Ferrari zal als eerste nieuwe bolide onthullen
- Gepubliceerd op 25 dec 2008 09:55
-
21
- Door: Dennis Roke
Op dezelfde 15 januari zal Toyota foto's prijsgeven van de nieuwe TF109, terwijl McLaren een dag later zijn nieuwe auto presenteert. Op 19 januari is het vervolgens de beurt aan Williams en Renault.
Op 20 januari zal de nieuwe BMW Sauber F1.09 zijn eerste kilometers afleggen op het circuit van Valencia. De Red Bull Racing RB5 laat op zich wachten tot in februari.
Trending nieuws
-
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team -
- Punten -
- Podiums -
- Grand Prix -
- Land BR
- Geb. datum 21 apr 1981 (45)
- Geb. plaats Sao Paulo, BR
- Gewicht 59 kg
- Lengte 1,66 m
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Felipe Massa
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.506 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (21)
Login om te reagerenPosts: 507
of ze zijn verder dan wij denken of hun zeggen met kers of ze zijn wanhopig voor het nieuwe jaar ik zelf hoop het eerste
Posts: 1.748
sinds wanneer is 15 januari voor 2009 ik snap de eerste alinea niet
Posts: 11.414
Zijn ze in 2009 toch nog ergens de eerste in ...
Posts: 155
En dan klaag jij altijd over de racties van Jermaine.
Wat een zielige reactie zeg!!!!!!!!!!!
Posts: 126
Germain, ze onthullen de auto voor 2009, daar bedoelen ze dus mee dat ze de auto onthullen die ze voor 2009 gaan gebruiken.
Posts: 177
ik ben benieuwd, een traktorvormige ferrari :D
Posts: 210
Dat is inderdaad vroeg maar ik vraag me dan wel af, hoe zit het dan met het KERS systeem . Volgens de baas van Ferrari was het KERS toch een foutje, ik laat me benieuwen in ieder geval gaat een heel leuk seizoen worden volgens mij.
Posts: 258
Ben benieuwd naar de vorm. Livery zal wel weer saai zijn met alleen maar rood, rood en rood. Wat mij betreft gaan ze weer de originele Ferrari rood kleur gebruiken met zwarte voor en achtervleugel. En het personeel weer in geel/zwart. Rood is een mooie kleur maar het kan ook te. Maargoed, dat is mijn persoonlijke smaak ;)
Posts: 5
Klein detail, Ferrarirood bestaat eigenlijk niet. Er is maar een kleur die van Ferrari is en dat is Ferrarigeel.
Voorts kijk ik wel uit naar Ferrari. Sinds de seizoensfinale van vorig seizoen, twijfel ik er aan of Ferrari mee zal doen voor de titel in 2009. Ik vermoed dat zij wel eens verstoppertje zouden kunnen gaan spelen, net als BMW-Sauber vorig winterseizoen. Maar een seizoen als 2005 kan zich ook wel eens gaan herhalen.
Posts: 442
Komt er sponsoring van de FIA op?
Posts: 11.414
Wel schattig dat de drie bezoekers die uit Arnhem komen het altijd opnemen voor Jermaine. Hebben ook alle drie hetzelfde gebrek aan humor, en aan inzicht ...
Posts: 11.414
Ferrari geel? Hoe kom je daar nou weer bij? Lamborghini gebruikte geel ... voor hun tractoren. Italiaanse racewagens waren/zijn rood. Het is dus inderdaad geen Ferrari rood, maar italiaans \"racing red\". Ook Alfa\'s en Maserati\'s gebruikten die kleur.
Posts: 5
Ferrari heeft slechts een gepatenteerde kleur en dat is het ferrarigeel. Het rood is pas later gekomen, maar werd niet gepatenteerd.
Posts: 11.414
Hoe kom je daar nou toch bij? Dat rood was er al voordat Ferrari werd opgericht. Die race kleuren waren al in gebruik voor de tweede wereldoorlog begon en Alfa reed er toen al in.
Je kunt ook helemaal geen patent hebben op een kleur.
Posts: 5
Idd, jij hebt het over de racekleuren, en dan nog wel die van Italië. Ferrari daarentegen is normaal gezien geel. Dat is de kleur van Modena. Elke eerste Ferrari van een model wordt trouwens ook in het geel gemaakt en niet in het rood.
Posts: 5
Een kleur kan je trouwens wel degelijk patenteren. Het gaat hier niet over gewoon geel, maar een speciaal soort geel en dat is van Ferrari.
Posts: 303
Ferrari heeft eigenlijk niets van zichzelf om te patenteren zelf het logo het stijgerende paard is niet van hun zelf
Posts: 11.414
Nee dat kan niet. Een patent is op een technisch ontwerp.
Het zou hooguit een handelsmerk kunnen zijn oid, maar dat krijgen ze nooit op een kleur voor een auto. Hooguit op het gebruik van de kleur in een logo.
Misschien ben je in de war met die Ferrari parfum ofzo? Die heet inderdaad Ferrari Yellow en op die naam zullen ze ongetwijfeld het merkenrecht hebben.
Posts: 985
Dave heeft gelijk hoor. Geel is Ferrari\'s kleur en het rood zijn de italiaanse racekleuren.
Maar tegenwoordig wordt Ferrari met rood geassocieerd.
Posts: 5
Het roze van T-Mobile is ook gepatenteerd door het Duitse telecombedrijf. Je kan een kleur wel degelijk patenteren. Ik zou zeggen, zoek het op. Ik zit met de iphone op inet, dus ik kan op dit moment geen links kopiëren.
@F 1, hoewel Ferrari een onderdeel is van FIAT, heeft het bedrijf wel een vennootschapsvorm. Dit betekent dus ook dat Ferrari wel degelijk iets \"bezit\". Het klopt wel dat FIAT een stevige inspraak heeft in de Raad Van Bestuur van Ferrari (ik weet niet hoeveel % van de aandelen in het bezit is van FIAT), maar Ferrari kan wel degelijk iets bezitten.
Nuja, het blijft een detail natuurlijk :-).
Posts: 11.414
Dat is dus geen patent, maar zoals ik al zei dat, valt onder het MERKENRECHT. Dat gaat ook over logo\'s of iets vergelijkbaars. Ze hebben bijvoorbeeld wel het merkenrecht op dat paardje (met een gele achtergrond dan). Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat je een kleur voor een auto kunt registreren als merk.
Het is niet eens Ferrari geel maar Modena geel. Hoe zou Ferrari daar het \"patent\" op kunnen krijgen? Ze noemen het zelfs \"Giallo Modena\".
Herinner je ook de extreme ophef die ontstond toen T-Mobile de kleur magenta als merk registreerde? Zou die er geweest zijn als het al heel gebruikelijk was om kleuren te registreren?
Lamborghini gebruikt bovendien ook de kleur geel al. Dat gaat dan toch nooit samen?
Maar goed laat me gerust een (betrouwbare) link zien waar staat dat Ferrari het merkenrecht heeft op die kleur. Als je dan toch bezig bent laat dan even een link zien waar staat dat:
- dit de huiskleur van Ferrari is
- dat ze elke auto eerst alleen in die kleur spuiten
Ik heb niet eens een hint kunnen vinden dat ook maar enigszins zou wijzen dat geel de officiele kleur van Ferrari is dan wel dat die kleur geregistreerd is
Eerder het tegengestelde. Hier een plaatje van de eerste Ferrari:
www.flickr.com/photos/digitalczech/413011134/
De enige Ferrari die ik eigenlijk ooit in geel gepresenteerd heb zien worden is de Modena, maar goed dat is dus logisch.