user icon

Volle tribunes op Zandvoort tijdens DutchGP zijn steeds aannemelijker

  • Gepubliceerd op 31 mei 2021 15:22
  • comments 25
  • Door: Arjan Hoefakker

Goed nieuws voor de trotse bezitters van kaartjes voor de DutchGP op Zandvoort. De organisatie van de Formule 1 race in de duinen heeft steeds meer vertrouwen dat de race georganiseerd kan worden met vol bepakte tribunes en uitzinnige oranjefans voor Max Verstappen

Demissionair minister Hugo de Jonge zei in WNL Op Zondag dat hij er vanuit gaat dat de meeste maatregelen op 1 september kunnen vervallen omdat de meeste volwassenen dan gevaccineerd kunnen zijn. 

Als dat zo is dan zou Zandvoort geen strobreed in de weg gelegd kunnen worden om dagelijks 105.000 toeschouwers toe te laten op het circuit. De Grand Prix op Zandvoort wordt gereden op 3, 4 en 5 september. 

Jan Lammers is de sportief directeur van de Grote Prijs van Nederland en zegt tegen persbureau ANP: "Het gaat om de cijfers en de feiten. De overheid heeft die nodig om te kunnen versoepelen en dat is voor ons niet anders. Feit is dat Koningsdag de coronacijfers niet heeft verergerd. Dat is hoopvol. De ontwikkelingen gaan de goede kant op, we leren van de ervaringen van andere evenementen."

Toch is dat alles niet helemaal zeker, maar begin juli hoopt Lammers met meer stelligheid te kunnen melden dat het publiek toegelaten mag worden op Circuit park Zandvoort. Tegen die tijd moet de opbouw van de tribunes beginnen op Zandvoort. 

'Go of no-go'

Lammer legt uit: "Voor de normale opbouw hebben we twee maanden nodig. In de eerste week van juli moeten we dus weten of het een 'go' of een 'no-go' wordt. Al zit daar natuurlijk ook nog wel een variant tussen. De tijd komt gunstig naar ons toe. Als je ziet wat er deze maand is veranderd, dan stemt dat hoopvol voor de komende maand. Alle informatie komt als confetti op ons af. We verzamelen al die informatie en ontwikkelingen."

Voorwaarden

Er is nog weinig duidelijk over de voorwaarden waaronder F1-publiek op het circuit toegelaten mag worden. Er wordt veel gesproken over het zogenoemde vaccinatiebewijs of het tonen van een negatieve coronatest. 

Lammers kan daarover nog niet veel zeggen: "We gaan nu geen dingen regelen die we nog niet kunnen regelen. Over een week kan alles weer anders zijn. We volgen alle ontwikkelingen heel nauwgezet. Het belangrijkste is dat het coronavirus langzaam uit de samenleving verdwijnt."

Oranjefans maken het verschil

Het oorspronkelijke plan was dat de Formule 1 na 35 jaar van afwezigheid zou terugkeren in 2020, maar dat ging vanwege de covid crisis niet door. De race werd afgelast en de organisatie bleef altijd aandringen op het organiseren van een race met publiek.

Ook de Formule 1 zou wereldwijd hebben gezien hoe de oranje legioenen de sfeer op de circuits verhoogden. De bobo's en beslissers in de Formule 1 zouden ook dromen van een Zandvoort dat bepakt is met oranje-fans, die niet zozeer voor het team van McLaren alleen zouden willen juichen. Ook Lammers benadrukt nog maar eens dat de aanwezigheid van publiek "van het allergrootste belang" is. 

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Dat gaat een kippenvel momentje worden hoor. 1 grote oranje zee. Als hij daar wint ga ik een strandfeest houden ipv een straatfeest.

    • + 2
    • 31 mei 2021 - 15:23
    • Heb jij kaarten roy ?

      • + 0
      • 31 mei 2021 - 15:28
    • Nee. Ik kijk hem liever op tv. Maar ga er denk ik wel een keertje heen.

      • + 2
      • 31 mei 2021 - 15:31
    • ik heb gewoon mijn kaartjes hoor..., ben er bij en dat is priiiimmma, viva la etc..

      • + 0
      • 31 mei 2021 - 16:57
  • Joeppp

    Posts: 4.333

    Het is iedereen en Zandvoort zelf gegund! Ik heb vorig jaar mijn kaarten geannuleerd en keurig mijn geld terug gekregen. Als het dit jaar wel doorgaat en het is het eerste evenement in NL waar alles weer normaal is wordt het denk ik een gekkenhuis. Ik wacht wel een jaartje totdat alles weer normaler is en kijk deze versie thuis vanaf de bank.

    • + 1
    • 31 mei 2021 - 15:47
    • Ik ga de race lekker thuis kijken, vanaf de bank, of bij goed weer achterin de tuin onder de veranda, ik zie het even aan.
      Volgend jaar, als alles (hopelijk) weer normaler is dan ga ik de race lekker thuis kijken, vanaf de bank, of bij goed weer achterin de tuin onder de veranda.

      • + 9
      • 31 mei 2021 - 15:51
    • Joeppp

      Posts: 4.333

      Waarom heb je een veranda achterin de tuin? De meeste mensen hebben die juist aan het begin van de tuin aan het huis gemonteerd.

      • + 1
      • 31 mei 2021 - 16:00
    • ons huis is reeds uitgebouwd aan tuinzijde met een grote glazen pui, een extra veranda zou licht wegnemen..
      Vandaar achterin een schuur gemaakt, met zitje, koelkast (uiteraard moet je niet voor ieder drankje helemaal naar binnen willen lopen) en tv, ideaal dat je op de (spaarzame) zomerse dagen niet binnen hoeft te zitten voor de F1

      • + 2
      • 31 mei 2021 - 16:04
    • @Joeppp
      Je hebt het wel tegen Pete hè. Die doet alles nèt even anders dan de rest. ;)

      Eddy.

      • + 1
      • 31 mei 2021 - 16:05
    • Joeppp

      Posts: 4.333

      Dan zou ik ook niet naar Zandvoort gaan. Zit je daar op zo'n tochtige tribune met stuifzand terwijl je inde achtertuin kan zitten met een prive koelkast.

      • + 1
      • 31 mei 2021 - 16:09
    • Ik heb tickets en zit heerlijk voor Tarzan, slechts 485 voor een weekend... Gelukkig heb ik de zon in mijn gelaat en kan ik tijdens de race heerlijk aan Pete denken, die net weer een koude kletser opentrekt.

      Hopelijk krijg ik niet al te veel ruzie met alle teleurgestelde Max-fans. Ik kijk nu al uit naar het Monegaske volkslied op de zondag, nog nooit gehoord in Zandvoort!

      • + 2
      • 31 mei 2021 - 17:21
    • Een Grand Prix bezoeken is weggelegd voor die-hard F1 fans.
      De slappe-was fan of uitgebluste fan kijkt vanaf zijn veranda.
      Overigens kijk ik dit jaar alle GP’s vanaf de veranda met een koude klets, laat me niet inenten met een een of ander bochtje en kijk in 2022 wel of we nog een GP gaan bezoeken. : P

      • + 1
      • 31 mei 2021 - 18:33
    • @SE

      En je vrouw zit met der Tarzan thuis?
      Of komt de buurman langs?

      • + 0
      • 31 mei 2021 - 19:53
    • sailor

      Posts: 10.408

      P.C

      15.51 , haha die is leuk , ik wil meer van dat , plusje van mij

      • + 0
      • 1 jun 2021 - 00:00
    • Hoop wel dat die Tarzan wat beter aan de prijs was Pierluigi, maar gun het haar in ieder geval van harte! Zou ze ook Tarzan Gold hebben?

      • + 0
      • 1 jun 2021 - 08:51
    • MarlèneS

      Posts: 7

      Lekker thuis voor de tv met de ramen open voor het live-geluid... :)

      • + 0
      • 1 jun 2021 - 08:55
  • Denk ook dat volle bak weer kan en mag tegen die tijd. Hoogstens nog een sneltest maatregel voor dit soort massale buiten-events.
    Ikzelf heb een kaart voor de zaterdag.

    • + 2
    • 31 mei 2021 - 15:50
  • Ik hoop het, heb er speciaal vrij voor gevraagd en alles al geregeld👌

    • + 0
    • 31 mei 2021 - 16:10
  • Dat zou fantastisch zijn. Ik ben van plan om alleen op vrijdag even langs te gaan en te zwaaien naar Max. De race bekijk ik heerlijk op de bank. Het zou toch wat zijn als hij hem weet te winnen!

    • + 0
    • 31 mei 2021 - 16:22
  • "dat hij er vanuit gaat dat de meeste maatregelen op 1 september kunnen vervallen " ...
    met andere woorden : Hij denkt dat de meeste maatregelen misschien komen te vervallen..
    Dat die trubunes dus vol komen te zitten weten we nog steeds niet, net zoals een maand geleden..
    Dus steeds aannemelijker? .... Hmm..

    • + 0
    • 31 mei 2021 - 17:26
    • De cijfers dalen behoorlijk, dus volle tribunes zijn wel steeds aannemelijker aan het worden.

      • + 0
      • 31 mei 2021 - 18:54
  • Kippenvel omwille van de oranjezee of koude rillingen omwille van diezelfde oranjezee... De regie kan de wellicht saaie race onderbreken met beelden van gekke Nederlanders. En met 'gekke' druk ik mij voorzichtig uit. Neen, ik pas voor Zandvoort en dat zal niemand mij kwalijk nemen, integendeel.

    • + 1
    • 31 mei 2021 - 19:44
    • Alsof het in Monza anders is met die ''tifosi''.

      • + 1
      • 31 mei 2021 - 20:19
    • Helemaal anders. Ferrari boven!

      • + 0
      • 31 mei 2021 - 21:03
  • 'Rust Aan De Kust' juicht het ook toe.
    Ze zijn alleen wel op de vingers getikt door de gemeente,omdat ze gewoon teveel herrie maakten met al dat gejuich....

    • + 0
    • 31 mei 2021 - 19:56

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar