Lewis Hamilton: "De crash was 100 procent mijn schuld"
- Gepubliceerd op 28 aug 2011 21:46
-
40
- Door: Robin Smeets
Hamilton liet niet genoeg ruimte voor Kobayashi bij het insturen voor Les Combes en dat zag de Brit ook na het bekijken van de herhaling. "Nadat ik de replay heb bekeken zie ik dat het 100 procent mijn eigen fout was. Ik dacht dat ik Kobayashi voorbij was, ik gaf hem niet genoeg ruimte", aldus Hamilton. "Ik bied mijn verontschuldigingen aan aan Kamui en mijn eigen team. Zij verdienen beter werk van mij."
Kobayashi vertelde na afloop van de race: "Ik wist dat ik niet het gevecht met hem kon aangaan, omdat hij veel sneller was. Hij haalde me in met behulp van het DRS en ik gebruikte mijn KERS. We reden met erg weinig downforce en daarom kon ik hem bijhouden. Op het einde van het rechte stuk reed ik aan de linkerkant en hij was op het midden van de baan. Hij kwam terug mijn kant op en we maakten contact."
Trending nieuws
-
Complimenten voor Hamilton: "Hij heeft Ferrari op zijn schouders genomen"
Voormalig Ferrari-coureur en zevenvoudig racewinnaar René Arnoux is erg onder de indruk van de zevenvoudi...
21 jun 2026 12:41 -
Sainz verklaart Hamilton-vorm bij Ferrari: "Dat maakt het verschil"
De voorganger van Lewis Hamilton, Carlos Sainz, heeft een verklaring gegeven voor de goede prestaties van de zevenvou...
21 jun 2026 16:45 -
Alpine laat Nederlandse coureur eerste F1-meters maken
De Nederlandse F1 Academy-coureur Nina Gademan zal volgende maand voor het eerst plaatsnemen achter het stuur van een...
21 jun 2026 14:43 -
Montoya adviseert Alonso: "Blijf bij Aston Martin..."
Juan Pablo Montoya heeft Fernando Alonso aangeraden om bij Aston Martin te blijven. De tweevoudig wereldkampioen word...
21 jun 2026 15:44 -
Sainz zet druk op Williams: "Ik weet niet hoelang ik nog kan wachten"
Carlos Sainz blijft geloven in het langetermijnproject van Williams, maar de Spaanse coureur wil sneller resultaten z...
21 jun 2026 13:42
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.648
- Podiums 136
- Grand Prix 239
- Land Groot Brittannië
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.691 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (40)
Login om te reagerenPosts: 4.951
Tja, dat kon iedereen zien behalve Eddie Withmarsh blijkbaar die bij de BBC in discussie ging met Eddie Jordan die namelijk wel overtuigd was van H.\' schuld.
Posts: 930
Wie is Eddie Withmarsh?
Posts: 619
Ken je die niet? Martin Jordan en Eddie Whitmarsh
Posts: 10.089
haha
Posts: 336
Hahaha geniaal
Posts: 149
Sportieve reactie van Lewis, ik moet hem hier volledig gelijk in geven. Gewoon een race-incident wat nogal demotiverend voor Lewis zal zijn. Ik kon me trouwens ook wel in de woorden van Lauda vinden op de BBC. Maarja, zet het van je af en kijk met een helder zicht naar Monza. Iets zegt me dat die Mclaren daar voor een overwinning gaat aangezien die wagens vandaag behoorlijk hard gingen.
Posts: 302
Race incident? Maar wel dezelfde drie keer in een weekend. En dat zonder noemenswaardige straf. Wel de slachtoffers, die kregen een behoorlijke straf. LH niet, als die nu een waarschuwing zou krijgen had hij terecht straf gekregen.
Posts: 863
okkie wat klets je nu De stewards zagen het ook als een raceincident maar jij denkt het beter te weten
Posts: 584
Volgende keer maar even in de spiegel, schouder voordat je de auto in zo\'n hoek zet. Netjes dat hij schuld bekend.
Posts: 3.145
Het heeft een groot man nodig om op deze manier je schuld te bekennen, hulde.
Posts: 10.089
overdrijven is ook een vak XD
Posts: 2.263
Inderdaad, zo\'n beetje de eerste keer dat ie zichzelf volledig de schuld geeft.
Posts: 1.175
Vroeger hadden we hier een MS fan die totaal geen realiteitszin had. Familie van u?
Posts: 2.418
Netjes om dit te zeggen. Hij was Kobayashi inderdaad nog niet voorbij. Ik denk dat Kobayashi nog DRS gebruikte om weer wat terug te komen en dat Hamilton dat niet verwacht had.
Ik vind dit zinnetje trouwens wel wat overdreven: \"Zij verdienen beter werk van mij.\" Ik hoop dat hij niet te hard is voor zichzelf, want hij reed voor de rest gewoon een goede race en ook in de kwalificatie deed hij het prima. Dit was eigenlijk maar een klein foutje, alleen had het helaas wel grote gevolgen voor hem.
Posts: 562
Hij was Kobayashi wel voorbij. Misschien niet een volle auto-lengte, maar in racebegrippen is degene die het verste voorligt degene die door mag rijden en moet de ander gas terugnemen. Aangezien Kobayashi links zat en Hamilton rechts van hem en aan de goede kant van de bocht zat, zat hij dus gewoon goed en had Kobayashi gas terug moeten nemen. Dat hij vervolgens tegen Hamilton aanstuurt omdat hij nergens heen kon is dan ook zijn eigen schuld, want Kobayashi zou moeten weten dat de bocht naar rechts gaat en de weg daar ophoudt. Dat Hamilton daarbij weinig ruimte geeft is een tweede, aangezien hij in weinig verkeerd doet. Raar dat hij wel zegt dat het zijn eigen schuld is, maar misschien bedoeld hij als hij meer ruimte had gegeven dat het niet gebeurd was. Desondanks neemt dat nog niet weg dat Kobayashi het ook had kunnen voorkomen door gas terug te nemen, in plaats van ervan uit te gaan dat Hamilton genoeg ruimte overlaat. Waarom zou Hamilton dat moeten doen? Hij zit toch aan de goede kant van de baan...
Posts: 4.499
@ F1-2009: Zelfs al neemt Hamilton de volledige verantwoordelijkheid op zich, toch zoek je de schuld bij Kobayashi?
Posts: 4.764
@M4U Racing(2040) Vandaag om 09:21:
Best vreemd he? Ik zou toch zweren dat de fout bij Hamilton lag,
zeker als ie dat dan ook zelf nog eens toegeeft. Apart dat iemand daar dan nog aan twijfelt.
Posts: 1.348
@F1-2009: Als je de beelden bekijkt zie je dat Hamilton een fout maakt door tegen Kobayashi aan te rijden en niet andersom.
Posts: 1.175
@f1-2009 : Dus volgende keer moeten alle 23 auto\'s in de pists blijven totdat Lewis klaar is met rijden. Kunnen ze ook niet \"tegen hem aan rijden.\" En dan durf jij iemand anders de schuld geven, als ie tegen een muur aan rijdt!
De boete die Lewis in Australie heeft gekregen wegens donuts rijden op de openbare weg was zeker ook de schuld van Koba-San?
Posts: 2.418
@F1-2009: Nouja, in principe doet Kobayashi niks fout. Hij heeft niks te winnen door zijn auto er weer naast te zetten, en in een hoop raceklassen hoef je dat ook niet te proberen, want er blijft weinig ruimte over.
Desondanks had Hamilton hem wel de ruimte kunnen geven. Hij was er toch al voorbij en hoefde niet bang te zijn dat Kobayashi hem weer terug kon pakken. Ik denk dat hij dacht dat hij Kobayashi al helemaal voorbij was. Hij lag er ook voor toen hij voor het laatst in zijn spiegel keek (en met DRS zou je normaal nog verder weglopen), maar Kobayashi kwam toch nog wat terug met KERS.
Het is gewoon ongelukkig dat het zo moest lopen. Kobayashi is hier niet schuldig (hij hoeft namelijk niet per se gelijk te remmen of te liften), maar ook Hamilton deed dit niet expres. Het was gewoon pech dat ze elkaar raakten. Kan gebeuren, ik zou zeggen dat het een racing incident was.
Posts: 1.265
Jammer. Betekende het einde voor een goede klassering voor mijn 2 favorieten.
Je verwacht natuurlijk niet dat met DRS+KERS+Mercedes motor je nog bijgehouden kan worden op het einde van het rechte stuk. Dus die was natuurlijk al gefocust op de apecs terwijl Kobayashi nog links van hem zat. De Mclaren was sowieso langzaam vandaag (of igg de setup op Lewis zijn wagen) op het rechte stuk aangezien hij in de beginfase alles makkelijk verloor aan Massa en Alonso.
Posts: 2.852
Allereerst, complimenten aan Lewis. Hij zoekt het niet bij iemand anders en het is moeilijk om zo verantwoording te nemen voor wat er is gebeurd. Dit dwingt (bij mij in ieder geval) respect af!
Verder las ik in andere topics dat Hamilton op een regen setup stond? Ik kan jullie vertellen, en ook andere mensen op het forum of mensen die aandachtig BBC kijken, dat een regen of een droogweer setup eigenlijk helemaal niet meer zo verschillend zijn. Hamilton zei zelf dat ze waarschijnlijk hun setup iets te veel op downforce gericht hadden en te weinig op topspeed.
Ik moet ook zeggen dat ik merk dat ik meer respect heb voor rijders dan vroeger. Ik kon Hamilton en Alonso in het begin niet pruimen! Maar nu heb ik vele malen meer respect voor hun kwaliteiten. Ik ben geen fan van hun persoonlijkheid, maar dat hoeft ook niet. Iedereen z\'n eigen voorkeur. Echter, ik respecteer en erken wel hun kwaliteiten als coureur.
Posts: 1.308
\"Hamilton zei zelf dat ze waarschijnlijk hun setup iets te veel op downforce gericht hadden en te weinig op topspeed.\"
Laat dat nu net één van de verschillen tussen een regen setup en een droogweer setup zijn. Bij regen geven ze achter wat meer vleugel, om bij accelereren overstuur te voorkomen. En dat gaat ten koste van topsnelheid.
Posts: 19.803
@Stri,
Het is bij mij een beetje omgekeerd. Nouja, laat ik voorop stellen dat ik voor zowel Alonso als Hamilton respect heb.
Maar qua coureur vind ik Alonso nu een stuk beter. Vandaag zagen we een aantal voorbeelden waarin Alonso zijn hersens gebruikt door eieren voor zijn geld te kiezen. Hij schat situaties goed in.
Na zijn McLaren periode vond ik het een kwal en dat vind ik nog steeds een beetje. Maar puur als coureur heb ik Alonso enorm hoog zitten.
Dan Hamilton. Herinner je je nog zijn debuut seizoen in 2007. Afgezien van de laatste 2 races reed hij subliem. Ik vind hem toch iets minder geworden. De snelheid is gewoon perfect maar het aantal foutjes lijkt ieder jaar meer te worden, en dat is zonde.
Sportief wel dat hij het toegeeft. Ik denk ook dat Hamilton te vaak niet lekker in zijn vel zit. Het klinkt misschien gek maar ik denk echt dat het goed is als Hamilton meer tijd met familie en dierbaren doorbrengt zodat hij rustiger wordt in zijn hoofd.
Hij lijkt enorm gevoelig en dat slaat soms door in (minder goede) prestaties.
Posts: 1.753
Het is zo zonde van zo\'n talent en zo frustrerend ook voor de fans. Zijn debuut was op de laatste twee races na inderdaad erg indrukwekkend. Helaas heeft hij die lijn niet door kunnen trekken en McLaren ook niet. Doodzonde, laatst bedacht hij dat zelf ook. Hij was bang niet de grootste van zijn generatie te worden nu Vettel hem inhaald.
Posts: 10
Gridpenalty Maldonado, reprimande Hamilton.
Ten eerste geweldig dat maldonado zijn eerste punt gepakt heeft.
Ten tweede erg jammer dat lewis de finish niet gehaald heeft.
maar zijn excuses aanbieden moest hij wel doen. dit kan nog gevolgen hebben op de volgende race.
Posts: 930
Het hele incident is niet eens onderzocht dus gewoon meteen terecht afgedaan af race ongeluk. Hoezo gevolgen voor de volgende race?
Posts: 305
Wel, wel... Lewis wordt nog een echte Gentlemen\'s driver. Al rijdt hij soms nog onbezonnen, hij weet zich zelf stilaan in het gareel te houden, althans achteraf. Toch ruiterlijk dat hij zijn fout toegeeft, respect! Nu nog de daden bij het woord voegen, \'Times are changing!\'
Posts: 1
Inderdaad, de laatste races rijdt Hamilton een beetje onbezonnen (als een kip zonder kop) maar heeft raceërvaring genoeg om dit eens voor goed en altijd recht te zetten in de komende races ! Hij blijft (na Vettel) nog steeds één van mijn favoriete piloten op de F1 grid !
Posts: 1.175
Heeft niets met Gentleman te maken.
Het zijn gewoon feiten. Hij had zich compleet belachelijk gemaakt als ie nu ook weer KobaSan de schuld had gegeven. Bovendien is dit na het gesprek met het team naar buiten gekomen. Want als er 1 team politiek correct recht kan lullen wat krom is, dan is het McLaren wel.
Posts: 898
ja dat dacht ik netjes om toetegeven maar nu kijk je toch anders tegen de actie met maldonado aan vond ik ook grotendeels zijn schuld en maldo reageerde gewoon.
Posts: 930
reageerde gewoon? door er tegenaan rijden vind ik niet \"gewoon\".
Posts: 180
het uitdagen is ook niet gewoon. Dan kun je zo\'n reactie verwachten. Niet dat ik het goed praat wat Maldonado deed. Hamilton is niets voor niets op z\'n vingers getikt.
Posts: 180
Gelukkig, na vorige berichten op F1today begon ik me al zorgen te maken, maar nu Hamilton de beelden heeft gezien is hij reeël en eerlijk!
Posts: 619
Misschien is het handig voor Lewis als de pitcrew hem verteld als hij ergens voorbij is.
Posts: 4.499
MW had het ook fout gezien, zelfs na de herhalingen, dus ik denk niet dat dat veel gaat helpen...
Posts: 365
Ik denk dat het voor Lewis hoog tijd is voor een nieuwe uitdaging elders dan mclaren. Je ziet het gewoon ook dat het niet werkt daar. Ze doen alsof het allemaal kan en kruik is maar sinds Button is gearriveerd lijkt Lewis wel steeds minder te gaan presteren. Nu al helemaal als je ziet dat Button eigenlijk het team op sleeptouw neemt omdat Lewis geregeld dat ding langs de kant parkeert.
Posts: 114
@ Crizz, Button ?, Ondanks dat Hamilton al een paar DNF\'s achter zijn naam heeft staan, staat Button maar 3 puntjes voor hem, in Italie verwacht ik en vele andere dat hij gewoon weer een goed resultaat neer zet
Posts: 204
@ Gutierrez: Hamilton (Canada en Spa) en Button(Silverstone en Duitsland) zijn allebei even vaak uitgevallen dit seizoen, dus ja Button doet het gewoon beter. Dat is al helemaal zo, omdat Hamilton 2x door een niet al te slimme actie van zichzelf eruit vliegt terwijl Button zijn auto langs de kant moet zetten, omdat de auto kapot is. Dus eigenlijk had het gat nog veel groter moeten zijn.
Posts: 114
Respect gewoon, echt respect voor deze man, vergeet 2011 focus op 2\'12
RBR Fans, gefeliciteerd met het behalen van de \'\'Dubbel\'\', kan gewoon niet mis gaan