user icon

Pedro de la Rosa: "Zag bij eerste test de topklasse van Lewis Hamilton"

  • Gepubliceerd op 26 jun 2020 10:31
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra

Pedro de la Rosa heeft onthuld hoe hij het potentieel van Lewis Hamilton zag tijdens zijn allereerste Formule 1-test. Nadat hij de in 2006 op weg naar het kampioenschap in de GP2, kreeg de Brit die al verbonden was met McLaren, de kans om het volgende jaar naast Fernando Alonso zijn plaats in te nemen als racecoureur.

Hamilton nam in 2006 deel aan een Formule 1-test samen met Pedro de la Rosa en Gary Paffett, die destijds beiden testrijder waren. De Spanjaard herinnerde zich dat het niet lang duurde voordat Lewis zich liet gelden.

Lewis rijdt snelste tijd in tweede run

Pedro de la Rosa herinnerde zich het volgende: "We gingen testen in september met Lewis in Silverstone, toen veranderde mijn mening over hem. We gingen daar testen, het was zijn allereerste Formule 1-ervaring. Dus ik deed een run, kwam terug in de pitbox, keek naar de tijden en ik zag dat Lewis de snelste was! Dit was slechts zijn tweede run ooit in een Formule 1-wagen."

"Ik keek naar de gegevens en zei: 'Wat is er gebeurd?' 'Nou, we hebben hem op nieuwe banden gezet en hij was zo snel door Copse, Becketts, Maggotts ...', ik realiseerde me toen het potentieel van Lewis Hamilton."

Na te hebben gezien wat Hamilton toen had bereikt, wist De la Rosa ook wat er zou komen toen hij in 2007 voor McLaren in de Formule 1 debuteerde: "We hadden een enorm probleem. Wij bij McLaren en alle coureurs op de grid, want als Pedro de la Rosa een probleem heeft, heeft iedereen dat", grapte hij.

"De eerste Formule 1-test ooit, zijn tweede run, en ik realiseerde me dat deze man heel erg snel is. Ik bedoel, ik heb veel coureurs in mijn leven gezien, ik heb met hele goede coureurs gereden zou ik zeggen en ik voel me daar zeer vereerd over, maar toen ik Lewis zag, dacht ik: Wauw, dit is heel bijzonder."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • LimboF1

    Posts: 5.154

    Ach....Zoals Lammers een Verstappen bril op heeft, zo heeft De la Rosa dat met Mercedes/Hamilton.
    Hamilton was direct snel in de F1, maar vond hem niet de grootheid zoals velen riepen. Het is zoals Brundel ook al heeft uitgesproken, Hamilton de laatste twee jaar pas echt goed.

    • + 0
    • 26 jun 2020 - 10:44
    • Aadfanaat

      Posts: 958

      Ik denk dat Hamilton pas echt de waardering zal krijgen als hij er niet meer is. Teveel rijders hebben gezegd dat hij bizar is, maar je zal het niet snel van het publiek horen. Hij doet wat Schumacher deed; presteren met het hele goede materiaal.

      • + 2
      • 26 jun 2020 - 11:28
    • d07

      Posts: 1.243

      Niet mee eens.

      Hamilton heeft in zijn eerste 9 races op het podium gestaan. Goed, Mclaren had samen met Ferrari de beste auto's van het veld, maar Hamilton was wel heel constant in zijn allereerste seizoen. Dat resulteerde op een haar na in wereldkampioen worden in zijn eerste jaar.

      Hij kon zich direct meten met grootheden als Alonso en Raikkonen van die periode, dan moet je zelf toch ook wel een grootheid (in de wording) zijn.

      • + 4
      • 26 jun 2020 - 11:39
    • chao

      Posts: 1.039

      Een GP2 jaar en 20k km testen helpen ook.

      • + 1
      • 26 jun 2020 - 11:44
    • LimboF1

      Posts: 5.154

      Toen Hamilton zijn eerste titel haalde was Massa beter en was het Ferrari die het als team lieten liggen. Mclaren had naar mijn idee de beste auto en vond Hamilton eigenlijk helemaal niet zo goed. Hij had vaker van die slordigheden en dat is bij Mercedes de eerste 4 jaar niet anders geweest. En daarom sluit ik mij ook helemaal aan met wat Brundel zegt, Hamilton is pas kampioenswaardig gaan rijden.

      • + 0
      • 26 jun 2020 - 12:35
    • d07

      Posts: 1.243

      Massa was ook zeker niet foutloos in 2008: spinde van de baan in Maleisië, stond meer achterstevoren in Silverstone wat resulteerde in 0 punten, liet niks zien in de regen in Monza en verpestte zijn eigen race in Fuji wat resulteerde in 0 punten.

      Toegegeven, Hamilton was ook niet top in 2008, maar Massa was zeker niet foutloos en/of echt beter dat jaar.

      Daarnaast heeft nagenoeg elke kampioen zijn slordigheden in zijn kampioensjaar, dat hoort er gewoon bij. Ook Schumacher in zijn kampioensjaren had bijvoorbeeld races waar hij opeens mega veel fouten maakte.

      • + 2
      • 26 jun 2020 - 13:26
    • Klein verschil Pedro is geen landgenoot van Hamilton, Lammers wel van Max.
      In feite zou Pedro, Alonso op een voetstuk moeten plaatsen.

      • + 2
      • 26 jun 2020 - 13:39
    • @Limbo

      Je vond Hamilton zeker ook niet zo goed toen hij op Silverstone in 2008 in de regen iedereen op een hoopje reed en laat me raden je vond Max zeker fantastisch in 2016 toen hij 3e werd in Brazilië.

      • + 4
      • 26 jun 2020 - 13:43
    • Sun-Tzu

      Posts: 3.021

      @LimboF1, de F2008 was, zeker aan het begin van het seizoen, toch echt beter dan de MP4-23. De McLaren was een erg onrustige bolide, iets dat zij pas rond Silverstone enigszins onder controle kregen. Pas later in het jaar werd de McLaren echt gelijkwaardig aan de Ferrari, al bleven ze ieder een duidelijk betere klik hebben met andere circuits. De F2008 was vanaf het begin een bolide waarmee veel makkelijker te rijden viel.

      Het grootste verschil werd er m.i. toch echt gemaakt door de coureurs. Zowel Massa als Hamilton waren verre van foutloos, maar dat gebeurt vaker in een intensieve titelstrijd. Toch stond Hamilton er vaker op de beslissende momenten en heeft Massa wel erg veel voordeel gehad van zeer discutabele beslissingen van de wedstrijdleiding in zijn voordeel en in het nadeel van Hamilton. Denk alleen al aan Spa en Fuji.

      • + 5
      • 26 jun 2020 - 14:51
    • Politik

      Posts: 7.447

      @LimboF1,

      Je vergelijkt appels met peren. Jan Lammers, Nederlands Max-adept en alles behalve objectief als het om Max gaat
      vergelijken met een onafhankelijke Spaanse coureur, die zijn sporen toen al ruimschoots verdiend had en verslag doet van een door hemzelf opgedane, opzienbarende waarneming.....

      Dat je geen Hamilton fan bent, mag ondertussen duidelijk zijn, maar zet daarbij dan tenminste niet je eigen geloofwaardigheid op het spel, om dat te uiten.

      • + 4
      • 26 jun 2020 - 15:39
    • Dat er mensen zijn die uberhaupt twijfelen aan Hamilton.... ik bedoel als je in je eerste seizoen (als rookie dus) niet verslagen wordt door Alonso, dan ben je dus gewoon mega goed. En dat terwijl Alonso de eerste paar races een voorkeursbehandeling kreeg t.o.v. Hamilton (en ja, dat vergeten er ook een hoop).

      Eigenlijk was Hamilton in 2007 beter dan in 2008... in 2008 maakte hij toch wat foutjes. In 2012 was Hamilton overigens weer briljant, maar ging de McLaren gewoon heel vaak stuk door gebrekkige betrouwbaarheid... anders had hij daar al een 2e titel gepakt.

      • + 3
      • 26 jun 2020 - 18:33
  • Ah, wauw dit is van een interview uit beyond the grid afl 76 op 18 maart 2020. dat is ruim 3 maanden geleden.

    overigs wel een aanrader, het is gratis podcast serie met verschillende mensen uit de F1.

    • + 1
    • 26 jun 2020 - 11:37
    • Je kan het Rob nauwelijks kwalijk nemen dat hij een beetje achterloopt met podcasts te luisteren. Hij doet alles hier in zijn eentje tegenwoordig.

      • + 0
      • 26 jun 2020 - 14:04
    • Dan zou het een idee kunnen zijn om binnen de poule van forumleden te vragen of er mensen zijn die interesse hierin hebben.

      Er zijn een aantal die behoorlijk wat kennis en inside info hebben. Zou wel interessant zijn.

      • + 0
      • 27 jun 2020 - 13:09
  • Pedro de la Rosa heeft wel heel erg veel woorden nodig om heel weinig over Hamilton te zeggen.

    • + 0
    • 26 jun 2020 - 15:17
    • #Pedrosamatters!

      • + 0
      • 26 jun 2020 - 17:48
    • Sun-Tzu

      Posts: 3.021

      Hij heeft er dan ook een kleine 14 jaar op kunnen broeden Nitro. Logisch dat hij het er nu dus een keer uit wilt gooien ?

      • + 0
      • 26 jun 2020 - 17:58

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 215
  • Podiums 1
  • Grand Prix 100
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar