user icon
user icon

Daniel Ricciardo: "Winst in F1 is minder waard met reverse grid"

  • Gepubliceerd op 08 okt 2020 08:26
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra

Daniel Ricciardo vreest dat reverse grid-races een overwinning in de F1 zouden devalueren Daniel Ricciardo is bezorgd dat de introductie van reverse grid-races in de Formule 1 de waarde van de overwinning veel minder wordt.

Tot nu toe hebben F1-bazen twee keer geprobeerd en om goedkeuring te krijgen voor de wijziging, waardoor het huidige kwalificatieformaat zou worden vervangen door een sprintrace van 30 minuten om de startplaats voor de Grand Prix van zondag te bepalen en de coureurs in omgekeerde kampioenschapsvolgorde te zien. Twee maar is er echter ook gefaald want het plan kon niet rekenen op steun van alle teams.

Een derde poging voor 2021 lijkt ook te mislukken met maar liefst vier teams waarvan het gerucht gaat dat ze tegen het idee zijn, ondanks dat Ross Brawn naar de recente Italiaanse Grand Prix verwijst als een voorbeeld van wat er zou kunnen gebeuren.

Overwinning Gasly als voorbeeld

Renault-coureur Ricciardo legde uit waarom een ​​overwinning van Pierre Gasly die dag op Monza anders zou aanvoelen dan een overwinning van Gasly dankzij een reverse grid. Ricciardo vertelde aan Autosport: "Persoonlijk ben ik bang om deze richting op te gaan. Je ziet de laatste paar races dat we een aantal rode vlaggen hebben gehad en het veld daardoor wisselt en dat is echt spannend."

"Maar dat is ook op een natuurlijke manier gebeurd want er zijn incidenten geweest in de race en dat was het resultaat van een situatie. Ik maak me alleen zorgen als we het op een kunstmatige manier toevoegen en het veld door elkaar halen. Als elke coureur dan een F1-overwinning behaalt, is de waarde van een F1-overwinning dan hetzelfde als vandaag?"

"Dus ik denk dat dit is waar het over gaat, evenwicht en dat is mijn soort voorbehoud bij de eerste gedachte eraan. Kijk naar de race die Gasly won. Die overwinning is heel bijzonder door de manier waarop die tot stand kwam. Als hij dat bereikt door een reverse grid-race, is de waarde van een overwinning een stuk lager, minder spectaculair. Het is dan ook niet bijzonder meer om een race te winnen."

"Het is moeilijk omdat we meer opwindende races willen, maar het is nog steeds de Formule 1 en iedereen die de grote trofee vasthoudt, zou een bepaald niveau van waarde moeten hebben en misschien zou dat enigszins worden verminderd met een omgekeerde startgrid."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • ringo

    Posts: 3.310

    willen geen dominantie,, voor de auto's als mercedes eerst een bariere van auto's overwinnen leuk voor de gevechten van het einde van de race... Dan is de juice gelijkaardig, dan zal lewis ook die extra power ook missen tegen het einde waardoor hij niet dominant kan winnen

    • + 0
    • 8 okt 2020 - 09:03
  • f(1)orum

    Posts: 482

    Reverse grid (....). In dat kader heb ik ook nog wel even wat suggesties:

    * at random de baan natsproeien tijdens de race
    * Verplicht voor de top 10 auto's op de baan:
    DRS deactiveren
    extra bandenwissel (naar oude banden....)
    Stop en go; 10 sec voor nr1, 9 sec voor nr2, etc.

    Pff. F1; waar zijn jullie mee bezig....

    • + 0
    • 8 okt 2020 - 09:23
    • nude gridgirls

      dan bende gelijk klaar, gelijk die hele santekraam opgeleukt

      • + 4
      • 8 okt 2020 - 09:41
  • Pete heeft een veul betere suggestie ( al zeg ik het zelf) om de dominantie van Mercedes terug te dringen,
    bij deze leg ik het even aan jullie (F1 kenners en fanatici) voor,
    F1 moet een voorbeeld nemen aan Tractor Pulling, voor degene die hier niet bekend mee zijn zal ik het even toelichten,
    Achter beide Mercedessen koppelt men een sleepwagen, tijdens het accelereren verplaatst het gewicht op de sleepwagen zich naar voren waardoor meer en meer weerstand ontstaat..
    categorie; kat in het bakkie

    • + 1
    • 8 okt 2020 - 09:51
    • f(1)orum

      Posts: 482

      You're pulling my leg...

      • + 0
      • 8 okt 2020 - 10:00
  • delta9vdp

    Posts: 66

    Als het streven is om iedere race een verrassende uitslag te kunnen tonen, zeg ik strootje trekken.

    • + 0
    • 8 okt 2020 - 09:53
  • Dat gaan we dan komend jaar zien, als de nieuwe talenten van de F2(Reverse Grid) de stap naar de F1 gaan maken. In mijn ogen(en ik heb bijna alle races gezien) had Schumacher zonder RG nu niet bovenaan gestaan. Vinden jullie het niet vreemd dat toevallig dit jaar maar liefst 5 coureurs die stap naar de F1 kunnen maken?

    • + 0
    • 8 okt 2020 - 10:21
  • amigob

    Posts: 63

    ER zit wel iets goeds aan reverse grid, Dan moeten de rijder in een snelle auto ook laten zien dat hij kan inhalen. Daar zit alleen een klein probleempje in. Een auto met een Mercedes klanten motor zal sneller gepasseerd worden door een Mercedes motor, om de leverancier van de motor tevreden te houden.
    Dus een Mercedes zal veel makkelijker een Williams in kunnen halen dan een Red bull dat kan doen.
    En dat is dan meteen concurrentie vervalsing, maar zal zeker gebeuren.

    • + 0
    • 8 okt 2020 - 11:36
  • Ik zou zeggen beter winst dat minder waard is dan geen winst. Want dat is wat je de komende x jaar krijgt zonder reversed grids en als je niet in een Mercedes zit, Rikkie.

    • + 0
    • 8 okt 2020 - 13:09

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 874
  • Podiums 23
  • Grand Prix 117
  • Land Australië
  • Geb. datum 1 jul 1989 (31)
  • Geb. plaats Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
27 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar