user icon

Test was een afscheidscadeau van Ferrari aan Giuliano Alesi

  • Gepubliceerd op 26 jan 2021 10:11
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra

De eerste Formule 1-test van Giuliano Alesi markeerde gelijk het einde van zijn betrokkenheid bij het opleidingsprogramma van Ferrari. De zoon van oud Formule 1-coureur Jean Alesi verlaat de Ferrari Driver Academy en keert ook niet terug in de Formule 2. Hij gaat zijn geluk beproeven in Azië.

Giuliano Alesi: "Ik wil Ferrari bedanken voor de mogelijkheid om met een Formule 1-auto te testen. Om in de SF71H te mogen kruipen was extreem opwindend, zeker met mijn vader die toekeek en zijn startnummer 28 op de wagen. Wat betreft de wegligging was de auto niet moeilijk te besturen."

"Het vermogen daarentegen was verrassend, er leek geen eind aan te komen. Hoe direct en efficiënt de remmen zijn was ook indrukwekkend. Deze test was de perfecte manier om vaarwel te zeggen tegen Ferrari. Er wacht een nieuw avontuur in Azië op me en ik kan niet wachten."

De zoon van Jean Alesi maakte sinds 2016 onderdeel uit van de Ferrari Driver Academy. Hij bracht drie jaar door in de GP3 en reed de voorbije twee seizoenen in de Formule 2. Een vijfde plaats in de eindstand van het GP3-kampioenschap in 2017 was zijn beste resultaat.

Foto's Giuliano Alesi

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Volgens mij reed Alesi vooral met nummer 27 en Berger juist met 28 ;)

    • + 2
    • 26 jan 2021 - 10:36
    • hahaha ja zeker weten! Lekker bezig daar bij Ferrari. Maar kennelijk wist Jean het dan ook niet meer? ;-)

      • + 0
      • 26 jan 2021 - 10:45
    • Dit klopt maar als Alesi de F1 gehaald had dan kon hij nummer 27 niet nemen i.v.m. Hulkenberg... Meen ook dat Alesi nummer 28 had bij debuut Ferrari ;)

      • + 0
      • 26 jan 2021 - 10:49
    • Beri

      Posts: 2.865

      Er is maar 1 simpele reden dat nummer 28 op die auto staat, en dat is dat vader Jean zijn eerste seizoen (1991) bij Ferrari met nummer 28 reed ;)

      • + 0
      • 26 jan 2021 - 10:51
    • Beri

      Posts: 2.865

      En @starscreamer bij privé testen met een oudere auto mag je elk nummer op de auto plakken die je wilt. Wil je 653 gebruiken? Ga je gang. Enkel bij officiële Formule 1 evenementen, zoals winter tests en races, ben je verplicht als rijder je juiste nummer te voeren.
      En als je als Junior, zonder nog een officiële F1 race gereden te hebben, tijdens de test in actie komt, mag je altijd kiezen welk nummer er vrij is. Russell reed een vrije training in Brazilie, voor Force India, met nummer 35. En voor hetzelfde team reed hij tijdens een bandentest met nummer 42. Later ging hij 63 gebruiken toen hij ging racen in de Formule 1. En pas als je aan een kwalificatie sessie mee gaat doen, moet je jouw officiële startnummer kenbaar hebben gemaakt die je dan ook de rest van je carrière zult dragen.

      • + 0
      • 26 jan 2021 - 10:58
    • Jean begon met nummer 28 hoor.

      Toen Ferrari Berger weer ging halen werd die in de pers neergeschreven als nieuwe kopman, tegen de zin van Alesi die op zijn beurt bij Niki en Luca zijn verhaal ging halen. Naast enkele andere afspraken kreeg Alesi ook het nummer 27 en Gerhard dus het nummer 28.

      • + 0
      • 26 jan 2021 - 12:24
    • Jean begon met 28 inderdaad, toen Prost in 1991 nog nr 27 had. Daarna werd het 27 voor Alesi en ik begrijp goed dat mensen dat zo hebben onthouden.

      Och Jean toch.... je had voor 1991 gewoon een Williams contract op zak en je verscheurde het! Wat als wat als?!?!

      • + 1
      • 26 jan 2021 - 15:11
    • Nou dat Jean met nummer 28 heeft gereden wist ik helemaal niet. Voor mij was het toch altijd Alesi met #27. Weer wat geleerd!

      • + 0
      • 26 jan 2021 - 15:25

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Trident
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land FR
  • Geb. datum 20 sep 1999 (21)
  • Geb. plaats Avignon, FR
  • Gewicht 65 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar