user icon

Horner: "Grootste verschillen F1-auto van 2022 vooral onder de motorkap"

  • Gepubliceerd op 22 jul 2021 08:51
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra

Red Bull-teambaas Christian Horner verwacht dat de Formule 1-bolides er volgend jaar er veelal hetzelfde zullen uitzien, vanwege strakke reglementen. 

De Formule 1 presenteerde een model op ware grootte dat laat zien hoe een F1-auto eruit komt te zien met de nieuwe regels voor het seizoen van 2022.

De Formule 1-auto's van 2022 zien eruit als Indycars uit de jaren negentig, zei Red Bull-teambaas Christian Horner. De Red Bull Racing-teambaas vindt de wagens er cool uitzien: "Ze zien er een beetje retro uit. Het doet me denken aan een soort Indycar uit de jaren 90. Ik vind de auto er best cool uitzien, maar het is een beetje retro.”

Auto's lijken op elkaar

Verschillende teams hebben aangegeven dat de nieuwe regels zeer beperkt zijn en dat de auto's van volgend jaar waarschijnlijk erg op elkaar zullen lijken. Horner: "Ik denk dat je heel kleine varianten op een thema zult krijgen. De reglementen zijn nu zo strak dat de verschillen tussen de auto’s zichtbaar vrij minimaal zullen zijn en de verschillen zullen ongetwijfeld onder de motorkap van de auto zitten."

"Wat jammer is, dat we een route volgen met zo'n beperkte vorm, dat het de kleurstelling zal zijn die de grootste onderscheidende factor tussen de auto's gaat vormen."

Horner's tegenhanger bij kampioenschapsrivaal Mercedes, Toto Wolff, ziet ook volgend jaar weinig ruimte voor verschillen tussen de ontwerpen van de teams.

"We zijn erg beperkt door de regels", zegt Wolff. "Er zullen details zijn die tussen de auto's anders zullen zijn, maar ik betwijfel of we een revolutie zullen hebben dat auto's er heel anders uit zullen zien."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Numnum

    Posts: 2.872

    Een andere naam op de motor?

    • + 0
    • 22 jul 2021 - 08:53
  • eens met Horner, bij de eerste indrukken van de wagen moest ik ook gelijk denken aan de Indycars, ogen inderdaad een beetje retro. Voor mij ziet het er veelbelovend uit. met een hoeveelheid aan coole liveries kan het veld er best mooi uit gaan zien. Hopelijk het racen ook in z'n vooruit!

    • + 1
    • 22 jul 2021 - 08:54
    • Hoewel in zijn achteruit natuurlijk wel veel meer spektakel zal gaan opleveren ;-)

      • + 0
      • 22 jul 2021 - 08:58
    • alleen als Andre van Duin dan het commentaar levert

      • + 0
      • 22 jul 2021 - 08:59
    • @Pete: Precies. Lijkt me eigenlijk een veel beter idee: een sprintrace in zijn achteruit. De winnaar krijgt dan voor de race op zondag extra ballast in de vorm van een achter zijn bolide geknoopte sleurhut. Olav Mol wordt vervangen door Van Duin en de uitloopstroken door gras. Extra 10 seconden time penalty's worden dan toegepast wanneer er dan alsnog door het gras geracet wordt.
      Kijk Stefano, zo creëer je dus spektakel. Ontsla die mega dure consultants die op de proppen komen met een nutteloze VT2 en een in de haast in elkaar geschroefde blauwe bolderkar, maar luister gewoon naar ons Nederlanders:
      Niet alleen bouwen wij de beste bruggen, maken we de sterkste dijken, zijn wij in staat om onze oranje topvoetballers te laten spelen als vaatdoeken en, en passant leveren wij de beste F1 coureur (..), maar zijn we en passant ook nog in staat om de gehele F1 qua kijkgenot weer uit het slop te tillen. I rest my case 😏

      • + 0
      • 22 jul 2021 - 09:25
    • gridiron

      Posts: 287

      Met of zonder caravan?.

      • + 0
      • 22 jul 2021 - 12:09
  • De neuzen/sidepods/bloeren/inlaat gaan er echt wel verschillend uitzien. Verder is het belangrijk dat je chassis en je vloer werkt. Motoren liggen denk ik heel dicht bij elkaar, Dus het gaat echt om het chassis en de rijder.

    • + 0
    • 22 jul 2021 - 08:58
    • De neuzen, sidepods en inlaat maken toch geen deel uit van het chassis. De 'bloeren' natuurlijk wel. Maar eigenlijk zeg je het tegenovergestelde van wat de kop suggereert. Het artikel is dan ook een samenraapsel van eerdere berichten zonder veel inhoud. Verder vind ik de wagen niet mooi. De halo is van vooraan bekeken het meest fraaie onderdeel. Straf dat ik dat ooit nog zou zeggen.

      • + 0
      • 23 jul 2021 - 00:20
  • beerkuh

    Posts: 2.366

    wat mij betreft is het jammer dat door regelgeving de wagens dermate op elkaar gaan lijken dat de innovatie mbt aero geen of in veel mindere mate aanwezig is, nu zie je inhoudelijk veel verschillen en opties zoals de voorvleugels maar ook de vorm van de wagen. als dit zo doorgaat hebben we straks en veredelde A1GP en kijken we naar een eenheidsworst.

    jammer en wat mij betreft slaan ze de plank volledig mis, door regelgeving regulieren is doorgeslagen in alle lagen en omstandigheden.

    ik vind het wel mooi om oplossingen en afwijkingen te zien vwb de verschillende technieken die de teams gebruiken op het gebied van aerodynamica. helaas denk ik dat dit verleden tijd gaat worden

    • + 2
    • 22 jul 2021 - 09:01
    • Ik was er bijna over, merci... . Maar ja, ik ga die limieten en grenzen van het innovatieve karakter erg missen. F1 is niet voor niets FORMULE, nummer 1. Anderzijds ben ik die flipjes en flapjes grondig beu.

      • + 0
      • 23 jul 2021 - 00:27
  • Joeppp

    Posts: 4.491

    Ik vind het altijd leuk dat er bij nieuwe regels hele onverwachte ontwerpen gemaakt worden. Een paar jaar geleden was er een wijziging, ik ken de details verder niet, maar het resultaat was dat er ongelofelijk lelijke neuzen van auto's ontworpen werden die meer op het assortiment van christine le duq leken dan de voorkant van een f1 auto. Volgens mij had het iets te maken met de verplichte hoogte van de neus zonder dat de breedte bekend was. Bij elke regelementswijziging krijg je wel iets geks en creatiefs.

    • + 0
    • 22 jul 2021 - 09:35
    • Hopelijk niet weer een dildoneus jaar... die van Caterham was zo walgelijk dat zelfs easytoys het niet in hun assortimen op zouden nemen.

      • + 0
      • 22 jul 2021 - 15:18
  • gridiron

    Posts: 287

    Alsof één van de teams nu al zou toegeven dat ze een gat in de reglementen hebben waar je met een olietanker door kan.

    • + 0
    • 22 jul 2021 - 12:08
  • Fangio196

    Posts: 16

    Hoe erg is dit? We kijken, met uitzondering van dit jaar, al lange tijd naar saaie races doordat de verschillen enorm groot zijn tussen de auto's/teams. De kwaliteit van de rijders is niet eens relevant geweest. Nu komt er een periode waarbij de motoren op vrijwel gelijke hoogte zitten. De aero regels zijn strikt waardoor daar weinig verschil te behalen valt. Dit zou moeten betekenen dat de teams elkaar niet veel ontlopen, waardoor het draait om de kwaliteit van de coureur. Dit is natuurlijk allemaal theorie, maar het idee bevalt mij wel.

    • + 0
    • 22 jul 2021 - 14:18
    • Zo is dat @Fangio en daar was het ook allemaal om te doen.
      Dat de auto’s er daardoor wat minder divers uitzien neem ik voor lief.
      Ik wil actie, spanning en race-sensatie!

      Natuurlijk blijft het afwachten of de wijzigingen dat voldoende brengt.

      • + 0
      • 22 jul 2021 - 15:12
    • Als Ferrarist betreur ik dat. Ik weet niet of ik fan kan worden van één of ander gehypt of tijdelijk talentje. Ik verander mijn avatar misschien in OCM: only cars matter. Ik beloof niets, maar ik zie mij ooit wel afhaken. Dat ik dat net gezegd heb, verbaast mij nu al.

      • + 0
      • 23 jul 2021 - 00:32
  • Die neuspartij en dichtgeknepen sidepods... . Ik vond de studies vooraf meer geslaagd dan dit 'eindconcept'. Maar goed, het is alleen maar de verpakking. Als de kampioensauto in 2022 rood is, koop ik mij toch weer dat miniatuurtje...

    • + 0
    • 23 jul 2021 - 00:24

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land AT
  • Geb. datum 12 jan 1972 (49)
  • Geb. plaats Vienne, Austria, AT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar