user icon

Verbolgen Red Bull-baas zweert teamorders af

  • Gepubliceerd op 10 apr 2013 14:45
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra
Red Bull-baas Dietrich Mateschitz heeft zich geërgerd aan de teamorders die de leiding van Red Bull Racing uitvaardigde in de Maleisische Grand Prix. Dat mondde uit in een enorme soap omdat Sebastian Vettel doof bleek voor de opdrachten en Mark Webber toch inhaalde.

Dat resulteerde in veel ophef en de nasleep duurt immer voort. Dat nooit meer, heeft Mateschitz gedacht. Adviseur Helmut Marko is zijn boodschapper in Sport Bild: "Teamorders zullen wij niet meer geven. Meneer Mateschitz was verbolgen over de gang van zaken in Sepang."

Adrian Newey was volgens Sport Bild de drijvende kracht achter de bevelen. Hij was bang dat Vettel en Webber in een rechtstreeks duel de banden op zouden roken. "De data uit de vrije trainingen op vrijdag voorspelde weinig goeds", aldus Marko.

Bestel hier 2013 Red Bull Racing merchandise!

Reacties (19)

Login om te reageren
  • winti

    Posts: 1.343

    Dus voortaan betekent let op je banden, motor of benzine weer > haal elkaar niet in..

    • + 0
    • 10 apr 2013 - 14:55
    • Tsja, ze creëren een monster en zijn vervolgens verbaasd dat het zich na verloop van tijd tegen hen keert.

      • + 0
      • 10 apr 2013 - 15:03
    • Inderdaad, monster er maar een wedstrijdje naast houden en geef die Da Costa maar een kans.

      • + 0
      • 10 apr 2013 - 16:46
    • @ M4u

      Wanneer stop je is met reageren op artikelen die met Vettel te maken hebben? Je begint echt zwaar irritant te worden.

      • + 0
      • 10 apr 2013 - 17:35
    • aruba24

      Posts: 640

      Gelukkig heeft Red Bull de Monster niet Gecreëerd dan hadden 6 van zulke teams , Monster F1 Racing , dan was het gelijk de einde van de formule1 geweest. (Monster Energy)

      • + 0
      • 10 apr 2013 - 18:00
    • Kenney

      Posts: 2.208

      Hehe, Mr. Monza, ooit was Alonso ook zo\'n monster. Nu is hij de beste rijder op de grid en rijdt hij voor het meest legendarische team op de grid. Dus ik zie de toekomst wel rooskleurig in voor ons monster, hij komt toch wel bij Ferrari terecht, dat is een kwestie van tijd.

      • + 0
      • 10 apr 2013 - 19:28
  • Frijns

    Posts: 2.564

    Adviseur Helmut Marko is zijn boodschapper in Sport Bild: \"Teamorders zullen wij niet meer geven. Meneer Mateschitz was verbolgen over de gang van zaken in Sepang.\"

    Haha, ik val bijna van mijn stoel!

    • + 0
    • 10 apr 2013 - 15:02
  • Frijns

    Posts: 2.564

    Ik vraag me af wie er nou eigenlijk de leiding in dat team heeft. Horner, Newey, Seb, Helmut?

    • + 0
    • 10 apr 2013 - 15:05
    • Adrian..

      • + 0
      • 10 apr 2013 - 15:09
    • direct op non-actief stellen die Newey, echt zo iemand aan wie dat team toch niets heeft...

      • + 0
      • 10 apr 2013 - 15:11
  • rafael

    Posts: 2.138

    www.youtube.com/watch?v=TYPCS3VXxGY

    Maintain the Gap\' wij gaan dat horen, Let op mijn woorden...

    • + 0
    • 10 apr 2013 - 15:15
  • marcio

    Posts: 2.496

    Mooi zo!! Een man naar mijn hart die Mateschitz! Het is toch van de zotte dat je nu al teamorders uitvaardig? In eerste instantie kon ik Vettel wel \'villen\' om zijn actie. Echter hoe langer ik erover nadenk des te meer ik bewondering voor zijn actie begin te krijgen. Te meer omdat Webber ook geen heilige blijkt te zijn, wanneer het om het negeren van een opdracht van het team gaat (Silverstone 2011) of zijn teammaat steunen (Brazilië 2012). Gewoon elkaar vrij laten racen, maar wel met de duidelijke boodschap dat zei elkaar niet van de baan mogen rijden.

    • + 0
    • 10 apr 2013 - 16:01
    • Begrijp me niet verkeerd, als ze vanaf nu vrijuit mogen racen juich ik dat alleen maar toe, ik geloof alleen geen snars van die plotselinge boodschap (misschien heeft het ermee te maken dat Marko het is die dit roept), het kan natuurlijk, misschien is Mateschitz geschrokken van de negatieve publiciteit voor Red Bull die dat hele circus met zich meebracht, maar wanneer Vettel einde jaar kans heeft op de titel zou het toch wel vreemd (lees; stom) zijn die plannen te laten dwarsbomen door Webber.
      Ik heb persoonlijk niets met teamorders, maar vanuit het team gezien begrijp ik het soms.

      • + 0
      • 10 apr 2013 - 16:11
    • @Jean,
      Webber zal wel wat vaker ECU/telemetrie probleempjes krijgen, en daar geven ze dan gewoon McLaren weer de schuld van, opgelost.

      • + 0
      • 10 apr 2013 - 19:27
  • \"I\'m sorry Adrian. Heidi was very hungry.\"

    • + 0
    • 10 apr 2013 - 16:52
  • keezie

    Posts: 66

    Nou, dit is toch precies waar iedereen op zit te wachten? Goeie ontwikkeling dit, dat meerdere teams mogen volgen. Maar eerlijk gezegd verwacht ik wel weer een boel scepsis hierop, want reageren zonder zeuren is toch een stuk minder leuk, niet? (kijk, ik doe het zelf ook nu :-)

    • + 0
    • 10 apr 2013 - 19:24
  • Kenney

    Posts: 2.208

    Het is volgens mij gewoon dom om geen teamorders meer te gebruiken, maar gebruik ze wel goed! Als Red Bull Ferrari wil verslaan moeten ze toch echt ook een eerste rijder aanstellen en dat is gewoon Vettel binnen Red Bull. Weliswaar moeten die teamorders nu nog niet komen, pas als Vettel duidelijk beter geplaatst is in de stand dan Webber en Webber ook inziet dat het niet mogelijk is om kampioen te worden.

    • + 0
    • 10 apr 2013 - 19:42
  • groep1B

    Posts: 170

    briljant! Naar de teamorders werd toch al niet geluisterd.

    • + 0
    • 10 apr 2013 - 22:08
  • mclarenftw

    Posts: 84

    Als RBR zich hier aan houd zou dat helemaal goed zijn, die idiote teamorders aan het begin van een seizoen zit een f1 fan natuurlijk niet op te wachten, misschien fanboys van bepaalde coureurs, maar de neutrale toeschouwer wilt natuurlijk racen zien ook tussen teamgenoten en dat moet gewoon kunnen!

    Als andere teams oa *kuch kuch Mercedes, Ferrari kuch kuch* dit voorbeeld volgen komt het helemaal goed.

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 13:45

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit