user icon

Christian Lundgaard en Renault in afwachting van Ricciardo

  • Gepubliceerd op 01 mei 2020 13:43
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra

Christian Lundgaard is voor een eventuele doorstroming naar de Formule 1 voor een deel afhankelijk van duidelijkheid rondom de positie van Daniel Ricciardo binnen het team van Renault. Ricciardo bezit een aflopend contract en verdient een megasalaris. Het is nog maar de vraag of Renault nu bereid is hetzelfde te bieden, terwijl er ook andere teams zijn die naar zijn diensten gunnen.

De 18-jarige Lundgaard geldt als mogelijke opvolger. De jonge Deen rijdt dit jaar in de Formule 2, als het seizoen ooit op gang komt. Over zijn kansen op een Formule 1-toekomst vertelde Lundgaard aan BT: "Ik heb het niet in eigen hand. Misschien kun je hetzelfde zeggen over Renault. We zijn allemaal in afwachting van wat Ricciardo gaat doen. Als hij het team verlaat, kan dat een kans voor mij betekenen."

"Het is lastig om in te schatten of ik in 2021 al klaar zal zijn voor de Formule 1. Ik heb pas één race in de Formule 2 gereden en niemand weet wanneer het huidige seizoen eindelijk kan beginnen. Renault verwacht van mij dat ik er klaar voor ben zodra een kans zich aandient. Gelukkig ben ik een redelijk snelle leerling en pas ik me snel aan in een nieuwe omgeving."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • RBH2019

    Posts: 3.715

    Met 1 race in de F2 heeft hij toch nooit een superlicentie?

    • + 0
    • 1 mei 2020 - 13:50
    • walteij

      Posts: 1.550

      Hij heeft op dit moment 18 punten (bron: een soortgelijk artikel als deze op planetf1 punt com). Voor een superlicentie zijn er 40 nodig. Dus als F2 dit jaar nog op gang komt, moet hij minimaal 4e in de eindstand worden om een superlicentie te behalen. Als hij 5e wordt, komt hij 2 punten te kort.

      Voor Renault zou het financieel gezien een heel slimme zet zijn. Ricciardo is gewoon veel te duur voor dat team met een rookie-driver bespaar je gewoon heel veel geld, dat ze dan weer in de performance van de wagen en de betrouwbaarheid van de motor kunnen steken.
      En dat geld gaan ze nodig hebben, want na 2020 is er geen enkel team meer dat een Renault klanten motor afneemt, dus ook daar zullen ze inkomsten gaan missen.

      • + 1
      • 1 mei 2020 - 15:23
    • RBH2019

      Posts: 3.715

      Thanks! Ik zie Ricciardo wel de Hulkenberg route afgaantenzij hij zich schikt in een rol als 2e man achter bijvoorbeeld Leclerc maar ik betwijfel het.

      • + 0
      • 1 mei 2020 - 16:05
    • Volgens een lijstje op Reddit zijn er voor 2020 ongeveer 10 coureurs die nog niet F1 gereden hebben die wel genoeg punten hebben. Lundgaard is er daar 1 van met 46 punten. Maar 8 vorig jaar verzameld. De twee jaar daarvoor overigens 14 en 24.

      Je moet er 40 punten hebben voor een superlicentie en alleen de punten van de laatste 3 jaar gelden. Dus doe hij het dit jaar next zo slecht als in 2019 heeft hij niet meer genoeg punten.

      • + 0
      • 1 mei 2020 - 16:39
    • Met een 5de plek in de F2 ... zou hij dan niet vlot de Toyota Winterseries kunnen doen? of mag je niet degraderen qua klasse om wat puntjes te sjoemelen?

      • + 0
      • 1 mei 2020 - 17:15
    • ForceKamui

      Posts: 23

      @Verstappen-GP als hij nu al 46 punten heeft (ik weet niet of dat klopt) dan heeft hij zijn superlicentie al en maakt het niet meer uit hoe hij dit seizoen presteert. Zodra een coureur namelijk eenmaal 40 punten heeft gehaald binnen 3 jaar blijft deze in principe gedurende zijn carrière hier van in het bezit.

      • + 1
      • 2 mei 2020 - 16:41
  • Q3FI

    Posts: 553

    Als RIC opstapt lijkt mij de Hulk logischer als opvolger.

    • + 0
    • 1 mei 2020 - 14:09
    • Die Lundgaard is wel een zeer groot talent dit is duidelijk nog niet doorgesijpeld ... erg voor deze jonge rijder dat hij op dit moment geen punten kan pakken in de F2.

      • + 0
      • 1 mei 2020 - 16:14
    • XaoRalas

      Posts: 414

      Doe hebben ze daar net laten gaan. Die gaan ze echt niet opeens terugnemen. Plus de ervaringen waren sowieso niet super in termen van ontwikkelinginzixhten en samenwerken. Hulkenbergs trackrecord mbt goede plekken weggooien stemt ze ook niet gelukkig waarschijnlijk. Gewoon Ocon als leidende man met iemand die gewoon functioneel is.

      • + 0
      • 4 mei 2020 - 02:55
  • Knalpijp

    Posts: 292

    Wat een sensatie bericht, zeg dan niets!

    • + 0
    • 1 mei 2020 - 15:14
    • Leo

      Posts: 136

      De reacties en de onderwerpen op deze site zijn zielig.

      • + 0
      • 2 mei 2020 - 05:40
  • Audi

    Posts: 340

    Niemand gisteren F1 cafe op ziggo gezien?
    Vanuit Renault komen er al geluiden dat ze er in 2021 niet eens meer zijn.

    • + 0
    • 2 mei 2020 - 19:51
    • XaoRalas

      Posts: 414

      Dat was niet gebaseerd op geluiden maar de hersenkronkels van Giedo die het nooit bij het juiste eind heeft als het om dit soort dingen gaat. En ook niet als het om andere zaken gaat.
      Dat hij voor deze beweringen geen bronnen had zei hij overigens ook in directe zin.

      • + 0
      • 4 mei 2020 - 02:57

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 974
  • Podiums 35
  • Grand Prix 242
  • Land AU
  • Geb. datum 1 jul 1989 (32)
  • Geb. plaats Perth, AU
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar