Kovalainen hoopt op racezitje voor 2007

  • Gepubliceerd op 05 feb 2006 15:49
  • 0
  • Door: Tim Wijen
Heikki Kovalainen heeft als testcoureur van Renault laten weten dat hij in 2007 op een promotie naar racecoureur hoopt vanwege zijn uitstekende testwerk van dit jaar – en niet omdat Fernando Alonso zal vertrekken. Teambaas Flavio Briatore meldde eerder al dat de Fin bijna zeker is van een racezitje in 2007, waardoor Kovalainen een stuk optimistischer is.

“Flavio heeft het er nog niet met me over gehad, maar het is natuurlijk geen geheim dat ik wil racen. Maar ik denk dat we af zullen moeten wachten hoe dit jaar gaat en hoe ik het doe in de wagen”, aldus de coureur die Franck Montagny vervangt. “Ik geloof in mezelf en ik denk dat ik een goede kans heb om een racezitje te krijgen, maar op dit moment zie ik er geen reden toe om daar over te praten aangezien we niet weten wat er zal gebeuren.”

De bekendmaking dat Fernando Alonso na 2006 over zal stappen naar het team van McLaren kwam als een grote verrassing, ook voor Kovalainen. De Fin hoopt echter niet dat Briatore hem een racestoeltje geeft vanwege het vertrek van de wereldkampioen, maar vanwege zijn eigen kunnen: “Het was een grote verrassing, maar voor mij maakt het niet een groot verschil. Ik hoop dat ik mijn eigen carrière kan maken, waar Fernando ook heen gaat, en dat ik een racezitje verdien vanwege mijn eigen talenten in plaats van mensen die vertrekken.”

Voordat de Grand Prix 2-coureur een overeenkomst tekende met zijn manager (Briatore is naast zijn nieuwe teambaas ook zijn manager) werd hij al in verband gebracht met het Formule 1-team van BMW Sauber. Zijn manager zou het aanbod echter af hebben geslagen omdat hij zijn jonge talent niet voor meer dan een jaar kwijt wilde. Ondanks dat dit betekend dat Kovalainen wellicht een jaar eerder al had kunnen racen, is hij verre van boos. Hij gaat er van uit dat uiteindelijk de juiste beslissing is gemaakt door te wachten bij Renault.

“De beste manier voor mij om te racen is door naar het beste team te gaan”, zo gaat de Fin verder, die een goede indruk wist te maken door Michael Schumacher twee jaar geleden te verslaan gedurende de ‘Race of Champions’. “Een deel van de beslissing die we dit jaar hebben gemaakt zegt dat ik in een goede wagen wilde zitten en mijn management wilde me in een goede wagen zien in plaats van iedere aanbieding aannemen. We zullen zien of het de juiste keuze is geweest, maar ik denk dat dit de beste manier is.”

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 629
  • Podiums 9
  • Grand Prix 199
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (44)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar