user icon

Lotus heeft niets te klagen over het Pirelli-rubber

  • Gepubliceerd op 08 apr 2013 09:05
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Lotus heeft de bezwaren van Red Bull Racing en Mercedes tegen de Pirelli's van 2013 van tafel geveegd. De kritiek op de compounds spitst zich toe op de slijtage van de banden. Door het snel slijtende rubber concentreren teams zich meer op het ontzien van het materiaal dan op echt racen, zo luidt de claim van de oppositie.

Lotus behoort daar duidelijk niet toe en is wel gelukkig met de huidige Pirelli's. Technisch directeur James Allison: "Ik vind de stap ten opzichte van vorig jaar helemaal niet zo groot. De reeks is over de gehele lijn wat zachter en de nieuwe constructie maakt het lastiger om een beroep te doen op het rubber aan de binnenkant van de band. In andere woorden, het beschikbare rubber is gereduceerd omdat het moeilijk is om het gehele loopvlak op het asfalt te krijgen. Bepaalde teams dringen aan op de herinvoering van de compounds van 2012, maar die handelen vooral uit eigenbelang. Wij vinden dat de banden zorgen voor mooie races, maar wij zijn ook niet onpartijdig, aangezien onze auto prima omspringt met de banden."

Bestel hier de nieuwste Lotus merchandise!

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Ik vind de stap t.o.v. vorig jaar ook niet zo groot, banden lijken min of meer hetzelfde, rond en zwart enzo...
    3 weken tussen de races is te lang, wordt tijd voor de volgende gp dan valt er weer iets nieuws te melden...

    • + 0
    • 8 apr 2013 - 09:13
    • Ja, tijd voor wat anders. De hele banden discussie is al weken aan de gang en ik vind de banden prima zo. Die een-stoppers van vorig jaar in o.a. Amerika kunnen gewoon ook niet.

      Verder ben ik die hele teamorder discussie helemaal zat. Laat ze maar weer lekker racen. Verstand op nul en gaan met die banaan.

      • + 0
      • 8 apr 2013 - 09:32
    • @ jean alesi

      Tijd voor vierkante banden?

      • + 0
      • 8 apr 2013 - 09:44
    • @plukjee92,
      hmm, lijkt me interessant, vierkante banden, ik zie iig geen bezwaren...

      • + 0
      • 8 apr 2013 - 10:02
    • ik zie er opeens een oranje streep op 1 van de banden, misschien vinden die teams dat wel lelijk?:P

      • + 0
      • 8 apr 2013 - 23:18
  • Tifoso

    Posts: 2.882

    \"Wij vinden dat de banden zorgen voor mooie races, maar wij zijn ook niet onpartijdig, aangezien onze auto prima omspringt met de banden.\"

    En daarmee slaat hij de spreekwoordelijke spijkers op zn kop. Wel zo eerlijk om dat toe te geven.

    Wat ik me afvraag is het dat Lotus en Ferrari het beter voor elkaar hebben, of hebben ze het helemaal voor elkaar. M.a.w. kunnen ze bij Lotus en Ferrari wel helemaal tot het gaatje gaan of moeten ze ook behoudend rijden? Dat zou niet de bedoeling moeten zijn. Dit is racen, je moet met de best mogelijke middelen tegen elkaar opnemen en niet kunstmatig gaan beïnvloeden. Al snap ik de FIA ook wel, wat heb je aan banden waar je helemaal tot het gaatje mee kan rijden en hele tijd gaat aan dringen maar er nooit langs kunt.

    • + 0
    • 8 apr 2013 - 09:30
  • marcio

    Posts: 2.539

    Ik ben heel erg benieuwd naar de verhoudingen aankomend weekend. De teams hebben inmiddels twee grandprix de gelegenheid gehad om de boel te vergelijken en te evalueren, en zouden daardoor instaat moeten zijn beter met de banden om te gaan. Tevens snap ik de ophef van Red Bull niet. Vettel was degene die in Australië last had van een sneller slijtende rubber dan Webber. Dit lag voor een groot deel aan een iets te agressieve afstelling. In Maleisië leek het in ieder geval al beter te gaan, getuige de inhaalpogingen en acties van Vettel en niet te vergeten de 1-2 van beide rijders van Red Bull. Ook met Mercedes leek het goed te gaan. Wat dat betreft heeft Dominicalli gelijk toen hij zei dat men niet zo dramatisch moet doen. Vorig jaar werd er ook moord en brand geroepen, maar na verloop van tijd hoorde je bijna niemand meer.

    • + 0
    • 8 apr 2013 - 10:07
  • Vette-L

    Posts: 265

    Ik denk dat het goed zou zijn als je tenminste 3 verplichte pitstops moet maken dan weten de rijders ook gelijk dat hun rivalen ook moeten stoppen en kunnen ze dus alles uit de banden halen i.p.v. proberen zoveel mogelijk rondjes uit een band te halen.
    Denk dat het op die manier veel makkelijker is voor Pirelli omdat ze dan gewoon banden kunnen maken die eigenlijk langer mee gaan.

    • + 0
    • 8 apr 2013 - 10:36
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn: verplicht 3 keer stoppen. Dan kan het rubber nog zo hard zijn, het maakt allemaal niets meer uit. Je moet er toch een aantal keren mee wisselen.

      • + 0
      • 8 apr 2013 - 11:49
    • In elke sport waar verplichte stops zijn ingevoerd is het racen er dusdanig hard op achteruit gegaan dat dat ook niets toevoegt.

      • + 0
      • 8 apr 2013 - 13:13
  • waylon

    Posts: 2.250

    Ik vind deze banden twee keer niks. Heb gisteren moto GP gekeken en genoten van de inhaal akties van Rossi. Zou met de pirelli banden niet mogelijk zijn. Laat ze lekker racen .Ik kijk voor het racen en niet naar een treinje omdat ze anders teveel moeten wisselen van banden.

    • + 0
    • 8 apr 2013 - 11:31
    • Zelfs met motogpbanden zou zo een actie in de F1 onmogelijk zijn.. Wat een vergelijk.

      • + 0
      • 8 apr 2013 - 13:14
    • waylon

      Posts: 2.250

      Runningupthathill:Ik heb alleen een vergelijk gemaakt over het racen niet over de banden.Dat deze banden anders zijn is door een kind te snappen maar pirelli draaft m.i. door. Het racen word er niet leuker op.

      • + 0
      • 8 apr 2013 - 14:06
    • Eens. En Marquez zou laatste geweest zijn op Pirelli banden. Die gaan een paar keer goed dwars, iets wat de Pirelli bandjes tot chokotoffs hadden gereduceerd. Vorig jaar kreeg men in de WSB nog vier jaar oude Pirelli regenbanden. Needless to say, that didn\'t went well. Ik ken eigenlijk geen één klasse waar men oprecht blij is met Pirelli. Het zijn meestal zielloze PR-praatjes.

      Waarom konden ze niet gewoon de GoodYear banden van mid jaren \'90 maken? Daar is nooit zoveel gezeik over geweest, ze werkten in de regen en die kon je wel sparen om later te pushen, iets wat bij de Pirelli\'s niet kan.

      • + 0
      • 8 apr 2013 - 14:23
    • Dat lukte helemaal niet. Kijk de races dat Bridgestone erin kwam maar eens even terug. De Bridgestones waren een pak beter dan de Goodyears van begin 97 tot ergens halverwege 98. Pas toen had Goodyear ongeveer het niveau van Bridgestone bereikt.

      \"ik heb alleen een vergelijk gemaakt over het racen niet over de banden.Dat deze banden anders zijn is door een kind te snappen maar pirelli draaft m.i. door. Het racen word er niet leuker op.\"
      Een vergelijk maken tussen racen in de MotoGP en de F1 is gewoon compleet onzinnig. Je kan de motoGP op snelslijtende Pirelli\'s zetten en dan nog zal het racen daar \"beter\" zijn. Het zijn twee zaken die niet te vergelijken zijn. Er is nog nooit een bandenleverancier geweest die in de F1 zulk racen mogelijk maakte. De Bridgestones waren bijna niet stuk te krijgen, maar Raikkonen kon in Fuji 2008 welgeteld twee bochten aanvallen, toen was het al over omdat zijn banden meer graining hadden, om maar een voorbeeld te geven. F1 is geen MotoGp en elk vergelijk daarbij is onzinnig.

      • + 0
      • 8 apr 2013 - 15:24
  • Buxoq

    Posts: 174

    Ik zie de coureurs persoonlijk toch graag op de limiet rijden ik herinner me onder andere nog de race op Imola in 2006. Alonso zat zowat de hele race lang achter Schumacher te pushen en in de wetenschap dat Schumacher vervolgens maar een foutje hoefde te maken voor Alonso er voor bij was voor mij persoonlijk echt genieten. Van mij hoeven er niet altijd inhaalacties te zijn, want dit is ook een deel van het racen en dit mis ik eigenlijk wel, want hoe je het went of keert of deze banden kun je niet ronde naar ronde kei hard pushen.

    • + 0
    • 8 apr 2013 - 13:47

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar