user icon

Geen aanpassingen aan format met sprintrace tijdens Italiaanse Grand Prix op Monza

  • Gepubliceerd op 08 sep 2021 08:11
  • comments 19
  • Door: Arjan Hoefakker

Het nieuwe 'sprintkwalificatie'-format van F1 keert dit weekend in Monza terug zonder wijzigingen of aanpassingen.

Stefano Domenicali, Ross Brawn en veel coureurs en teams verklaarden het debuut op Silverstone van de sprintrace op Silverstone als een succes.

Het nut van de training tussen de kwalificatie van vrijdag en de sprint op zaterdag wordt nog wel betwijfeld. 

"Volgens de reglementen mogen we na de kwalificatie niets aan de auto veranderen", zei kampioenschapsleider Max Verstappen. "Dus wat is dan het nut van de andere oefensessie? Dat maakt niet meer uit."

F1-racedirecteur Michael Masi zegt echter dat de tweede proef van de sprintkwalificatie voorafgaand aan de Italiaanse GP dit weekend met precies dezelfde routine zal verlopen.

"Er zullen geen veranderingen zijn", zei hij op Zandvoort.

"Na de eerste ervaring op Silverstone hadden we een zeer vruchtbare discussie met de deelname van de FIA ​​en alle teams en we waren het er allemaal over eens dat alles volgens exact dezelfde regels zal verlopen op Monza. "Daarna zullen we weer bij elkaar komen en nadenken over de vraag of we wijzigingen moeten aanbrengen voor de derde", voegde Masi eraan toe.

De Formule 1 heeft bevestigd dat de derde en laatste proef in Brazilië zal plaatsvinden.

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Beri

    Posts: 4.080

    Ik ben erg benieuwd. Misschien ben ik wel de grootste pessimist hier, als het gaat om de sprintraces. Maar zoals alles; iedereen verdient een tweede kans. Maar na zaterdag is het wel gedaan. Als ik dan nog negatief ben over de sprintraces, dan blijf ik negatief.

    • + 1
    • 8 sep 2021 - 08:22
    • @Beri, "Misschien ben ik wel de grootste pessimist hier, als het gaat om de sprintraces."
      Nee hoor, ik weet 100% zeker dat ik dit van je win.

      • + 1
      • 8 sep 2021 - 08:29
    • beerkuh

      Posts: 2.453

      ik vrees dat ik jullie beide moet teleurstellen, By far dat ik de grootste pessimist ben in deze , maakt mij niet uit wie deze wint of welk team!! sorry

      • + 1
      • 8 sep 2021 - 08:34
    • Beri

      Posts: 4.080

      @Evert en @Beerkuh; Wie van jullie gaat de sprintrace kijken?

      • + 0
      • 8 sep 2021 - 08:36
    • @Beri, ik ga wel degelijk kijken.
      Ik moet wel (van mezelf), want tot op heden heb ik nog geen race gemist sinds de beginjaren '90.

      • + 1
      • 8 sep 2021 - 08:53
    • Beri

      Posts: 4.080

      Nou dan val jij al af. Dat lees je hier als eerste 😉

      • + 1
      • 8 sep 2021 - 09:00
    • Jij kijkt niet Beri?
      Jawel toch?
      Anders heb je niets om over mee te praten dit weekend.

      • + 0
      • 8 sep 2021 - 09:05
    • Beri

      Posts: 4.080

      Helaas ben ik het weekend, voor het eerst sinds jaren, niet in staat om live welke sessie dan ook te kijken. Dus ik schaam me inmiddels diep @Evert.

      • + 0
      • 8 sep 2021 - 09:14
    • Hij moet onder andere een speciaal ‘pakketje’ bij @Ouw afleveren @Pick.

      • + 0
      • 8 sep 2021 - 09:20
    • Stitch

      Posts: 5.424

      Wat was ook alweer het format van een sprintrace? Hoe wordt er bepaald wie er vooraan mag starten? Stel Max neemt een nieuwe motor en classificeert zich daarmee als eerste voor de spintrace. Hij neemt de penalty dan in de sprintrace en haalt dan ten minste het podium. Dan mag hij dus vanaf de derde of misschien zelfs tweede plek starten toch? of is de penalty dan voor de hoofdrace?

      • + 0
      • 8 sep 2021 - 09:21
    • Als pessimisme hetzelfde is als sjagerijnisme win ik van iedereen hier.

      • + 1
      • 8 sep 2021 - 09:46
    • Beri

      Posts: 4.080

      @Stitch; De kwalificatierace is gewoon onder dezelfde regels als een normale kwalificatie. Een motorwissel op Vrijdag of Zaterdag resulteert in een gridpenalty op Zondag. Simpel als dat.

      @Larry; Betitel je jouw schoonmoeder als "speciaal"? Hoe moet ik dat interpreteren? Speciaal als in "Johnny de Mol gaat aandachtig met je schoonmoeder om" speciaal? Of als in "ik durf niet hardop te zeggen dat ik toch stiekem wel wat om mijn schoonmoeder geeft" speciaal?

      @Ouw; Voor het geval je het gemist had.. de moeder van Lance is vandaag even ingeruild voor de schoonmoeder van @Larry. Ik kom dr zo even brengen.

      • + 1
      • 8 sep 2021 - 11:54
    • Is ze nog warm Beri?

      • + 0
      • 8 sep 2021 - 20:15
    • Beri

      Posts: 4.080

      @Larry heeft me verzekerd van wel @Ouw.. je houdt niet van een koude carpaccio?

      • + 0
      • 8 sep 2021 - 21:11
  • Eigenwijs ventje die Masi, negeert zelfs bevelen van de “Koning van Zandvoort”...

    • + 0
    • 8 sep 2021 - 08:58
  • John6

    Posts: 5.650

    Zit toch niemand op te wachten op die sprintrace, ik was het alweer vergeten, komt die ellende dit weekend weer.

    • + 4
    • 8 sep 2021 - 09:09
  • Sauber

    Posts: 154

    Gewoon allemaal in de pitbox blijven staan tijdens de vt op zaterdag

    • + 0
    • 8 sep 2021 - 09:53
  • Als Max een nieuwe motor pakt, krijgt hij dan een gridstraf voor de sprint race of wordt deze overgeheveld naar de race? Volgens het FIA handboek moet hij de straf bij het eerst volgende race pakken, maar wat is de definitie van een race. Als er punten gepakt kunnen worden of als het een hoofdrace is?

    • + 0
    • 8 sep 2021 - 13:40

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.389
  • Podiums 85
  • Grand Prix 242
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar