user icon

Marko van Red Bull beklaagt zich over politiek in Formule 1

  • Gepubliceerd op 29 jun 2012 14:06
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra
Red Bull-motorsportadviseur Helmut Marko is het spoor even bijster in de Formule 1. De politiek in de koningsklasse van de autosport eist zijn tol, zo bekent hij op Motorline.cc. Alle onrust rondom Red Bull Racing doet de gemoedstoestand van Marko geen goed.

De regerend wereldkampioen is verdacht van het overtreden van de Resource Restriction Agreement, de legaliteit van de wagens van Adrian Newey staat eigenlijk continu ter discussie en Marko hapte in Valencia terug door te reppen over een samenzwering in de vorm van een ongelukkige safety car-periode waardoor Sebastian Vettel zijn riante leiding verloor.

Het leven in de paddock is zwaar. Marko: "Als je denkt aan het verloop van een raceweekend, dan klinkt het allemaal leuk en simpel, maar in de realiteit is het heel anders. Er is zoveel politiek in de Formule 1. Als Martin Whitmarsh me een fijne dag wens word ik heel nerveus en ga ik me afvragen wat er gaande is."

"Red Bull neemt een moeilijke positie in deze sport in. We zijn geen autofabrikant of een traditionele constructeur. Wat de andere teams pijn doet is dat we samen met Ferrari speciale voorwaarden voor de nieuwe Concorde Agreement overeen gekomen zijn. Niet alleen in prestige, maar ook in budget. Dat maakt ons leven momenteel lastig."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • szixxx

    Posts: 4.754

    Ik hoop echt zo dat de teambazen hem komend weekend in Silverstone allemaal even een fijne dag komen wensen :-P

    • + 0
    • 29 jun 2012 - 14:18
    • M Benz

      Posts: 1.152

      Hehe, ja inderdaad, en hopelijk ligt er nog een paar maanden wakker van.
      Het is en blijft een naar ventje in mijn optiek: ik ken hem uiteraard niet en kan alleen maar afgaan op persberichten, maar dat geeft al aardig weer hoe hij in elkaar zit. Zoals Waylon zegt lijkt ie een soort Calimero complex te hebben. Hoop dat ie dat eens een keer los laat en wat normaler wordt.....

      • + 0
      • 29 jun 2012 - 15:01
    • HAhaha dat hoop ik ook.Misselijk mannetje die Helmut

      • + 0
      • 29 jun 2012 - 15:25
  • waylon

    Posts: 2.247

    Wat een triest mannetje. Het lijkt Calimero wel \"want zij zijn groot en ik is klein\"en dat is niet eerlijk.

    • + 0
    • 29 jun 2012 - 14:26
  • Amaai!

    Posts: 305

    Wat een zeikerd. Hij klaagt aan waar hij zelf schuld aan is. Dat ze bij RBR eens wat manmoediger zijn, wat opener en transparanter en niet steeds weer de kantjes eraf rijden of dan toch weer in de fout gaan ... Dit is een team geregeerd door het geld, zonder traditie of eergevoel. Niet wetend hoe het is op een edele manier aan sport/competitie te doen. Maar het wil zich wel al plaatsen naast de echt grote jongens en het aura en de lauweren toe-eigenen die anderen als ferrari, McLaren, Williams, in decennia hebben weten op te bouwen. Over enkele jaren zijn ze het beu en laten ze een schroothoop van ellende achter, sans rancunes... wedden!

    • + 0
    • 29 jun 2012 - 14:42
    • sHiKoRa81

      Posts: 19

      Amen!

      • + 0
      • 29 jun 2012 - 15:48
    • Hoe kun je een team nou kwalijk nemen dat ze geen historisch verleden hebben in een sport?? hetzelfde als je een baby verwijt dat hij geen rechtzaak kan leiden

      • + 0
      • 30 jun 2012 - 00:32
  • F1-2009

    Posts: 562

    Ha, hoe durft hij dat te zeggen? Marko, die zelf altijd alles en iedereen probeert te beschuldigen van dingen, als iets niet naar zijn zin is. Sorry hoor, maar Red Bull heeft het grotendeels ook aan zichzelf te danken.

    • + 0
    • 29 jun 2012 - 14:45
  • Blijft toch jammer dat er teveel mensen bij RBR rondlopen die ik niet mag. Dat zorgt ervoor dat ik een hekel aan dat team krijg terwijl ik voor het merk Redbull en Newey bvb heel veel respect heb. Die Marko zorgt vooral voor een slechte reputatie..

    • + 0
    • 29 jun 2012 - 16:34
  • \"On any given sunday, you\'re gonna win or you\'re gonna lose, the point is, can you win or lose like a man?\".

    Tony D\'amato.

    • + 0
    • 29 jun 2012 - 19:04
  • Alleen die laatste zin \'\'Dat maakt ons leven momenteel lastig.\" komt dom over.. voor de rest snap ik hem wel, zal wel worden uitgelegd als dat ik niet objectief ben, maar ik vind het wel wat zeggen

    • + 0
    • 30 jun 2012 - 00:34
    • M Benz

      Posts: 1.152

      Het is niet dat ik F1 geen politieke slangenkuil vindt, want dat is het helaas wel, maar meneer Marko heeft wel vaker dit soort uitlatingen gedaan, en plaatst zichzelf daardoor in een bepaalde positie. En het is niet vanuit acceptatie dat hij wat zegt, maar continu vanuit een soort van verongelijkte, zielige \'wij hebben het zo moeilijk want iedereen is tegen ons\' positie.
      En die houding, dat gaat nou net vervelen.
      \'Accepteer het, of doe er wat aan als het kan, of hou anders gewoon je mond en vertrek uit de F1 als optie 1 en 2 niet kunnen (ik heb het over Mr Marko dan he!) :)

      • + 0
      • 1 jul 2012 - 09:52
  • JustMyself

    Posts: 17

    Zelf grote fan van Vettel, Redbull en Newey. Maar Marko zou soms toch beter z\'n mond houden volgens mij. Als je een nieuweling bent die meerdere jaren telkens als eerst het limiet weet te vinden zal je een doelwit worden. Newey is gewoon geniaal en het Redbull team draait rond zijn genialiteit, dan kom je zulke toestanden tegen. Lastig maar part of the deal, deal with it and keep doing what you\'re doing zeg ik dan maar.

    • + 0
    • 30 jun 2012 - 01:27
  • Calvinh

    Posts: 2.262

    Ja, je hebt het zo moeilijk... Zoals hij het omschrijft is hij paranoïde aan het worden...

    • + 0
    • 30 jun 2012 - 10:48
  • Gompie

    Posts: 4.951

    F1 = gekonkel = politiek ,altijd geweest en zal dat altijd blijven.

    • + 0
    • 30 jun 2012 - 15:23
    • Daarom hoef je het nog niet leuk te vinden

      • + 0
      • 1 jul 2012 - 22:13
    • Gard

      Posts: 863

      @Raikkonen-FAN:Maar je moet er ook niet altijd over liggen zeiken zoals Marko

      • + 0
      • 2 jul 2012 - 16:50

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar