user icon
user icon

'Halo' zorgt voor 14 kilo aan extra gewicht bij F1-wagens

  • Gepubliceerd op 24 nov 2017 16:31
  • comments 37
  • Door: Rob Veenstra

De komst van  de 'halo' voor de Formule 1-auto's gaat gepaard met een gewichtstoename van 14 kilo. Dat blijkt uit berekeningen van Force India, meldt Auto Motor und Sport. Het minimumgewicht voor de auto's neemt voor 2018 met slechts 6 kilo toe, waardoor de teams alle zeilen bij moeten zetten om in de buurt van het minimumgewicht van 734 kilo te komen.

In de eerste vrije training voor de Grand Prix van Abu Dhabi testten drie coureurs met het systeem om de hoofden van de rijders beter te beschermen. Dat waren Antonio Giovinazzi, Valtteri Bottas en Marcus Ericsson. Bottas had donderdag al geprobeerd om zo snel mogelijk uit zijn auto inclusief halo te klimmen. De Fin had 9,59 seconden nodig, terwijl zeven seconden in 2018 de limiet is.

Naast de praktische en esthetische problemen die gepaard gaan met de halo liggen de teams nu ook wakker van het gewicht van het systeem. De halo moet dusdanige krachten kunnen weerstaan dat het systeem zwaarder uitvalt dan gehoopt en verwacht. Engineers hebben zich reeds neergelegd bij het idee dat de ideale gewichtsverdeling, van 45 procent van het gewicht aan de voorkant en 55 procent van het gewicht aan de achterkant, onhaalbaar is.

Andy Green, technisch directeur van Force India: "Het is een keuze. Of je neemt extra gewicht en accepteert dat je zes tot acht kilo boven het minimumgewicht zit. Of je verandert de architectuur van de auto nog. Het stomme is dat we de banden voor 2018 nog niet of nauwelijks kennen. We rijden er volgende week voor het eerst mee. Pas daarna kunnen we zeggen welke gewichtsverdeling we nodig hebben."

Reacties (37)

Login om te reageren
  • Haaievin en T-wing eruit. Dat scheelt toch ook weer een paar kilo. Dus de teams mogen McLaren wel dankbaar zijn.

    • + 2
    • 24 nov 2017 - 16:36
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Alleen scheelt het gewicht aan de achterkant. Juist daar waar je meer gewicht wil hebben dan aan de voorkant ;-)

      • + 5
      • 24 nov 2017 - 16:49
    • En waarom wil je meer gewicht aan de achterkant dan. Volgens mij wil.je dat in het midden van de auto hebben

      • + 1
      • 24 nov 2017 - 17:06
    • Taures

      Posts: 1.010

      Nou dan heeft Bottas een probleem met zijn gewicht.

      • + 1
      • 24 nov 2017 - 18:27
    • Nou, Taurus, niet alleen bij Bottas. Ook FI heeft dan een probleem want als Ocon nog meer moet afvallen dan vallen de gaten erin.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 21:54
    • Taures

      Posts: 1.010

      @Appie Happie

      Hij wordt de Pink Panter genoemd vanwege zijn dunne lange benen.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 22:43
  • F1 auto’s waren ooit maximaal 600kg inclusief rijder....
    Dat maakte ze zo speciaal, snel en ongelovelijk wendbaar

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 16:39
    • Waarom worden er dan records verbroken dit jaar?

      • + 1
      • 24 nov 2017 - 17:12
    • Toen was het ook prima als je dodelijk verongelukte.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 17:12
    • d@nny

      Posts: 2.271

      @MacGyver, was toch minimaal 600kgs? Ik heb nog nooit van een maximaal gewicht gehoord in de F1.

      @ROYALERE, omdat het pakket als algeheel sneller is als vroeger, ONDANKS het extra gewicht, niet door het extra gewicht.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 17:28
  • Dat word ook nog n verhaal .. De Wagens zo 'veilig' maken dat t in gevaarlijke omstandigheden de wagens gewoon onveiliger worden omdat ze er in geval van een brand of lekkage er niet op tijd uit kunnen komen .. bijna 10 seconden is wel erg lang ...

    Ik ben benieuwd hoelan kubica erover zal doen

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 16:47
  • Allemaal wel in het voordeel van Bottas.
    Die kan makkelijk 14 kilo lijnen.

    • + 2
    • 24 nov 2017 - 16:49
    • A.I.F1

      Posts: 1.080

      Alleen al 2kg in zijn gezicht. Mercedes lacht weer als laatst.. ;-)

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 17:24
    • ....en die lachen het best...

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 17:56
    • Gaan die geintjes over bolle Bottas nou nooit vervelen?


      ;)

      • + 1
      • 24 nov 2017 - 20:53
    • A.I.F1

      Posts: 1.080

      @dutchf1 , die lachen het valst , das wat anders ;-)

      • + 0
      • 25 nov 2017 - 22:00
  • Okay dus coureurs die wat langer zijn en dus meer gewicht hebben hierdoor het grootste nadeel...lekker bezig weer hier FIA! Is racen op topniveau alleen weggelegd voor midgets die niks wegen straks?

    • + 1
    • 24 nov 2017 - 16:53
    • Nee ze passen gewoon de minimaal.maximaal gewichten aan.

      • + 1
      • 24 nov 2017 - 17:07
    • Je snapt het niet. Lees het bericht nog eens goed en denk eens diep na en kom dan maar weer eens terug.

      • + 1
      • 24 nov 2017 - 20:24
    • “Look who’s back...”



      (F.M.)

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 20:51
  • Is dat ding van gietijzer.......14 kg ik geloof er geen bal van, en dan op die plek de auto, straks kantelen ze nog....hahaha

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 17:23
    • Bovenop wat aerodeukjes en je hebt een poffertjespan

      • + 1
      • 24 nov 2017 - 17:34
    • Montfort

      Posts: 685

      Die 14kg zit natuurlijk niet alleen in de Halo zelf, ze zullen ook op andere plaatsen de constructie moeten verstevigen om de mogelijke krachten te kunnen verwerken.

      • + 1
      • 24 nov 2017 - 19:35
    • Gaat die middelste staander trouwens ‘between the legs’ naar de vloer? Wel bloedlink als je bot op de rem moet trappen. Valt er voor Magussen weinig meer te ‘sucken’...

      • + 1
      • 24 nov 2017 - 21:01
  • Weer een voorbeeld van het inconsistente en kromme beleid van de FIA op meerdere vlakken.

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 17:28
    • Inconsistent?

      De FIA verbetert de veiligheid toch? Gezien de afgelopen 25 jaar, wat is hier inconsistent aan? Veiligheid is een pré, wat dus betekend dat het voor alles gaat. Met de komst van de HALO bewijst de FIA hierin gigantisch consistent te zijn.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 17:38
    • Altijd maar weer dat gezeik van die consistente prut-FIA...

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 21:05
  • Het wachten is op het moment in 2018 dat voor het eerst een auto over de kop gaat en zo blijft liggen en de coureur er niet uit komt. God verhoede dat die wagen dan in de brand vliegt...

    • + 1
    • 24 nov 2017 - 17:37
    • Of het ding tóch vervormd of versplintert...pfff...wanbeleid brengt wanstaltige ideeën.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 18:14
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Ik ben ook tegen dat ding. Maar wat zou er zonder Halo gebeuren als een auto over de kop gaat, en zo blijft liggen? Juist...dan komen ze er ook niet uit.

      • + 0
      • 25 nov 2017 - 08:53
    • Dan heb je de crash van Alonso niet gezien.
      Over de kop, blijft zo liggen, juist...kwam er uit...

      • + 1
      • 25 nov 2017 - 09:48
    • Precies! Juist nu kunnen ze er wel uit komen. Maar als die halo ervoor zit, dan komen ze er niet meer uit. En het is niet de vraag of het dan mis gaat, maar wanneer. Misschien heeft de F1 geluk en gebeurt het nog niet in 2018. Maar vroeg of laar gebeurt het een keer.

      • + 0
      • 25 nov 2017 - 12:26
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Ik heb wel degelijk de crash van Alonso gezien, die lag niet op de kop. Zijn auto lag schuin tegen de vangrails. Jij zegt duidelijk op zijn kop.

      • + 0
      • 25 nov 2017 - 14:07
  • Ik snap niet dat ze niet gelijk gekozen hebben voor een volledig dicht scherm incl ruitenwisser en een begrenzer tot max 200 km/u. Dat is echt nog veiliger dan de huidige halo.
    Nog veiliger: een één op één koppeling met de simulator, bij een crash gebeurt en niets met de rijder. Als ze al rijden op een van de drie motoren.

    Grrr....zo zonde wat Ferrari ...eh FIA allemaal doordrukt.

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 18:38
  • 14kg aan strafgewicht, wat een hel!!!

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 18:41
    • Misschien ook wel een oplossing voor de gridpenalty’s @Schwantz?
      In plaats van tien plaatsen terug in de startopstelling een extra halo op je auto.

      ‘t Is maar een ideetje. ;)

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 21:14
  • F1-06

    Posts: 579

    Ik ben bang dat de constructeur die de halo het best in het ontwerp inpast een enorm voordeel heeft. Net nu Mercedes, Ferrari en rbr elkaar qua niveau te lijken naderen. Zonde.

    • + 0
    • 25 nov 2017 - 01:04

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.278
  • Podiums 48
  • Grand Prix 114
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar