weer terug.

      • + 1
      • 10 jan 2018 - 18:38
    • Tijd voor jou om je nickname aan te passen dan.

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 21:23
    • Nee , want ik kijk er altijd sjagerijnig bij .
      Ik wil dat niet , maar zo zit mijn gezicht op zijn gemakkelijkst .

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 22:16
  • Die roebels van die flut-Rus komen toch nooit en dus mag Claire straks op hangende pootjes (hoe wrang toepasselijk...) terug naar Kubica. Of (wederom toepasselijk) ze mag big mouth Wehrlein naar de mond gaan praten.

    Man, man, wat is Williams toch ontzettend afgegleden! Na Franks toekomstige overlijden zal de toko wel verkocht worden en onder een andere naam verder gaan (als B-team van Mercedes).

    • + 0
    • 10 jan 2018 - 17:01
    • Subtiliteit is geen eigenschap van je Benny ;-).

      • + 1
      • 10 jan 2018 - 17:36
    • rickf1

      Posts: 1.623

      Het zou een mooie soap zijn als die Roebels niet kwamen.

      Dan ligt inderdaad het hoofd van het management op het hakblok.

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 17:38
    • Was DiResta het beste wat voorradig was? We kunnen ook aannemen dat het met komend talent erg matig gesteld is.

      Hartley wordt van stal gehaald vorig seizoen uit de WEC, dan wordt DiResta uit de commentaarcabine geplukt en nu dan zoals het eruit ziet Sirotkin erin. Kubica was een overweging maar ook al jaren niet meer acties binnen de f1.
      Vind dit alles wel een opvallend iets en maak me zorgen over het niveau van komende generatie rijders. Die worden of gepasseerd door het grote geld of blijven hangen in maximaal F2 of IndyCar (is zeker een hele goede klasse!)

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 17:55
    • Lecrlerc? Norris? Verstappen? Ocon? Je hoeft je niet druk te maken de komende 12 jaar hoor.

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 18:40
    • rickf1

      Posts: 1.623

      @Erwinnaar

      Ben het met @Royalere eens. Men eerst juist wat eerder de jongere generatie naar de F1 gaan halen, waardoor er nu al hele jonge rijders in de F1 zitten. Aangezien je niet nog jonger kunt, is het logisch dat anderen gehaald worden.

      Het is zorgelijker dat juist die jong gehaalde rijders ook weer zo jong afgeserveerd worden, neem Kvyat en Wehrlein.

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 19:25
    • @Erwinnaar. Mis Vitali Petrov in het hele verhaal...

      • + 0
      • 10 jan 2018 - 22:35
  • rickf1

    Posts: 1.623

    Dus een BBC werknemer vertelt dit verhaal niet via zijn werkgever, maar aan een andere site.

    Klinkt heel aannemelijk.

    • + 0
    • 10 jan 2018 - 17:36
  • Numnum

    Posts: 2.656

    Tuurlijk, geef de banden maar de schuld.

    • + 0
    • 10 jan 2018 - 17:44
  • “Kubica kan niet overweg met de Pirelli-banden.”

    Moet ie zelf de banden wisseen dan?

    • + 0
    • 10 jan 2018 - 22:29
  • ik vraag me wel af of williams nu spijt heeft dat ze Massa weg gedaan hebben? Laten we eerlijk zijn Sirotkin zal het niet klaar spelen want hij is een rookie en rijdt daarnaast ook nog eens naast iemand die ook ook nou niet bepaald snel is... met vooral op het einde van het seizoen meer dan een seconde moest toegeven aan Massa in de kwalificatie..

    • + 0
    • 11 jan 2018 - 09:50
  • Alandaxa

    Posts: 45

    Veel coureurs hebben problemen met de pirelli's, dat is niets vreemd. Daar is meer voor nodig dan die paar race-afstanden om dat onder de knie te krijgen, maar dat zou Kubica zeker wel zijn gelukt na verloop van tijd.

    • + 0
    • 12 jan 2018 - 22:52

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Land Polen
  • Geb. datum 7 dec 1984 (36)
  • Geb. plaats Krakau, Polen
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar