user icon

Video: De klapband van Max Verstappen in details

  • Gepubliceerd op 02 nov 2020 18:34
  • comments 19
  • Door: Brick van Boxtel

Max Verstappen baalde na de race in Imola. De 23-jarige Nederlander reed op een tweede positie en had een goede race achter de rug. Hij leek weer eens een tweede plek binnen te kunnen slepen, maar een klapband gooide roet in het eten. Teambaas Christian Horner zei na de wedstrijd dat Verstappen waarschijnlijk wat puin had geraakt, hierdoor ontstond dus de klapband.

De Red Bull Racing-coureur had een goede start en lag op de tweede positie. Lewis Hamilton had echter een betere strategie met wat geluk en zakte daardoor terug naar de derde plek. De Nederlander was sneller dan de nummer twee Bottas en passeerde hem. Even later kreeg hij de klapband en de race was over. Hieronder in de video is goed te zien dat het opeens gebeurde.

 

Reacties (19)

Login om te reageren
  • meister

    Posts: 2.673

    Tot zover dus zijn bijnaam als bandenfluisteraar.

    • + 2
    • 2 nov 2020 - 18:43
    • Het kwam niet door slijtage maar waarschijnlijk iets dat op de baan lag of van de auto los kwam

      • + 1
      • 2 nov 2020 - 18:50
    • Tot zover jouw objectieve kijk op de zaken.

      • + 4
      • 2 nov 2020 - 19:15
    • Dat verzin ik niet zelf RB gaf dat zelf aan

      • + 0
      • 2 nov 2020 - 19:18
    • Snork

      Posts: 11.877

      Was best een leuk grapje van meister.

      • + 1
      • 2 nov 2020 - 19:35
    • @Snork. Ik vond het ook een leuk grapje. Toch herken ik er ook wel een kleine kern van waarheid in. Verstappen droeg terecht deze bijnaam, maar als je de races van dit jaar zit, zie je dat de banden er vaak heel snel doorheen zijn. Klaagt daar ook regelmatig over op de teamradio.
      Ik vermoed overigens dat dit met name door de raceauto van Red Bull komt. Deze vaardigheid verleer je namelijk niet zomaar ineens. Blijkbaar is het echt een moeilijk te rijden auto en vreet 'ie ook nog eens banden. (Kijk ook naar Albon, hoe vaak hij binnen moet komen om de banden te laten wisselen, omdat ze op zijn.)

      • + 0
      • 2 nov 2020 - 20:04
    • Snork,

      Het ''erge'' is: Hij maakt niet eens een grapje.

      • + 5
      • 2 nov 2020 - 20:46
    • snailer

      Posts: 5.635

      Het is duidelijk dat de auto een rol speelt bij het goed kunnen houden van de banden. Dit jaar is de Mercedes mighty op dat gebied. Daarbij om druk te kunnen zetten moet verstappen vaak hard pushen. Dat is een heel andere situatie dan Hamilton die lekker gecontroleerd zijn rondjes kan rijden. Dat doet Hamilton duidelijk veel beter dan Bottas overigens en daar wint Hamilton telkens de race mee.

      Dat klagen ben ik het helemaal niet mee eens. Verstappen wordt om info gevraagd en die geeft hij.

      Er zijn wel momenten geweest waar de banden er aan waren in bepaalde races, maar het team wilde hem nog niet binnenhalen.

      Of hij een bandenfluisteraar is? Ik geloof dat hij meer iemand is die nog steeds hard gaat op versleten banden. Eigenlijk ook weer net als Hamilton.

      • + 0
      • 2 nov 2020 - 22:16
    • arone

      Posts: 146

      @snailer, Hoezo "mighty"? Dat leek op Silverstone toch niet echt zo.

      • + 0
      • 3 nov 2020 - 08:46
    • @snailer Ik denk dat u gelijk heeft voor wat betreft de raceauto en dat Verstappen meer druk moet uitoefenen om dit resultaat te halen, waar de Mercedes-coureurs iets terughoudener kan zijn met zijn raceauto.

      Het woord klagen heb ik wellicht te hard omschreven. Maar u begrijpt waarschijnlijk wel wat ik hiermee bedoel.

      • + 0
      • 3 nov 2020 - 10:23
    • Duitser maken geen grappen.....

      • + 0
      • 3 nov 2020 - 18:48
  • ... hoeveel pech kan je hebben ,, 🙄

    • + 0
    • 2 nov 2020 - 19:22
  • Als ik de video frame na frame afspeel denk ik te zien dat het loopvlak aan de binnenzijde los laat voordat in het eerstvolgende frame de gehele band uiteen valt.

    • + 0
    • 2 nov 2020 - 19:45
    • @Evert van der Pick Dat dacht ik ook te zien. Overigens wil dat nog niet zeggen dat het hierdoor komt. Kan best zijn dat de band al 'stuk' was en dat je het op deze plek als eerste kunt zien.
      Ik vertrouw Red Bull in deze dat het door wat rommel kwam dat op de baan lag.

      • + 0
      • 2 nov 2020 - 20:06
    • snailer

      Posts: 5.635

      Er is nog een mogelijkheid. 1 rem leverancier lijkt wel eens te veel hitte te veroorzaken. Dat schijnt bijvoorbeeld de klapband te hebben veroorzaakt bij Kvyatt eerder dit jaar.

      Ook die issue met de klapbanden van Mercedes Waar Hamilton won ondanks een klapband zou daar minimaal een rol in hebben gespeeld.

      In ieder geval leek bij Mercedes ook de zijkand van de band los te laten. Zou hier ook kunnen zijn gebeurd. Hoe dan ook is het resultaat het zelfde.

      • + 0
      • 2 nov 2020 - 22:22
    • Je ziet idd de band aan de binnenzijde ineens iets vervormen/inzakken waardoor er vlak daarna een stukje van de binnenwang loskomt. Binnen de seconde lijkt het loopvlak te verbranden en expodeert de buitenwang van de band.
      Debri? het kan, daarvoor heb ik er veel te weinig verstand van. Maar het zou net zo goed kunnen dat de structuur in de band de geest gaf (iets te fanatiek over de curbs?)

      • + 0
      • 3 nov 2020 - 10:37
  • Was ik maar zo creatief!
    Als ik het kon, had ik een leuke "Meme" willen maken dat Ocon met Clownsface, een sniper-geweer in handen had en rook uit dat geweer kwam. Ook het nummer "3" op zijn borst, van RIC ergens. Tja, Max viel uit en Ocon's collega op het podium daardoor.

    • + 0
    • 2 nov 2020 - 20:07
    • Joeppp

      Posts: 4.491

      Niet meer blowen, ok?

      • + 1
      • 2 nov 2020 - 20:30
    • Beste @Joeppp,

      Het normale woord "a joke" komt niet meer voor. Het beschrijven, tegenwoordig wat ik haat, is de naam Meme. In de eerdere jaren was 'meme' een plaatje en een grappig tekst erin. Zo ook als je F1 op Reddit en Twitter een beetje volgt. Zie Gunter Steiner via Google met " F1 gunter steiner memes ".

      Maar goed op mijn schets hierboven, beeld je het dan in, en zie wat ik bedoel. Dat je dan kan zeggen "This joke blows", ja... dan had ik jouw meer begrepen.

      • + 0
      • 2 nov 2020 - 23:03

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar