user icon
user icon

Rosberg over verslaan Hamilton: "Je moet het hele seizoen 100% perfect zijn"

  • Gepubliceerd op 19 nov 2020 08:01
  • comments 25
  • Door: Bo Brautigam

Afgelopen weekend wist Lewis Hamilton het tot recentelijk onmogelijke voor elkaar te brengen. Na het winnen van de Grand Prix van Turkije sleepte hij zijn zevende wereldtitel binnen; daarmee evenaarde hij de legendarische Michael Schumacher. Toch meent Lewis Hamilton dat hij pas net begint. Volgens oud-teamgenoot Nico Rosberg - die in 2016 Lewis van zijn troon te stoten - is dit een serieuze waarschuwing naar zijn oppositie. 

Van de zeven beschikbare titels in het turbo hybride-tijdperk wist Hamilton er zeven te winnen. Ja, hij heeft altijd in een winnende auto gezeten, maar toch toont die grote mate van dominantie. Echter, volgens Lewis is hij nog lang niet klaar. "Het is gek, het voelt alsof ik pas net begin. Fysiek voel ik me nog steeds erg goed", aldus Hamilton. Nico Rosberg meent dat deze uitspraak serieuze zorgen moet doen opwekken voor onder andere Valtteri Bottas en Max Verstappen.

"Een dusdanige opmerking van Hamilton zijn kant moet voor de oppositie uiterst zorgwekkend zijn", zo vertelt de 2016-wereldkampioen. "Voor coureurs als Bottas, Verstappen, Vettel en wie er ook dan mag zijn.. Als hij zegt dat dit nog maar het begin is, waar kan dat toe leiden?", vraagt Rosberg zich af. "Ik ben erg benieuwd wat nu zijn koers zal zijn, aangezien hij nog steeds geen contract heeft getekend voor komend seizoen."

"Om Hamilton te kunnen verslaan, moet je gedurende een heel seizoen elke race 100% perfect zijn. Het vergt totale toewijding, totale perfectie en de capaciteit alles goed te doen gedurende een seizoen", aldus Rosberg. Rosberg wist in 2016 de titel te winnen met 5 punten verschil ten opzichte van Hamilton. Ook al heeft de Brit meer zeges op zijn naam staan dat seizoen, hij had voornamelijk in het begin van het seizoen erg veel pech. "Ik heb me in de positie verkeerd dat ik een nagenoeg perfect seizoen had in 2016 en ik hem wist te verslaan, daar ben ik uiteraard erg trots op. Hoe meer hij nu wint, hoe meer ik door heb hoe moeilijk het eigenlijk was om hem te verslaan", zo vertelt Rosberg. "Zijn wederkerende successen ook nu voegen toe aan mijn trots, want ik reed toentertijd statistisch gezien tegen (één van) de beste coureurs aller tijden. Dit doet het 2016 nog steeds erg speciaal lijken", zo concludeert Rosberg.

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Race-Pace

    Posts: 282

    Zijn het veren voor HAM of voor jezelf?

    • + 1
    • 19 nov 2020 - 08:11
    • En waarom moet het altijd óf het ene óf het andere zijn?
      Het is mogelijk gewoon beide. Heel knap wat Hamilton bereikt heeft en dat Rosberg een titel naast Hamilton wist te winnen geeft die titel wellicht nog meer glans.

      • + 3
      • 19 nov 2020 - 08:25
    • Race-Pace

      Posts: 282

      Altijd? Maar inderdaad mogelijk is het beide.

      • + 0
      • 19 nov 2020 - 08:33
    • @Race-Pace,
      Zie de column van gisteren. Die was behoorlijk spot-on. En niet iedereen maakt zich daar schuldig aan, ik denk jij ook zeker niet altijd... maar een hoop andere mensen wel.

      We gaan teveel naar een samenleving waar je blijkbaar ergens voor, of ergens tegen bent.
      In de sport zie je het ook. Je bent of voor Verstappen of ertegen, en als je voor bent, dan vind je blijkbaar automatisch dat Hamilton en Leclerc niet meer dan "prima" coureurs zijn.

      Enfin, je begrijpt me denk ik wel. En ik denk dat Rosberg hier niets verkeerds zegt.

      • + 2
      • 19 nov 2020 - 09:00
    • Race-Pace

      Posts: 282

      Ik snap je tot op de letter @Damon Hill. Hij zegt inderdaad niets verkeerd. En ik hekel de cultuur die je omschrijft ook. Ondanks dat was dit het eerste wat in mij op kwam. Dat is denk ik vaak het geval met meer mensen op het forum hier. Meestal denk ik alleen en schrijf ik niets. Vandaag was ik sneller met typen dan met denken.

      • + 1
      • 19 nov 2020 - 09:07
    • @Race-Pace,
      Geen punt. Mijn reactie was iig niet als persoonlijke aanval bedoeld! Het nadeel van enkel tekst is dat je er natuurlijk geen emotie bij ziet :).

      • + 1
      • 19 nov 2020 - 09:26
  • rafael

    Posts: 2.112

    Om Hamilton te kunnen verslaan, moet je gedurende een heel seizoen elke race 100% perfect zijn....
    "En veel gelukkige (Maleisië 2016, Hungary 2016, hockenheim 2016)

    • + 3
    • 19 nov 2020 - 08:24
    • En China.... en eigenlijk Spanje ook :)

      • + 1
      • 19 nov 2020 - 08:38
    • Hij had Hamilton ook veel langer op kunnen houden in Monaco, maar luisterde keurig naar een teamorder. Monaco geeft ook wel duidelijk aan dat je dus niet een heel seizoen perfect hoeft te zijn. Rosberg had overigens ook gewoon zn pechmomenten. Werd er in Canada afgereden in bocht 1, gridstraf in Oostenrijk, knal van Vettel in Maleisië, in Duitsland liet zn team hem 10 seconden stil staan ipv de 5 seconden straf.

      • + 0
      • 19 nov 2020 - 09:35
  • 7 van de 7 beschikbare titels in het hybride tijdperk ...?

    • + 1
    • 19 nov 2020 - 08:28
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.534

      Yup, Rosberg heeft zijn titel als nog geschonken aan Hamilton en is nu dus opeens 8 voudig wereldkampioen!

      • + 1
      • 19 nov 2020 - 10:29
  • Race-Pace

    Posts: 282

    Hoewel het voor beide niet altijd een pretje zal zijn geweest dat jaar, was het als kijker wel een bewogen jaartje. Wat dat betreft zou het voor de fans wel een verrijking zijn als er iemand zou zijn die HAM het vuur wat meer aan de schenen zou kunnen leggen. Dan blijven het wel de bekende 1 - 2tjes maar is er wel wat spectaculairs om naar te kijken aan de top.

    • + 0
    • 19 nov 2020 - 08:42
  • jd2000

    Posts: 4.254

    Een perfecte auto zou al opschieten.

    • + 0
    • 19 nov 2020 - 09:05
  • Het komt een beetje bostklopperig over, maar Rosberg heeft dat jaar wat mij betreft zich idd bewezen. Ookal was daar soms wat geluk voor nodig. Zijn laatste race was een thriller van de bovenste plank maar bleef foutloos. Kan je alleen maar respect voor hebben.

    • + 0
    • 19 nov 2020 - 09:21
    • Rosberg zat 3 vd 4 jaar heel dicht op Hamilton. Dat kon ook zo maar een keer zijn kant opvallen en dat gebeurde dus in 2016.

      • + 0
      • 19 nov 2020 - 09:38
    • f(1)orum

      Posts: 448

      Mee eens. Niet een van de kleurrijkste coureurs ooit, maar wel knap dat het hem gelukt is dat jaar.

      • + 0
      • 19 nov 2020 - 09:41
    • Rosberg was ook gewoon een behoorlijk goede coureur, iets wat je bij Williams al heel duidelijk zag. En natuurlijk is het zo dat Schumacher na zijn comeback minder goed was dan voor zijn comeback, maar het enige wat je als teamgenoot kan doen is je teamgenoot verslaan, en dat deed Rosberg ook 3x op rij.

      Dat in 4 seizoenen (2013, 2014, 2015 & 2016) het dan Rosberg uiteindelijk 1x lukt om Hamilton te verslaan is an sich niet eens gek, maar over een periode van 4 jaar was Hamilton wel duidelijk de betere.

      Ik mis Rosberg wel. Af en toe waren er toch mooie felle duels tussen beide heren, en dat is nu met Bottas natuurlijk totaal niet het geval.

      • + 0
      • 19 nov 2020 - 10:42
    • vooral met dank aan 2015. De andere jaren was het verschil minimaal. 2014 pakte Rosberg bv (veel) meer poles, maar liet hij het in races (vaak al bij de start) te vaak liggen. Dat hem in het najaar de titel uit handen glipte deed hem in 2015 geen goed, terwijl Hamilton toen juist bevrijd leek. Eind 2015 en 2016 was 'annoying' Rosberg weer terug en verdween bij Lewis ook weer de vanzelfsprekendheid. Lewis was idd de betere racer, iets meer snelheid ook, maar toch kon ie die vervelende Rosberg maar niet van zich afschudden.
      Of ik Rosberg mis weet ik niet, maar k mis wel de strijd voor aan. k Zie liever eens iemand die Lewis gewoon echt keihard naar huis rijdt. Ik denk dat we er daar momenteel misschien wel 1 of 2 van hebben. En een coureur als Sainz kan dan misschien wel weer wat een Rosberg kan.

      • + 0
      • 19 nov 2020 - 10:59
    • @Hupholland,
      Er is niemand die Lewis "keihard naar huis rijdt". Dat is eerder jouw wens (en de wens van velen) dan een realistische gedachte.
      Het kan inderdaad zo zijn dat bijvoorbeeld Verstappen & Leclerc op pure snelheid sneller zijn dan Hamilton. Maar zelfs als dat zo is, dan rijden ze Hamilton niet "eventjes naar huis". Hamilton is geen Albon ofzo die je eventjes op zij zet.

      Je kan het vergelijken met Senna & Prost denk ik. Senna was ook duidelijk sneller (maar niet per se beter) dan Prost, maar daarmee reed hij Prost niet zomaar eventjes naar huis.
      Racen is meer dan alleen pure snelheid, namelijk ook het "lezen" van een wedstrijd en op de juiste momenten de juiste risico's nemen en incalculeren.

      • + 3
      • 19 nov 2020 - 11:10
    • ja, dat snap ik en dat bedoel ik juist ook. Iemand die Lewis op snelheid echt de baas kan. Daar zal het toch mee moeten beginnen. Dan kun je m op andere fronten wellicht ook knakken. Het is zeker een wens, maar ik denk ook dat het gewoon kan. Ik weet het niet zeker, maar ik denk het wel. Ik zou het vooral wel graag eens willen zien. Heel veel Lewis fans zien dat opvallend genoeg weer niet zitten. Het zou wel mooi zijn, net als in het boxen je titel verdedigen tegen wie er ook maar durft.

      • + 0
      • 19 nov 2020 - 11:30
    • @HupHolland,
      Het is vooral jammer dat er niet NU een betere coureur naast Lewis zit, want over een jaar of 3 een Verstappen of Leclerc naast Hamilton zetten heeft geen waarde. Lewis wordt ook een jaartje ouder en daardoor simpelweg minder.

      Eigenlijk zou juist nu die contest plaats moeten vinden.

      • + 1
      • 19 nov 2020 - 12:13
  • LimboF1

    Posts: 4.516

    Ik moet zeggen dat ik Hamilton de laatste 3 jaar echt goed vind rijden. Het lijkt er inderdaad op dat hij beter is geworden. Maar komt het doordat hij geen druk voelt vanwege de dominante auto waar hij in rijdt of door hemzelf. Dat zijn teamgenoten foutloos moeten zijn om hem te verslaan zegt meer over die coureurs en niets over Hamilton. En veren in de reet duwen kunnen ze goed, politiek correct blijven noemt men dat. Want wat Norris laatst zei is wat denk ik iedere andere coureur denk. Hamilton is goed, maar daar hebben we er meer van in de F1. Verstappen en Leclerc zijn de nieuwe generatie en denk dat zij Hamilton echt verslaan met dezelfde auto. Laat hem maar eens naar een minder team gaan en het team opbouwen, wat meer bijzondere zaken laten doen met een mindere auto. Pas dan krijgt hij van mij het respect wat een 7 voudige kampioen hoort te krijgen zoals ik dat hem voor Schumacher.

    • + 0
    • 19 nov 2020 - 14:31
    • Hah pas als hij een team opbouwt krijgt hij je respect. De Merc is sinds zijn komst steeds dominanter geworden.
      Sinds de komst van Max Verstappen is RB alleen maar afgegleden en heeft het geluk dat Ferrari niet meedoet om de podium plaatsten, maar onze Max kan steevast vertrouwen op het respect lees gelik van Limbo!

      • + 0
      • 19 nov 2020 - 17:14
    • Supa

      Posts: 1.748

      Hamilton was in 2007 al heel goed, en door ervaring rijd hij nu op een hoger niveau. 1 op 1 over een heel seizoen zal niemand hem verslaan. Nieuwe generatie ben ik echter geen fan van, het zijn verwende kinderen met poen.

      • + 0
      • 19 nov 2020 - 23:06
  • Illym3ns

    Posts: 126

    “Toegewijd”, of bedoelt ie “over lijken gaan?”. Rosberg meerdere keren het jaar met z’n ellebogen zien rijden ten koste van anderen. Spanje was daar een voorbeeld van. Oostenrijk ook, maar dat pakte minder goed voor m uit. Daarnaast ging Hamilton in Maleisië stuk. Tuurlijk reed Rosberg sterk dat jaar, anders wint ie niet, maar hij had z’n nodige streken en geluk.

    • + 0
    • 19 nov 2020 - 19:12

Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
26 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
26 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar