user icon

Williams kan qua strategie nog niet concurreren

  • Gepubliceerd op 22 apr 2016 14:08
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra

Het team van Williams loopt op het gebied van strategie achter op de concurrentie. De Britse renstal beschikt niet over de middelen om met de strategie adequaat in te spelen op gebeurtenissen tijdens een race. Dat stelt technisch directeur Pat Symonds vast. De wederopbouw van Williams is de afgelopen jaren voortvarend verlopen, maar ze zijn er nog niet.

Symonds: "Ons team staat nog in de steigers en ik beschik nog niet over de middelen voor strategie en dergelijke waar ik bij andere teams gewend was over te beschikken. Dat klinkt misschien gek, na meer dan twee jaar, maar het is een feit. Het duurt altijd wel even om zoiets op te bouwen en jammer genoeg hebben we een paar keer de plank misgeslagen, waardoor we nog steeds een beetje achter de feiten aanhollen op dit vlak."

"Voorafgaand aan een race is het geen enkel probleem, we zijn alleen beperkt om tijdens een race te reageren en anticiperen op ontwikkelingen. Als gevolg daarvan zijn we een beetje conservatief. Dat is wellicht niet het juiste woord, maar we kijken anders tegen risico's aan dan andere teams. We zijn een team dat zo hoog mogelijk wil eindigen in het kampioenschap voor constructeurs en dat vind ik een heel verstandige uitgangspositie."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Cypher

    Posts: 2.144

    Symonds en strategieën is nooit een goede combinatie geweest :)

    • + 2
    • 22 apr 2016 - 14:13
    • LOL @ CYPHER :-)

      • + 0
      • 22 apr 2016 - 14:59
    • Begrijp niet zo goed wat Symonds uitkraamt; als ik op m'n iPad kan zie wat er gebeurt qua rondetijden, lengte van stints en wie er dus op het eind tegen wie zal rijden dan kunnen ze dat bij Williams toch ook? Ik kon na de eerste stint van Verstappen in China zien dat ie op P6-P8 zou uitkomen. En gelukkig snappen ze bij McLaren ook niet hoe ze een race moeten lezen want Button was tegen Max aan het rijden. Tot het moment dat ze Buton 5 ronden te lang op z'n versleten mediums lieten ploeteren. Kostte 'm zo'n 18 seconden, bijna een pitsstop dus.. Onbegrijpelijk

      • + 0
      • 22 apr 2016 - 22:34
  • Ol' Fool

    Posts: 385

    Dat het strategisch niet klopt is wel duidelijk. En dat is langer dan 2 jaar al bezig. Pas de laatste tijd zijn ze goed met de pitstops, voorheen was dat ook een drama. Strategie speelt al heel lang een voorname rol in de F1. Het is dan ook onvoorstelbaar dat Williams dat nu pas gaat beseffen. Zich verschuilen over het feit dat het team nog in de steigers staat slaat dan ook nergens op.

    • + 0
    • 22 apr 2016 - 14:15
    • helemaal mee eens, op deze positie zitten ze al een paar jaar nu, Ik kan van de buitenkant in ieder geval geen vooruitgang bespeuren bij Williams, geholpen door een Mercedes motor en incidenteel een keertje profiteren van andermans pech zodat ze eens een 3e plek kunnen pakken, maar meestal klopt er een en ander weer niet tijdens de races.

      • + -1
      • 22 apr 2016 - 14:37
    • Achteraf een godswonder dat Maldonado die ene race nog won met dit team...

      • + -1
      • 22 apr 2016 - 15:00
    • Het is uberhaupt een wonder dat Maldonado een race heeft gewonnen...

      • + 1
      • 22 apr 2016 - 18:19
  • sailor

    Posts: 10.283

    Williams gun ik ook wat meer succes, het is nog altijd een geweldig team

    • + 0
    • 22 apr 2016 - 14:22
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Wat bedoelt die man nou precies?

    • + 0
    • 22 apr 2016 - 14:32
    • Frijns

      Posts: 2.564

      Inderdaad, wat bedoelt de man nou precies. Strategieën worden toch bedacht door mensen en geef hij hiermee aan dat ze niet over de juiste mensen beschikken?

      • + 0
      • 22 apr 2016 - 17:12
  • Dale U

    Posts: 1.035

    Dat rijden op de medium compound banden is gewoon een probleem, kwali is redelijk/goed, maar in de race kan het toch beter en hoezo een engels team conservatief !!

    • + 1
    • 22 apr 2016 - 14:52
  • Voor mijn gevoel lijkt het alsof er niemand onthefly een beslissing durft te nemen.
    Gewoon te conservatief...
    Silverstone 2015 was daar een mooi voorbeeld van.
    In Bahrein na een slechte eerste stint op Medium hebben ze gewoon nog zo'n stint eraan geplakt......

    • + 0
    • 22 apr 2016 - 15:06
  • Snap niet waarom zei dat niet kunnen en waar dat mee te maken heeft?

    • + 0
    • 22 apr 2016 - 15:57
  • Kan iemand uitleggen wat ze dan missen bij Williams?

    • + 1
    • 22 apr 2016 - 17:21
    • Moondust

      Posts: 605

      Ik vermoed de nodige software om uit te rekenen wat de beste strategie is op elk moment tijdens de race.

      • + 0
      • 22 apr 2016 - 18:19
    • Waarschijnlijk niet want het is niet te bevatten. Ik denk dat als wij de strategie voor ze gaan doen het al een klap beter zal gaan

      • + 0
      • 22 apr 2016 - 22:36
  • Totalia

    Posts: 906

    De beste teams hebben computer programma's om aan de hand van ingevoerde data en race omstandigheden razend snel met een strategisch advies te komen. Zo anticiperen ze dank computerberekening super snel.... Dat heeft Williams blijkbaar. Nog niet voor elkaar.

    • + 0
    • 22 apr 2016 - 17:34

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar