user icon

Button denkt dat Red Bull bluft met bewijs tegen achtervleugel Mercedes

  • Gepubliceerd op 20 nov 2021 10:16
  • comments 29
  • Door: Martijn Arnoldus

Red Bull dreigt met een protest tegen de achtervleugel van Mercedes en spoort de FIA aan om het onderdeel onder de loep te nemen. Jenson Button, wereldkampioen Formule 1 in 2009, denkt dat de Oostenrijkers geen flauw benul hebben wat hun rivalen hebben bedacht.

''Ik denk niet dat Red Bull weet wat Mercedes  aan het doen'', zei de voormalig F1-coureur tegen Sky F1. "Ik denk dat het heel slim is wat Mercedes doet, omdat ze veel snelheid op de rechte lijn hebben opgepikt, en dat krijg je niet met pk's - tenzij het 50 pk is.''

De Brit vervolgt: "Dus het is heel slim. Red Bull is normaal gesproken erg goed in het begrijpen van flexi-delen van de auto, vooral aan de voorkant van de vloer, herinner ik me, van toen ik tegen de Red Bulls aan het racen was.''

Reacties (29)

Login om te reageren
  • Slim? de vraag is natuurlijk, is het legaal? zoja dan is het slim, zo nee, dan diskwalificeren dit seizoen.

    • + 4
    • 20 nov 2021 - 10:20
    • Zo simpel is het niet @Wingleader. Als het legaal is, is het slim. Is het illegaal maar kan dat niet aangetoond worden? Dan is het zeker net zo slim. Is het illegaal en kan dat aangetoond worden? Dan is het niet slim maar een blamage.

      • + 3
      • 20 nov 2021 - 10:40
    • Mrduplex

      Posts: 859

      Zo simpel is het wel, bij Ferrari ging het net zo, de Fia had geen idee hoe Ferrari het deed, maar toch werden er maatregelen getroffen

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 10:58
    • De FIA wist het wel, want ze hebben de motor onderzocht. Echter kwam de FIA er pas achter toen iemand documenten had uit het Ferrari kamp hoe de motor daadwerkelijk in elkaar stak. Als dit niet was gebeurd, waren er in eerste instantie ook geen maatregelen getroffen.

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 11:02
    • OneRace

      Posts: 938

      Er zijn foto’s te zien waarbij de onderste horizontale lamelle van de achtervleugel sporen van flex heeft achtergelaten op de staander. Hierdoor een extra gap gecreëerd blijkbaar, waardoor voordeel DRS vergroot wordt.
      Slim? Ja! (alleen niet zo slim om die sporen op het carbon achter te laten)

      MB heeft wat uit te leggen.

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 11:31
    • Mrduplex

      Posts: 859

      Ok, dat was me niet bekend. Maar dit is toch veel makkelijker voor de Fia om te onderzoeken, dus daar zal toch wel iets op moeten volgen.

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 11:33
    • OneRace

      Posts: 938

      Net heeft de FIA een aanscherping van controle op achtervleugels aangekondigd. Naar aanleiding can mijn vorige post.

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 12:02
  • Taures

    Posts: 1.214

    Heb een gevoel dat iets niet klopt bij de benz, maar ja wat?

    • + 1
    • 20 nov 2021 - 10:26
    • Tifoso

      Posts: 2.951

      De coureurs die erin rijden?

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 11:18
    • mario

      Posts: 9.319

      Er klopt in ieder geval geen koekoeksklok in de Mercedes...

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 11:36
    • Vade

      Posts: 1.606

      Een hart?

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 14:33
    • SennaS

      Posts: 1.837

      Ze hebben een relatief nieuwe motor

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 19:57
  • Jenson toch, wil jij de oranjecamping in je tuin hebben?

    Ik heb alleen de titel maar gelezen hoor.

    • + 1
    • 20 nov 2021 - 10:38
    • Dan moet ie wel een flinke tuin hebben als ie een camping wil beginnen.

      Zal een kijken of ik voor van de zomer een plaatsje kan reserveren.

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 10:47
    • MWHT

      Posts: 1.640

      hij heeft best een grote tuin, plek zat voor een flinke camping.

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 10:47
    • Ik ga eens kijken of hij dan nog een plekje voir mee heeft. Thx voor de tip

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 10:52
    • Jenson is bij de Britten nog steeds Silverstone aan het goedmaken toen hij na “Copse Corner gate” volgens de Engelse fans iets teveel voor het Verstappen-kamp koos...

      • + 1
      • 20 nov 2021 - 12:22
  • jd2000

    Posts: 5.326

    Tegenstrijdige veronderstelling van Button. Waarom zou RB bluffen? Hij geeft zelf aan dat ze bij RB veel kennis hebben over flexi wings. Of het daar in zit weet ik niet, maar als je een auto hebt die opeens 33km harder gaat dan je concurrent geloof ik nooit dat dit legaal is. Dit is nog nooit vertoond.

    • + 0
    • 20 nov 2021 - 10:57
    • gridiron

      Posts: 622

      Als ze niet bluffen hadden ze een klacht ingediend. Die 33km verschil was op het rechte stuk, met DRS open en met een slip-stream van de auto die hij aan het inhalen was. Op het zelfde stuk was de Haas van Mazepin de 2e snelste van het weekend.

      • + 1
      • 20 nov 2021 - 11:29
    • mario

      Posts: 9.319

      @gridiron: Dus dat! Wordt door velen nog wel eens vergeten dat er meerdere factoren een rol kunnen spelen....

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 11:38
    • RBH2019

      Posts: 3.787

      Ze hebben toch ook een klacht ingediend grid? En die Haas reed niet met Monaco niveau van downforce dus die vergelijking kan ook meteen de prullenbak in.

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 12:46
    • Het Engelse kamp hoopt dat Red Bull bluft. De Max fans hopen dat Red Bull de Mercedes bluf overbluft. Het blijft spannend.

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 16:10
    • SennaS

      Posts: 1.837

      Slechte verliezers, ipv handen in eigen boezem steken zijn ze druk met anderen een straf aan te naaien.
      Hadden ze maar meer aandacht aan perez zijn auto geschonken.

      • + 1
      • 20 nov 2021 - 19:59
  • Red Bluff Racing dan maar?

    • + 2
    • 20 nov 2021 - 12:22
  • Fantastisch. Dit vas de huidige F1 teneur goed samen. ‘Natuurlijk is het legaal, het is Mercedes hoor, ben je dom?, Mercedes is gewoon geniaal’ De genialiteit van Mercedes zit er in dat ze een klimaat hebben gecreëerd waarin iedereen de genialiteit het ‘normaal’ vindt. De genialiteit van Mercedes wordt automatisch geaccepteerd en elke tegenkanting wordt als dom beschouwd. Dat geeft hen de mogelijkheid om steeds verder te gaan in de diep grijze zone van het technisch reglement en zelfs de zwarte lijn te overschrijden. Niemand ziet er graten in, want het betreft Mercedes en die zijn geniaal !

    • + 0
    • 20 nov 2021 - 12:29
  • Button staat niet bekend als de meest slimme persoon op de paddock. Je kan gerust aannemen dat RedBull flink wat informatie over de Mercedes achtervleugel heeft verzameld en deze verdenkingen minitieus heeft gedeeld met de FIA, al reeds in Brazilië.

    • + 0
    • 20 nov 2021 - 12:47
    • Neway was toch met een map vol documenten bij de FIA gesignaleerd?

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 16:12
    • SennaS

      Posts: 1.837

      Nou wkJenson is in ieder geval beter geïnformeerd dan wij allen hier.
      Newey kan beter fia Marshall worden want hij is meer daar fan in in eigen garage.
      Wat een vertoning.

      • + 0
      • 20 nov 2021 - 20:02
  • SennaS

    Posts: 1.837

    Ik denk dat de fia Lewis ook moet controleren, hij maakt het verschil omdat hij in vorm is.

    • + 0
    • 20 nov 2021 - 19:56

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (42)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar