user icon
user icon

Ferrari zal als eerste nieuwe bolide onthullen

  • Gepubliceerd op 25 dec 2008 09:55
  • comments 21
  • Door: Dennis Roke
Het team van Ferrari zal de eerste zijn die de nieuwe bolide voor 2009 gaat onthullen. Dat meldt de Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport. Dat zal waarschijnlijk op 15 januari zijn, waarna de nieuwe auto zijn testdebuut zal beleven. De F2009 zal Felipe Massa en Kimi Raikkonen in staat moeten stellen de rijderstitel terug te halen naar Maranello.

Op dezelfde 15 januari zal Toyota foto's prijsgeven van de nieuwe TF109, terwijl McLaren een dag later zijn nieuwe auto presenteert. Op 19 januari is het vervolgens de beurt aan Williams en Renault.

Op 20 januari zal de nieuwe BMW Sauber F1.09 zijn eerste kilometers afleggen op het circuit van Valencia. De Red Bull Racing RB5 laat op zich wachten tot in februari.

Reacties (21)

Login om te reageren
  • of ze zijn verder dan wij denken of hun zeggen met kers of ze zijn wanhopig voor het nieuwe jaar ik zelf hoop het eerste

    • + 0
    • 25 dec 2008 - 10:04
  • germain

    Posts: 1.748

    sinds wanneer is 15 januari voor 2009 ik snap de eerste alinea niet

    • + 0
    • 25 dec 2008 - 10:58
  • Zijn ze in 2009 toch nog ergens de eerste in ...

    • + 0
    • 25 dec 2008 - 11:40
    • jjgend

      Posts: 155

      En dan klaag jij altijd over de racties van Jermaine.

      Wat een zielige reactie zeg!!!!!!!!!!!

      • + 0
      • 25 dec 2008 - 18:20
  • Germain, ze onthullen de auto voor 2009, daar bedoelen ze dus mee dat ze de auto onthullen die ze voor 2009 gaan gebruiken.

    • + 0
    • 25 dec 2008 - 12:57
  • Dimii

    Posts: 177

    ik ben benieuwd, een traktorvormige ferrari :D

    • + 0
    • 25 dec 2008 - 13:57
  • peet

    Posts: 210

    Dat is inderdaad vroeg maar ik vraag me dan wel af, hoe zit het dan met het KERS systeem . Volgens de baas van Ferrari was het KERS toch een foutje, ik laat me benieuwen in ieder geval gaat een heel leuk seizoen worden volgens mij.

    • + 0
    • 25 dec 2008 - 14:43
  • Ben benieuwd naar de vorm. Livery zal wel weer saai zijn met alleen maar rood, rood en rood. Wat mij betreft gaan ze weer de originele Ferrari rood kleur gebruiken met zwarte voor en achtervleugel. En het personeel weer in geel/zwart. Rood is een mooie kleur maar het kan ook te. Maargoed, dat is mijn persoonlijke smaak ;)

    • + 0
    • 25 dec 2008 - 16:24
    • Dave

      Posts: 5

      Klein detail, Ferrarirood bestaat eigenlijk niet. Er is maar een kleur die van Ferrari is en dat is Ferrarigeel.

      Voorts kijk ik wel uit naar Ferrari. Sinds de seizoensfinale van vorig seizoen, twijfel ik er aan of Ferrari mee zal doen voor de titel in 2009. Ik vermoed dat zij wel eens verstoppertje zouden kunnen gaan spelen, net als BMW-Sauber vorig winterseizoen. Maar een seizoen als 2005 kan zich ook wel eens gaan herhalen.

      • + 0
      • 27 dec 2008 - 11:23
  • Smitju

    Posts: 442

    Komt er sponsoring van de FIA op?

    • + 0
    • 25 dec 2008 - 17:28
  • Wel schattig dat de drie bezoekers die uit Arnhem komen het altijd opnemen voor Jermaine. Hebben ook alle drie hetzelfde gebrek aan humor, en aan inzicht ...

    • + 0
    • 26 dec 2008 - 14:22
  • Ferrari geel? Hoe kom je daar nou weer bij? Lamborghini gebruikte geel ... voor hun tractoren. Italiaanse racewagens waren/zijn rood. Het is dus inderdaad geen Ferrari rood, maar italiaans \"racing red\". Ook Alfa\'s en Maserati\'s gebruikten die kleur.

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 01:21
  • Dave

    Posts: 5

    Ferrari heeft slechts een gepatenteerde kleur en dat is het ferrarigeel. Het rood is pas later gekomen, maar werd niet gepatenteerd.

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 12:00
    • Hoe kom je daar nou toch bij? Dat rood was er al voordat Ferrari werd opgericht. Die race kleuren waren al in gebruik voor de tweede wereldoorlog begon en Alfa reed er toen al in.

      Je kunt ook helemaal geen patent hebben op een kleur.

      • + 0
      • 28 dec 2008 - 15:26
  • Dave

    Posts: 5

    Idd, jij hebt het over de racekleuren, en dan nog wel die van Italië. Ferrari daarentegen is normaal gezien geel. Dat is de kleur van Modena. Elke eerste Ferrari van een model wordt trouwens ook in het geel gemaakt en niet in het rood.

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 18:36
  • Dave

    Posts: 5

    Een kleur kan je trouwens wel degelijk patenteren. Het gaat hier niet over gewoon geel, maar een speciaal soort geel en dat is van Ferrari.

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 18:49
    • f 1

      Posts: 303

      Ferrari heeft eigenlijk niets van zichzelf om te patenteren zelf het logo het stijgerende paard is niet van hun zelf

      • + 0
      • 28 dec 2008 - 20:27
    • Nee dat kan niet. Een patent is op een technisch ontwerp.

      Het zou hooguit een handelsmerk kunnen zijn oid, maar dat krijgen ze nooit op een kleur voor een auto. Hooguit op het gebruik van de kleur in een logo.

      Misschien ben je in de war met die Ferrari parfum ofzo? Die heet inderdaad Ferrari Yellow en op die naam zullen ze ongetwijfeld het merkenrecht hebben.

      • + 0
      • 29 dec 2008 - 00:08
  • Dave

    Posts: 5

    Het roze van T-Mobile is ook gepatenteerd door het Duitse telecombedrijf. Je kan een kleur wel degelijk patenteren. Ik zou zeggen, zoek het op. Ik zit met de iphone op inet, dus ik kan op dit moment geen links kopiëren.

    @F 1, hoewel Ferrari een onderdeel is van FIAT, heeft het bedrijf wel een vennootschapsvorm. Dit betekent dus ook dat Ferrari wel degelijk iets \"bezit\". Het klopt wel dat FIAT een stevige inspraak heeft in de Raad Van Bestuur van Ferrari (ik weet niet hoeveel % van de aandelen in het bezit is van FIAT), maar Ferrari kan wel degelijk iets bezitten.

    Nuja, het blijft een detail natuurlijk :-).

    • + 0
    • 29 dec 2008 - 20:22
    • Dat is dus geen patent, maar zoals ik al zei dat, valt onder het MERKENRECHT. Dat gaat ook over logo\'s of iets vergelijkbaars. Ze hebben bijvoorbeeld wel het merkenrecht op dat paardje (met een gele achtergrond dan). Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat je een kleur voor een auto kunt registreren als merk.

      Het is niet eens Ferrari geel maar Modena geel. Hoe zou Ferrari daar het \"patent\" op kunnen krijgen? Ze noemen het zelfs \"Giallo Modena\".

      Herinner je ook de extreme ophef die ontstond toen T-Mobile de kleur magenta als merk registreerde? Zou die er geweest zijn als het al heel gebruikelijk was om kleuren te registreren?

      Lamborghini gebruikt bovendien ook de kleur geel al. Dat gaat dan toch nooit samen?

      Maar goed laat me gerust een (betrouwbare) link zien waar staat dat Ferrari het merkenrecht heeft op die kleur. Als je dan toch bezig bent laat dan even een link zien waar staat dat:
      - dit de huiskleur van Ferrari is
      - dat ze elke auto eerst alleen in die kleur spuiten

      Ik heb niet eens een hint kunnen vinden dat ook maar enigszins zou wijzen dat geel de officiele kleur van Ferrari is dan wel dat die kleur geregistreerd is

      Eerder het tegengestelde. Hier een plaatje van de eerste Ferrari:
      www.flickr.com/photos/digitalczech/413011134/

      De enige Ferrari die ik eigenlijk ooit in geel gepresenteerd heb zien worden is de Modena, maar goed dat is dus logisch.

      • + 0
      • 30 dec 2008 - 00:14

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (38)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar