user icon

Massa: "Formule E totaal anders dan Formule 1"

  • Gepubliceerd op 03 feb 2017 16:03
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

Felipe Massa testte deze week een dag met een auto van het Formule E-team van Jaguar. De Braziliaan beschouwde de elektrische klasse als optie om zijn loopbaan in te vervolgen totdat Williams bij hem aanklopte met het verzoek om toch door te gaan in de Formule 1.

Hij stemde daarmee in, maar zette zijn plannen om de Formule E aan de tand te voelen door. Massa over die ervaring: "Ik wil Panasonic Jaguar Racing bedanken voor deze mogelijkheid. Het was een geweldige ervaring om een Formule E-wagen uit te proberen."

"Het was totaal anders dan wat ik gewend ben en waar ik tot nu toe in geracet heb. Het vermogen, de remmen, de banden, de downforce; alles is anders en het vereist een andere rijstijl. Ik ben blij met de ervaring en wat ik geleerd heb. Ik heb een leuke dag beleefd met Jaguar."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Roy

    Posts: 2.172

    Je schrijft het ook al anders he....

    • + 0
    • 3 feb 2017 - 16:54
    • JPfx

      Posts: 48

      Maar snel uitgesproken klinkt het hetzelfde (in het nederlands....)

      • + 1
      • 3 feb 2017 - 17:15
    • formule E
      formule 1

      het verschil zit m in de E /1 vermoed ik, voor de rest lijkt het er aardig op!
      Je hebt ook nog formule W maar das tegen wratten

      • + 2
      • 4 feb 2017 - 08:51
  • Best prettig om zo'n auto 'even' uit te proberen.
    Wel een leuke bijkomstigheid van zijn werk.

    • + 0
    • 3 feb 2017 - 19:25
    • Reno

      Posts: 1.575

      Dat niet alleen, maar ze zijn uiterlijk mooi om te zien.
      Alleen al die voorvleugel constructie, héél apart.
      Rest (geluid etc.) is smaak. De competitie echter is super.

      • + 0
      • 3 feb 2017 - 19:59
    • Geluid is smaak? Je kunt ook gewoon zeggen dat het geluid utterly crap is.

      • + 0
      • 3 feb 2017 - 21:48
    • Reno

      Posts: 1.575

      Ik veroordeel niet de voorkeur van mensen die gierende motoren nodig zijn om F1 leuk te vinden. FE is voor mij ook prima. Het gaat om de race zelf en wie het beste uit de bus komt. Tactiek, de kunst van etc. Geluid is nevenzaak.

      • + 0
      • 4 feb 2017 - 07:40
  • Japiooo

    Posts: 413

    Jammer, vind het een gemiste kans van Massa.
    Tempo van de Formule E past veel beter bij zijn huidige stand in zijn carriere.

    • + 3
    • 3 feb 2017 - 19:45
  • Was leuk geweest als Massa had uitgelegd wat er anders is wat rijstijl betreft, etc. Maar misschien is dit slechts een deel van het interview en komt het nog.

    • + 1
    • 3 feb 2017 - 19:58
  • Als ze hem 10 miljoen per jaar hadden geboden voor een zitje dan was het : Dit is echt de beste auto waar ik ooit mee gereden heb.Waanzinnig goed.
    Massa is een loser.

    • + 1
    • 3 feb 2017 - 20:20
    • Jamender19

      Posts: 97

      sorry hoor maar dit is gewoon een ronduit domme reactie. Hij heeft een gratis test gekregen en heeft alsnog lovend gesproken over deze test. Maar oke eigenlijk lijkt het me beter om niet tegen je in te gaan. josstheboss is een loser.

      • + 0
      • 3 feb 2017 - 22:20
    • Dat is ook niet aardig.

      • + 1
      • 4 feb 2017 - 12:57
  • Oftewel hij kwam niet aan de tijden

    • + 1
    • 3 feb 2017 - 20:52
    • Jamender19

      Posts: 97

      Het was een privetest van Jaguar, hij reed daarnaast met een andere auto dan dit jaar.

      • + 0
      • 3 feb 2017 - 22:21
  • Numnum

    Posts: 2.526

    Die titel....
    No shit Sherlock...

    • + 0
    • 4 feb 2017 - 00:18
  • "Het vermogen, de remmen, de banden, de downforce; alles is anders" Hij zegt er niet bij wat er anders is. Zal ik het invullen:
    Vermogen: geen
    Remmen: veel minder
    De banden: nog smaller dan de F1 in 2016, grip niet van toepassing,èhhh, veel minder.
    De downforce: niet van toepassing (de vleugels zijn voor de show), èhhh, ook veel minder.
    Wel eens afgevraagd waarom de Formule E op totaal andere circuits rijdt dan de Formule 1? Als ze op de zelfde circuits zouden rijden zou iedereen meteen zien dat het een lachertje is. Ze gaan namelijk veel langzamer. Dat heeft alles te maken met de beperkte capaciteit van de batterijen. Het is mogelijk om Formule E met motoren uit te rusten die even sterk zijn dan F1 motoren, maar dan zouden de batterijen na een paar rondjes al leeg zijn. Minder sterke motoren betekent minder acceleratie en topsnelheid. Om het dan toch nog een beetje spannend te maken zijn de banden veel smaller, dus minder grip en dus toch nog een uitdaging om de bocht om te gaan. En circuits met andere afmetingen.
    Het is heel goed dat er Formule E is, daar zal het uiteindelijk wel naar toe gaan, maar op dit moment is het nog steeds wel wat gekunsteld. Om dan te zeggen "alles is anders en het vereist een andere rijstijl." is een beetje een understatement.

    • + 0
    • 4 feb 2017 - 10:01
    • Arran

      Posts: 1.078

      Ik vergelijk het met mijn auto's, ikzelf rij in een Tesla, mijn vriendin een Polo.
      De afstand tussen bijde met acceradius is ongeveer 5x zo groot.
      Maar de Polo weegt nog geen 900 kilo, die Tesla zit tegen de 2 ton aan, waarbij meeste gewicht opgaat aan accu's.

      En toch, wil je me bijhouden, neem een knappe Porsche mee, of Ferrari, het trek harder op als je kan voorstellen, maar helaas topsnelheid is vergeleken met de accelleratie erg laag weer.
      Krap 220 met wind mee en heuvel af :P
      En lang hou je dat ook niet vol... en aan te raden ook niet midden in de nacht lang en hard te rijden zonder portable laders mee te nemen... geloof me, dit is gezegt uit ervaring :P

      Ik neem aan, (ik heb TBH FE niet echt gevolgt) formule E wagens enigzins dezelfde voor en nadelen hebben.

      IE lagere topsnelheid maar zeer hoge acceleratie en lage acceradius, en zeer hoog gewicht.

      • + 0
      • 4 feb 2017 - 15:51
    • Brammus

      Posts: 663

      Vermogen is wat anders dan koppel...
      En elektromotoren hebben nu eenmaal een lomp grote koppel.. als je dat niet (dmv techniek) doseert, trek je je aandrijfas onder je auto uit, ook bij de Tesla.

      • + 0
      • 4 feb 2017 - 22:01

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Brazilië
  • Geb. datum 21 apr 1981 (40)
  • Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar