user icon

Gutierrez: "Nam veel risico met overstap naar Ferrari"

  • Gepubliceerd op 30 jan 2016 08:05
  • comments 11
  • Door: Mathijs Carolus

Na een jaar langs de zijlijn keer Esteban Gutierrez in 2016 terug als racecoureur in de Formule 1. De Mexicaan, die in 2013 in de Formule debuteerde bij het Zwitserse Sauber, was in 2015 reserverijder voor het team van Ferrari. Gutierrez nam een rol langs de zijlijn aan na twee teleurstellende seizoenen bij Sauber. Terugkijkend op 2015 beseft Gutierrez zich dat hij een groot risico nam door zijn racestoeltje bij Sauber in te ruilen voor een rol in de luwte bij Ferrari. 

"Het was de meest risicovolle beslissing in mijn leven. Soms moet je echter risico's nemen, ik besefte namelijk ook dat Ferrari deuren voor de toekomst kon openen. Voor vorig jaar heb ik scherpe doelen gesteld met als doel om dit jaar terug te keren als racecoureur in de Formule 1", aldus Gutierrez in een interview met Autosport. Volgens Gutierrez is zijn jaar bij Ferrari de voornaamste reden geweest dat hij komend seizoen voor het nieuwe Haas F1-team zal racen. Gutierrez hoopt dat racen bij Haas een mogelijke opstap volgt naar een groter team in de toekomst. 

Gutierrez omschrijft zijn jaar bij Ferrari als 'extreem waardevol': "Ik kan er echt van genieten om goede dingen te leren van andere mensen. Ik heb hier altijd al van genoten gedurende mijn loopbaan in het racen. Het jaar bij Ferrari is bepalend geweest. Het gaf me een geweldige mogelijkheid om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Het stelde me in staat om te leren bij een van de beste teams en van de beste mensen en goede coureurs als Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen."

Hoewel Gutierrez een moeilijke periode kende bij Sauber heeft de Mexicaan er vertrouwen in dat hij zijn ervaring goed kan benutten bij het nieuwe Haas Formule 1-team: "Ik heb de afgelopen paar jaar heel veel geleerd. Bij Sauber had ik het af en toe erg zwaar, terwijl ik bij Ferrari kon leren. Ik heb veel groei doorgemaakt op verschillende vlakken en ik ben er helemaal klaar voor om het circuit op te gaan en weer te gaan racen."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Ik gun het deze jongen wel en ik denk dat we nog niet het beste van hem gezien hebben. Hij komt aardig sympathiek over, al vond ik zijn lieve onzekere karakter zijn zwakste punt toen hij bij Sauber reed. Je zag gewoon dat hij te weinig vertrouwen had om echt het beste uit zichzelf en het team te halen. Wie weet dat hij hierin is gegroeid en ik denk dat deze kans die hij gekregen heeft wel voor het nodige vertrouwen moet zorgen. Zo vaak krijg je niet een tweede kans in de F1.

    • + 0
    • 30 jan 2016 - 08:53
  • Ik gun het deze jongen wel en ik denk dat we nog niet het beste van hem gezien hebben. Hij komt aardig sympathiek over, al vond ik zijn lieve onzekere karakter zijn zwakste punt toen hij bij Sauber reed. Je zag gewoon dat hij te weinig vertrouwen had om echt het beste uit zichzelf en het team te halen. Wie weet dat hij hierin is gegroeid en ik denk dat deze kans die hij gekregen heeft wel voor het nodige vertrouwen moet zorgen. Zo vaak krijg je niet een tweede kans in de F1.

    • + 0
    • 30 jan 2016 - 08:53
  • Stitch

    Posts: 5.244

    De tijd zal het leren. Het hangt er allemaal vanaf hoe goed de auto van Haas is. Ze hebben in ieder geval geluk met het moment van instappen. als ze twee jaar geleden met de Ferrari hadden gereden was het moeilijk geworden. Nu Ferrari echter weer een goede motor maakt, kon Haas daar dit seizoen wel eens de vruchten van plukken. Ik hoop voor Max dat Ferrari deze winter geen al te grote stappen heeft gezet.

    • + 0
    • 30 jan 2016 - 09:19
  • Ervan uitgaande dat hij 100% zeker in 2015 bij Sauber had kunnen blijven...

    • + 0
    • 30 jan 2016 - 09:38
    • LimboF1

      Posts: 4.761

      Met Kalenborn weet je nooit wie er bij Sauber rijdt......

      Maar hij had geen andere keuze en is naar Ferrari moeten gaan, ze wilde hem bij Sauber niet meer voor de tegenvallende resultaten. Ik denk dat de aanstelling bij Haas meer is voortgekomen uit het feit dat hij een goede sponsor heeft en Mexicaan is. Er wonen veel Mexicanen is de VS en dan kan eventuel centjes opleveren.

      • + 0
      • 30 jan 2016 - 09:43
    • "Met Kalenborn weet je nooit wie er bij Sauber rijdt......"

      Ferrari kunnen ze niet zomaar de rug toekeren, anders zitten ze zonder motor. Als Ferrari Guterriez in die Sauber wil dan rijdt hij daar, en vliegt de andere coureur eruit.

      • + 0
      • 30 jan 2016 - 14:16
  • Rimmer

    Posts: 8.304

    Hoewel Guttierez in eerdere kampioenschappen zeker geen pannenkoek bleek te zijn stelde hij in de F1 wel degelijk teleur. Ik denk wel dat het privé een hele aardige en vriendelijke gozer is die hard kan rijden maar het is geen killer. Het is geen uniek talent en al zeer zeker geen nieuwe (of oude) Max Verstappen. Zijn carrière in de F1 hangt dan ook van Telmexdollars aan elkaar.
    Aan de andere kant is het echter zeker niet ondenkbaar dat de jonge Esteban ouder en wijzer is geworden en zijn tweede kans beter op waarde weet te schatten. Wellicht dat hij bij oa Max heeft gezien dat je er vol voor moet gaan en dat brutalen de halve wereld hebben.
    In die zin hoop ik dan ook dat Esteban gewoon alles geeft en ben ik benieuwd hoe hij zich ten opzichte van Romain verhoudt. Na enkele races zal het verschil in ondersteuning toch zijn tol gaan eisen want ik geloof niet dat Haas in staat is om een heel seizoen twee gelijkwaardige auto's te leveren dus Esteban zal gaandeweg benadeeld gaan worden tov Romain.

    • + 1
    • 30 jan 2016 - 12:48
  • pcbeem

    Posts: 679

    Weet niet in hoeverre hij veel keuze had en twijfel ook of Ferrari nog wel wat te zeggen had in keuze van coureurs ik denk dat voor beide het antwoord weinig is.....

    • + 0
    • 30 jan 2016 - 16:36
    • Helemaal mee eens PCBEEM.
      Je hoort veel mensen altijd roepen dat wanneer Ferrari of Mercedes wil dat rijder X een stoeltje krijgt, dat dat dan ook gebeurd. Maar vergeet niet dat er tegenwoordig paydrivers rondlopen die met redelijk gemak 12, 15 misschien wel 20 miljoen aan sponsor budget mee brengen.
      Als de tweede rijders van Mercedes en Ferrari 14 resp. 18 miljoen verdienen, dan ga je als fabrikant toch geen 15 miljoen korting op een motortje geven om een of andere rookie een plaats te bieden?

      • + 0
      • 1 feb 2016 - 10:37
  • Dikkedop

    Posts: 694

    Volgens mij loopt er wel beter talent rond...

    • + 1
    • 30 jan 2016 - 22:11
  • chao

    Posts: 1.034

    Gutierrez is een volbloed pay driver, zonder de mexicaanse pecunia`s was hij kansloos geweest. Nu bezet hij weer een plekje , waardoor andere met meer talent ergens anders hun heil moeten zoeken. En kom aub niet met een 2e kans, in de 2 jaren bij Sauber heeft hij niets laten zien.

    • + 2
    • 30 jan 2016 - 22:27

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel