user icon

FIA onderzocht Mercedes van Bottas in Bahrein

  • Gepubliceerd op 09 apr 2021 10:07
  • comments 27
  • Door: Rob Veenstra

Het bestuursorgaan van de F1 heeft na de seizoensopener in Bahrein drie uur besteed aan het demonteren van de nieuwe Mercedes-auto van Valtteri Bottas. Net voor de openingsrace van 2021 meldden we dat de FIA had besloten dit jaar na elk raceweekend willekeurig één volle auto in beslag te nemen voor demontage en intensievere controles.

"De FIA wil het nog moeilijker maken voor valsspelers", zei Auto Motor und Sport-correspondent Michael Schmidt. Hij zei dat de eerste gedemonteerde auto, willekeurig beslist in de laatste ronde van de Grand Prix van Bahrein, de Mercedes van Bottas was.

"De als derde gefinishte Mercedes werd drie uur lang op de proef gesteld door de technische experts van de FIA", aldus Schmidt.

Nikolas Tombazis, technisch baas van de FIA, legde uit: "We wilden dit doen om alle twijfels weg te nemen. Dit komt ook de teams ten goede omdat het de argwaan wegneemt."

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Nee nee de teams die dit doen zijn echt wel slim bezig, ze kunnen bv mogelijke software in de versnellingsbak plaatsen zodat het totaal uit het beeld is, en je de versnellingsbak zelf zou moeten openen en eigenlijk zou moeten demonteren, zou de FIA dit dan ook doen?

    • + 0
    • 9 apr 2021 - 10:24
    • Vlaflip

      Posts: 58

      Hahaha, denk eens na "software in de versnellingsbak"

      • + 5
      • 9 apr 2021 - 10:31
    • U bedoeld hardware goedemorgen...

      • + 1
      • 9 apr 2021 - 10:48
    • beerkuh

      Posts: 2.188

      wel heel speciale versnellingsbakken, zeker teveel e-sport f1 gespeeld ;)

      • + 1
      • 9 apr 2021 - 11:34
    • Ron Kanon

      Posts: 326

      Zo raar is het niet wat hij zegt. Theoretisch gezien kan er uiteraard een verborgen ECU in de versnellingsbak gebouwd worden.

      • + 4
      • 9 apr 2021 - 11:38
    • Rutger

      Posts: 310

      -

      • + 0
      • 9 apr 2021 - 11:41
    • Ik stel voor dat Rutger z'n klep eens dicht houdt met z'n tenenkrommende commentaren....

      • + 13
      • 9 apr 2021 - 11:49
    • Ron Kanon

      Posts: 326

      Maar Rutger, waarom houd je dan je mond niet dicht? Haha

      • + 4
      • 9 apr 2021 - 12:01
    • @Rutger

      "Daarom als nieuwe F1 fan die pas komt kijken, mondje dicht 🤫🤫"

      Helemaal mee eens, maar jij houdt je er helaas nooit aan!!

      • + 12
      • 9 apr 2021 - 12:08
    • Rutger is een oude rot Pietje, heeft alleen al 30 gebruikersnamen gehad omdat het allemaal wat te grof werd :)

      • + 6
      • 9 apr 2021 - 12:44
    • Rene666

      Posts: 216

      Zo raar is het toch niet wat Bertolucci in zijn comment aan haalt? Misschien is het voorbeeld niet logisch maar volgens mij zitten de knapste koppen bij de teams en niet bij de FIA. Dus een onderdeel, een stukje software of wat dan ook kan door de teams heel knap zo gemaakt worden dat het illegaal is terwijl de techneuten het niet eens kunnen controleren als ze er op gewezen worden. Ik meen me te herinneren dat daar ook ergens het probleem zat bij Ferrari en 2019. Die hadden die dingen met de brandstoftoevoer gedaan die illegaal waren maar omdat de FIA eigenlijk niet snapte wat er gebeurde is toen die schimmige deal gesloten tussen Ferrari en de FIA.

      • + 0
      • 9 apr 2021 - 13:27
    • Rimmer

      Posts: 8.327

      Rutger = Reizo

      • + 4
      • 9 apr 2021 - 15:07
  • Numnum

    Posts: 2.506

    Zit na deze controle dezelfde auto weer in de loterij pool?

    • + 1
    • 9 apr 2021 - 10:53
    • Race-Pace

      Posts: 339

      Goede vraag wat mij betreft!

      • + 2
      • 9 apr 2021 - 10:55
    • Ja, een wagen kan zomaar een paar keer achter elkaar eruit gehaald worden voor een check.

      • + 1
      • 9 apr 2021 - 11:23
    • ja, ik dacht hetzelfde! anders ben je al geweest en kan t buiten de lijntjes kleuren direct beginnen. :-)

      • + 1
      • 9 apr 2021 - 11:25
    • Bulldog

      Posts: 262

      Ik begreep dat het twee keer achter elkaar mag gebeuren dat die gecontroleerd word

      • + 0
      • 9 apr 2021 - 14:25
    • @Bulldog, dat klopt niet, want dan zou een team na twee keer altijd iets illegaals kunnen doen.

      • + 0
      • 9 apr 2021 - 14:33
  • Race-Pace

    Posts: 339

    Als de keurmeesters de bevindingen maar niet lekken tegen betaling is dit een prima zaak.

    • + 0
    • 9 apr 2021 - 10:55
    • ThisGuy

      Posts: 511

      Wie controleert de keurmeesters? Ik neem aan dat dit ook afgedekt is.

      • + 0
      • 9 apr 2021 - 11:04
    • Ik stel voor dat er na elke race ook een keurmeester helemaal uit elkaar getrokken gaat worden.

      • + 1
      • 9 apr 2021 - 14:09
    • Numnum

      Posts: 2.506

      Mwah, als het een keurmeesteres is wil ik dat wel zien!

      • + 0
      • 9 apr 2021 - 19:25
  • Grappig dat Michael Schmidt weet te vertellen dat de wagen van Bottas helemaal nagekeken is, want M.0.t.o.r.s.port berichtte meteen na de wedstrijd dat de wagens van Yuki en Perez helemaal op alle 20 punten is nagekeken. Bij Lewis en Max zijn wagen is een olie monster afgenomen en bij Lewis nog een brandstof monster.

    After every race this season, the FIA will select a finishing car at random and subject it to a deeper level of checks and analysis than is usually the case, focussing on particular areas.

    Only the Red Bull of Sergio Perez and the AlphaTauri of Yuki Tsunoda were subject to extensive checks of every possible dimension.
    In addition, nine cars were checked specifically for oil consumption, and oil samples were taken from the Mercedes of Lewis Hamilton and Red Bull of Max Verstappen.
    Hamilton's car also donated a fuel sample.

    • + 4
    • 9 apr 2021 - 11:22
    • beerkuh

      Posts: 2.188

      klopt ik vraag me nu af wie er werkelijk gecontroleerd is! al denk ik dat ze incidenteel op kleine punten een controle doen bij een aantal wagens en 1 grote controle bij 1 team

      • + 0
      • 9 apr 2021 - 11:41
  • Bulldog

    Posts: 262

    @rutger jij hebt vroeger zeker veel klappen gehad

    • + 0
    • 9 apr 2021 - 14:24
  • Maximo

    Posts: 6.753

    Als dit dezelfde controleurs zijn als die de afgelopen 10 jaar de wagens controleren dan betekent dit dat zo ongeveer alles wat ilegaal is toch niet wordt opgemerkt.

    Ze hebben nooit kunnen achterhalen bij Ferrari wat die liepen te kloten met hun motor, alleen toen Lelcerc onreglementair bij had getankt konden ze dat eruit vissen.

    Mercedes hun olie stokerij in de eerste 2 jaar van de hybride periode was ook te complex om te doorgronden en dat daarvoor RB met een flexibele voorvleugel reed moest ook van de concurerende teams komen waarop de controleurs toch maar een andere meting toe zijn gaan passen.

    Kortom, ik heb niet het vertrouwen dat als de slimme koppen bij de teams iets geheims toe willen passen wat eigenlijk niet mag, dat deze controleurs dat gaan vinden.

    • + 0
    • 9 apr 2021 - 15:59
  • Ik heb geschreven over abusievelijk de versnellingsbak maar moet het differentieel zijn waar natuurlijk wel degelijk electronica in gebouwd kan worden. Waarom schrijf ik dit? Omdat ik hoop dat er werkelijk bij MB gekeken gaat worden in het Differentieel, de versnellingsbak zou niets te vinden moeten zijn.

    • + 0
    • 9 apr 2021 - 23:20

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.369
  • Podiums 53
  • Grand Prix 123
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar