FIA op de hoogte van discutabele diffusers

De internationale autosportbond FIA is op de hoogte van het feit dat sommige teams de regels verkennen met het ontwerp van hun nieuwe auto. Dat weet autosport.com te melden. Williams en Toyota zouden met een te hoge diffuser rondrijden.

Beide renstallen geloven binnen de regels te werken, andere teams plaatsen daar vraagtekens bij. Een bron binnen de FIA laat op autosport.com weten dat de bond zich bewust is van deze kwestie. De federatie heeft ook al één diffuser-ontwerp goedgekeurd, al blijft onduidelijk van welke auto.

De FIA-bron meldt op autosport.com: “De FIA heeft gecorrespondeerd met Toyota over diffusers, maar heeft nog niet echt gezien wat ze nu testen. De FIA heeft één ontwerp al groen licht gegeven, maar we kunnen niet bevestigen dat het dit geval betreft.”

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Fresh-T

    Posts: 461

    Voor er weer kwade reacties komen: dit gebeurt sinds de jaren \'90, toen de vleugelauto kwam enz. Er gebeurt sowieso nooit wat anders dan grenzen verleggen in de hoop op betere resultaten. Niets mee dan normaal en dan nog, we zitten in een test fase. De auto hoeft nog niet legaal te zijn. Zodra hij eind maart tijdens het 1e grand prix weekend maar legaal is.

    • + 0
    • 30 jan 2009 - 09:09
  • marcel

    Posts: 124

    iedre team heeft ilegale dingen op de auto zitten nu en tijdens het seizoen . is altijd al zo geweest .je moet de grensen zoeken om sneller te worden en dan ga je er soms een klein stukje over heen . en dan is het aan de fia om er wat van te zeggen .kijk eens hoe lang er met beweegbare vleugels is gereden terwijl het niet mocht .en het was overduidelijk te zien bij ferrari en mclaren helemaal . een f1 auto zou nooit 100% legaal zijn (kunnen zijn)

    • + 0
    • 30 jan 2009 - 09:47
    • Er is een heel verschil tussen kunnen en willen;)

      Bij Ferrari zag je het in 2006 goed (vooral in de eerste 2 races), sindsdien ze die aangepat hebben zie je het bijna niet, hoewel je hem afentoe ziet buigen, maar daarintegen bij McLaren zag je nog steeds alles bewegen en dan vooral de bridgewing.

      • + 0
      • 30 jan 2009 - 10:47
      • Smitju

        Posts: 442

        Laat me raden. Jij bent fan van Ferrari.

        • + 0
        • 30 jan 2009 - 13:00
        • RacHunt

          Posts: 38

          Ik ben een neutrale fan, maar moet in dit geval eerlijk toegeven dat RS Motorsport gelijk heeft.

          Het bewegen van de McLaren onderdelen in 2008 was echter een ander soort bewegen dan de Ferrari bewegingen in 2006.

          Bij Ferrari ging het al gauw en heel soepel flexen, terwijl bij de McLaren het minder gauw begint maar als het begint is het ineens enorm.

          De reden dat er bij McLaren nooit over gezeurd werd is misschien terug te vinden in het feit dat in en na de Schumacher jaren alles wat Ferrari doet onder een microscoop ligt, neem bijvoorbeeld de huidige rel omtrent de uitlaten (Ferrari heeft al lang gezegd dat ze worden aangepast en toch zeuren andere teams door) of de bodemplaat affaire (waarvan weinig mensen weten dat ook McLaren en BMW die gebruikten).

          Al met al lijkt het me slim om af te wachten wat de FIA besluit.

          • + 0
          • 30 jan 2009 - 13:31
          • johan

            Posts: 985

            Was het niet McLaren die zeurde over de bodemplaat van Ferrari? Waarom zouden ze dat doen als ze het zelf ook hebben?

            • + 0
            • 31 jan 2009 - 16:50
        • Nee sorry alleen maar een Kimi fan.

          Ontopic, ik had eens voor de gein een streepje op mijn beeldscherm gezet om te kijken hoever de voorvleugel boog in 2006/2007/2008 en dan zie je dat tie enorm veel buigt op de snelle stukken maar bij het remmen gewoon weer terug buigt.

          • + 0
          • 30 jan 2009 - 13:52
  • Jeffers

    Posts: 115

    Ze zullen Ferrari wel ff een handje helpen

    • + 0
    • 30 jan 2009 - 20:27

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar