user icon
user icon

Daniel Ricciardo: "Ik heb gevraagd om een team order te geven"

  • Gepubliceerd op 13 jul 2020 08:51
  • comments 15
  • By: Rob Veenstra

Daniel Ricciardo is onvermurwbaar dat hij niet iets geks zou hebben gedaan nadat hij dit seizoen voor het eerst wiel aan wiel reed met zijn nieuwe teamgenoot bij Renault, Esteban Ocon. De Australische en Franse coureur reden op verschillende bandenstrategieën tijdens de Grand Prix van Stiermarken. Ricciardo reed op de medium band terwijl hij flink inliep op Ocon, die veel slijtage op zijn banden kende.

Het kwam tot een gevecht op de baan en Ocon verkocht zijn huid duur voor een paar ronden voordat Ricciardo uiteindelijk met behulp van DRS voorbij schoot in ronde 19 en uiteindelijk als achtste eindigde, terwijl de Fransman met een koelprobleem moest stoppen.

Teamorders

Ricciardo had zijn eerste kennismaking met Ocon en zei na afloop: "Het is de eerste keer dat we van wiel aan wiel aan het racen waren. Als er een beweging was, zou ik voor het gat zijn gegaan, maar ik zou duidelijk niet iets geks doen, vooral omdat ik vroeg in de race merkte dat we verschillende strategieën hadden. Als ik hem niet had kunnen inhalen verwachtte ik eerlijk gezegd dat de teamleiding had ingegrepen om van posities te wisselen. Ik denk dat ik een beetje verbaasd zou zijn geweest als ik dat niet had gekregen."

Ricciardo heeft bevestigd het team te vragen of ze teamorders zouden implementeren om hem in staat te stellen Ocon in te halen, voordat hij uiteindelijk toch uit eigen beweging de inhaalactie voltooide. De Renault-coureur: "Ik stelde een algemene vraag omdat ik voelde dat ik opgehouden werd door die groep, dus ik zei gewoon 'Kijk jongens, ik ben momenteel een stuk sneller'. Dus ik stelde de vraag aan het team, kunnen we posities wisselen?"

"Het was duidelijk dat we verschillende strategieën hadden, ik reed op de mediums, Esteban op zacht. Ik denk dat het in het begin van de race niet verstandig is om te vechten en tijd te verliezen met een gesplitste strategie, dus stelde ik de vraag."

"Het lukte mij om in te halen en ik geloof dat het team anders snel aan Esteban had laten weten om mij voorbij te laten. Als het niet die ronde was, zou het vlak erna wel zijn gebeurd. Het is besproken op de pitmuur. Ze konden zien dat we allebei tijd aan het verliezen waren op de concurrentie. Het team had echt wel ingegrepen."

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Was gewoon dom van Renault dit. Laat Ricciardo de tijd die hij achter Ocon verloor aan het einde nu net nodig hebben gehad om voor de Racing Points en Norris te blijven. Maakt gewoon verschil tussen P5 & P8.

    Ik ben helemaal voor racen en gevechten maar als team zijnde ben je nu gewoon dom bezig. Ricciardo was duidelijk sneller. Laat hem er dan voorbij gaan.

    Valt me sowieso op dat Ricciardo pure snelheid deze 2 races echt wel beter was dan Ocon. In de kwalificatie zaterdag niet maar zondag wel weer. En dat ondanks die grote klapper op vrijdag.

    • + 4
    • 13 jul 2020 - 08:58
    • "Valt me sowieso op dat Ricciardo pure snelheid deze 2 races echt wel beter was dan Ocon"

      Dat mag je ook wel verwachten toch?
      Zou nogal beschamend zijn als Ocon met een bak minder ervaring en een jaar pauze dezelfde snelheid zou laten zien. In de regen kreeg Daniel al klop wat ik echt niet had verwacht.

      • + 1
      • 13 jul 2020 - 09:05
    • Ben ik niet helemaal met je eens. Ocon was qua pure snelheid bij Force India vaak wel sneller dan Perez (Perez was alleen vaak wat slimmer en pakte daarom overall iets meer punten). Hij liet bij Force India in ieder geval zien behoorlijk snel te zijn en Ocon staat ook gewoon echt wel bekend als talent.

      • + 0
      • 13 jul 2020 - 09:16
    • MisterT

      Posts: 1.807

      Icon was alleen sneller in de regen en ik heb het gevoel dat Ricciardo net wat voorzichtiger is in de regen dan Ocon. Op racepace verwacht ik dat ricciardo heel het jaar sneller gaat zijn dan Ocon.

      • + 1
      • 13 jul 2020 - 19:08
    • ringo

      Posts: 3.135

      hij gaat toch naar mclaren, had gewoon gaatje ingedoken :) denk begin van de race verschillende strategien moet je niet tegen elkaar racen, pas tegen het einde...denk dat er nog wel brokken uit frustratie komt :)

      • + 0
      • 14 jul 2020 - 22:55
  • snailer

    Posts: 3.355

    Ocon is echt nog wel roestig, maar zo te lezen kan hij net als voor zijn gedwongen rustjaartje nog steeds niet omgaan met banden. Als dat niet veranderd blijft hij niet meer dan een goede middenmoter. En dat terwijl hij wel erg snel is vaak over 1 rondje.

    • + 0
    • 13 jul 2020 - 09:06
    • ringo

      Posts: 3.135

      hij denkt vooral aan zich eigen , is kwestie van tijd , crashed die samen met ric terwijl dat niet nodig is.
      gewoon een slechte team maat..

      • + 0
      • 14 jul 2020 - 22:56
  • eerlijk is eerlijk, die Ocon is het racen niet verleerd, zaterdag zat hij er onder die moeilijke omstandigheden al lekker bij, en ook gisteren liet hij tov Riccardo al even zien dat je hem niet zomaar voorbij bent, ben erg benieuwd hoe dat in de toekomst met Alonso gaat :P

    • + 2
    • 13 jul 2020 - 09:09
    • beerkuh

      Posts: 1.856

      wordt vuurwerk met Alanso , temeer omdat hij een Fransman is en meent dat hij daarom beter in positie zit! en te tweede omdat Ocon dan al de wagen kent en ritme heeft. ik zeg je dat Alonso wars is van Heilige huisjes en Ocon te grazen neemt als hij kan! en Ocon kennende zal willen laten zien dat hij het mannetje is!

      • + 0
      • 13 jul 2020 - 09:15
    • Clemenza's voorspelling : rondvliegende brokstukken!
      en wij als fans zijn de winnaars ;)

      • + 0
      • 13 jul 2020 - 09:18
    • Ocon is een snelle coureur. Doet het meteen goed. Dat is knap. Maar hij is ook een tikkende tijdbom. In zijn hele carriere maakt hij brokken als het er om spant. Als hij dat kan voorkomen dan zie ik een topper in wording. Hoop dat hij goed begeleid wordt.

      • + 0
      • 13 jul 2020 - 09:52
    • John6

      Posts: 4.032

      Ik koop alvast een bezem.

      • + 0
      • 13 jul 2020 - 10:18
    • ringo

      Posts: 3.135

      Alonso zal na een training en al presies weten wat die met de wagen moet doen... als renault daar nie mee om kan gaan hebben ze zo negatieve reclame van alonso :)

      • + 0
      • 14 jul 2020 - 22:58
  • jd2000

    Posts: 3.659

    Was stom van Renault dat men het verzoek van Ricciardo niet honoreerde. Anders was hij waarschijnlijk als vierde geëindigd.

    • + 1
    • 13 jul 2020 - 10:24
  • Renault had direct Ricciardo moeten doorlaten, zat op de betere banden en ze hadden kennelijk al weet van een probleem bij Ocon. Hoe dom ben je dan als team om hem niet even te laten passeren zeg...

    • + 1
    • 13 jul 2020 - 18:31

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Related news

Test calendar

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

World Championship standings 2020

Show full world champion standings

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Points 792
  • Podiums 21
  • Grand Prix 106
  • Land Australië
  • Date of b. 1 jul 1989 (31)
  • Place of b. Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Show full profile

Team profiel

Show full profile

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
Bekijk volledige kalender
show sidebar