De kans is zeer groot dat de Formule 1 voor aankomend weekend een hittewaarschuwing gaat afgeven. Net als in Nederland, wordt het in Oostenrijk in de komende dagen bloedheet. De FIA kiest dan vrijwel altijd voor een zogenaamd heat hazard, en daar is Max Verstappen niet de grootste fan van.
Het belooft een bloedheet raceweekend te worden op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg. Grote delen van Europa kampen deze week met een hittegolf, en dat zal ook de Formule 1 gaan treffen. Volgens de huidige weermodellen wordt het in de komende dagen zeer heet in Spielberg. Het is de verwachting dat het dik dertig graden Celsius gaat worden, en dat betekent dat de FIA een heat hazard gaat afgeven.
Wat gaat de FIA doen?
Volgens de FIA-regels wordt er een heat hazard afgegeven als het volgens de weersvoorspellingen 31 graden Celsius of warmer wordt. Vooralsnog lijkt het er dus op dat dit het geval is, en dat kan grote gevolgen hebben. De coureurs mogen bij een heat hazard een zogenaamd koelvest dragen. Dat betekent dat ze een speciaal vest mogen gebruiken, wat ze onder hun racepak dragen. Op het vest zijn buizen bevestigd waar een koele vloeistof door wordt gepompt.
De mening van Verstappen
Het dragen van het koelvest is niet verplicht, en één coureur gaf eerder al aan dat hij zo'n vest nooit zal dragen. Toen de regels enkele jaren geleden werden aangekondigd, stelde Max Verstappen dat hij het koelvest niet wil dragen. Viervoudig wereldkampioen Verstappen is er geen fan van, en is ook van mening dat het niet lekker zit in de cockpit.
Waarom bestaan deze regels?
De FIA werkt sinds vorig jaar met de heat hazard-regels, en de aanleiding voor deze aanpassingen was de Grand Prix van Qatar in 2023. Tijdens die race werden de coureurs geconfronteerd met extreem hoge temperaturen, en dat leidde tot gezondheidsproblemen. Toenmalig Williams-coureur Logan Sargeant moest opgeven met hitteklachten, terwijl Esteban Ocon tijdens de race moest overgeven en Lance Stroll bij het uitstappen van zijn auto bijna het bewustzijn verloor.
In Oostenrijk zullen de temperaturen niet zo hoog liggen als in Qatar, maar de teams, coureurs én fans moeten wel rekening houden met flinke hitte.
0

Reacties (5)
Login om te reagerenPosts: 1.080
Wat maakt dat uit voor Max? De FIA laat de rijders toch vrij om dat vest te gebruiken. Verstappen is ervaren genoeg om de voors en tegens van dat ding af te wegen.
Posts: 10.150
Ik snap Max wel. Is de RB22 na bijna een half jaar op dieet eindelijk op gewicht, moet je extra gewicht toevoegen als je dat ding niet draagt ;-)
Posts: 3.999
Het kan Max niks schelen wat anderen doen zolang het optioneel is en hij dat pak zelf niet hoeft te dragen.
Overigens werkt het systeem soms niet of niet goed en dan krijgt de coureur het juist warmer met zo'n pak aan dan zonder.
Posts: 3.908
Het zijn top atleten en moeten deze warmte wel aan kunnen:
De luchttemperatuur tijdens de start van de Grand Prix van Qatar in 2023 schommelde tussen de 31 en 33 graden Celsius, hoewel de zon al lang onder was. Overdag liepen de temperaturen op het circuit op tot zo'n 35 à 38 graden Celsius.
Logan Sargeant: Moest de strijd in ronde 41 staken vanwege extreme uitdroging en oververhitting, versterkt door eerdere griepverschijnselen.
Esteban Ocon: Gaf na de race toe dat hij vanaf ronde 15 twee ronden lang moest overgeven in zijn helm, maar reed de race wel uit.
Lance Stroll: Verloor tijdens de race in de snelle bochten meerdere malen kortstondig zijn bewustzijn door een dalende bloeddruk en kampte met een wazig gezichtsvermogen.
Maar de andere 17 konden het wel aan, al waren er een paar die ook wel alles hebben gegeven.
Maar als je het mij vraagt, ik maak me meer zorgen voor de toeschouwers.
Posts: 944
Misschien dat vest aan Rinus Veeeekaaaay schenken, zijn vorige team had niet voldoende middelen om er een voor hem aan te schaffen