user icon

'Red Bull komt met nieuwe achtervleugel in Saoedi-Arabië'

  • Gepubliceerd op 21 nov 2021 09:07
  • comments 30
  • Door: Rob Veenstra

Gisteravond zou de FIA naar de achtervleugels van Mercedes hebben gekeken. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner gebruikt de FIA hiervoor een nieuwe methode met een krachtigere test dan voorheen en wordt de druk langzaam opgevoerd om te kijken of het onderste deel van de achtervleugel daadwerkelijk flexibel is.

Het is te hopen dat de uitslag van die test, en een eventueel verbod, snel bekend zal worden en niet lang op zich laat wachten.

Goed of fout?

Er is een grote kans dat als de FIA de vleugel legaal en dus binnen de regels verklaard, Red Bull Racing vanaf volgend weekend ook eenzelfde soort type achtervleugel zal introduceren. Dat is althans de theorie van F1 commentator Olav Mol.

De Ziggo Sport-commentator: "Red Bull kan niet verliezen in deze zaak. Er zijn namelijk twee opties; De FIA gaat die achtervleugel van Mercedes controleren, en zegt hij is fout, dan moet die eraf. Dat is in het voordeel van Red Bull. Als ze zeggen het is prima zo, dan heb ik nieuws voor je. Dan zit in Saoedi-Arabië er ook op bij Red Bull Racing."

Problemen met DRS

De Red Bull van Max Verstappen heeft het hele weekend al problemen gehad met zijn DRS. Het team van monteurs werkt al het hele weekend aan de achtervleugel, maar het probleem lijkt nog niet helemaal opgelost. Teambaas Christian Horner: "We hebben wat problemen met de activator gehad. Zodra de vleugel begint te klapperen, stopt het niet. Dat kost ons tijd omdat het het gat tussen de vleugels verkleint. Hopelijk krijgen we het op tijd onder controle."

Olav Mol denkt dat het probleem echter niet zo groot is als men doet vermoeden: "Als je in de pitbox bij Red Bull kijkt staan ze allemaal te lachen. Ze staan om die achtervleugel heen. Ik denk dat het is om Mercedes te narren, alsof het lijkt alsof er een megaprobleem met die achtervleugel is."

Reacties (30)

Login om te reageren
  • Dat stuurtje mag ook wel onderzocht worden, waarom lees en hoor je daar niks over? Is dat allemaal maar normaal? toen de RB achtervleugel 1 mm doorzakte was het wereldnieuws.

    Zijn er echt beelden dat Lewis aan zijn stuurtje trekt? (nee niet zijn andere stuurtje).

    • + 0
    • 21 nov 2021 - 09:21
    • supersiem

      Posts: 120

      Als het niet in 'de pers' staat, wil niet zeggen dat er niks gaande is ....

      • + 2
      • 21 nov 2021 - 09:22
    • Vade

      Posts: 1.400

      Die beelden zijn er ja, heb alleen even geen linke bij de hand nu.

      • + 1
      • 21 nov 2021 - 10:04
    • streamja.com/zPZAM

      Bedoel je deze?

      • + 0
      • 21 nov 2021 - 10:27
    • https://streamja(punt)com/zPZAM

      Bedoel je deze?

      • + 0
      • 21 nov 2021 - 10:28
    • Volgens mij had Lewis het eerst ontkend maar later wel bekend dat er idd "wat speling in het stuurtje zat" Dat is natuurlijk komplete onzin, want het stuurtje gaat naar achteren (richting Lewis buik) op het moment dat Lewis hard remt voor bocht 1 en als het gewoon speling was zou het dan (volgens de natuurkundige wetten) logisch zijn dat het stuurtje juist naar voren zou schieten.

      • + 1
      • 21 nov 2021 - 11:26
  • supersiem

    Posts: 120

    Kan mij niet voorstellen dat ze op dit moment in de pitbox van RB aan t lachen zijn....... Misschien als een boer met kiespijn

    • + 0
    • 21 nov 2021 - 09:21
    • RenzoH

      Posts: 235

      Alles wat Olav Mol zegt neem ik met een korreltje zout.

      • + 8
      • 21 nov 2021 - 09:36
    • Dat denk ik ook vroeg of laat breekt het af door dat geflaper ,als je voorop rijdt gebruik je hem amper in de wedstrijd maar start je als 5e wat kan gebeuren als Max zijn straf krijgt voor het dubbel geel dan heeft hij een probleem.

      • + 0
      • 21 nov 2021 - 09:44
    • marcio

      Posts: 2.957

      Helemaal mee eens RenzoH. Zeker wanneer het Max en Red Bull betreft. De beste man is dermate bevooroordeeld dat hij niet objectief verslag van de race kan doen. Voor wat betreft zijn opmerkingen over een nieuwe achtervleugel voor Red Bull. Het kost toch tijd om een dergelijke vleugel te ontwerpen, te testen en in te zetten? Knap dat ze bij RBR in staat zijn om in zo'n korte tijd dat alles voor elkaar te krijgen.

      • + 1
      • 21 nov 2021 - 11:44
  • die achtervleugel maakt hoogstens 0,2 sec verschil. zelfs als redbull dat weet te vebieden dan komen ze 0,2 sec tekort op hamilton's motor. als redbull daadwerkelijk met een nieuwe achtervleugel komt maar geen updates van honda komt max nog steeds 0,2sec tekort. 0,2 sec winst is ongeveer 20pk, dat kan honda echt niet in zo'n korte tijd nog ophoesten.

    • + 2
    • 21 nov 2021 - 09:47
    • Tom

      Posts: 403

      Knap dat jij dit zo precies weet. Ben je een Mercedes of RB engineer?

      • + 12
      • 21 nov 2021 - 09:54
    • Remco_F1

      Posts: 373

      Volgende race nieuwe motor erin, nieuwe achtervleugel en de motor opschroeven. Het is dan alles of niets.

      • + 4
      • 21 nov 2021 - 09:54
    • @Tom, Petertje heeft heeft hier zijn eigen waarheden, wist je dat nog niet?

      • + 2
      • 21 nov 2021 - 11:29
  • Taures

    Posts: 1.182

    Ik denk dat Honda de laatste twee races de motor volop zal open schroeven om het gat te dichten met Mercedes.

    • + 1
    • 21 nov 2021 - 10:31
    • Kijk even naar de standen.
      Het is juist Mercedes die het gat moet dichten.

      Misschien dat Toto je advies ter harte heeft genomen?
      Dat zou een hoop kunnen verklaren in ieder geval.

      • + 1
      • 21 nov 2021 - 10:35
    • @evert, jeetje wat is dat toch moeilijk zeg om die gat van 14 punten te dichten als je 0,4 sec sneller bent. heb jij onder de rots gelegen of zo? vorig week brazilie niet gezien van de laatste plaats naar de overwinning?

      • + 2
      • 21 nov 2021 - 10:45
    • RBH2019

      Posts: 3.779

      Mercedes staat toch echt voor bij de constructeurs Evert...

      • + 0
      • 21 nov 2021 - 10:48
    • Dat zeg ik toch @Petertje?
      Toto heeft zijn advies ter harte genomen.

      • + 0
      • 21 nov 2021 - 11:04
    • @RBH2019, "Mercedes staat toch echt voor bij de constructeurs Evert..." Bij RB kunnen ze zich maar beter bezig houden met het er nog uitslepen van het WDC voor Max. Dat WCC kun je wel vergeten met die Perez.

      • + 1
      • 21 nov 2021 - 11:32
  • Zoals gewoonlijk zit Mol er naast. Sinds Hongarije wist Red Bull al van de flex vleugel. De vleugel was echter legaal, Red Bull probeert eenzelfde achtervleugel te bouwen, echter door de flexibele achtervleugel ontstaat er vibratie waardoor de actuator keer op keer begeeft. Ofwel als iets niet werkend kunt kopiëren zorg je dat het verboden wordt bij de concurrent. Dat is dus het verhaal.

    • + 7
    • 21 nov 2021 - 10:33
    • marcio

      Posts: 2.957

      Helemaal mee eens!

      • + 2
      • 21 nov 2021 - 11:46
    • Hahaha, je gelooft het zelf ook nog waarschijnlijk? Beetje zaken uitje duim zuigen en het hier neerplempen alsof het de waarheid is...

      • + 0
      • 21 nov 2021 - 14:50
    • @Clubbtraxx, kwestie van gezond verstand. Wat jij gelooft moet je helemaal zelf weten.

      • + 0
      • 21 nov 2021 - 19:13
  • mario

    Posts: 9.222

    Misschien moeten ze bij RBR wel een nieuwe achtervleugel plaatsen omdat die van hun misschien ook niet voldoet aan de reglementen, alleen zijn ze bij RBR nog niet getest met die nieuwe testen van de FIA...... Willekeur...

    • + 3
    • 21 nov 2021 - 11:46
  • snailer

    Posts: 6.227

    Ik ben niet zo van het straffen, maar Red Bull moest iets aan de vleugels doen en nu zou dan toch echt ook hier actie moeten worden genomen. Dat ding zakt, en dat is niet volgens de regels, maar komt blijkbaar wel door de test.
    Dus zelfde situatie als toen met de Red Bull vleugel.

    Als je die analogie trekt, dan zal men 2 races krijgen het aan te passen en dat is dan na het seizoen.

    • + 0
    • 21 nov 2021 - 11:51
  • Oh, de mening van Mol. ja, dan is het waar uiteraard.

    • + 1
    • 21 nov 2021 - 12:31
  • Het lijkt mij niet meer dan logisch dat als de testen veranderen, je dan ook met een vleugel komt die net door die test heenkomt.

    • + 0
    • 21 nov 2021 - 14:10
  • gridiron

    Posts: 541

    Hebben ze wat te verbergen msschien.

    • + 0
    • 21 nov 2021 - 14:49
  • Alles onderzocht .
    alles wat niet mocht is bestraft .
    Nu kan je jou nederlaag voorbereiden

    • + 0
    • 22 nov 2021 - 19:17

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    14:00 - 16:00

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    14:00 - 16:00

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:00 - 16:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    14:00 - 16:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.532
  • Podiums 98
  • Grand Prix 257
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (24)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit