Montoya krijgt gelijk: Ford ziet Verstappen liever niet in een Mercedes

Oud-coureur Juan Pablo Montoya liet recent wat stof opwaaien met een aantal uitspraken over Max Verstappen. Hij stelde onder meer dat Red Bull-partner Ford niet blij zou zijn dat Verstappen in de GT3's met een Mercedes rijdt. Ford-kopstuk Mark Rushbrook geeft nu toe dat hij Verstappen liever in een van zijn auto's zit.

Montoya zorgde voor de nodige verbazing, door te stellen dat als hij de baas van Ford zou zijn, hij het niet leuk zou vinden dat Verstappen op de Nürburgring in een Mercedes rijdt. Ford heeft zelf immers ook een GT3-programma met de Mustang, en het is opvallend dat Verstappen hier een andere weg is ingeslagen. Bij Red Bull supporten ze Verstappens raceprogramma, maar hoe kijken ze bij Ford naar de beweringen van Montoya?

Heeft Montoya een punt?

Ford Performance-topman Mark Rushbrook was aanwezig bij de WEC-race op het circuit van Spa-Francorchamps, waar hij door Motorsport.com werd geconfronteerd met de uitspraken van Montoya: "Natuurlijk zien we onze Ford-coureurs het liefst bij Ford blijven. We begrijpen waarom hij dat heeft gedaan. We houden van zijn passie."

Rushbrook is vooral complimenteus over Verstappen: "We houden ervan dat hij een racer is. We houden van wat hij voor ons doet in de Formule 1. We waarderen wie hij is als persoon. We vinden het echt geweldig dat hij een racer is, of dat nu in het simracen of ergens anders is. Het maakt hem alleen maar beter. Dat is op dit moment het juiste programma voor hem."

Maar wat vindt Ford?

De Ford-topman geeft uiteindelijk toe dat hij het leuker zou vinden als Verstappen in een GT3 van zijn merk zou rijden: "Maar natuurlijk zouden we hem ook graag in een Ford zien rijden, in de wereld van de sportscars."

Focus op de Nürburgring

Rushbrook gaf eerder dit weekend al aan dat ze met Verstappen praten over een mogelijk uitstapje naar de Hypercars. Verstappens focus ligt nu echter nog op de 24 uur van de Nürburgring, waar hij aankomend weekend zijn debuut maakt. Hij zal hier zijn Mercedes-AMG GT3 delen met Jules Gounon, Daniel Juncadella en Lucas Auer.

Hij zou hem graag in een Ford zien, maar dat is heel wat anders dan wat Montoya zei

  • 27
  • 10 mei 2026 - 08:04

Reacties (30)

Login om te reageren
  • Hij zou hem graag in een Ford zien, maar dat is heel wat anders dan wat Montoya zei

    • + 27
    • 10 mei 2026 - 08:04
    • Vanuit een marketing oogpunt, natuurlijk zegt Ford dit.

      Maar Max is in dienst van Red Bull Racing, en Ford is een sponsor-deluxe.. met wat technische support. Het zijn niet de motorbouwers en zeker niet teambazen. Ford heeft dus weinig te zeggen over waar Max in rijd in GT3.

      Daarnaast heeft Ford geen succesvol groot GT3 programma, laat staan in Hypercars, het einddoel van Max m.b.t. Endurance racerij.

      Als je het zo ziet, is eigenlijk Ferrari de meest logische volgende stap in Max zijn loopbaan.

      Die hebben een "teamleider" nodig zoals Max is bij Red Bull (Leclerc en Hamilton zijn dat gewoon niet nu). En Ferrari heeft veel ervaring in GT3 en doen het goed in de Hypercars.

      En als fan... zou het toch ook wel gaaf zijn... een Nederlander in eem Ferrari F1 auto.. ooit was Lammers dichtbij. Om Max ooit in die rode auto te zien.. en daarmee succesvol te zien zijn ... hoe gaaf is dat!

      • + 5
      • 10 mei 2026 - 12:37
  • [i] "Natuurlijk zien we onze Ford-coureurs het liefst bij Ford blijven." [/i[

    Verstappen is geen Ford-coureur maar een coureur van Red Bull Racing dat rijdt met wat Ford-onderdelen. Hij heeft een contract met Red Bull, niet met Ford.

    • + 15
    • 10 mei 2026 - 08:13
    • Patrace

      Posts: 6.764

      Ja, dat was ook mijn eerste gedachte!
      Maar Ford wil hun rol bij Red Bull natuurlijk groter maken dan die is en claimen dan Verstappen daarmee een Ford coureur is. Maar dat is hij dus niet.

      • + 5
      • 10 mei 2026 - 09:01
    • Er mist ook een stukkie tekst.
      Beter het origineel lezen bij de buren.

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 09:57
    • Tra893SDk

      Posts: 97

      Er zit geen enkel Ford onderdeel in die auto. Wel onderdelen die Ford gefabriceerd heeft, maar ook die onderdelen zijn 100% RBPT-design en die kunnen ze ook bij een ander laten maken die beschikking heeft over een DMLS-fabricage-instelling.

      Ford is een sponsor, that's it. Rushbrook kan hoog en laag springen, maar Verstappen rijdt niet voor Ford. Ocon en Bearman rijden ook niet voor Toyota (en Alonso en Stroll niet voor Aston Martin en Raikkonen heeft nooit voor Lotus of Alfa Romeo gereden).

      • + 5
      • 10 mei 2026 - 10:40
    • AUDI_F1

      Posts: 3.886

      Maar Ford zal het altijd fijn vinden als Verstappen in hun auto zou rijden.
      En ze zijn in gesprek. Maar het beste gesprek voor de Ford Mustang GT3 is dat ze wedstrijden winnen en vooraan mee strijden, zodat Verstappen ziet dat het een winnende auto is.

      • + 0
      • 10 mei 2026 - 13:03
    • Patrace

      Posts: 6.764

      @tra: Ford is wel degelijk meer dan louter een sponsor. Ze brengen namelijk ook technische expertise in. Dat moet je niet onderschatten (maar ook niet groter maken dan het is).

      • + 3
      • 10 mei 2026 - 14:09
  • Skoda F1

    Posts: 809

    Om van het gezeik af te zijn! Kan max net als in de f1 Gewoon een ford sticker over die Daimler Stern plakken..

    • + 2
    • 10 mei 2026 - 08:14
    • In dit geval onmogelijk, omdathet een fabrieksteam is.

      Ik heb 3 vragen aan mijn AI slavinnetje Trutta gesteld.

      Trutta, is het Verstappen GT3 team een fabrieksteam?
      => Ja, Verstappen Racing (Verstappen.com Racing) is vanaf 2026 officieel een Mercedes-AMG fabrieksteam in de GT3-racerij. Het team, Verstappen Racing, geniet directe fabriekssteun van Mercedes, waardoor ze deelnemen onder de naam Mercedes-AMG Team Verstappen Racing.

      En Trutta, wIe fabriceert de AMG motor?
      => AMG-motoren worden gefabriceerd door Mercedes-AMG zelf, in hun eigen fabriek in Affalterbach, Duitsland.

      En wat is het model mercedes waar Verstappen GT3 in racet?
      => Max Verstappen racet in 2026 in de Mercedes-AMG GT3 Evo.

      • + 2
      • 10 mei 2026 - 09:05
    • Helaas hangt mijn post in een filter. Heb nergens dacht ik een regel overtreden, maar het resultaat vertelt anders.

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 09:06
    • Zal wel nog een dag duren omdat het zondag is. In het kort....

      Er kan geen stikker op. Het is een fabrieksteam. Dat is heel iets anders dan een klantenteam waar kan worden onderhandeld over een plakplaatje.

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 09:34
    • Snailer

      Helaas hangt mijn post in een filter.
      Heb nergens dacht ik een regel overtreden,
      maar het resultaat vertelt anders.
      ========================================

      Je hebt een soort link geplaatst en die komt altijd in het filter:

      => Ja, Verstappen Racing (Verstappen punt com Racing)

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 10:03
    • Ahhhh! fok ja.
      Had uiteraard de tekst 1 op 1 overgenomen...

      Thanks...

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 10:32
    • Tra893SDk

      Posts: 97

      @Snailer Dit is afhankelijk van de voorwaarden die gesteld zijn. Dat hij een fabrieksmachine heeft wil niet zeggen dat hij niet gesponsord kan worden door een ander automerk, al zou het wel raar staan. Tenzij in de voorwaarden vermeld staat dat dit gewoon niet mag. Er stond ook Aston Martin op de eerste twee auto's waar RBR een Honda-motor in gebruikte. Dat was natuurlijk wel wat anders, omdat het een RBR was en geen Honda. Maar wat Verstappen runt in de GT3 is niet het officiële fabrieksteam. Het is een team met fabrieksmateriaal.
      (uiteraard zou Mercedes wel idioot zijn om het toe te staan en het niet in de voorwaarden vast te hebben liggen dat het gewoon niet mag).

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 10:46
    • Technisch gesproken heb je gelijk, Tra893SDk.

      Maar stel je voor. Fabrieksteam. En dan een frod badge er op. Ik zie dat niet gebeuren. Mercedes is niet achterlijk. Waarschijnlijk is bij de onderhandelingen de nieuwe team naam onderhandeld. Het team gaat geen Ford Team Verstappen Racing heten.

      Ik sluit het uit in deze. Maar zoals gezegd. Technisch zou het kunnen als Mercedes akkoord is.

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 11:11
    • Skoda F1

      Posts: 809

      Zou wel een giller zijn! Om toto te fokken gewoon een ford sticker over die ster plakken! Ook nog nonchalant zonder te kijken half scheef er op doen😄

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 17:32
    • Die humor zie ik inderdaad ook wel. Gaan er veel boze headset door de lucht.

      • + 2
      • 10 mei 2026 - 23:08
  • "Ford ziet Verstappen liever niet in een Mercedes"

    Dat is iets anders dan:

    "Maar natuurlijk zouden we hem óók graag in een Ford zien rijden"

    Wat wel waar is is dat Max graag ongezien ergens vakantie wil vieren.

    Zoals altijd hebben de paparazzi weer "toevallig" het vakantieverblijf van Piquet sr
    gevonden waar Max met zijn gezin verbleef. Er zijn foto's gemaakt op een heel klein
    privé strand in Anse des Cayes op St Barth, waar bijna nooit iemand komt.
    Gelukkig pas op hun laatste vakantiedag gepubliceerd.

    ibb.co/xKCJhXS5

    • + 1
    • 10 mei 2026 - 09:45
    • Ook nu moet de nanny Kelly weer op de foto zetten.
      Hier verlaten ze St Barth in een kleine PC12 naar St Maarten.
      Deze video is nog 23 uur te zien.

      https://www.instagram(.)com/stories/verstappen.hq/3893847783140126609/

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 11:35
    • De nan.ny maakt altijd de foto's, hier bij het verlaten van St Barth in een klein propeller vliegtuig naar St Maarten.

      Video is nog 23 uur te bekijken.

      https://www.instagram(.)com/stories/verstappen.hq/3893847783140126609/

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 11:40
    • Volgens mij is dat St Barth razend populair bij de super rijken. Ja goed op een prive strand lijkt het mij niet meer dan normaal dat je geen andere gasten ziet dan je eigen clan. ;-)

      • + 0
      • 10 mei 2026 - 19:32
    • Het is een privé strand voor de surfclub. Geen ligbedden met parasols, want niemand gaat daar naar toe om te zwemmen en te zonnebaden. Er zijn behoorlijke golven, vandaar dat daar veel gesurfd wordt. Daar komen normaal gesproken nooit paparazzi, alleen als ze door iemand getipt worden.

      • + 0
      • 10 mei 2026 - 20:44
  • Montoya ziet Max het liefst in geen enkele auto rijden!

    • + 10
    • 10 mei 2026 - 11:23
  • Die Montoya begint zichzelf wel een hele meneer te vinden, geloof ik. Wat een druktemaker is hi geworden. Iets met zelfoverschatting en jezelf 'relevnt' vinden...

    • + 2
    • 10 mei 2026 - 11:47
  • Wij bij WC-eend houden van WC-eend en adviseren WC-eend.

    Nagenoeg iedereen hier zou dezelfde uitspraak maken. 'Als ik Ford CEO was, zou ik niet blij zijn met Max in een Mercedes.' Dus zo vreemd is die uitspraak niet.
    Wel vreemd dat JPM die maakte, zoveel wijsheid zou je niet van hem verwachten.

    • + 2
    • 10 mei 2026 - 12:21
  • Flexwing

    Posts: 405

    Je wil toch de beste auto hebben in gt3

    • + 2
    • 10 mei 2026 - 14:01
    • Ik betwijfel of die Mercedes dat is.

      • + 0
      • 10 mei 2026 - 14:31
    • Maar Toto is hierin natuurlijk zeer bruikbaar.

      • + 0
      • 10 mei 2026 - 14:32
    • Inderdaad lijkt de audi van Haase het snelst. Vooral op de rechte stukken blazen ze aardig. De Mercedes zou wat sneller zijn in de bochten. Hoewel dat ook de hand van Verstappen kan zijn.

      Maar zo veel verschil zit er niet. Andere team zit meestal rond top 6 of beter te sturen.

      • + 0
      • 10 mei 2026 - 23:11

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 3.500
  • Podiums 128
  • Grand Prix 240
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar