user icon

VT1: Webber en Vettel geven tempo aan in Barcelona

  • Gepubliceerd op 20 mei 2011 11:31
  • comments 35
  • Door: Rob Veenstra
Red Bull Racing-coureur Mark Webber heeft zijn goede vorm in Barcelona weer opgepikt. Vorig jaar veroverde de Australiër pole position en snelde hij naar de zege op het Circuit de Catalunya. Dit keer is het begin in elk geval veelbelovend. Webber klokte in de eerste vrije training voor de Spaanse Grand Prix de beste tijd. Teamgenoot Sebastian Vettel legde beslag op plek twee, op een volle seconde van Webber.

De omstandigheden in Barcelona waren ideaal om nieuwe onderdelen aan de tand te voelen en daar maakten de teams gretig gebruik van. Spanje is traditioneel een race met met veel upgrades aan de auto's. Ferrari probeerde nieuwe wing end-plates uit bij Felipe Massa, Red Bull Racing heeft nieuwe brake ducts en het pakket van McLaren bestaat uit meer dan tien updates.

Ook achteraan het veld zijn de teams druk bezig met vernieuwingen. Team Lotus schat de waarde van de tijdwinst van het nieuwe pakket zelfs in op een seconde. Virgin Racing probeert ondertussen de problemen met de blown diffuser op te lossen. De achterwielophanging raakt oververhit door de hete uitlaatgassen en daar werkt de Britse renstal aan in Barcelona.

Naast het testen van updates, upgrades en nieuwe onderdelen was het verder een vrij rustige oefensessie. Dat betekent weinig incidenten. Lewis Hamilton ging nog even wijd in bocht 13 en klaagde over de remmen en zijn zitje. Sebastian Vettel kreeg de opdracht om geen KERS te gebruiken. En Pastor Maldonado strandde weer eens in het grind, na een slippertje in bocht 12.

Reacties (35)

Login om te reageren
  • de Redbull zag er weer fenomenaal uit, deze snelste tijd van webber is gezet 35 minuten ofzo voor het einde, dus de tijden zeggen niks

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 11:31
  • F1McLaren

    Posts: 631

    Dit zegt eigenlijk niks, iedereen is bezig met Updates. Maar me gevoel zegt toch dat Vettel hem zoiezo op Polen zet.. Jammer!

    Wat ik ook mooi vind, moet je Kovalainen is zien gaan! Hoop echt dat Lotus de aansluiting een beetje kan vinden, en het vuur aan de schenen kan leggen van het middenveld....

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 11:44
    • Dat zou een dom foutje van Vettel zijn, scheelt zo\'n 1800 km.
      :)

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 11:49
    • @ MauritsvdT: Dit weekend de GP of Polen?

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 11:58
    • F1McLaren

      Posts: 631

      Haha, alweer.. Zit op school, en AutoCorrect op me iPhone wil nog wel is tegenwerken.. ;P ik bedoelde natuurlijk Pole.

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 12:10
    • haha, achja wat er met een tikkeltje overstuur wel niet kan gebeuren

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 12:56
    • Refuse

      Posts: 428

      dan snap ik niet dat je iphone \"pole\" in \"polen\" veranderd maar \"zoiezo\" niet verbeterd naar \"sowieso\" ;)

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 13:26
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Refuse(266) Vandaag om 13:26:

      Das nou het mooie van autocorrect! ;-)

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 14:37
    • Die autocorrect is soms een beetje apart, kan het weten heb zelf ook een iphone. De ene keer wilt ie een woord verbeteren en de andere keer datzelfde woord niet, behoorlijk irritant soms.

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 16:03
  • rafael

    Posts: 2.138

    McLaren teste de nieuw de reglementen voor blown diffusers(GP Canada)

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 11:48
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      En werken de nieuwe reglementen?...

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 22:33
  • Pastor Maldonado is ook echt een aanwinst.:P

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 11:53
    • @ alonso fan: Makkelijk afbranden he, een rookie in een Williams die voor geen meter gaat...

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 11:59
    • AtteH

      Posts: 1.560

      @M4U Racing: Vrije training gezien, want dan snap je denk ik pas wat hij bedoelt... Want dat heeft niks met de wagen te maken, maar met de coureur.

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 12:10
    • @ AtteH: Het is en blijft makkelijk... Maar durf eens 1 slecht woord over een 7voudig wk te zeggen en dit forum is te klein!

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 12:28
  • felix50

    Posts: 5.792

    Ze zijn gewoon nieuwe onderdelen aan het testen.Vroeger hadden ze daar testdagen voor.Daarom zeggen deze tijden ook niks

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 11:57
  • Je kan hier niet veel uit opmaken inderdaad, al lijkt het me wel duidelijk dat RBR nog steeds verreweg de snelste auto heeft.

    Waar was McLaren mee bezig? Ben benieuwd of er nu updates bij zitten die écht werken.

    En tjonge jonge... die Maldonado, moet die auto dan ieder weekend in de grindbak of de vangrails? Wat een aanfluiting die gozer. Pak je zak geld en ga op de tribune zitten en knal Hulkenberg weer in die auto!

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 12:00
    • Nou nee. Dat Maldonado er een potje van maakt lijkt me duidelijk. Maar ik ben ergens wel blij dat de Hulk niet in die auto zit. Dat ding trekt nog geen worst van tafel, kan nooit goed zijn voor zijn carriére. Hij zit bij Force India nog niet zo heel slecht. volgend seizoen rijd hij weer mee.

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 12:06
    • Hij heeft een schaduwcontract met een verf en grind fabrikant.
      Testen wat de invloed van die 2 op elkaar zijn.
      ;)

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 12:08
    • team ging volgend jaar de rally in hij test nu vast een beetje of road.:P

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 12:14
  • RBR maakt duidelijk weer een zeer goede indruk zoals verwacht ook.. Ik kijk de vrije trainingen altijd om op het rijgedrag van de auto\'s te letten. Daar kun je teminste iets van aflezen en een beetje inschatten hoe een team ervoor staat want tijden zeggen vaak niks.. Over Mclaren kan ik nog zeer weinig zeggen. Ze hadden het erg druk met setupafstellingen en data controleren.

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 12:16
  • Alex V

    Posts: 175

    Bah bijna 2 seconden tussen Schumacher en de RBR... :(

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 12:50
    • Wat dacht je van ruim 6/10 seconden tussen hem en zijn allergrootste concurrent der Nico.....maar ja, het zijn nog maar trainingen en valt er uit al die tijden niets definitiefs op te maken.

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 14:24
  • rafael

    Posts: 2.138

    Waarom de Pirelli Motorsport directeur Paul Hembrey is altijd opknoping rond bij McLaren?? Ik denk dat er iets aan de hand is?

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 12:53
  • Jan

    Posts: 54

    Tijden zeggen inderdaad nog niets. Zometeen weer VT2 rustig kijken.

    OFF TOPIC: Zijn er nog vriendelijke mensen die toevallig over een invitation code beschikken voor Racing Underground.....? PM of emailen. boy65farah@hotmail.com

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 13:01
  • De beste tijd vorig jaar in de kwalificatie was 1.19.995... Denk niet dat er vandaag iemand echt een poging heeft gedaan om een deftige tijd neer te zetten...

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 13:02
    • rafael

      Posts: 2.138

      zelf morgen kom deze tijd niet..........

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 13:06
  • waard500

    Posts: 481

    Heeft iemand een goede link voor de live stream straks? Heeft de BBC geen live stream?

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 13:21
    • TJ

      Posts: 619

      Kijk even op mn profielpagina, daar staat een link naar een live stream. BBC heeft alleen een stream voor inwoners van de UK, en volgens mij niet van de VT\'s.

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 13:52
  • TJ

    Posts: 619

    Live stream van VT2 via mijn profielpagina (website)

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 13:27
    • waard500

      Posts: 481

      Vorige GP had ik een live stream met commentaar van BBC (Brundle en co). Dit was overigens op zaterdagochtend :)

      • + 0
      • 20 mei 2011 - 14:22
  • Wat me nu in eens opvalt, er zijn 4 auto\'s buiten de 107%! Zou dit een serieus probleem gaan opleveren omdat ik verwacht dat het vooraan nog wel sneller kan!

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 13:37
  • V8power

    Posts: 87

    Ben eens benieuwd hoe het tij zal keren in Barcelona tussen de teams die steeds vooraan staan. McLaren heeft het meeste te bewijzen door zo uit de hoek te komen met hun \'12\' updates. En dan nog Button die zei dat hij het de Red Bulls moeilijk ging maken, ik denk wel dat er meer piloten zijn die dat maar al te graag willen, wat ik eigelijk wel hoop, maar ik denk ook dat ze Ferrari niet moeten onderschatten, die komen namelijk ook niet met dezelfde wagen aan de start als Turije, met andere woorden die komen ook met enkele updates naar Barcelona. En zeker niet vergeten dat Red Bull ook wel niet heeft stil gezeten. Als elk team vooruitgang heeft geboekt verandert er eigelijk niet veel vooraan, en gaat het weer van de banden afhangen tijdens de race. Het is afwachten tot morgen en zeker zondag na de finischvlag wie er het beste werk heeft geleverd. Tijdens deze training hebben de meeste teams zich gericht op de nieuwe onderdelen die ze hebben mee gebracht welke ze gaan verder gebruiken en welke ze nog moeten bijstellen of gewoon in de vuilbak gooien. Mss dat de tweede training meer overzicht gaat geven, maar ik denk gewoon dat het wachten is tot de kwalificatie en de race.

    • + 0
    • 20 mei 2011 - 13:51

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Brazilië
  • Geb. datum 21 apr 1981 (39)
  • Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar