'McLaren schakelt door en wil Sainz terug als vervanger van Piastri'

Carlos Sainz zou volgens Spaanse media nadenken over een opvallende terugkeer naar McLaren. De huidige Williams-coureur beleeft een moeizame periode bij de Britse renstal en zou via een clausule in zijn contract al na dit seizoen kunnen vertrekken. McLaren-CEO Zak Brown sluit een comeback van de Spanjaard bovendien niet uit.

Sainz reed eerder al voor McLaren in 2019 en 2020, waar hij een sterke indruk naliet en een hechte band opbouwde met Lando Norris. Na vier seizoenen bij Ferrari koos de Spanjaard voor een avontuur bij Williams, maar onder de nieuwe reglementen blijft het team voorlopig achter de verwachtingen hangen. Na vier races staat Sainz pas veertiende in het kampioenschap met amper vier punten.

Ontsnappingsclausule voedt geruchten

Volgens het Spaanse Marca beschikt Sainz over een ontsnappingsclausule in zijn meerjarige Williams-contract. Die bepaling zou hem toestaan om al na twee seizoenen te vertrekken, op voorwaarde dat een topteam aanklopt. Dat nieuws zet de deur open voor een mogelijke hereniging met McLaren, waar de contacten altijd warm zouden zijn gebleven.

Sainz onderhoudt nog altijd een goede relatie met Norris en zou ook naast het circuit geregeld tijd spenderen met Brown, onder meer op de golfbaan. De Amerikaan bevestigde dat de naam van de Spanjaard intern nog steeds hoog aangeschreven staat. 

Brown tevreden met huidige line-up

Toch maakt de McLaren-topman meteen duidelijk dat een overstap niet meteen voor de hand ligt. Norris ligt nog vast tot minstens eind volgend seizoen, terwijl Oscar Piastri onlangs zijn contract verlengde tot en met 2028. Brown benadrukt dan ook dat hij tevreden is met zijn huidige rijdersduo.

Afgelopen week werd Oscar Piastri in verband gebracht met een overstap naar Red Bull Racing. Aangezien Max Verstappen mogelijk gaat vertrekken bij de Oostenrijkse renstal, zouden Laurent Mekies en consorten de Australiër zien als een geschikte vervanger. Mocht die transfer daadwerkelijk plaatsvinden, heeft McLaren mogelijk met Sainz een een waardige opvolger.

Skoda F1

Posts: 809

"Na 4 seizoenen bij Ferrari koos de Spanjaard voor Williams"? Of eruit geknikkerd voor een publiciteit stunt! En ingeruild voor een ouwe geit

  • 14
  • 11 mei 2026 - 16:22

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Huidige Norris zal moeilijk te verslaan zijn door huidige Sainz. Norris zit minimaal op dat niveau en inmiddels ook een all-rounder geworden. En hij zit langer bij McLaren. Wel een leuke uitdaging voor Sainz. De vraag is alleen - waarom Piastri vervangen? Die is minstens net zo goed en kan zeker nog wat meer leren.

    • + 5
    • 11 mei 2026 - 15:34
  • Dale U

    Posts: 1.955

    Piastri is 2e rijder bij McLaren dat is wel zeker, Webber zal willen dat hij ergens 1e rijder zal worden. Ferrari wordt hem niet, MB wordt hem niet, ik zie Verstappen als the key.

    • + 1
    • 11 mei 2026 - 15:34
  • Patrace

    Posts: 6.764

    Als dat voor komend seizoen is, zie ik Piastri wel naar Mercedes gaan als vervanger van Russell.
    Het is niet des Red Bull om iemand van buitenaf aan te trekken.l, dus verwacht ik dat Hadjar er nog een seizoen blijft (mits die zich blijft ontwikkelen). Russell zou dan naar Ferrari kunnen als vervanger van Lewis.

    • + 2
    • 11 mei 2026 - 15:35
    • Dale U

      Posts: 1.955

      Russell wordt 2e rijder naast troelbeer Charles ?

      • + 2
      • 11 mei 2026 - 15:39
    • Ze hebben zowel Norris als Piastri geprobeerd te halen een paar jaar geleden. Alleen wilden de heren niet.

      Ik snap de stap niet Als ze inderdaad Sainz willen halen... wat me sterk lijkt..., anders dan dat Sainz dan wordt gehaald als tweede rijder. Piastri is niet het type tweede rijder. Daarbij zit Norris redelijk op zijn prime. Piastri zit nog in de leeftijd dat hij kan groeien.

      Sainz begint langzaam aan de oude bok leeftijd te krijgen. Even gevraagd. Hij is nu 31. Eerhij gehaald wordt is hij 32 of 33. Dan nog een jaartje aanpassen..... Als McLaren aan de toekomst denkt, dan halen ze een oede jonge rijder. Die kan dan aansluiten achter Piastri of Norris en et stokje later overnemen.

      • + 2
      • 11 mei 2026 - 16:01
    • Patrace

      Posts: 6.764

      @Dale: nee, Russell zal toch proberen eerste rijder te worden en Charles te verslaan. Of dat lukt is een tweede, maar ongetwijfeld denkt hij sneller dan Charles te zijn.

      • + 2
      • 11 mei 2026 - 16:19
    • Hij denkt sneller te zijn dan iedereen, Patrace. Maar dat is wel een goede instelling. Zelfvertrouwen hebben is goed. Maar zelfreflectie en zelfvertrouwen is beter.

      • + 3
      • 11 mei 2026 - 16:21
    • Patrace

      Posts: 6.764

      @snailer: Piastri zal nu wel willen vertrekken bij McLaren, denk ik. Want daar wordt Norris openlijk voorgetrokken door Brown.
      Dan weet je dat je geen eerlijke kans krijgt en kun je beter elders kijken. Mercedes lijkt me dan een prima plek voor hem. Maar ook daar zal hij met een voorkeurstalent te maken krijgen in Antonelli.

      • + 2
      • 11 mei 2026 - 16:26
    • Grappig @Snailer, in een ander draadje vind je Alonso nog van toegevoegde waarde en hier is Sainz al te oud.
      Sainz terug naar McLaren zou ik wel aanmoedigen, vind hem te goed voor hoe Williams nu is McLaren past hem wel.
      Ben dan ook een beetje Sainz fan.

      • + 2
      • 11 mei 2026 - 17:04
    • Dat zeg ik niet, koppie toe. Helaas moet ik er op reageren. Anders zou je me woorden in de mond hebben gelegd en dat wil ik voorkomen. No hard feelings overigens. We doen het onbewust allemaal wel eens.

      Heb nergens het woord 'te' gebruikt. Alonso begint uiteraard wel te oud te worden. Echter zijn er gewoon rijders die minder zijn in de F1. Laat die eerst vertrekken.
      Ik zie niets in jonge rijders in laten stappen die hooguit tot niveau Tsunoda Lawson kunnen komen. Antonelli ja. Piastri Ja, hoewel die al wel wat ouder is dan de jonge garde. Bortoleto e Bearman. Waarschijnlijk. Dat soort niveau is goed genoeg.

      Mocht Sainz naar McLaren worden gehaald... Ik zei er dit over: "anders dan dat Sainz dan wordt gehaald als tweede rijder." Nergens gezegd dat hij TE oud is. Vergelijk het met Perez. Zie is dacht ik nu 36. Hij werd gehaald in 2021. Was toen 31. Laatste jaren ging hij niet meer mee in een top team.


      Overigens merk ik op, heb ik al heel vaak gedaan hier, dat wat ik logisch vind of zou willen zelden gebeurt in F1.

      • + 1
      • 12 mei 2026 - 01:58
    • Zie dat je soort van fan ben. Heb niets tegen hem. Maar vind hem niet goed genoeg als eerste rijder voor een top team. Heeft hele sterke races gereden. Maar ook enorm zwakke races. En hij crasht enorm vaak in de regen. Vooral in zijn Ferrari periode.

      • + 1
      • 12 mei 2026 - 02:02
  • Skoda F1

    Posts: 809

    "Na 4 seizoenen bij Ferrari koos de Spanjaard voor Williams"? Of eruit geknikkerd voor een publiciteit stunt! En ingeruild voor een ouwe geit

    • + 14
    • 11 mei 2026 - 16:22
    • Patrace

      Posts: 6.764

      Dat klopt toch gewoon?
      Hij koos toch echt zelf voor Williams. Ja, zijn vertrek bij Ferrari was niet vrijwillig, maar de keuze die hij vervolgens maakte is zijn eigen geweest.
      Overigens denk ik niet eens dat het zo’n verkeerde keuze was hoor. Ik ben nog steeds van mening dat Williams nog wel grote stappen gaat zetten dit jaar als ze het gewicht terugbrengen.
      Met wat updates zouden ze zomaar voor Audi kunnen staan, want de motor is sterk genoeg.

      • + 3
      • 11 mei 2026 - 20:13
    • Als ik zeg: aan het eind van de race heeft iemand gewonnen, klopt dat ook. Maar da's niet het punt hè.
      Ik begrijp dat de schrijvert chronisch in een ontkenningsfase verkeert, maar voor een journalistiek item gelden strengere normen.

      • + 2
      • 12 mei 2026 - 09:16
  • Bullshit, Oscar blijft gewoon bij McLaren.

    Het is slechts een verzinsel van de media om silly season eerder dan de zomerstop te laten beginnen, en tot die tijd zullen er nog veel meer onbenullige verzinsels voorbij komen...

    • + 4
    • 11 mei 2026 - 18:11
    • Eerst een bericht tussen aanhalingstekens dat Max RBR gaat verlaten, dan een bericht tussen aanhalingstekens dat Oscar naar RBR kan, om te eindigen met een bericht tussen aanhalingstekens dat Carlos weer naar McLaren kan.

      Zo kan ik ook een s i t e vullen. Wat een niveau weer.

      • + 2
      • 11 mei 2026 - 23:30
  • Pakt Sainz nou op deze foto de kont van Hannah?
    Ze kijkt er wel ongemakkelijk bij :P

    • + 0
    • 12 mei 2026 - 09:37

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Williams
  • Punten 1.343
  • Podiums 29
  • Grand Prix 239
  • Land ES
  • Geb. datum 1 sep 1994 (31)
  • Geb. plaats Madrid, ES
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar