user icon

Nieuwe ICE voor Bottas, vijf plaatsen gridstraf

  • Gepubliceerd op 22 okt 2021 18:52
  • comments 32
  • Door: Bob Plaizier

Ook in Austin is het weer raak voor Valtteri Bottas. De Finse Mercedes-coureur krijgt een vijf plaatsen gridstraf omdat hij een gloednieuwe ICE krijgt. Het is alweer de derde gridstraf voor Bottas nadat hij ook al naar achter moest in Monza en Sotsji.

In Turkije kreeg Lewis Hamilton ook al een nieuwe ICE. Bottas is de tweede coureur in Austin die aan de gridstraf moet. Ook Sebastian Vettel krijgt straf vanwege een motorwissel. Opvallend genoeg rijdt ook Vettels team Aston Martin met Mercedesmotoren. Ook Williams-man George Russell krijgt een nieuwe motor en gridstraf

Het is de zesde (!) wissel ICE van Bottas. Het zorgt vast voor hoofdbrekends bij het team van Mercedes. Drie Mercedes-powered auto's met motorwissels in één weekend is niet bepaald iets waar men vrolijk van wordt.

Reacties (32)

Login om te reageren
  • Zijn de opnames van "Sterren zakken door het ice" nu al begonnen?

    • + 1
    • 22 okt 2021 - 19:03
    • Stitch

      Posts: 5.696

      Gezien de overmacht waarmee ze vooraan rijden geloof ik niet ...

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 20:03
  • Alweer?!? Dat is wel bizar, nu al 3 races op een rij een nieuwe motor.. Is Bottas gedegradeerd tot testrijder voor wat nieuwe motor-tweaks of hebben ze echt een serieus betrouwbaarheidsprobleem nu bij Mercedes?

    • + 2
    • 22 okt 2021 - 19:05
    • Vade

      Posts: 1.352

      Ik denk, helaas, het eerste....Maar ik hoop het tweede :)

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 19:07
    • Ik vraag me dan toch sterk af hoe het mogelijk is dat Hamilton nog steeds met 2 nieuwe PU minder voluit kan blijven racen.
      Dit is de 3e nieuwe PU voor Bottas in evenveel races ?

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 19:16
    • Mick34

      Posts: 743

      Puur strategie van Mercedes.... Een motor die vol open gezet kan worden is veel sneller dan een motor die 7 races mee moet gaan.

      Het lijkt erop dat ze in ieder geval Bottas op deze manier voor of bij Max en Lewis willen krijgen.

      Ik sluit ook niet uit dat de motor van Lewis ook veel meer open zetten en gokken op een 5e en 6e motor. Die paar plekken gridstraf maakt niet zoveel uit met een motor die heel veel beter is.

      • + 1
      • 22 okt 2021 - 19:35
    • Ron Kanon

      Posts: 766

      Er is ook nog een maximale fuel flow. Dus in hoeverre kunnen ze hem nog opschroeven?

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 19:46
  • ik dacht dat een ice 10 plaatsen gridstraf was? of is dat alleen bij de 1e waar je straf voor krijgt?

    • + 0
    • 22 okt 2021 - 19:10
    • nr 76

      Posts: 2.564

      Alleen bij de 4e ice, vanaf de 5e krijg je dus korting...

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 19:15
    • Ja, 1e 10 daarna 5.. Beetje vreemd, je zou denken dat de straf oploopt naarmate je meer motoren gebruikt, maar niet dus..

      • + 1
      • 22 okt 2021 - 19:16
    • Deze vraag stelde ik in een ander artikel ook al, naar het schijnt is de 1e extra PU buiten de pool een gridstraf van 10 plekken maar elke nieuwe daarna maar 5 plekken zouden betekenen.
      Naar mijn gevoel is dit een oneerlijke regel, nu kan Bottas bv elke race een nieuwe motor pakken en nog makkelijk op het podium te komen omdat die motor vol open kan en dus sneller zal zijn dan een motor die nog 3 of 4 races mee zou moeten gaan.

      • + 3
      • 22 okt 2021 - 19:21
    • het is nergens in de wereld zo dat je bij een 2e overtreding een lagere straf krijgt. Alleen in het F1 circus.

      • + 5
      • 22 okt 2021 - 19:39
    • DBGates

      Posts: 2.718

      Dat klinkt leuk Hennie maar ze hebben wel een budget plafond en ik denk dat ze dat geld liever in updates stoppen dan in de motor van de 2e rijder

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 20:16
    • SennaS

      Posts: 984

      Als tegemoetkoming van de beperking van slechts 3 motoren, geen enkele motorsport heeft volgens mij deze beperking.
      Het geldt voor alle teams en zijn dus vrij om er gebruik van te maken.

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 20:16
    • nr 76

      Posts: 2.564

      DBgates, het hele motorenverhaal valt buiten het budgetplafond.
      Toch lijkt het me niet wenselijk (bijna) elke race een nieuwe motor te pkaatsen. Ziet er marketingtechnisch ook niet heel erg tof uit.

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 20:44
    • DBgates
      Geldt dit ook voor de motoren leverancier?

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 21:01
    • DBGates

      Posts: 2.718

      @riddertje schijnbaar niet voor de motorleverancier

      • + 0
      • 23 okt 2021 - 13:07
  • Mij lijken er toch problemen bij Mercedes te zijn ook Vettel en Russel nieuwe motor en dus gridstraffen. Maar bij Bottas begint het lachwekkend te worden.

    • + 0
    • 22 okt 2021 - 19:24
  • Allemaal aan het testen voor Lewis

    • + 1
    • 22 okt 2021 - 19:24
    • dat testverhaal slaat nergens op. Ze hebben dat ding gewoon opgeschroeft ten koste van betrouwbaarheid. Verder mag er volgens mij weinig tot niks meer veranderd worden. Bij Hamilton zal er binnenkort ook wel weer een nieuwe ingaan. Belachelijk dat je na nr 4 maar 5 plaatsen straf krijgt.

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 19:28
    • SennaS

      Posts: 984

      Nogmaals, wat is het probleem als gebruik wordt gemaakt van regels die door alle teams zijn ondertekend?
      Of geldt deze regel niet voor Honda en Renault?

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 20:20
    • nr 76

      Posts: 2.564

      Je mag de betrouwbaarheid van een motor wel verbeteren. Het is alleen heel lastig om dit apart te zien van de prestaties, want van een betrouwbaardere motor kan meer vermogen gevraagd worden

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 20:46
    • Bottas ramt die dingen vol open en ze zoeken tot hoever ze kunnen gaan.
      Vertrekkend team member en dat is zijn ondankbare opgave.
      Alles om maar een solide basis te vormen aan kennis om Lewis naar z'n achtste te helpen.
      Niks mis mee maar dat hele budgetcap verhaal is natuurlijk een lachertje als je als groot team er zo mee om kan gaan.

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 21:13
    • Precies, testen dus hupholland;) kijken hoe ver ze kunnen gaan

      • + 0
      • 23 okt 2021 - 14:22
  • zorba

    Posts: 1.553

    ik zie het anders wanneer de motoren steeds sneller worden moet honda buiten de comfort zone beginnen rijden om toch een beetje bij te blijven ,wanneer de mclarens sneller worden dan de redbuls is een een groot probleem voor verstappen en daar is mercedes mee bezig en ook de motor voor volgend jaar laten op punt zetten door hun ervaren rijders (bottas ricciardo en vettel) daar heeft redbull enkel een beetje hulp van perez en tsunada is een lachertje

    • + 0
    • 22 okt 2021 - 19:45
    • MisterED

      Posts: 332

      Die zijn niet sneller……. Dus?

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 19:49
    • Norris rijdt nog steeds met PU3, Bottas gaat voor nummer 6. McLaren heeft niet zoveel met Mercedes te maken, die varen hun eigen koers.

      • + 1
      • 22 okt 2021 - 20:03
    • RH

      Posts: 137

      Ik geloof hier ook wel in. Honda uitlokken om hun motor op te schroeven, wat gaat zorgen voor uitvalbeurten bij Max. En tegelijkertijd kijken tot hoever je je eigen motor zonder problemen kunt openen schroeven.

      • + 0
      • 22 okt 2021 - 21:46
  • Het opschroefspel van Mercedes zal ze de titel gaan bezorgen want eerlijk is eerlijk, het werkt gewoon. Het gelul over vergroenen en verduurzamen kan natuurlijk wel de prullenbak in nu.

    • + 1
    • 22 okt 2021 - 20:13
  • Carrinthe

    Posts: 989

    Ik verdenk Mercedes ervan dat ze ervoor gekozen hebben de motor zo ver open te schroeven dat deze maar 2 of 3 races mee gaat. Wanneer ze dan per race afwisselen, de ene keer Bottas en de andere keer Lewis dan kan Bottas Max afhouden van de overwinning met zijn verse motor terwijl Lewis (vanaf nu) maar 5 plaatsen straf krijgt en waarschijnlijk 3de eindigt achter Bottas en Max. Hij verliest die race dan slechts 3 punten. De race daarop heeft Lewis weer een verse motor die vol open kan en wanneer hij dan wint en Max is weer 2de dan pakt hij 7 punten. Netto winst is dan over 2 races 4 punten plus waarschijnlijk +1 of +2 voor snelste ronde.

    • + 0
    • 22 okt 2021 - 21:59
    • gridiron

      Posts: 537

      Niks houdt RB tegen om dit ook te doen.

      • + 0
      • 23 okt 2021 - 00:01
  • Trucje van Mercedes om Hamilton niet teveel in de weg te zitten?

    • + 0
    • 22 okt 2021 - 22:39

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    14:00 - 16:00

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    14:00 - 16:00

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:00 - 16:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    14:00 - 16:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar