user icon

Waarom Verstappen niet mee deed aan de donut-ceremonie na GP Abu Dhabi

  • Gepubliceerd op 19 dec 2020 17:00
  • comments 24
  • Door: Bo Brautigam

Normaliter is het een gebruikelijk gezicht dat de coureurs na de laatste race van het jaar donuts maken. Door middel van het hard spinnen van de achterbanden en het geleidelijk draaien van het stuur zorgt de frictie tussen band en asfalt ervoor dat er een donut-vorm ontstaat op het asfalt - met veel rook en lawaai als gevolg. 

Echter, na de race bleek dat - met uitzondering op een aantal andere coureurs elders in het veld - alleen de twee W11-wagens meededen aan een georganiseerde donut-ceremonie op het rechte stuk parallel aan de pitstraat.

Kennelijk was er afgesproken tussen Mercedes, Red Bull Racing en de FIA dat de top 3 het rechte stuk op start/finish donuts zouden doen. Echter, Verstappen was nergens te bekennen en reed zoals gebruikelijk parc fermé in bij het nummer 1 bord.

James Vowles, hoofd-strategist bij het team van Mercedes, denkt te weten waarom Verstappen niet meedeed aan de donuts. "Verstappen was er niet, en ik heb later aan Red Bull gevraagd waarom niet - zij kwamen tot de conclusie dat het simpelweg een miscommunicatie was", aldus James Vowles. "Ze waren het vergeten te vertellen, en dat is waarom Verstappen niet met ons op de startgrid stond", zo concludeert de strateeg van Mercedes. 

Naar alle waarschijnlijkheid heeft Verstappen er zelf ook niet aan gedacht. Hij was immers in euforische staat na het winnen van zijn tweede race van het seizoen. Het kan ook niet anders dat hij alvast stiekem vooruit keek naar volgend seizoen. De auto's veranderen immers niet veel en het leek er tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi écht op dat Red Bull Racing de snellere auto had. 

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Donut f.ck with Max!

    • + 7
    • 19 dec 2020 - 17:12
    • snailer

      Posts: 4.712

      Verstappen gaat zelfs na de race door met bandensparen.

      • + 22
      • 19 dec 2020 - 18:50
  • Max had het team verkeerd begrepen, Max dacht dat hij een gesuikerde donut mocht eten als hij zou winnen dus vandaar dat hij als de wiedeweerga naar de pitbox ging om zn prijs op te halen, helaas.

    • + 6
    • 19 dec 2020 - 17:36
    • Supersoft

      Posts: 986

      Nou, dat is wel een heel sterk verhaal hoor. Denk niet dat dat het geval was hoor.

      • + 3
      • 19 dec 2020 - 17:41
    • CBR600F

      Posts: 538

      Nou Supersoft, als NoBullshit het zegt is het natuurlijk géén onzin.

      • + 5
      • 19 dec 2020 - 17:52
    • NicoS

      Posts: 12.396

      Donuts?......Max heeft liever een frikadelletje speciaal.....;)

      • + 4
      • 19 dec 2020 - 18:36
    • Thuru

      Posts: 333

      Nee, Max gaat alleen zijn bed uit voor een portie bitterballen.

      • + 0
      • 20 dec 2020 - 09:47
  • De mooiste donutceremonie vind ik denk ik nog 2018? Toen Vettel, Lewis en Alonso donuts aan het draaien waren op het rechte stuk.

    • + 1
    • 19 dec 2020 - 17:42
  • Joeppp

    Posts: 4.172

    Is ook een beetje suf zonder publiek.

    • + 3
    • 19 dec 2020 - 17:47
    • Donuts verkopen aan een niet aanwezig publiek is idd geen winstgevende onderneming.

      • + 1
      • 19 dec 2020 - 17:54
    • Joeppp

      Posts: 4.172

      Nee, dat is nou niet bepaald het gat in de markt. ( flauwer kan ik hem niet maken)

      • + 9
      • 19 dec 2020 - 18:11
    • Lol

      • + 1
      • 19 dec 2020 - 18:13
    • Supersoft

      Posts: 986

      Goed Joep!

      • + 0
      • 19 dec 2020 - 19:19
  • jackmunro

    Posts: 55

    Wel goed dat het even wordt uitgelegd. Ik had geen idee wat een donut was...

    • + 0
    • 19 dec 2020 - 18:42
    • Een appelflap met een gaatje in het midden is praktisch hetzelfde idee...

      • + 0
      • 19 dec 2020 - 18:45
    • Je vergeet die halve pot suiker die ze derop gooien Schwantz34

      • + 0
      • 19 dec 2020 - 19:03
    • ThisGuy

      Posts: 509

      Aan een F1 minnend publiek gaan uitleggen wat een donut is!
      Zal waarschijlijk aan het onwetende oranjelegioen gericht zijn.
      Oei, copyright 'oranjelegioen' geschonden...

      • + 0
      • 20 dec 2020 - 00:01
  • Max, the Nutty nerd

    • + 0
    • 19 dec 2020 - 19:32
  • elflitso

    Posts: 522

    Misschien dat de RB 16 geen power genoeg had;-) Maar ik denk eerder dat Max daar totaal geen zin in had. Immers was er voor hem niets te vieren

    • + 0
    • 19 dec 2020 - 20:49
  • Numnum

    Posts: 2.482

    wat eenberg aannames in dit artikel zeg...

    • + 1
    • 19 dec 2020 - 22:51
  • Max en/of Red Bull waren het dus gewoon vergeten, iets wat ik al dacht toen ik het zag op TV.. Lekker belangrijk verder..

    • + 1
    • 20 dec 2020 - 07:48
  • Fchandoe

    Posts: 146

    Volgens mij is het traditie bij de afsluitende race elk jaar. Donuts van de top 3 zeker.

    • + 0
    • 20 dec 2020 - 09:27
  • GP: "Max, Donut"
    Max: "Do not what?
    GP: "Max! Donut!"
    Max: "Do not what, mate?"
    GP: "Max! Please. Donut like Lewis!!"
    Max: "Do not like Lewis? What are you talking about, mate, I do like Lewis.... Oh hell, I'm coming in...."

    • + 4
    • 20 dec 2020 - 10:29
  • Apart: De engineer van Bottas zei na de finish tot tweemaal toe "Pick up rubber" zelfs met de toevoeging "as much as possible". Valtteri ging dus buiten de baan op zoek naar rubber om vervolgens zijn banden kaal te roken op het rechte stuk

    • + 0
    • 20 dec 2020 - 10:41

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.223
  • Podiums 45
  • Grand Prix 122
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar