user icon

Samenvatting F1 Grand Prix van Oostenrijk VT3: Max Verstappen zet Mercedes op meer dan halve seconde achterstand

  • Gepubliceerd op 03 jul 2021 12:59
  • comments 30
  • Door: Arjan Hoefakker

Max Verstappen rijdt de voorlopig snelste tijd tijdens de derde vrije training op de Red Bull Ring. Met een 1:04.591 rijdt hij de snelste tijd voor Bottas, Hamilton, Gasly, Giovinazzi, Sainz, Alonso, Leclerc, Perez en Vettel. 

GPToday houdt u live op de hoogte van de ontwikkelingen op de baan, ververs deze pagina daarom met regelmaat om op de hoogte te blijven van de actie op de baan tijdens de Oostenrijkse Grand Prix. 

Track and Air

De buitentemperatuur is 22 graden Celsius, terwijl de temperatuur van het asfalt 44 graden Celsius is. 

Als de lampen doven gaan direct de de eerste auto's de baan op: Nikita Mazepin, George Russell, Lando Norris en Daniel Ricciardo laten er geen gras over groeien en laten zich als eersten op de Red Bull Ring zien. 

Oranje tribunes voor Verstappen

De tribunes raken voller en voller, voor het eerst mogen er zoveel fans worden toegelaten langs de baan zonder beperkingen vanwege covid 19. 

Alle twaalf de auto's die als eersten de baan op komen, testen de prototype-banden die Pirelli heeft meegenomen. Vanaf de Grand Prix van SIlverstone worden deze banden waarschijnlijk ingezet door Pirelli. De banden hebben een stevigere constructie en dat Pirelli deze banden nu halverwege het seizoen introduceert zou allemaal niets te maken hebben met de crashes na klapbanden bij Lance Stroll en Max Verstappen in Bakoe. 

Max Verstappen trekt veel oranje publiek naar de Red Bull Ring, maar laat zich pas na 29 minuten in de sessie voor het eerst zien op de baan. Verstappen rijdt naar buiten op de zachte band. Yuki Tsunoda beleeft een spannend moment: hij spint uit de negende bocht, gaat dwars richting de vangrailt, maar Tsunoda weet zijn auto op het laatste moment uit de vangrails te houden. Op deze set banden kan hij niet verder en dus zal hij langzaam terug rijden naar zijn team. Tsunoda staat voorlopig vierde en is dus niet onverdienstelijk bezig in Spielberg deze ochtend.

Verstappen voorlopig snelste

Max Verstappen noteert de voorlopig snelste tijd. Met een 1:04.951 rijdt hij de voorlopig snelste tijd voor Hamilton, Leclerc, Bottas, Russell, Norris, Tsunoda, Sainz, Raikkonen en Vettel. 

Charles Leclerc komt te wijd uit bij de vierde bocht, Carlos Sainz gaat te wijd bij de laatste bocht. Sainz merkt op dat de banden hem niet meer konden geven wat hij wilde. 

Lewis Hamilton rijdt zijn snelste tijd, waarmee hij voorlopig tweede wordt achter Max Verstappen. Carlos Sainz zet aan voor een snelle ronde op de zachte band. Nikita Mazepin schiet van de baan in bocht vier, maar hij zit daarmee Carlos Sainz niet in de weg: Sainz noteert de voorlopig derde snelste tijd. 

Lando Norris heeft voorlopig de negende tijd genoteerd als hij bij de tiende bocht te wijd schiet; hij rijdt met twee wielen over het gras en ontdekt dat dat sowieso niet de snelste route richting de streep is. 

Lance Stroll verremt zich voor de derde bocht, Valtteri Bottas schiet door bij de eerste bocht. Verstappen trekt zijn snelste tijd verder naar beneden. Hieronder ziet u de uitslagen van de derde vrije training van de Grand Prix van Oostenrijk op de Red Bull Ring bij Spielberg. 

Foto's Oostenrijk 2021

AT Red Bull Ring - 03 juli 2021

Reacties (30)

Login om te reageren
  • Gefeleliciteerd met je verjaardag Seb, maak er een mooi weekend van.

    • + 3
    • 3 jul 2021 - 12:07
    • Seb kan nu ff niet reageren,want hij heeft net de kaarsjes op zijn apfelstrudel uitgeblazen en zit nu een flink stuk in zijn mik te douwe.....

      • + 1
      • 3 jul 2021 - 12:12
    • Ach ja, Seb is op de zelfde dag jarig als ik. Dus zeg ik dank voor Sebastian.

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 13:17
    • RBH2019

      Posts: 3.454

      Gefeliciteerd maximist!

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 13:28
    • mario

      Posts: 8.298

      Dan voor jou ook een fijne verjaardag @Maximist 🥳🎂🎁🎈🥂🍻

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 14:58
    • mario

      Posts: 8.298

      Aaaahhhh.... Ben ik ongemerkt over de 8000 posts gegaan.... Had voor mezelf graag een taartje gebakken 😜

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 15:00
  • Waar is de chat?

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 12:08
    • Afgeschaft

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 12:20
    • Beetle

      Posts: 1.513

      Vakantietijd, dus zijn de scholen dicht…

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 12:21
    • Dat vertellen we niet…….

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 13:04
    • mario

      Posts: 8.298

      Tinder?? Of voor anderen Grinder???

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 14:59
  • Max is zeker van zijn zaak, en spaart gewoon zijn motor en bandjes. Wel een beetje l*ullig voor de massaal toegestroomde fans van Deoranjecamping, maar die moeten maar ff wachten tot de kwalificatie om vuurwerk te zien.

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 12:30
    • Vindt het nu al redelijk vuurwerk……ziet er goed uit……

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 12:57
  • Snork

    Posts: 11.877

    Ik durf ‘m wel aan:
    Mazepin gaat dit keer Q2 niet halen in de kwalificatie.
    Ik weet het, gedurfd. Maar toch.

    • + 3
    • 3 jul 2021 - 12:43
    • WoW ……. Als dat zo is dat eet ik…….. wacht…..toch maar niet…..je bent te zeker van je zaak.

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 12:59
  • Draai de koptekst maar om, kan Ham, Max bijbenen

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 13:00
  • Alonso ook weer goed bezig...

    • + 2
    • 3 jul 2021 - 13:06
  • meister

    Posts: 2.673

    Wat voor problemen had Perez dan?
    Dit is echt shocking.

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 13:06
    • M@X

      Posts: 765

      Talent

      • + 2
      • 3 jul 2021 - 13:07
    • de Waal

      Posts: 130

      Wat is er shocking aan een derde vrije training?

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 13:21
  • Party mode, kan niet anders. Lewis heeft gelijk!

    • + 1
    • 3 jul 2021 - 13:06
  • Domineert?

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 13:11
  • Loekie85

    Posts: 196

    Thnx to ham. Max was vergeten gister de partymodus te gebruiken.

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 13:11
  • RBH2019

    Posts: 3.454

    The zogenaamde geit moet eerst zijn teamgenoot maar eens verslaan hier op deze baan in de kwalificatie.

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 13:29
  • Dikkedop

    Posts: 701

    Pfoi ik ben echt wel gecharmeerd van Perez…. maar weer een groot gat!! Hopelijk in quali wat dichter bij!!

    • + 1
    • 3 jul 2021 - 13:29
  • Als je Giovinazzi op plek 5 ziet weet je ook genoeg het kan allemaal nog veel beter 😂

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 13:34
  • Sputter

    Posts: 1

    Toch goed van Mercedes dat ze Red Bull geadviseerd hebben een andere achtervleugel te maken. Nu gaan ze veel sneller.

    • + 2
    • 3 jul 2021 - 13:37
  • De tijd van lewis van gistsren was sneller dan zmax nu als ik het goed heb.
    Mercedes is duidelikk aan jet sandbagen

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 13:45
    • M@X

      Posts: 765

      Klopt ja. Ik denk niet dat ze sandbaggen. Ze zullen er wel dichterbij staan dan nu. Maar je zag dat zowel Bottas als Hamilton echt aan het vechten waren met de auto. Verstappen heeft maar 2 snelle runs gedaan, beide keren meteen een stuk sneller dan de rest. Bovendien zijn de baancondities vandaag anders dan gisteren.

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 13:59
    • Mercedes heeft hun zandzakken aan RBR gegeven.

      • + 1
      • 3 jul 2021 - 14:26

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar