user icon
user icon

VT3 GP Abu Dhabi: Max Verstappen domineert met Red Bull

  • Gepubliceerd op 12 dec 2020 12:00
  • comments 24
  • Door: Bo Brautigam

Om 14:00 lokale tijd werden de lampen boven de pitstraat van het Yas Marina Circuit groen. De derde vrije training van de Grand Prix van Abu Dhabi gingen van start. Voor een laatste keer in 2020 kregen de teams een uur om de afstelling voor de kwalificatie en race te finetunen. In VT1 was het Max Verstappen die het snelste was, maar in VT2 pakte Mercedes hun bekende plek weer terug. Lees hieronder hoe VT3 verliep.

Stilte op de baan

Met meer dan tien minuten in de sessie is er nog geen één auto de baan op gegaan. Sommige coureurs hebben zelfs hun helm nog niet op. Het is immers niet raar; de kwalificatie en de race worden onder hele andere omstandigheden gereden dan nu.

Albon naar snelste tijd

Alexander Albon springt naar de snelste tijd, met een 1:37,536 met Norris en Bottas achter hem. Inmiddels is iedereen behalve Carlos Sainz op de baan. Lando Norris zette zijn tijd op de medium-band, Valtteri Bottas op de soft-band. Hamilton sluit met de soft-band aan op de tweede plek, minder dan een tiende achter Albon. 

Verstappen toont snelheid

Max Verstappen laat met twee paarse sectoren een 1:37,175 noteren en pakt daarmee de voorlopig snelste tijd. Hij is daarmee drie tienden sneller dan zijn teamgenoot. De vliegende ronde daarna verbetert hij zijn tijd met bijna een halve seconde, met daarmee een enorm sterke derde sector.

Renault vindt aansluiting

In de slotfase van de derde vrije training vinden beide Renault-wagens ineens enorm veel snelheid. Ricciardo pakt de tweede tijd en Ocon de derde tijd - beide binnen twee tienden van de tijd van Verstappen. Later wordt er getoond dat Ricciardo een bocht heeft afgesneden, maar het is nog niet bevestigd of hij die tijd kan houden.

Albon toont ook snelheid

Met nog minder dan twee minuten op de klok weet Alexander Albon ook een representatieve ronde neer te zetten op de zachte band. Hij springt naar de tweede plek, wel met een halve seconde naar Max Verstappen. 

Verstappen sluit de derde vrije training af als snelste, met zijn teamgenoot Alexander Albon daar achter. Daniel Ricciardo vult de top 3 aan. 

 

 

F1Grand Prix Verenigde Arabische Emiraten - Vrije training 3

AE Yas Marina Circuit - 12 december 2020

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Albon in de zevende hemel. P2 op... 0.5 tiende

    • + 1
    • 12 dec 2020 - 12:03
    • En binnen een ronde. Grapjuh....

      • + 1
      • 12 dec 2020 - 12:07
    • 0.5 tiende ? Mocht 'ie willen :P

      • + 4
      • 12 dec 2020 - 12:11
    • Lol;-)

      • + 0
      • 12 dec 2020 - 12:12
    • NicoS

      Posts: 12.063

      Straatfeest in Thailand, Albon heeft de Mercedes coureurs verslagen....;)

      • + 1
      • 12 dec 2020 - 12:15
    • snailer

      Posts: 4.138

      `Scherp, RJHvadaag!

      • + 0
      • 12 dec 2020 - 12:35
  • F1FAN76

    Posts: 529

    In de kwalificatie wordt het gewoon weer p3, met zoals gewoonlijk de 1e rij voor Mercedes.

    • + 2
    • 12 dec 2020 - 12:07
    • Hoe groter het gat in VT3 is, hoe spannender het wordt... maar ook hoe meer Mercedes elke keer dan weer weet te vinden.

      • + 1
      • 12 dec 2020 - 12:12
    • NicoS

      Posts: 12.063

      Natuurlijk staan die Mercedessen straks gewoon weer op de eerste rij, de illusie dat Verstappen hier pole pakt heb ik zeker niet. Belangrijk gaat zijn hoe groot de marge zal worden. Is die marge meer dan vijf tienden, dan zal de race voor Verstappen een eenzame worden, kan hij het beperken tot twee tienden, dan kan hij aanhaken, en krijgen we hopelijk een leuk gevecht.

      • + 3
      • 12 dec 2020 - 12:23
    • Ron Kanon

      Posts: 271

      Ik heb het gevoel dat Mercedes elke keer de kat uit de boom kijkt. Eerst even kijken hoe snel Verstappen is om vervolgens hun wagen ietsjes harder af te stellen. Niemand die weet hoe snel ze echt kunnen.

      • + 3
      • 12 dec 2020 - 12:35
    • snailer

      Posts: 4.138

      Ik denk dat je een punt hebt, Ron Kanon. Maar met wat er dit jaar gebeurt lijkt Verstappen er toch voor te zorgen dat men de motor meer naar de limiet duwt. Af en toe hapert het nu wat bij de mercedes.

      • + 1
      • 12 dec 2020 - 12:40
    • Tja Mercedes reed de tijd van Max gisteren al in VT2, dus die hebben nog wel een seconde marge.
      Vraag is of Max dat heeft.

      • + 3
      • 12 dec 2020 - 12:41
    • snailer

      Posts: 4.138

      Horner meldde bij Sky dat ze op de gps data kunnen zien dat alleen al op het rechte stuk Mercedes 8 tiende sneller kan.

      • + 1
      • 12 dec 2020 - 13:28
    • @Ron Kanon: dit spel van Mercedes is al een poosje aan de gang.
      Zodra ze zien wat Max doet in VT3 gaan ze over op een hogere motorstand voor quali en race, RB en Honda hebben daar geen antwoord op, dus ik maak me geen illusies meer na een P1 van Max in VT3.

      • + 3
      • 12 dec 2020 - 13:33
  • Beetle

    Posts: 1.135

    Lekker belangrijk nog. "Domineert"? Om dat ie toevallig een keertje veel sneller is dan de taxi's...

    • + 0
    • 12 dec 2020 - 12:09
    • Vade

      Posts: 598

      Ja, in deze training wel. Of weet je de betekenis niet van domineren?

      • + 1
      • 12 dec 2020 - 12:12
    • Ik heb alleen maar een helebull zandzakken gezien, aans nix!

      • + 2
      • 12 dec 2020 - 12:14
    • JV

      Posts: 2.022

      Aars??

      • + 0
      • 12 dec 2020 - 12:39
  • Helemaal gemist. Dacht dat vt 3 pas om 2 uur was..... eerste keer in lange tijd dat ik het niet gezien heb.

    shame you Royke.

    • + 0
    • 12 dec 2020 - 12:27
    • Vade

      Posts: 598

      Lol, dan is de quali :P

      • + 0
      • 12 dec 2020 - 12:55
  • Arie54

    Posts: 3.479

    Het is maar VT beste mensen, straks peren die taxi's er helaas gewoon weer vandoor.

    • + 1
    • 12 dec 2020 - 12:33
    • MLTG

      Posts: 261

      De omstandigheden tijdens vt3 zijn ook anders als tijdens quali. En uiteindelijk krijg je pas punten op zondag na de race

      • + 0
      • 12 dec 2020 - 13:38
    • Nou @Arie, wat zijn die taxi's er vandoor gepeerd!!

      • + 2
      • 12 dec 2020 - 17:23
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.615

    Domineert.... En dan kijk je verder dan een telegraaf kop en dan realiseer je je dat Max 25 duizendsten sneller is dan de snelste Mercedes tijd is van vrijdag, en 2 tienden langzamer dan Hamilton in de basis ging...

    • + 0
    • 12 dec 2020 - 12:40

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar