user icon
user icon

Coureurs willen Mugello ook in 2022 op de kalender

  • Gepubliceerd op 16 sep 2020 12:27
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra

Het lijkt onwaarschijnlijk dat de Formule 1 volgend jaar terugkeert naar Mugello, ondanks het succes van de race van afgelopen weekend op het circuit van Ferrari. De coureurs waren enthousiast over de uitdaging van de hoge snelheden en 'old school' layout van het circuit in Toscane, die vanwege de coronacrisis zeer laat op de kalender van 2020 werd opgesteld.

Ferrari-coureur Charles Leclerc hierover: "Ik zou de baan graag op de normale kalender willen zien. Eerlijk gezegd was ik aanvankelijk een beetje sceptisch, maar na de race werd duidelijk dat er veel werd ingehaald. In die zin is de baan verrassend goed."

Daniel Ricciardo voegde hier aan toe: "Ik denk dat we allemaal bang waren dat het geen goed circuit zou zijn om te racen, maar het was helemaal niet saai. Het was één van de meest opwindende Grands Prix van het jaar. Ik zou zeggen dat veel van de coureurs terug willen komen. Maar we houden ook van Monza, dus ik zou niet willen dat het ten koste gaat van dat circuit. Het zou geweldig zijn als we beide races op de kalender hebben."

Kleine kans op 2 races in Italië

Met een 'normale' F1-kalender die bij 22 races uit zijn voegen barst, lijkt dat helaas onwaarschijnlijk. Het is ook twijfelachtig of het financiële model van F1 zou werken voor Mugello. Dit jaar werden sommige 'vervangende circuits' zelfs door Liberty Media betaald in plaats van omgekeerd.

Journalist Felix Gorner: "Dat is natuurlijk niet de basis van dit bedrijf. De kans dat Italië een tweede race krijgt, is ook heel erg klein."

Desalniettemin denkt Gorner dat de Formule 1 Mugello in de toekomst zal missen. "Het circuit heeft niet alleen charme, het heeft ook karakter. Niet in de laatste plaats vanwege de grindbakken waar je niet uit kunt komen. Dat betekent dat je geen fout kunt maken, of als je dat wel doet, dat je race voorbij is", zegt hij.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Geluk bij een ongeluk... vanwege Corona zijn er leuke nieuwe banen bijgekomen op de kalender, waarvan sommige banen "oud" zijn zoals bijvoorbeeld Turkije, maar juist hele leuke circuits zijn.

    Het is jammer (en dat is met alles zo) dat geld en politiek zo een grote rol speelt. Neem nou die seizoens afsluiter in Abu Dhabi... wanneer hebben we daar nou een vette race gezien? Nooit inderdaad... en dat terwijl Brazilië als afsluiter garant stond voor actie!

    Al rijden we 3x in hetzelfde land, het gaat erom dat het circuit gaaf is. Mugello hoort er echt bij, en geef het beestje dan maar een andere naam.

    Meer echte rijderscircuits graag, waar fouten worden afgestraft... in plaats van duffe saaie zandbakken waar geen reet gebeurd.

    • + 3
    • 16 sep 2020 - 12:41
    • Snarf058

      Posts: 172

      Helemaal mee eens! Helaas en ook wel weer logisch zijn de commerciële belangen groter dan de sportieve belangen. Denk dat Zandvoort volgend jaar ook super gaaf zal zijn ondanks sommige sceptici hier verkondigen.

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 13:04
    • Grindbakken terug zou ook een goeie oplossing zijn

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 18:57
    • Edward M

      Posts: 950

      Adu betaald het meeste startgeld rond de 40 mil gaat niet gebeuren.
      Maar mugello moet blijven mooie baan een fout word afgestraft zo hoort het geen uitloop strook.
      Frankrijk eruit dat is echt een bacherbaan .

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 19:17
  • Numnum

    Posts: 1.947

    Ik zie liever Maleisië terug :(

    • + 0
    • 16 sep 2020 - 12:46
    • ik zie Maleisië zeker graag terug, maar Mugello ook als ik eerlijk ben, echt een rijderscircuit waar iedere fout ouderwets wordt afgestraft, ipv de 'moderne' banen zoals COTA die meer weg hebben van een vliegveld met al die asfalt uitloop rondom

      • + 6
      • 16 sep 2020 - 12:52
    • Numnum

      Posts: 1.947

      Ja ik moet zeggen dat deze baan me erg is meegevallen.
      Vooral in vergelijk met Paul Ricard, brrrr.

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 21:06
  • NicoS

    Posts: 11.514

    Wat mij betreft ruilen ze het meteen met Monza....
    Deze baan is 10x leuker en mooier.

    • + 4
    • 16 sep 2020 - 12:54
    • Ben gek op old skool circuits, en vind Mugello ook veel gaver met al die vloeiende bochten en grindbakken.

      • + 1
      • 16 sep 2020 - 12:59
    • Arie54

      Posts: 3.146

      Nope, Monza, Mugello en Imola. 3x een mooi ouderwets circuit. En weg wezen uit Abu Dahbi, Bahrain en USA.

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 18:19
  • John6

    Posts: 4.258

    2 maal een GP in Italië ben ik ook wel voor, Malaysia mag van mij ook terug komen, ja en hoe zal het met Zandvoort verlopen, die wachten misschien liever nog een paar jaar, zou kunnen.

    • + 0
    • 16 sep 2020 - 13:22
  • Arie54

    Posts: 3.146

    En wij ook allemaal denk ik zomaar!

    • + 0
    • 16 sep 2020 - 18:16
  • Spannenburg

    Posts: 4

    Gooi dat saaie Monza er maar uit. Die is echt nooit spannend! Dit is veel veelzijdiger en vraagt meer van de coureurs en auto.

    • + 0
    • 16 sep 2020 - 20:05
  • Daisai

    Posts: 201

    Maak er een Europese grand prix van.
    Zo , probleem opgelost.

    • + 0
    • 17 sep 2020 - 20:25

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 825
  • Podiums 21
  • Grand Prix 111
  • Land AU
  • Geb. datum 1 jul 1989 (31)
  • Geb. plaats Perth, AU
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar