Totale salarishuis Formule 1-coureurs bedraagt 130 miljoen dollar
- Gepubliceerd op 29 okt 2009 10:01
-
23
- Door: Rob Veenstra
De volledige lijst van Arabian Business.com (in miljoenen dollars):
1 . K. Raikkonen - Ferrari - 45
2 . L. Hamilton - McLaren - 18
3 . F. Alonso - Renault - 15
4 . N. Rosberg - Williams - 8,5
5 . F. Massa - Ferrari - 8
6 . J. Trulli - Toyota - 6,5
7 . S. Vettel - Red Bull Racing - 6
8 . M. Webber - Red Bull Racing - 5,5
9 . J. Button - Brawn GP - 5
10 . R. Kubica - BMW Sauber - 4,5
11 . H. Kovalainen - McLaren - 3,5
12 . N. Heidfeld - BMW Sauber - 2,8
13 . G. Fisichella - Ferrari - 1,5
14 . S. Buemi - Scuderia Toro Rosso - 1,5
15 . R. Barrichello - Brawn GP - 1
16 . J. Alguersuari - Scuderia Toro Rosso - 0,5
17 . A. Sutil - Force India - 0
18 . K. Nakajima - Williams - 0
19 . V. Liuzzi - Force India - 0
20 . R. Grosjean - Renault - 0
Trending nieuws
-
FIA grijpt in na overtreding Hadjar en Red Bull
Red Bull-coureur Isack Hadjar is na de kwalificatie in Oostenrijk aan een straf ontsnapt. De Fransman had zich tijden...
27 jun 2026 20:06 -
Wolff sluit Verstappen definitief uit: "Mercedes is blij met Russell en Antonelli"
Een overstap van Max Verstappen naar Mercedes lijkt definitief van de baan. Teambaas Toto Wolff heeft na de derde vri...
27 jun 2026 19:47 -
Red Bull opent onderzoek naar zware crash Verstappen
Het team van Red Bull Racing opent een onderzoek naar de crash van Max Verstappen. De viervoudig wereldkampioen leek ...
27 jun 2026 18:37 -
Red Bull in actie na crash Verstappen: Nederlander krijgt nieuw chassis
Red Bull Racing is in actie gekomen na de crash van Max Verstappen tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oos...
27 jun 2026 18:48 -
Verstappen en Red Bull balen na crash: "P3 had erin gezeten"
Max Verstappen moest zaterdag genoegen nemen met de vijfde startplaats voor de Grand Prix van Oostenrijk. De Nederlan...
27 jun 2026 19:22
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (23)
Login om te reagerenPosts: 65
Ik geloof niets van het salaris van Kimi. Ik denk dat het misschien de helft is. Kimi is goed, maar heeft geen recht op hetzelfde salaris als Schumacher want zo goed is ie dan weer net niet.
Posts: 4
Van Raikkonen is dollar het dat is 28 miljoen euro staat er ook.
Posts: 4
Het is in dollars he niet in euro\'s
Posts: 223
Eerst en vooral twijfel ik aan de echtheid van de bedragen: het gaat om een slechts een onderzoek en het salaris van Kimi wordt \'geschat\' op 45 000 000 dollar. En ten tweede: Waarom zou hij geen recht hebben op zo\'n hoog salaris? Het gaat hier niet om recht maar om wie hier het beste kan onderhandelen bij het tekenen van een contract. Ikzelf werk 2 keer efficiënter dan mijn collega maar mijn loon is zeker niet 2 zo hoog als dat van hem...
- de laatste zin was maar een grapje -
Posts: 222
Schumacher kreeg in 2003/2004 al 80 miljoen dollar. Dus hetzelfde salaris is het nog net niet
Posts: 11.414
Hoe goed Kimi het doet maakt voor zijn salaris verder geen moer uit. Ferrari heeft een contract met Kimi getekend toen hij naar Ferrari verhuisde. Zijn manager heeft gewoon heel sterk onderhandeld en in die tijd kon het geld ook gewoon niet op.
Wat mij betreft is dat dus ook gewoon de reden dat ze van Kimi af wilden. Als iemand zoveel geld krijgt verwacht je ook een bovennatuurlijke prestatie. Die is er duidelijk niet gekomen. Merkwaardige is dan wel dat ze gewoon dat salaris alsnog moeten betalen voor 2010.
Posts: 5.745
Vreemd lijstje. Kan me bijv niet voorstellen dat Heidfeld maar bijna de helft krijgt van wat Kubica opstrijkt.
Posts: 397
Ik snap niet dat je als team twee gelijkwaardige coureurs hebt en de ene verdiend nagenoeg 6x zo veel als de ander.
Aan deze bedragen is duidelijk te zien dat het eens hoog tijd wordt dat de crissis op een geweldige manier toeslaat in de F1 misschien dat sommige mensen dan weer met beide voeten op de grond komen.
Posts: 1.175
\"Ik snap niet dat je als team twee gelijkwaardige coureurs hebt en de ene verdiend nagenoeg 6x zo veel als de ander.\"
Gebeurt met Voetbal ook! een spits verdient meer dan een keeper. Alsof een spits ook kan verdedigen en keepen. je hebt altijd meer mensen nodig om een sport te beoefenen!
OT: beste teambazen: hoe dan ook, ik ben goedkoper. ik doe het voor de helft!
Posts: 5.745
Met nog geen 1% van het resultaat vrees ik....
Posts: 626
Waar maakt iedereen zich toch zo druk om! Mensen verdienen het geld dat ze hebben afgesproken... als ze het niet waard zijn is het aan de werkgever om te zorgen dat de beloning wordt aangepast.
En huilen om dat de crisis moet toeslaan in de F1, waarom in godsnaam? Het is toch echt commercieel geld wat daar inzit, geen belasting geld!
Kappen met zeuren over geld op commerciële bedrijven... als je het niet met hun beloningen eens bent, koop dan niets meer bij ze!
Posts: 397
Als ik iets niet begrijp betekend dat niet meteen dat ik moet huilen hoor.
Natuurlijk zijn het allemaal commerciele bedrijven en ze moeten zelf weten waar ze hun geld in stoppen, het maakt mij niet uit al zou de shell 80miljoen aan raikonen geven. Het gaat erom dat de bedragen in de sport (niet alleen F1) belachelijke proporties aannemen die absoluut niet in verhouding staan met de diensten die worden geleverd het gaat puur om wat de gek er voor geeft. Sporters hebben gelijk dat ze het vragen, sportclubs en teams zijn gek dat ze het er voor geven.
En wat dat kopen betreft, ik heb heb afgelopen jaar niks bij ferrari gekocht dus dat komt goed !
Posts: 4.951
Je zegt het zélf al: Wat een gek er voor geeft...
Ik kom al jaaaren niet meer naar een GP. Torenhoge prijzen voor slechte facailiteiten waar je zo ver van de baan zit vanwege die zogenaamde veiligheid dat je alleen maar piepkleine autootjes zoef-zoef voorbij ziet scheuren.
Posts: 646
Räikkönen kan dat bedrag (45 mio) volgend jaar in euro verdienen.
25 mio euro afkoopsom Ferrari
20 mio euro Toyota of Mercedes
Je moet dat eens PER DAG berekenen......
Alonso gaat erop vooruit blijkbaar... 25 mio euro volgend jaar.
Posts: 17
dit lijstje zit meer in de buurt heb ik t idee:
www.sportweek.nl/f(...)rs_12495669460_euro
Posts: 2.263
Kijk is naar de datum en de coureurs;) Dit is een lijstje van 2008.
Posts: 5.745
Helaas is dat een artikel van vorig jaar, moeilijk met de niveaus van dit jaar te vergelijken....
Posts: 222
Dat klopt ook niet want Vettel kreeg vorig jaar al 600.000 bij TR. Heb het idee dat het gissen blijft
Posts: 3.592
Manager van Massa heeft het niet goed gedaan als je naar het verschil met Raikonen! Maar ik weet niet hoe geloofwaardig dit lijstje is, want wat houdt een \'onderzoek van Arabian Business.com\'. Het is niet dat ze van elke coureur ff het contract hebben ingezien...
Posts: 11.414
Auto und motor sport gaf voor 2008 overigens de volgende salarissen:
1. Fernando Alonso (Renault) - 28 Mio. Dollar
2. Kimi Räikkönen (Ferrari) - 22 Mio. Dollar
3. Jenson Button (Honda) - 16 Mio. Dollar
4. Felipe Massa (Ferrari) - 12 Mio. Dollar
5. Nick Heidfeld (BMW-Sauber) - 11 Mio. Dollar
6. Rubens Barrichello (Honda) - 9 Mio. Dollar
7. Mark Webber (Red Bull) - 7,5 Mio. Dollar
8. Jarno Trulli (Toyota) - 6,5 Mio. Dollar
9. Lewis Hamilton (McLaren) - 5 Mio. Dollar
10. David Coulthard (Red Bull) - 5 Mio. Dollar
11. Nico Rosberg (Williams) - 5 Mio. Dollar
12. Giancarlo Fisichella (Force India) - 3 Mio. Dollar
13. Heikki Kovalainen (McLaren) - 2,5 Mio. Dollar
14. Takuma Sato (Super Aguri) - 2,5 Mio. Dollar
15. Robert Kubica (BMW-Sauber) - 2 Mio. Dollar
16. Timo Glock (Toyota) - 2 Mio. Dollar
17. Sebastien Bourdais - 2 Mio. Dollar
18. Nelson Piquet Jr. - 1,5 Mio. Dollar
19. Sebastian Vettel - 1,5 Mio. Dollar
20. Anthony Davidson - 1,5 Mio. Dollar
21. Kazuki Nakajima - 1 Mio. Dollar
22. Adrian Sutil - 1 Mio. Dollar
Daar zijn dus nog wat kortingen overheen gegaan en voor Vettel waarschijnlijk een verhoging.
Heidfeld heeft blijkbaar een enorme verlaging moeten aanvaarden of deze lijst is gewoon fout. Heidfeld heeft altijd voor ruim meer in dit soort lijstjes gestaan dan Kubica.
Forbes had laatst een lijstje met topverdieners onder de sporters voor 2009 en daar noemde ze de volgende bedragen:
- Raikkonen $45 miljoen
- Hamilton $32 miljoen
- Alonso net onder de $30 miljoen (en dus net buiten de lijst)
Posts: 6
Met die lijst van Forbes is het ook weer anders, want daar zitten ook de aparte sponsors bij.Die bij de coureur hoorde. Zo had ik ergens gezien dat Hamilton 15 miljoen van team ontving en 10 miljoen aan overige sponsorcontracten
Posts: 11.414
Klopt, ze vermelden bij Forbes bijvoorbeeld ook zijn Reebok contract.
Ik vraag me overigens af of ze in die verschillende lijstjes ook rekening houden met de bonussen. De heren zullen toch ook wel extra betaald krijgen voor overwinningen en een kampioenschap oid?
Posts: 2.567
Goh, toch \'ns m\'n F1-rijbewijs gaan halen...