user icon

Mercedes vervolgt steekspel met audio-analyse van Renault-motoren

  • Gepubliceerd op 22 maa 2012 15:38
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Mercedes heeft het aardig aan de stok met Red Bull Racing en Lotus F1 Team. Die twee renstallen trokken de legaliteit van de Mercedes W03 in twijfel. De F-duct in de achtervleugel is een doorn in het oog van Red Bull Racing en Lotus F1 Team.

Mercedes laat zich in deze kwestie echter ook niet onbetuigd. De Duitse renstal kaartte bij de internationale autosportbond FIA een vermeende onrechtmatigheid bij de Renault-motoren, waarmee Lotus en Red Bull Racing rijden, aan, zo meldt BBC Sport. Mercedes ontdekte aan de hand van audio-analyses in Australië dat de Renault-teams een misfire bij de krachtbronnen stimuleerden, omdat het bevorderlijk zou zijn voor het brandstofverbruik, en als vorm van tractie controle, en bij het dirigeren van uitlaatgassen naar bepaalde delen van de auto, en om de motortemperatuur in toom te houden. De FIA zag daar echter ook niets onrechtmatigs in.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Die missfire maas in de wet was toch dichtgetimmerd na de last-minute regel wijzigingen?

    • + 0
    • 22 maa 2012 - 15:56
    • x-tech

      Posts: 178

      Ja dat klopt ,nu is gecontroleerd of de spijkers er goed inzitten :)
      Deze controle geeft een perfect ijkpunt voor verdere handhaving.

      • + 0
      • 22 maa 2012 - 17:54
  • Ik wordt een beetje moe van dit gekibbel tussen Mercedes, RB en Lotus.
    Kappen met dit geneuzel, en ga gewoon lekker racen.

    Ga het lekker op de baan uitvechten i.p.v. achter de groene tafel..............

    • + 0
    • 22 maa 2012 - 16:01
    • Amaai!

      Posts: 305

      Ach, wat zou het Jenson. Als jij onder de gordel slaat, kan je toch een slag terugverwachten? Mercedes rijdt rondt met een goedgekeurde innovatie... leidt jouw gemekker toch automatisch tot het aanklagen van je eigen, minder koosjere praktijken? Mercedes heeft groot gelijk, De Renaultmotoren gebruiken nog steeds de mappings in verdekte vorm die eigenlijk verboden zijn... Best is gewoon de carrosserie van de wagens minimaliseren, die enorme sidepods en achterbouw op de wagens beperken tot het strikt noodzakelijke... met name de koeling. En uitlaten volledig zichtbaar maken... Gedaan met al dat geknoei en bedriegerij!

      • + 0
      • 22 maa 2012 - 17:01
  • Marcd

    Posts: 397

    Haha ik vind dit toch wel mooi hoor, op het scherpst van de snede....

    • + 0
    • 22 maa 2012 - 16:03
  • Okey, moment, Als ik Redbull was en niks te duchten had van een ander team ( in dit geval Mercedes), waarom zou ik dan blijven hameren op de legaliteit van de F-duct,..
    Zien zij nu ook waarschijnelijk in dat het systeem een genieus concept is met een snelheidsvoordeel én het feit dat het nog eens moeilijk na te maken is ?

    • + 0
    • 22 maa 2012 - 16:03
  • alflonzo

    Posts: 827

    Groot gelijk om Red Bull meteen aan te pakken met dat gezanik van ze. Ik mag leijen dat Mercedes kan aantonen dat RedBull/Renault een illegale toepassing heeft in hun motormanagement. Vorig jaar liep Red Bull alleen maar de verongelijkte en onterecht beschuldigde kleuter uit te hangen omwille van van alles en nog wat (wat door de FIA als legaal werd gezien) Red Bull heeft toen enorm gesloft met hun geblazen diffuser 9en andere teams ook natuurlijk). En nu zijn ze al twee weken aan het mauwen over een slimme truc van Mercedes.....

    • + 0
    • 22 maa 2012 - 16:23
    • vvans

      Posts: 486

      Het probleem is dat dit geen slimme truc is, het is gewoon een hele ordinaire oplossing, dat was de f-duct van McLaren, en dat geld ook voor deze. Zelfs een kind van 3 kan verzinnen dat je met beweegbare aërodynamische onderdelen een auto sneller krijgt, alleen mag dat niet. Dit in dus gewoon een heel beperkt systeem, die er nu alleen voor zal zorgen dat iedereen hetzelfde systeem moet ontwerpen, plus moet bij elke nieuwe voorvleugel die geproduceerd wordt een heel systeem aan airducts worden ontworpen en gebouwd, wat alleen zal zorgen voor hogere kosten.

      • + 0
      • 22 maa 2012 - 16:51
    • vvans

      Posts: 486

      Het probleem is dat dit geen slimme truc is, het is gewoon een hele ordinaire oplossing, dat was de f-duct van McLaren, en dat geld ook voor deze. Zelfs een kind van 3 kan verzinnen dat je met beweegbare aërodynamische onderdelen een auto sneller krijgt, alleen mag dat niet. Dit in dus gewoon een heel beperkt systeem, die er nu alleen voor zal zorgen dat iedereen hetzelfde systeem moet ontwerpen, plus moet bij elke nieuwe voorvleugel die geproduceerd wordt een heel systeem aan airducts worden ontworpen en gebouwd, wat alleen zal zorgen voor hogere kosten.

      • + 0
      • 22 maa 2012 - 16:51
  • "Come on baby light my misfire!" :-)

    • + 0
    • 22 maa 2012 - 17:07
    • Ha,ha, jij komt de dagen zingend door he, sinds di Montezemolo het zwaard van Damocles boven Massa laat zweven ;)

      • + 0
      • 22 maa 2012 - 17:43
    • Jorinde

      Posts: 14

      Haha, ik moest hier stiekem best om lachen. Al vind ik eigenlijk dat niemand aan The Doors\' muziek (of lyrics) mag komen. :P

      • + 0
      • 22 maa 2012 - 22:02
  • Beide partijen moeten elkaar gewoon met rust laten, beide zijn ze helemaal legaal.. dit modder gooien levert ook weinig op

    • + 0
    • 22 maa 2012 - 19:04
  • KensiB

    Posts: 931

    MercedesGP pak ze die 2.

    • + 0
    • 22 maa 2012 - 19:39
  • F1 gaat nu eenmaal om de grijze zones en interpretaties te vinden in de reglementen. Hoelang gaat het nog duren vooral men beseft dat dit dagelijks kost is, nu en in't verleden. Het enige verschil is dat het 'aanklagen' van een ander team z'n innovatie meer in de media komt.

    De hoofdreden is vooral om via de FIA te weten te komen of iemands innovatie goedgekeurd is of niet. Zoja, dan proberen andere teams het te kopiëren. Simple as that! Ieder team doet het, zowel het aanvechten of verdedigen van ..

    • + 0
    • 22 maa 2012 - 21:19
  • ik heb zoals velen anderen ook de race van afgelopen weekend gevolgd en wat mij wel is opgevallen is dat de Renault bij de teams Red Bull, Williams en Lotus een bepaalde tussen gas gaven zodra de auto de bocht in reed. Iets wat bij Mercedes, Ferrari en Coshworth teams niet merkbaar was. Een hele lichte vorm van misfire is hierbij dus niet ondenkbaar. Maar blijkbaar zit dit toch binnen de gestelde limieten van de FIA want de reden dat die Renault motor dit doet is wel enigzins apart.

    • + 0
    • 22 maa 2012 - 21:44

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar