user icon

Autofabrikanten massaal in de rij voor Formule E

  • Gepubliceerd op 18 dec 2014 15:57
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra
De autofabrikanten liggen in slaapzakken voor de deur van de Formule E om in het tweede seizoen toe te treden tot de elektrische klasse. Dat onthulde Formule E-oprichter Alejandro Agag tegenover Autosport. Voor het debuutjaar is de aandrijving van alle auto's ontwikkeld door McLaren, Williams en Renault. Volgend seizoen worden de reglementen meer vrij gegeven.

Agag: "Er was bij de internationale autosportbond FIA een aanmeldingsproces waar autofabrikanten zich tot en met 31 oktober konden inschrijven voor het tweede seizoen. We hebben in totaal twaalf aanmeldingen ontvangen. Het is een mengelmoes van autofabrikanten en technologiebedrijven. Dat biedt ons diverse opties voor de levering van batterijen, elektrische motoren of hele aandrijflijnen. De komende weken zal blijken met welke partijen we in zee gaan."

"Het aantal geselecteerde autofabrikanten kan variëren van zes tot acht. Daarna zullen we met hen vergaderen over de koers die we qua technologie gaan uitstippelen voor de Formule E. Het is belangrijk om een vijfjarenplan op te stellen voor de richting die we met dit kampioenschap op willen. Het is zaak de gebieden die wel voor ontwikkeling vatbaar zijn af te bakenen voor de dingen die we met rust willen laten. De nadruk zal liggen op de elektrische aandrijving."

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Persoonlijk vind ik er weinig aan, al val ik niet tijdens de race in slaap zoals bij de F1 dit seizoen. Misschien wordt het wel gaaf als teams hun eigen wagen mogen ontwikkelen. Maar volgens mij is dit nog niet het geval komend seizoen?

    • + 0
    • 18 dec 2014 - 16:56
    • Kennie

      Posts: 2.571

      ik heb geprobeerd om de eerste race te kijken, maar het sprak me niet aan, de 2e heb ik gemist. De 3e heb ik gedownload, maar na de 3e safetycar heb ik hem uitgezet. Ze moeten gewoon op normale circuits gaan rijden. Denk dat ze bang zijn voor lege tribunes en vergelijking met normale autosport en zodoende negatieve publiciteit willen voorkomen aangezien het nou niet bepaald hard gaat.

      Ben niet meer zo negatief als voorheen, maar ik wacht wel tot de boel wat geprofessionaliseerd is. Misschien over 2-3 jaar weer eens kijken. Sowieso volg ik het niet tussen Maart en November.

      • + 0
      • 18 dec 2014 - 19:39
    • Kennie, tussen maart en november is er geen Formule E. Dus dat komt mooi uit. =P

      • + 0
      • 18 dec 2014 - 20:55
    • Kennie

      Posts: 2.571

      oh handig :) thanks

      • + 0
      • 19 dec 2014 - 09:01
  • gp

    Posts: 4.267

    verbaast me niets. De elektrische auto is gewoon de toekomst.

    • + 0
    • 18 dec 2014 - 19:28
    • De electrische auto op accu's, zoals de formule E nu niet hoor. Behalve dat in de nabije toekomst de accu's nog lang niet goed genoeg zijn, is het afdanken van accu's ook niet bepaald goed voor het milieu. De automobiele toekomst moet haast wel een mengelmoes van aandrijfmethodes worden, bestaande uit elektrisch voor in de stad, waterstof voor langere ritten (al kan dit wel gevaarlijk worden met ijsvorming in de winter :D) en waarschijnlijk vooral veel bio brandstof.

      • + 0
      • 18 dec 2014 - 22:37
  • chao

    Posts: 1.034

    1e Race gezien, waardeloos!
    Wat moet je met 270pk in een 900kg formule auto, en topsnelheid is 220km/u.
    Dat zijn formule ford specs.

    • + 0
    • 19 dec 2014 - 00:22
  • ik heb de moeite nog niet kunnen opbrengen naar zo'n race te kijken,
    nu ik de huidige f1 al te tam vind en het geluid mis heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat de FE mij ook niet echt zal aanspreken.

    Ik heb wel een idee voor deze klasse,
    de accu's kunnen ze uitsparen door boven het circuit een groot metalen net te spannen en op elke auto een geleider naar boven.
    Verander vervolgens de naam in Formule B(otsauto) en monteer wat rubberen omranding op die dingen, wordt het mss toch nog interessant

    • + 0
    • 19 dec 2014 - 08:26
    • Briljant plan van dat net. Vooral als er een paar t luchtruim kiezen krijgen we zon mooie vonkenregen. Wat zullen ze bij de F1 jaloers zijn!
      Ik heb twee races gezien die vond ik qua racen best leuk. Het zit dicht bij elkaar en er is strijd. Echt hard gaat t alleen niet.

      • + 0
      • 19 dec 2014 - 15:49
  • Ik vind het een ideaal voorprogramma; er wordt wel echt geracet en het is apart om te zien. Ook vind ik de auto's er redelijk spektakulair uitzien, al gaat het niet om astronomische snelheden. zoals gezegd, het lijkt me leuk als ik bij de F1 op de tribune zit en dit in het voorprogramma krijg, samen met GP2, GP3 en/of de Renault 3.5 ofzo..
    ik vind het een beetje als Rivella; een beetje vreemd maar best lekker.

    • + 0
    • 19 dec 2014 - 09:58

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar