Standaard ECU heeft nog steeds geheimen voor Ferrari
- Gepubliceerd op 02 apr 2008 16:07
-
10
- Door: Rob Veenstra
Domenicali: In Melbourne liepen we tegen enkele betrouwbaarheidsproblemen aan, maar dat komt niet omdat we niet goed voorbereid waren. Het lag meer aan het feit dat dit jaar iedereen behalve één team moeten wennen aan een nieuwe parameter, de standaard ECU (Het team waarover Domenicali spreekt is McLaren, dat het systeem mede ontwikkelde, red.). We hebben nog steeds niet alle geheimen van het systeem ontdekt, met name wat betreft de invloed op de functionaliteit van de auto.
Domenicali is niet tevreden met de elf punten uit de mogelijke zesendertig, maar weigert een beschuldigende vinger te wijzen. Het hele team is daarvoor verantwoordelijk. De managers, de engineers, de mechanics en uiteraard de coureurs, allemaal moeten we onszelf verbeteren om op het gewenste niveau te opereren.
Trending nieuws
-
Verstappen zucht na nieuwe FIA-plannen: "Liever dat dan deze onzin"
Max Verstappen is redelijk tevreden met de aangekondigde aanpassingen aan de motorregels. Verstappen is een uitgespro...
15 jun 2026 16:46 -
Opinie: Verstappen moet na dit seizoen weg bij Red Bull
De Grand Prix van Barcelona voelde als een kantelpunt voor Max Verstappen en Red Bull Racing. Waar de Nederlander de ...
16 jun 2026 07:36 -
Wolff blij voor Hamilton: "Misschien komt het door Kardashian"
Toto Wolff heeft met warme woorden gereageerd op de eerste Grand Prix-overwinning van Lewis Hamilton voor Ferrari. De...
15 jun 2026 17:22 -
Ferrari-president bedankt Hamilton na eerste zege: "Emotioneel moment"
De eerste overwinning van Lewis Hamilton in Ferrari-kleuren heeft ook binnen de hoogste regionen van het Italiaanse m...
15 jun 2026 18:46 -
Formule 1 wil Alonso behouden: "We hebben helden nodig in de sport"
Stefano Domenicali heeft zich lovend uitgelaten over Fernando Alonso. De Formule 1-baas ziet de tweevoudig wereldkamp...
15 jun 2026 18:09
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team -
- Punten -
- Podiums -
- Grand Prix -
- Land Brazilië
- Geb. datum 21 apr 1981 (45)
- Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
- Gewicht 59 kg
- Lengte 1,66 m
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Felipe Massa
Team profiel
- Team naam Force India
- Basis Silverstone, India
- Sergio Perez 11
- Sergio Perez 11
- Nico Hülkenberg 12
- Adrian Sutil 14
- Adrian Sutil 15
- Lance Stroll 18
- Adrian Sutil 20
- Nico Hülkenberg 27
- Nico Hülkenberg 27
- Esteban Ocon 31
- Esteban Ocon 31
96.021 reacties op Force India
8 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Force India

Reacties (10)
Login om te reagerenPosts: 2.567
Maar waarom allen ferrari heeft probleem met ECU?? en ander teams niet? daroom ben ik geen feraari fan niet(meer), hopelijk wordt MacLaren beter dan ferrari dit jaar, ik denk dat MacLaren heeft niet laat zien wat een races is... zoals Ron dennis zei:\'Stand van zaken pas in Spanje duidelijk\' in Europa MacLaren gaat laat zien wat echt races is..
Posts: 7.177
@ Rafael: Nou ik ben het niet met je eens meerdere wagens aangedreven doorr een ferrari motor vielen uit alle als ik het goed had zelfs... En mclaren heeft natuurlijk wel het vertrouwens afgenomen bij ferrari na afgelope jaar dus beetjhe logies vind ik wel dat ze het denken
Posts: 11.414
Jermaine,
Het is door alle tikfouten een beetje moeilijk te begrijpen wat je zegt, maar zeg je nou dat alle Ferari motoren zijn uitgevallen en dat het daarom aan de ECU ligt?
Dat zou toch alleen zo zijn als alle fabrikanten (behalve McLaren) problemen hadden met de ECU? Als er slechts 1 problemen mee heeft dan geeft dat aan dat die ene fabrikant zijn zaakjes niet op orde heeft.
Posts: 2.250
Het kan gewoon niet zijn dat de ECU mede is ontwikkeld door een Formule 1 team dat er voordeel kan uithalen. En laat staan McLaren, dat is een team dat vecht voor de titel. Ik kan er gewoon niet bij dat daardoor de Ferrari onbetrouwbaarder is. Nu haat ik wat mij betreft McLaren nog. Zelfs nu Alonso weg is.
Posts: 21
ik denk dat het meer aan de prestaties van de motor ligt besef wel dat de ferrari motor een heel complex stuk enginering is en dat juist de kracht van de ecu juist de complexiteit weghaalt de kracht is de eenvoud en daar moet een team als ferrari juist aan wennen.
Posts: 298
Ik vind dat een stukje electronica dat door ieder team gebruikt <b>MOET</b> worden niet door een team ontwikkeld mag worden. Welk team dan ook. Dat team haalt er dan onevenredig voordeel uit. Als de ECU nu door een bedrijf ontwikkeld zou worden dat niet in de F1 rijdt dan zou ik daar geen probleem mee hebben. Hetzelfde met andere standaard componenten die ingevoerd gaan worden. Het zou vreemd zijn als iedereen opeens met een versnellingsbak moet racen die van Ferrari afkomstig is.
Posts: 21
Sorry maar ik moet even reageren op Kenney en LuckyMe wat jullie reactie is, is begrijpelijk maar niet correct. De Ecu is door een onderdeel van MC Laren in samenspel met Microsoft en de Fia. Je denkt toch niet dat de Fia het in hun hoofd haalt om een team enig voordeel te geven mbt. de ECU. Ja ze hebben het getest met een Mercedees motor en ja ze hebben hun motor aan kunnen passen aan het ECU maar dat hebben andere teams ook alleen Ferrari heeft wat meer moeite met hun aanpassingen van hun motor. Let wel ik ben Anti MC Laren en vind het persoonlijk het een typisch engels bedrijf uit de hogere klassee.
EXcusses voor enkele spelfouten de dubbele e bv maar dit ligt aan mijn laptop en heb bij onze IT afdeling al een nieuwe besteld.
Posts: 234
Ik blijf het belachelijk vinden. Fijn zo, doe maar een uitbesteding voor die ECU. Maar heb dan als criterium niet alleen wie met de beste prijs/kwaliteit-verhouding aan komt draven. Als het kampioenschap eerlijk moet verlopen kan een standaard technologie niet door 1 van de renstallen, in casu McLaren, ontwikkeld worden. Zij moeten niet meer wennen aan de ECU en daarom alleen al hebben ze een groot voordeel. Want wie gaat vertellen hoe lang andere teams zullen moeten leren uit hun fouten om die ECU evengoed te begrijpen als McLaren?
Voorts, en dat is puur hypothetisch, kan ik nog wel een reden bedenken waarom Ferrari er meer last van heeft dan andere teams. McLaren levert dan wel hetzelfde product af aan iedereen (die ECU), maar dat wil nog niet zeggen dat ze alle teams evenveel support geven.
(En niet afkomen met: \"Het bedrijf dat de ECU produceert is niet hetzelfde als raceteam McLaren.\" Dat doet helemaal niets af aan bovenstaande argumenten. Ook niet-raceteam-McLaren kan sommige teams meer support geven dan andere teams...)
Posts: 21
support komt niet van MC Laren maar van Microsoft die heeft het systeem ontwikkeld en doet ook het support naar de teams MCLT is een opzichzelfstaand bedrijf die ook onderdelen levert aan andere raceklasses waaronder GP2 en GP3 en bv ook aan renault gerelateerde races enz enz en heeft voor de ECU enkel de hardware geleverd en zoals je weet kun je hardware alleen maar aansturen door software De ECU is gecontroleert en geaccrideert door de FIA
Posts: 985
Daarnaast is de ECU geschreven in een open programmeertaal. Met open bedoel ik, voor iedereen (FIA en andere teams) leesbaar. Die taal is anders dan de ECU van McLaren vorig jaar.
Ferrari moet de schuld niet bij een andere partij neerleggen, ze moeten hun zaakjes op orde brengen. Als de motor kapot gaat komt dat niet omdat McLaren eventueel een voorsprong heeft, maar omdat Ferrari niet goed genoeg getest heeft.
En zoveel motoren zijn er nu ook weer niet kapot gegaan, het was vooral de elektronica die kapot ging door slechte koeling.