user icon

Parabolica krijgt een nieuwe naam

  • Gepubliceerd op 30 aug 2021 09:33
  • comments 34
  • Door: Bob Plaizier

Groot nieuws vanuit Monza. De wereldberoemde bocht Parabolica zal namelijk een nieuwe naam krijgen. Het Italiaanse circuit meldt dat de bocht vernoemd zal worden naar Michele Alboreto. Dit zal gebeuren rond de Italiaanse Grand Prix.

De Italiaanse coureur Michele Alboreto kwam 20 jaar geleden om het leven bij een crash met een sportscar op de Lausitzring. De Italiaan was een echte Formule 1-veteraan, hij nam deel aan 215 raceweekenden en wist vijf keer te winnen. Hij reed enkele jaren voor Ferrari maar ook voor teams als Minardi

Parabolica zal voortaan door het leven gaan als Curva Alboreto. Op de zaterdag van het Grand Prix weekend zal er een ceremonie worden gehouden. Bij de ceremonie zijn familieleden van Alboreto  en ook Formule 1-CEO Stefano Domenicali aanwezig. 

Reacties (34)

Login om te reageren
  • Dat had natuurlijk Parabolica Alboreto moeten zijn. Wat een gemiste kans. Zo'n markante naam voor een bocht moet je behouden. Curva... Zo inspiratieloos. Zit nu met name aan de Poolse variant te denken.

    • + 15
    • 30 aug 2021 - 09:33
    • mario

      Posts: 8.739

      Ben ik wel met je eensch!!!

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 09:43
    • Zakręt Alboreto? Of Curva Kubica?

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 09:56
    • En was Albereto dan zo legendarisch om juist die bocht naar hem te vernoemen? Ascari moet het met een chicane doen.

      • + 1
      • 30 aug 2021 - 10:14
    • Alboreto was een sympathieke man, ex Ferrari piloot,
      maar toen ik F1 begon te volgen reed hij alleen nog maar voor achterhoede teams,
      zoals Tyrrell, Larrousse, Footwork, Scuderia Italia en zijn laatste seizoen voor Minardi

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 10:19
    • Numnum

      Posts: 3.176

      Inderdaad zeg, wat een gemiste kans.
      Alboreto Parabolica of Parabolica Alboreto klinken beiden vele malen mooier dan kurwa...

      • + 1
      • 30 aug 2021 - 10:22
    • gridiron

      Posts: 406

      Of de spaanse 'Serveca'

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 12:22
    • Alboreto was echt geen pannenkoek. Werd 2e in 1985 achter Prost, maar voor o.a. Senna, Lauda, Mansell, Rosberg en dat in een Ferrari die zeker niet dominant was.
      Heeft medailles in alle kleuren op Le Mans. En nog zo het een en ander.

      Geen wereldkampioen, maar had dat met wat meer geluk wel kunnen zijn.

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 12:55
    • Mooi dat hij een ‘eigen’ bocht krijgt en eens met @Snelle.

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 15:07
    • De volledige naam was bij mijn weten altijd al 'Curva Parabolica'. Ik vind het een prachtige naam en vind het jammer dat dit verloren gaat. Prima om de goede man te hommage te brengen, maar ze hadden wat mij betreft bij wijze van spreken ook de nabijgelegen parkeergarage naar hem kunnen vernoemen. Het was geen groot kampioen van de sport.

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 16:04
    • De vraag is wat betekend Parabolica of voor wat staat het, kan best zijn dan de combinatie Parabolica Alboreto niet uit de verf komt in het Italiaans, ook al ben ik het eens dit is wel mss de reden dat ze voor Curva Alboreto kiezen.

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 21:45
    • mario

      Posts: 8.739

      @Canson: Wat denk je van gewoon "parabolisch"??? 😉

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 21:54
    • mario

      Posts: 8.739

      Maar Parabolisch Alboreto kan dus ook gewoonweg niet.... Curva betekent natuurlijk curve/bocht en dat past wel bij z'n naam....
      Zonder vertaling bekt Parabolica natuurlijk wel veel lekkerder :)

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 21:57
    • Hoe dan ook het blijft krom.

      • + 2
      • 31 aug 2021 - 08:43
    • mario

      Posts: 8.739

      Gelukkig is een bocht ook krom (en bananen natuurlijk ook) 😉

      • + 0
      • 31 aug 2021 - 09:10
  • Parabolica blijft Parabolica, wat voor 'n naam ze er ook opplakken.

    • + 4
    • 30 aug 2021 - 09:58
    • nr 76

      Posts: 2.228

      En Bosuit blijft Bosuit. Jammer voor Arie.

      • + 1
      • 30 aug 2021 - 14:31
    • @Ouw. Voor de wat vastgeroeste ouderen misschien, maar over ongeveer 10 of 15 jaar heeft het gros het nauwelijks nog over de Parabolica.

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 15:11
    • Beri

      Posts: 4.146

      Scheelt dat de originele Bosuit zo'n driehonderd meter verder naar achteren lag en daardoor de Luyendijk dus echt de Luyendijk blijft.

      • + 1
      • 30 aug 2021 - 16:07
    • Ja oude layout van Zandvoort was wel wat hoor, niet voor kleine jongens die bos in en uit sectie!

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 21:46
  • Snork

    Posts: 12.522

    En terecht! Het was namelijk geen parabool. Die zijn symmetrisch. Ik irriteerde me er elk jaar enorm aan. Blij dat die bocht nu anders heet. Kan ik eindelijk rustig slapen. Tsjongejonge.

    • + 0
    • 30 aug 2021 - 10:40
  • Ga nu niet zitten k*tten aan namen van bochten. want dan krijg je straks weer gezeur waarom er niet meer vrouwen namen worden gebruikt.

    • + 3
    • 30 aug 2021 - 10:43
    • Beri

      Posts: 4.146

      Omdat geen enkele vrouw, op Mouton na, nog wat bereikt heeft in de autosport.

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 12:09
    • nr 76

      Posts: 2.228

      Ja, leg dat thuis maar eens uit, dat je gespind bent in de Carmen Jorda chicane...

      • + 1
      • 30 aug 2021 - 14:34
    • Over een paar jaar worden alle bochten genderneutraal gemaakt...

      • + 1
      • 30 aug 2021 - 15:14
    • @76 "Het was nat schat".

      • + 1
      • 30 aug 2021 - 15:38
    • @ nr 76 klinkt wel lekker als je hard Carmen Jorda ingaat en er weer zacht uitkomt LoL

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 21:06
    • @Beri

      Danica Patrick is succesvoller dan menig mannelijk coureur. En het is een kwestie van tijd voordat de Sofia's en Beitskes ook hun weg naar de F1 zullen vinden.

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 21:53
    • Beri

      Posts: 4.146

      Danica Patrick heeft ook niks bereikt behalve een taboe doorbreken in Amerika. Heel leuk dat ze zo gehyped wordt omdat ze die taboes doorgebroken heeft, maar 1 (gelukkige) overwinning, 3 poles en 7 podiums, is niet echt succesvol voor een carrière van 7 volle seizoenen waarin je veelvuldig het beste materiaal tot je beschikking had. Daarnaast is het een publiek geheim dat Michael Andretti haar netjes op een subtiele wijze de deur heeft gewezen door haar persoonlijke sponsor, GoDaddy, in contact te brengen met Tony Stewart om een overgang naar NASCAR in gang te zetten.

      • + 0
      • 31 aug 2021 - 08:53
  • Wat een dikke onzin dit zeg. Had het dan inderdaad gehouden bij 'Parabolica di Alboreto' ofzo. Italiaanse lapzwanzen.

    Al wint Max Verstappen 10 wereldtitels dan nog zou ik de naam 'Tarzan bocht' niet willen vervangen naar 'Max Verstappen bocht'

    • + 1
    • 30 aug 2021 - 19:36
    • Ik heb even op Wiki gekeken en dit is er door de jaren heen met de namen van de bochten van het Amsterdam Beach Circuit gebeurd:

      Het huidige parcours met een lengte van 4,259 km[5] stamt uit 2020. Het hoogteverschil is bijna 8 meter en er zijn in totaal 15 bochten:
      Tarzanbocht
      bocht zonder naam
      Gerlachbocht (vernoemd naar Wim Gerlach)
      Hugenholtzbocht (vernoemd naar Hans Hugenholtz)
      Hunserug
      Rob Slotemakerbocht (vernoemd naar Rob Slotemaker)
      bocht zonder naam
      Scheivlak
      Mastersbocht (voorheen Marlborobocht)
      Renaultbocht
      Vodafonebocht
      Hans Ernstbocht (deel 1, vernoemd naar Hans Ernst, voorheen Audi S)
      Hans Ernstbocht (deel 2, vernoemd naar Hans Ernst, voorheen Audi S)
      Kumhobocht
      Arie Luyendykbocht (voorheen Bos Uit, vernoemd naar Arie Luyendyk)

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 21:59
    • mario

      Posts: 8.739

      Dat de Marlborobocht hernoemt is, is natuurlijk vrij logisch.... Maar die "bocht zonder naam" kan in de toekomst natuurlijk wel de Maxbocht worden genoemd...

      Bocht is toch ook een slechte drank??? ;)

      • + 0
      • 31 aug 2021 - 09:12

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land IT
  • Geb. datum 23 dec 1956 (64)
  • Geb. plaats Milan, Italy, IT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar