Sebastian Vettel verslaat Hamilton voor laatste pole van 2010
- Gepubliceerd op 13 nov 2010 15:03
-
81
- Door: Robin Smeets
De Red Bull-coureurs besloten slechts één run te doen in Q3 en dat pakte goed uit voor Sebastian Vettel. Meteen in zijn eerste ronde pakte hij de snelste tijd en een ronde later verbeterde hij zich alsnog en was daarmee zeker van zijn tiende pole position in 2010. McLaren en Ferrari moesten aan de bak en uiteindelijk wist Hamilton zich naar de eerste startrij te rijden. De Brit kwam slechts 0.031 seconden tekort op de tijd van Vettel.
Fernando Alonso stond vóór hij aan zijn laatste run begon op de vijfde plaats, maar verbeterde zich naar de derde stek en zal daarmee erg tevreden zijn. Des te meer omdat Mark Webber niet verder kwam dan de vijfde stek en nog achter Jenson Button zal starten. Achter alle titelkandidaten, die allen in de 1:39 reden, reed Felipe Massa als 'best of the rest' naar de zesde tijd, gevolgd door Rubens Barrichello en het Mercedes-duo Michael Schumacher en Nico Rosberg. Vitaly Petrov sloot de top-tien af.
Renault-teamgenoot Robert Kubica zorgde voor een verrassing in het tweede kwalificatiedeel. De Pool kwam voor het eerst dit seizoen niet door Q2 heen en zal de race vanaf de elfde plaats aanvangen. Adrian Sutil scheidde de twee Sauber-coureurs van elkaar op de dertiende plaats. Sebastien Buemi was de verrassing van Q1 en kwam ruim een tiende tekort voor een plek in het tweede kwalificatiedeel.
Lotus was wederom het snelste van de nieuwe teams. Ditmaal was Jarno Trulli teamgenoot Heikki Kovalainen te snel af, terwijl Timo Glock voor Virgin ruim drie tienden tekort kwam op Lotus. Bruno Senna was voor het eerst in drie kwalificaties teamgenoot Christian Klien te snel af in zijn Hispania Racing.
Trending nieuws
-
Verstappen opende de deur voor F1-debuut Antonelli
Max Verstappen heeft er volgens Jock Clear mede voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli op jonge leeftijd kon debutere...
23 jun 2026 09:26 -
Zandvoort presenteert grote vervanger van F1-race
Het circuit van Zandvoort heeft een vervanger van de Formule 1 gevonden. De koningsklasse van de autosport komt dit j...
23 jun 2026 11:19 -
F1-regels remmen Verstappen af: "Dan gaat het voordeel verloren"
Volgens Franz Tost is het voor Max Verstappen niet meer mogelijk om zijn sterke punten te gebruiken onder de nieuwe r...
23 jun 2026 12:09 -
Leclerc geeft toe: "Deze auto ligt Hamilton beter dan de vorige generatie"
Charles Leclerc heeft toegegeven dat Lewis Hamilton een voorsprong op hem heeft bij Ferrari. De zevenvoudig wereldkam...
23 jun 2026 10:46 -
Verstappen gebombardeerd tot favoriet voor Oostenrijk
Het team van Red Bull Racing maakt volgens Franz Tost serieuze kans op een topprestatie in Oostenrijk. De werkgever v...
23 jun 2026 10:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.764 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Lotus F1
- Basis Enstone, Groot Brittannië
- Daniel Ricciardo 3
- Kimi Räikkönen 7
- Romain Grosjean 8
- Kimi Räikkönen 9
- Romain Grosjean 10
- Pastor Maldonado 13
- Pastor Maldonado 13
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
65.124 reacties op Lotus F1
16 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lotus F1

Reacties (81)
Login om te reagerenPosts: 305
Jammer van Kubica, goed van Petrov. Morgen word erg spannend, leuk en intressant!!!!
Posts: 413
Perfect resultaat voor Alonso!! Had Hamilton nog liever voor Seb gewild maar hoop dat hij morgen de race wint! En Massa die voor Webber vliegt
Posts: 336
Erg leuke kwalificatie. Jammer van Hamilton, erg close!! Button zit er ook lekker bij zeg en Alonso zit ook in een prima positie.
Hopen dat er geen straf wordt uitgedeeld aan Hamilton.
Posts: 11.414
Zo dat was chaotisch en spannend :)
Wat Hamilton nou aan het doen was met Massa? Als Ferrari protesteert en ze krijgen hamilton naar achter dan staat Alonso aan de vuile kant met Button en Webber vlak achter zich. Nog een leuke kwestie voor ze.
Ziet er hoe dan ook goed uit voor Alonso.
Posts: 428
Zo Hamilton geen reden tot klagen heeft, heeft Massa dat ook niet.
Gebeurde niets . .zal geen invloed hebben.
Morgen sowieso spannend!
Posts: 1.315
@ Refuse
Normaal gesproken zou er ook niets gebeuren maar vergeet niet Hamilton heeft dit weekend al een waarschuwing gehad voor gevaarlijk rijden. Dit zou wel eens de druppel kunnen zijn. Ik hoop het niet maar het zou zomaar kunnen.
Posts: 305
Geen idee, Hamilton reed daar erg raar, Massa sneed erg brutaal in. Maar was Massa bezig met een snelle ronde?
Posts: 3.145
Nope
Posts: 10.089
massa was wel bezig in snelle ronde
Posts: 3.145
Nee, Massa zat 100% zeker te weten niet in zijn snelle ronde.
GaryPaffett(twitter):
So far no penalty for either Lewis or Massa. Both on out laps so no one lost out ...
Posts: 78
King of the qualifying!
Zijn 10e pole :D
Posts: 333
Met een gelikte Red Bull van Adrian Newey en het juiste talent ben je zomaar de Koning van kwalificeren ;-) Wat was die Vettel weer doeltreffend snel vandaag en hoe,...Volgensmij ging hij als laatste de baan op in Q3!!
Posts: 11.414
Vettel deed dan ook 1 lange stint ipv 2 korte.
Posts: 18.535
Ik begreep die hele strategie van Red Bull eerlijk gezegd niet zo. Weet jij er misschien meer over Patrick?
Posts: 8.004
Vettel zei na de quali dat hij er verbaasd van stond te kijken dat zijn wagen meer grip leek te hebben op het einde als wat hij verwachte, mischien is dat de rede dat hij nog een snel rondje kon rijden op een vrije baan.
Posts: 2.263
Jammer dat Webber en Button niet snel genoeg waren om voor Alonso te kwalificeren.
Posts: 10.412
helemaal niet jammer..:P go alonso!
Posts: 2.263
Vond het wel beetje raar dat ze die tijd van Alonso niet haalden.
Webber blijkbaar toch teveel druk op zich en gaat het niet halen. Button vond ik wel vreemd aangezien hij sterk was op de primes net als Rosberg trouwens.
Posts: 1.745
Alweer een pole, super! Webber tja, gewoon niet snel genoeg. Alleen geluk kan hem nog de titel brengen.
En patrickl, je had gelijk wat betreft Schumacher en Rosberg, een zwaluw maakt nog geen zomer;)
En wat heeft Alonso voor vage bakkebaard?
Posts: 866
Hoezo?wat zei Patrick dan over MSC ?? :-))) haha 16 jaar ouder en doet gewoon nog serieus mee hoor...maar wij begrijpen er gans niks van
Posts: 11.414
Je bedoeld dat Rosberg inderdaad extreem tegenviel (6 tienden langzamer in Q3 dan in Q2) en dan nog steeds maar een paar hondersten achter Schumacher staat?
Ja, als je je teamgenoot kan verslaan als die 6 tienden op een ronde laat vallen ben je volgend jaar zeker kampioen ...
Petrov ook trouwens. Die stond voor Kubica.
Posts: 1.827
Heeft Ecclestone een knopje ingedrukt onder de noemer \'het had zo moeten zijn\'? Of heeft RBR Webber wat minder power gegeven? :)
Mooie uitslag, dat wordt een bizarre strijd morgen!
Ik moet toch wel even kwijt, dat het een stel klunzen bij elkaar zijn hoor! Hamilton, Massa, Alonso, Rosberg stoeien met elkaar om een plekje om te kwalificeren. Dan wordt Massa tot de orde geroepen om in ieder geval Alonso er voorbij te laten. En wat doet die stumper, komtie 1 sec te laat onder de vlag door om nog een snelle ronde te kunnen rijden. Dan ben je niet eens 2e viool waardig!
Posts: 2.263
Volgens mij kwam hij toch 1sec voor de vlag onder de tijdlijn.
Posts: 1.827
Nee hij was dus te laat. Olav zat wel weer te roepen dattie het gehaald had, maar dat was gelul en weer slecht gezien van onze sterreporter.
Hij was te laat, doordat Button er ook nog langs was gekomen. Hij maakte zijn rondje ook niet af en kwam zelfs de pits in!
Posts: 2.263
Op het beeld leek het anders wel te zien dat hij op de streep kwam, maar omdat de tijd altijd een beetje doorloopt zodra ze voorbij die streep zijn gekomen.. was moeilijk te zien. En om dan meteen olav af te katten is ook niet nodig, hij is tenminste altijd enthousiast!
Posts: 1.315
Hij was niet te laat, net de replay gezien, ik zette het beeld stil op 1 seconde en Massa was er bijna met de hele auto overheen. Dus tenzij de klok daarboven niet klopt maar denk het wel. Maakt verder ook niet uit.
Posts: 11.414
Ik zou ook zweren dat Massa net op tijd was. Hangt er mischien wel een beetje vanaf waar de tijdwaarneming ligt.
Posts: 1.827
Massa was te laat. Ze mogen namelijk anders niet vlaggen. Achter hem reed niemand, ze vlagden Massa dus af en niet voor de lol.
Niet goed gekeken dus :)
Posts: 2.263
Doe je oogkleppen is ff af Black Book of begrijp je het soms niet?
De tijdswaarneming ligt niet op start finish, die ligt daar ruim voor. op het moment dat Massa op 0:00 was reed hij vlak voor de start/finish lijn, dus zijn rondje al meer dan 1 sec begonnen. Ze vlaggen altijd als de tijd op 0:00 komt.
Posts: 2.263
Bevestiging op een andere site.
Massa dacht dat hij te laat was en reed rustig naar de pits, terwijl hij 1 sec voor het eind over de lijn kwam en zijn ronde dus had mogen afmaken.
Posts: 11.414
Dat is helemaal dom. Werd er een vlag gezwaaid dan?
Posts: 1.092
Hamilton gaat 100% straf krijgen. Hij had al een waarschuwing gisteren. Stewarts blijven niet waarschuwen. 5 plaatsen.
Posts: 305
Getekend een Ferrari fan.
Posts: 1.745
idd, weer zoeen vage actie van hem. En nog Massa de schuld willen geven ook :S. Ik ga stuk van het lachen als hij weer een waarschuwing krijgt:)
Posts: 339
Niet handig van Hamilton en dan die opmerking die nergens op sloeg. Hij heeft idd al een reprimande aan zijn broek dus ik vrees het ergste voor Hamilton.
Posts: 2.049
Het was een rare situatie, maar niet een straf waard. Hamilton probeerde toch duidelijk aan de kant te gaan. Het heeft ook geen problemen voor Massa uiteindelijk opgeleverd, dus waarom in godsnaam geen straffen?
Posts: 2.049
EDIT: waarom in godsnaam gAAn straffen... .
Posts: 3.145
Je hebt toch wel een idee waar je naar kijkt ARW? ... Ferrari is nu ook weer niet zó dom om een protest aan te tekenen tegen Lewis op P2 om vervolgens op het vuile gedeelte van het circuit te komen.
Posts: 866
blijkbaar niet......
Posts: 305
1 Sec te laat?? 1 sec voor de vlag toch?
Posts: 10.089
jaman massa
Posts: 1.315
En dat jongens en meisjes is waarom Vettel de nummer 1 in het team is en Webber de eeuwige nummer 2. Hij kon duidelijk de druk niet aan. Hamilton, Alonso en Vettel gewoon een klasse apart wat een bizarre ronde van zowel Hamilton als Alonso in die auto\'s.
Wtf was Hamilton aan het doen bij Massa? Massa was met een snelle ronde bezig Hamilton houd in en gaat opeens op het gas en snijd massa bijna af. Ik zeg communicatie fout met het team. Hopelijk krijgt hij geen straf al kan ik het me enigszins voorstellen.
Schumacher wederom sneller dan Rosberg en ook heel strak van Petrov!
Wat een race gaat dit worden. Vettel moet winnen, Hamilton moet winnen, Alonso moet voor Webber blijven en Webber moet Alonso inhalen. Oja en ze moeten allemaal heel blijven. Geweldig!
Posts: 305
Hahaha, als Vettel mogelijkheid had om kampioen te worden had hij het ook minder gedaan. Coureurs gaan zo vaak gebukt onder druk!
Posts: 1.745
Net of Vettel niet oinder druk staat. Lijkt me dus wel.
Posts: 11.414
Het is een heel ander soort druk als je er vol voor kan gaan omdat je anders toch niets te verliezen hebt of dat je er bijna bent en je absoluut geen fout mag maken omdat je het anders verkloot. Net zoals Hamilton nu (al had die eerder wel de druk).
Dat is het verschil tussen Hamilton en Raikkonen in 2007, de rest van het veld en Hamilton en Massa in 2008, Barrichello en Button in 2009 en dus Webber en Vettel in 2010.
Posts: 1.745
De druk zal iets minder zijn maar alsnog wel groot. Vettel weet ook: ik moet deze race winnen om nog kans te kunnen maken. Zelfde geldt voor Hamilton, die zal ook wel iets van druk voelen, minder dan Vettel, Alonso en Webber, maar toch wel meer dan de rest.
Posts: 18.535
Niet waar Swaerengen. De druk is veel minder groot. Vettel moet gewoon doen wat hij elke race doet. Hij heeft het toch niet meer in eigen hand. Dat is voor Alonso en Webber wel anders.
Posts: 1.754
Nu moet Webber Vettel helpen zoals Red Bull het graag heeft. Dit kan alleen als hij Alonso inhaalt (en Button Alonso ook inhaalt)... Dan is de kans groot dat ze er af gaan! Webber kan soms nogal gefrustreerd en roekeloos rondrijden.
Posts: 5.397
Hamilton wint morgen de race. De updates bij McLaren werken einndelijk.. jammer genoeg een race te laat.
Ik verwacht morgen niet dat er iets geks gaat gebeuren.. Alonso zal zich morgen gewoon voor de 3e keer kronen tot wereldkampioen na een fantastische tweede seizoenshelft.
Posts: 880
Leukste is .. we weten eigenlijk nog NIKS. Als Webber, Alonso en Vettel stuk gaan, is Hamilton kampioen. Als, als, als .. we zien het morgen wel. Heerlijk spannend, dat wel!
Posts: 339
Wat een Quali!!
Alonso kon zich zelf geen groter plezier doen gezien de Quali pace van de Ferrari. Vettel zal onder constante druk staan van Hamilton wat weer gunstig is voor Alonso die op het vinkentouw zit. En ja wat zal webber doen, die moet risico\'s gaan nemen....
Posts: 2.263
En we weten wat Webber kan doen als hij onder druk staat en risico\'s gaat nemen, ik zeg een singapore of australie op Alonso=D
Posts: 2.567
Ik ben niet zeker Alonso zou nu willen Hamilton bestraft voor het krijgen in de manier van Massa, als elke grid demotie zou opgemaakt Alonso op de tweede en op de vuile kant van de grid, met knop op de schone kant in derde. En als Alonso zegt Hamilton is welkom om te racen voor 25 punten - de twee van hen zijn met verschillende rassen. Wat een eerste ronde het gaat worden morgen!
Posts: 2.049
Gaat morgen leuk worden. Hamilton achter Vettel (en van Hamilton weten we dat die goede starts kan maken) en Button en Webber achter Alonso, gaan we een heel spannende start zien. Misschien een weddenschapje afsluiten dat er brokken vallen? Iemand?
Posts: 2.263
Vettel maakt de laatste tijd ook goede starts, en vergeet niet hij staat op pole. Webber zal koste wat het kost proberen om Alonso in te halen kan nog leuk worden.
Posts: 11.414
Vettel maakt inderdaad ook weer goede starts de laatste tijd.
Zowel Hamilton als Vettel hebben niets te verliezen. Sterker nog die moeten winnen of het is voorbij. Ik verwacht dat Hamilton hem gewoon laat staan als Vettel weer een \"Schumacher start\" probeert.
Posts: 2.049
In Brazilië zag je echt dat Hamilton snel uit de startblokken was, sneller dan de Red Bulls. Het was dat hij ingesloten was, anders had hij denk ik daar kunnen profiteren. Op plaats 2 heeft hij nog meer kans erop.
Ik zeg trouwens niet dat de Red Bull rijders slechte starters zijn, maar Hamilton is op dat vlak toch wel algemeen gezien de betere :p.
Posts: 10.089
de Mclarens bedoel je, ligt niet aan lewis
Posts: 11.414
Button start eerlijk gezegd niet zo goed. Misschien wel snel uit de blokken, maar daarna laat hij het vaak afweten.
Bijvoorbeeld in Japan (of was het ergens anders) waar hij Alonso voorbij gaat en hem er dan bij de eerste bocht gewoon weer langs laat.
Posts: 18.535
Ja, die actie kan ik me ook nog herinneren, leek me toen ook erg vaag. Leek wel alsof ie niet in de weg wou rijden.
Verder, Hamilton staat natuurlijk aan de vuile kant. Ik gok op brokken bij Alonso, Button en Webber. Als ik dan even advocaat van de duivel mag spelen, dan hoop ik dat Alonso zijn vleugel stuk rijdt. Niet dat ik het hem niet gun, maar gewoon, het zou de spanning extra groot maken. Kan Alonso nog terug op P4 geraken of niet?
Posts: 1.745
Aan alle figuren die het nog steeds niet begrijpen: deze q laat zien waarom Red Bull niet Webber maar Vettel heeft laten winnen in Brazilie.
Posts: 11.414
Dat is nou juist precies de reden waarom ze Webber hadden moeten laten winnen in Brazilie ...
Het is nu voor Alonso een stuk makkelijker. Maar goed, dat zul je inderdaad wel niet (willen) begrijpen.
Posts: 2.263
Hoezo zouden ze Webber moeten laten winnen in Brazilie? Dan stond hij 1 punt achter Alonso, nu start hij op p5 en Alonso op p3 waardoor Alonso alsnog met de titel ermee vandoor gaat waarschijnlijk. Webber moet er voor finishen morgen.
Posts: 1.745
Het figuur patrickl snapt het na vandaag nog steeds niet. Best knap als je het mij vraagt.
Posts: 11.414
Denk er nou nog eens goed over na. Echt denken. Dus niet dat fanboy gebral, maar even nadenken.
Posts: 1.745
Na je bericht ben ik gaan nadenken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat je het nog steeds niet begrijpt.
Posts: 18.535
Swaerengen, als je het nog steeds niet snapt.. Als we morgen zo finishen is Alonso leuk kampioen. Goed voor Vettel dat hij nog een race wint enzo, maar ze hebben de titel dan wel weggegeven.
Posts: 413
Iedereen praat hier...Webber wil koste wat koste Alonso inhalen...Jullie gaan er van uit dat Alonso een superslechte start gaat nemen en na bocht 1 door iedereen gepasseerd gaat worden...wat als Alonso na bocht 1 2de of 1ste staat? Kan evengoed ook...
Posts: 2.263
Iedereen is mij alleen... En hoezo zou dat niet kunnen gebeuren, t kan zomaar dat Alonso niet een goede start heeft en aangezien er een lang recht stuk komt voor slipstreamen + F-Duct.
Posts: 18.535
Natuurlijk gaan we daar niet van uit. Maar je weet toch zelf ook dat Alonso voorzichtiger moet zijn. Misschien niet als Webber, maar zeker als Button.
Posts: 962
Heel goed van Alonso hier!!! Perfecte uitgangspositie, hij hoeft alleen Webber maar achter zich te houden en mag ook nog een plaats verliezen aan Button als het niet anders kan. Heel netjes! Webber zeer matige kwalificatie, wellicht dat de zenuwen hem parten hebben gespeeld? Hij was een halve seconde langzamer dan Vettel hier, dat is wel erg veel.
Zou het trouwens heel erg zonde vinden als Hamilton een straf krijgt. Ik weet niet precies wat er gebeurde, door mijn McClaren-bril bekeken sneed Massa Hamilton af maar Massa zat toen volgens mij wel in z\'n snelle ronde dus hij had ruimte moeten maken. Hamilton heeft er wel een handje van om te klungelen op belangrijke momenten zeg! Hopelijk alleen een boete of zo.
Posts: 1.315
Nee zelfs als ik door mn McLaren bril kijk is het niet Massa\'s schuld. Het rare is dat Hamilton voor de bocht van de race-lijn afgaat en inhoud, om vervolgens er weer vol op te gaan. Ik denk dat hij Massa niet zag.
Posts: 962
Mja ik zag alleen dat Massa Hamilton het gras op ramde zodat die de paal uit het gras reed, maar je hebt gelijk, Massa was in een snelle ronde, inschattingsfout van Hamilton of gewoon niet gezien, wie zal het zeggen.. Hopelijk geen straf!
Posts: 3.145
Het was vrij duidelijk dat Lewis Massa voorbij wilde laten komen om vervolgens achter Massa aan te rijden, Massa hield voor het ingaan van de bocht erg in, waardoor hij dus ging remmen wat Lewis waarschijnlijk niet had verwacht, Massa zat in zijn outlap en Lewis ook, maw niets aan de hand.
Posts: 413
Mss wel na bocht 1 iedereen uit de race morgen en is het kampioenschap zo al beslist :)
Posts: 413
Jah, die F-duct die in Brazilië super werkte ;)..kan ook zomaar zijn dat de rest een slechte start neemt...De kans is evengroot..
Posts: 2.263
Ja, die F-duct die het beste werkt aangezien de Mclaren de hoogste topsnelheid hebben op Abu Dhabi.
Posts: 167
Heel vreemd, Webber liet het telkens liggen in de middensector, het gedeelte met de lange rechte stukken. Volgens mij liep zijn auto daar gewoon minder hard. Dat kan zijn omdat hij teveel vleugel had staan, maar dat lijkt me sterk. Volgens mij had hij gewoon wat minder vermogen dan Vettel, om wat voor reden dan ook.
Posts: 1.745
2e rijder he...
Posts: 2.049
Ja idd, dat heb ik ook gemerkt! Kan 2 redenen hebben: ofwel gaat hij steeds in de fout in de bocht voor de rechte stukken, ofwel ligt het aan zijn auto. Maar idd, heel erg vreemd.
Posts: 18.535
Tja, je kan natuurlijk je auto afstellen op sectoren. Ik zou me kunnen indenken dat Webber wat te veel op downforce staat, maar natuurlijk weet je dat nooit. Hoe dan ook was zijn eerste rondje een 1.48 ofzo, dus misschien heeft hij gewoon zijn setje banden verknoeid en had hij minder tractie of iets dergelijks? Ik snapte de strategie van Red Bull uberhaupt al niet, maar dat zal wel aan mij liggen.