user icon

Aston Martin: "We zijn in gesprek en onderhandelen met de FIA over reglementen"

  • Gepubliceerd op 20 apr 2021 11:01
  • comments 37
  • Door: Rob Veenstra

Aston Martin had verschillende gesprekken gehad met de FIA ​​tijdens het raceweekend in Imola. Aston Martin is ontevreden over de reglementswijzigingen die dit jaar zijn doorgevoerd. Het team sluit ook niet uit dat het juridische stappen zal gaan nemen om ervoor te zorgen dat deze terug worden gedraaid.

Aston Martin heeft net als Mercedes nadeel van het 'low rake-concept', waarbij de achterkant van de wagen laag op de grond ligt, in tegenstelling tot teams als Red Bull Racing.

Onpartijdig

De positie die Aston Martin heeft ingenomen in de discussie is ronduit veroordeeld door rivalen uit de paddock, maar teambaas Otmar Szafnauer zegt dat dit de gesprekken met het bestuursorgaan niet heeft verhinderd.

"We hadden verschillende gesprekken gevoerd met de FIA", onthulde hij. "We proberen het te begrijpen om ervoor te zorgen dat alles correct en onpartijdig wordt gedaan. Onze onderhandelingen zijn nog gaande, maar we zullen binnen een paar dagen een meer gedetailleerde reactie kunnen geven."

Problemen Vettel

Ondertussen zei Szafnauer dat de spraakmakende strijd van voormalig Ferrari-coureur Sebastian Vettel om zich aan te passen aan de Aston Martin werd verergerd door problemen tijdens het testen.

"Sebastian zat een groot deel van die tijd in de pits, anders zou zijn aanpassingsproces zich nu in een ander stadium bevinden", zei hij.

"Ik denk dat Sebastian oké is. Ik weet dat hij veel van zichzelf verwacht, maar hij wordt er niet slechter van, hij wil gewoon zo snel mogelijk in het ritme komen."

Reacties (37)

Login om te reageren
  • Je maakt jezelf belachelijk.

    • + 7
    • 20 apr 2021 - 11:20
    • Eamm

      Posts: 166

      Merc heeft nergens last van 1race gewonnen 2x snelste race ronde en boven aan met de punten. Geef het gewoon toe slechte copypace .

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 11:40
    • Copy/Paste

      • + 1
      • 20 apr 2021 - 12:22
    • Phantom01

      Posts: 514

      Kansloos actie.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 12:45
  • Wat een onzin dit.

    • + 2
    • 20 apr 2021 - 11:23
  • Quovadis

    Posts: 133

    Otmar, dit win je nooit, maar misschien dat Mercedes je advies kan geven - die hebben het schijnbaar redelijk onder controle :)

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 11:25
  • NFS1

    Posts: 290

    Kopiëren werkt ook alleen goed als de regels van het voorgaande jaar gelijk blijven. Ze hadden natuurlijk kunnen testen vorig jaar met de nieuwe vloer en hun conclusies kunnen trekken. Maar dat zal niet meevallen als je staff voornamelijk bestaat uit personen met witte gympen die met gekopieerde documenten heen en weer hollen.

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 11:26
    • SEN1

      Posts: 828

      Volgens mij mochten de teams het vorig jaar nog niet fysiek testen. Voor de rest helemaal mee eens.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 12:28
    • NFS1

      Posts: 290

      @SEN1; RB en MB hebben met nieuwe vloeren getest tijdens de VT's vorig jaar.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 12:52
    • SEN1

      Posts: 828

      Daarvan was ik dus niet bewust. Bedankt.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 16:20
  • snailer

    Posts: 4.843

    Dit is F1. Alles dat kan helpen om jezelf te verbeteren is geoorloofd. Begreep van Doornbos dat het besluit tot de nieuwe regel niet volgens de FIA regels is verlopen.
    Als dat zo is dan zit waarschijnlijk AM hier op te drukken.

    Zal wel een compromisje uit komen denk ik. Bijvoorbeeld 1 miljoen extra budget of zo voor AM.

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 11:26
    • WC MAX

      Posts: 2.648

      Als er een compromis komt ( lees dealtje), gaan wij over de inhoud ervan niets horen.....

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 11:33
    • snailer

      Posts: 4.843

      Hoe dan ook kan de regel niet worden teruggedraaid. Dus als er al wat gebeurt dan wordt poldermodel gehanteerd. Ik zie namelijk helemaal niet dat De teams mee gaan in beperkende maatregelen voor de high rake auto's. Overigens..... Eigenlijk heb ik nooit naar de verhoudingen gekeken, maar uit mijn hoofd weet ik het alleen van Mercedes en AM dat ze geen High rake gebruiken.
      Dus het wordt pappen en nat houden.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 12:21
    • WC MAX

      Posts: 2.648

      Dan doet MB dat pappen en nathouden wel weer op een ongekend hoog niveau

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 20:06
  • Ik begrijp dit niet. Alles en iedereen is hiermee toch akkoord gegaan, incl. AM? Als het eindresultaat negatief voor je uitpakt, dan is dat geen reden om (uiteindelijk en mogelijk) naar de rechter te stappen? Dan had je vooraf toch beter je werk moeten doen?

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 11:30
  • Kubica

    Posts: 3.959

    Tsja, soms gok je verkeerd. Jammer, Lance Sr...

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 11:30
  • WC MAX

    Posts: 2.648

    Jankerds. Vorig jaar heeft het voor RP ontzettend goed uitgepakt om de MB te kopiëren. Toen liepen ze arrogant door de paddock alsof ze het wiel hadden uitgevonden.
    Nu bijt deze filosofie hun in de kont en gaan ze janken. Onsympathiek team terwijl ik AM een geweldig mooi merk vind..

    • + 4
    • 20 apr 2021 - 11:31
    • NicoS

      Posts: 12.526

      Het team draagt de naam Aston Martin, maar net als Alfa Romeo heeft het helemaal niets van doen met het merk.
      Stroll is de eigenaar die dan wel aandelen heeft in AM, maar puur om het team een AM label op te spelden.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 11:38
    • beerkuh

      Posts: 2.194

      @nicos waar zegt WC Max dan dat het een onderdeel is van Mercedes? hij heeft gewoon een punt vorig jaar waren ze het gevierde team met een kopie van de Mercedes! waarbij ze zeiden dat ze het zelf zo op basis van fotos hadden ontwikkeld! nu moeten ze deze zelf door ontwikkelen en loopt het gigantisch fout! ik lach me kapot want eens temeer blijkt dat het kopieren 1 is maar de doorontwikkeling en heel ander punt is

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 11:57
    • NicoS

      Posts: 12.526

      @Beerkuh,
      Ik reageer op zijn reactie dat hij AM een mooi merk vindt.
      Dat vind ik ook, maar feitelijk heeft het team weinig met AM te maken, behalve de sticker op de auto, vergelijkbaar met Alfa Romeo.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 12:49
    • WC MAX

      Posts: 2.648

      Dat snap ik Nico, maar links om of rechtsom, de naam AM wordt er toch aan gekoppeld en dus mee geassocieerd. Daarnaast is niet iedereen op de hoogte van deze constructie. Die horen enkel dat AM zielig loopt te janken.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 20:03
  • Niet klagen maar dragen (lees kopiëren) Sznaffie.

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 11:39
  • Achja, vorig jaar heeft RP onevenredig veel gewonnen door te kopiëren. Dit jaar verliezen ze wellicht onevenredig veel doordat het kopiëren niet compatible is met de regelwijzigingen. Gemiddeld genomen zullen ze daardoor uitkomen in de middenmoot waar ze historisch gezien meestal bivakkeren.

    Ik heb absoluut geen medelijden met AM, Szafnauer en Stroll sr. Reap what you sow...

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 11:43
  • jd2000

    Posts: 4.703

    Stroll is van mening dat alles te koop is. Hoop dat de man het deksel keihard op z'n neus krijgt. Begrijp wel dat het tegenvalt. Slechte auto, middelmatige coureurs, middelmatige techneuten om de problemen op te lossen. Gun het de beste man wel.

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 11:47
  • Dit is uiteraart gewoon ingefluisterd door Mercedes, Je bent echt naief als je dat niet doorhebt. Hetzelfde als dat ze 2 jaar geleden RB ´gebruikte´ om Ferrari te pakken

    • + 1
    • 20 apr 2021 - 11:57
    • snailer

      Posts: 4.843

      Dat met Ferrari was gewoon afgesproken tussen Mercedes en Red Bull. Mercedes deed het onderzoek en Red Bull vroeg de mogelijkheid aan om met de benzine toevoer te spelen. Dat heeft de boel doen rollen. Red Bull had het namelijk niet erg gevonden als het had gemogen, want dan zouden ze de zelfde truuk naspelen.

      Extra toevoer van Brandstof werd absoluut verboden met nieuwe directives. Daar werd Ferrari al de dupe van, maar ze konden nog steeds vooraan meedoen. In ieder geval voor podiums. Pas veel later moesten alle motorleveranciers inclusief Red Bull hun brandstofsystemen inleveren. Daar kwam uiteindelijk de in de doofpot gestopte afspraak uit tussen FIA en Ferrari. Dat laatste had Red Bull helemaal geen rol. Anders dan dat ook zij gecontroleerd zijn.

      • + 1
      • 20 apr 2021 - 12:27
  • Die Otmar Zuipsnuiver is de weg kwijt....

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 12:22
    • Buiten het circuit weet hij ze stevig te rake die Otmar....

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 12:51
    • Hij was vorig jaar ook al de weg kwijt. "We don't have illegal parts on the car" om 2 uur later veroordeeld te worden voor illegale onderdelen.

      Is hij toevallig geen familie van de Iraqi minister of information?

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 13:22
    • Rimmer

      Posts: 8.347

      Voor wat betreft het ongetwijfeld flauw bedoelde: zuipsnuifer moet ik je echt even corrigeren want dit kan echt niet.
      Het is Otmar Snuifzuiper niet zuipsnuifer.
      Wel correct blijven.

      • + 1
      • 20 apr 2021 - 14:40
    • @Rimmer

      Oja,stom van me...

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 15:02
  • SEN1

    Posts: 828

    Vooraf, bij aankondiging, vond ik het merk Aston Martin wel een aanwinst voor de F1.
    In anderhalf jaar tijd, heb ik absoluut geen enkel sympathie meer voor dat Team. Alleen voor Vettel, maar dan in de vorm van medeleven.

    • + 1
    • 20 apr 2021 - 12:31
  • Arie54

    Posts: 3.721

    Stelletje jankerds!

    • + 1
    • 20 apr 2021 - 12:58
  • Race-Pace

    Posts: 340

    Wat waren de woorden van Otmar ook weer richting teams die bezwaar maakte op het kopiëren? Ik weet het niet meer maar "what goes around comes around"

    • + 1
    • 20 apr 2021 - 13:21
  • John6

    Posts: 5.208

    Het verhaal van gelukkig hebben we de fotos nog, heeft ze ook niet verder geholpen, er kan geen deal gemaakt worden met de FIA anders breekt de pleuris uit bij de andere teams.

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 14:12
  • LimboF1

    Posts: 4.772

    Nu lijkt het erop dat Mercedes zelf toch niet zoveel problemen ervaart, dus hoeveel nadeel is er werkelijk?

    • + 1
    • 20 apr 2021 - 15:09
  • Stroll heeft zijn tanden laten zien aan de FIA en de FIA zal daar niet van onder de indruk zijn geraakt.

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 22:23

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 1.400
  • Podiums 55
  • Grand Prix 123
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park