user icon

Carlos Sainz na Ferrari-debuut: "Een dag om nooit te vergeten"

  • Gepubliceerd op 28 jan 2021 09:52
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra

Carlos Sainz verkeerde na afloop van zijn allereerste testdag namens Ferrari in een jubelstemming. Hier had hij zo lang naar uitgekeken en zijn eerste optreden namens de Scuderia stelde allerminst teleur. Op het circuit van Fiorano reed de Spanjaard zijn eerste rondjes in een rode bolide van Ferrari, in dit geval de SF71H uit 2018. Tijden en rondenaantallen zijn niet bekendgemaakt.

Aan het einde van de dag stamelde Sainz: "Dit was een dag om nooit te vergeten. De wekker ging rond zonsopgang omdat we nog wat vroege briefings en vergaderingen hadden. Het was al een heel speciaal moment om bij het circuit te arriveren en daar een Ferrari met mijn startnummer 55 te zien staan. Ik kon niet wachten om in de wagen te springen en mijn installatieronde was al een genot."

"Daarna gingen we echt aan het werk en ik ben zeer tevreden over hoe de dag verder is verlopen. We hebben een uitgebreid programma kunnen draaien waardoor ik alles goed in me op heb kunnen nemen: hoe de engineers en monteurs te werk gaan, de indeling van het stuurtje, de procedures die uiteraard verschillen van hoe ik het bij McLaren gewend was."

Een woord van dank ging nog uit naar de Ferrari-teamleiding. Sainz vervolgt: "Het was mooi dat mijn vader aanwezig kon zijn bij dit belangrijke moment in mijn carrière. En ik wil Mattia Binotto, Laurent Mekies en iedereen bij Ferrari bedanken voor het warme welkom en een positieve dag met de auto uit 2018. Ik ben erg gelukkig en had me geen betere start kunnen wensen."

Foto's Carlos Sainz jr

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Het lijkt mij ook een geweldig moment voor hem. Voor menig coureur moet het toch heel bijzonder zijn om je eigen startnummer voor het eerst te zien op een Ferrari. Al was het maar om de historische waarde van dit team in de F1.

    • + 3
    • 28 jan 2021 - 10:03
  • tour71

    Posts: 839

    ik heb niet de indruk dat ferrari met hun line-up nu 2 kampioenen in hun bolide's hebben zitten. Ik mis het charisma

    • + 2
    • 28 jan 2021 - 10:11
    • Ik snap jouw opmerking wel.

      Het is van Alesi/Berger geleden dat Ferrari geen kampioen in één van haar bolides had. Net als toen verkeerde het team toen niet in de beste vorm.
      Een andere analogie.

      Wél schat ik de combinatie Leclerc/Sainz hoog in. Met Leclerc hebben "we" kampioenschapsmateriaal in huis. Al moet het er ook nog uitkomen. Charles zal slimmer en doordachter moeten racen. Ook moeten die schoonheidsfoutjes er nog uit. Maar hij heeft het potentieel. Je mag ook niet onderschatten in welke positie CL momenteel zit.

      Met Sainz is er een ervaren, stabiele, piloot die het team vooruit kan helpen.
      Ook al schat ik Leclerc hoger in, Carlos Jr toonde - zeker bij Mclaren - dat je op hem kan rekenen. Ik acht hem ook sterk genoeg om zijn teamgenoot wat meer uit te dagen. Zeker op zondag.

      Alles staat of valt met wat Ferrari als wagen kan neerzetten natuurlijk...

      • + 0
      • 28 jan 2021 - 11:09
    • Je hoeft er ook niet 2 in je team te hebben, dat heeft Ferrari eigenlijk nooit gehad, of in ieder geval zelden. Leclerc is wel een toekomstig wereldkampioen, dat is wel duidelijk en zo ziet de hele paddock het ook. Sainz is dat waarschijnlijk niet maar is wel super solide en oerdegelijk en daarom misschien wel de perfecte man naast Leclerc.

      Het rijdersduo is momenteel het probleem ook totaal niet. Wat wel het probleem is, is het package. Ze moeten eerst de top maar weer eens vinden en mee kunnen doen om overwinningen.

      • + 0
      • 28 jan 2021 - 13:54
    • Snork

      Posts: 10.750

      Beide coureurs zijn in staat om op het podium te komen, mits de auto hen dat toestaat. Zoals Damon ook zegt, daar zit de hele crux.

      • + 0
      • 28 jan 2021 - 16:37
    • Charisma is dan ook totaal irrelevant om kampioen te worden. Is wel handig voor media toestanden dezer dagen. En zoals Damon zegt, Leclerc is zeker top op elk vlak. En Sainz gaat het Lec volgens mij moeilijker maken dan Vettel's poging. Ik mis trouwens het charisma niet bij beiden.

      • + 0
      • 28 jan 2021 - 17:44
  • Staat hem goed!

    • + 0
    • 28 jan 2021 - 10:11
    • Het lijkt wel een Spaanse peper in dat pakkie.
      Ik ga hem voortaan 'Chili' noemen....

      • + 0
      • 29 jan 2021 - 13:40
  • Gave helm!

    • + 0
    • 28 jan 2021 - 10:16
    • Ik had gehoopt dat Carlos met een rood/gele Spaans getinte helm zou gaan rijden, maar dat kan nog komen natuurlijk.

      • + 0
      • 28 jan 2021 - 13:05
  • Dat zal wat zijn zeg dat Carlos het zelfde pad bewandeld als Lewis.
    Overstappen van 'n beter team naar 'n team wat minder presteert om daar verscheidene WK's mee te behalen over 'n paar jaar. Dat zou leuk zijn.

    • + 1
    • 28 jan 2021 - 10:26
  • Ik moet altijd terugdenken aan een artikel dat ik las over Ivan Capelli. Een veelbelovende coureur die indruk maakte bij een kleiner team en dan in 1992 het Ferrari stoeltje kreeg. Eindelijk zit je dan in een prachtige rode bolide met een steigerend paard op je stuur.... en het werd me toch een horrorjaar! Hele carrière naar de vaantjes.
    Ik hoop niet dat Sainz hetzelfde te wachten staat en dat de Ferrari enigszins kan presteren. Sainz is een goede coureur, het rood staat hem heel goed... maar het zou zo zonde zijn als hij nu net op het juiste moment instapt bij Ferrari. Ferrari kan je carrière maken maar ook zeker breken.

    • + 0
    • 28 jan 2021 - 10:53
    • Snork

      Posts: 10.750

      Hij stapt één jaar na een beroerd Ferrari jaar in. Veel meer anders dan beter dan vorig jaar kan haast niet. En Sainz geeft die auto echt wel de sporen, dus ik verwacht dat het wel goed komt met hem. Of het moet blijken dat Leclerc structureel veel sneller is.
      Gelukkig kunnen we dit jaar meer zeggen over Leclerc. We weten wat Sainz in zijn mars heeft (vanwege eerlijke reclame noem ik ook snicker, twix, kitkat, nuts, balisto en bounty even erbij).
      Ik krijg honger. Ga effe iets snaaien.

      • + 0
      • 28 jan 2021 - 16:40
    • Bij Capelli moet ik altijd aan dat moment in Monaco denken toen hij met zijn achterwielen op de vangrail belande.

      • + 0
      • 29 jan 2021 - 13:42
  • Snork

    Posts: 10.750

    Het zal hem wel rood voor de ogen geworden zijn, kan niet anders.

    • + 0
    • 28 jan 2021 - 12:28
  • Fireblade

    Posts: 993

    Ik ben helemaal geen fan van Ferrari, maar ik snap dat dit heel wat doet voor Sainz. Het staat hem ook goed dat rode pakje moet ik zeggen, net of het al jaren zo is.
    Ook denk ik dat hij niet of nauwelijks onder zal doen voor Leclerc want die maakt zo af en toe nog wel eens blunders die ik bij Sainz eigenlijk nooit zie. Ik vind Sainz een goede, degelijke en constante rijder. Leclerc is wel snel, maar niet altijd even constant. Hij lijkt me ook wel iemand die rare sprongen kan maken als hij iets minder snel blijkt te zijn dan zijn kersverse teammaat. Dat laatste is natuurlijk speculeren, maar ik denk echt dat ze niet veel veel voor elkaar onder zullen doen, waarbij Sainz het voordeel heeft om in de Underdog positie te zitten.

    • + 1
    • 28 jan 2021 - 15:48

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 392
  • Podiums 2
  • Grand Prix 123
  • Land Spanje
  • Geb. datum 1 sep 1994 (26)
  • Geb. plaats Madrid, Spanje
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar