user icon
user icon

'Formule 1 trekt seizoen door tot in januari of februari'

  • Gepubliceerd op 30 maa 2020 08:22
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra

Het Formule 1-seizoen 2020 zou zomaar door kunnen lopen tot in het volgende kalenderjaar. De leiding van de koningsklasse van de autosport heeft de eerste acht Grands Prix reeds uitgesteld of geannuleerd vanwege de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. Er staan nu nog veertien races op het schema, maar bij langer aanhoudende restricties voor vliegverkeer en evenementen zal de kalender verder slinken.

Formule 1-baas Chase Carey is vastberaden een seizoen bestaande uit vijftien tot achttien Grands Prix samen te stellen. Om daar ruimte voor te creëren is de verplichte zomerstop, die normaal gesproken in augustus plaatsvindt, al naar voren gehaald. Een andere manier om de racekalender toch nog enige omvang te geven is door het seizoen door te trekken tot in januari of februari.

Dat is een serieuze optie voor de Formule 1, blijkt uit de woorden van Ferrari-teambaas Mattia Binotto tegenover Sky Italia. "We staan voortdurend in contact met de leiding van de Formule 1. Dit zijn cruciale momenten. We hebben besloten om Liberty en de FIA de totale vrijheid te geven om een schema voor een waardig kampioenschap op te stellen, wij zijn beschikbaar. Daarbij passeren diverse ideeën de revue, zoals meer races achter elkaar en twee of drie races in januari. Als racen in januari ons in staat stelt om een meer compleet kampioenschap af te werken, met het nieuwe seizoen dat pas in maart van start gaat, dan liggen daar misschien mogelijkheden."

Ook het inkorten van Grand Prix-weekenden van drie naar twee dagen - waarbij de vrije trainingen op vrijdag komen te vervallen - is een van de opties, laat Binotto weten. Racefans.net bericht dat de Formule 1 zelfs overweegt om tot in februari 2021 door te racen. In dat geval komen de wintertest ter voorbereiding op het nieuwe seizoen te vervallen.

Reacties (23)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 5.987

    Ze willen perse een 2020 (ook al loopt ie in 2021 door) en een 2021 seizoen hebben... Ik denk dat dat zo goed als onmogelijk is... Daarom roep ik al de gehele tijd een Super Season van 2020 en 2021... Dan zie je vanzelf hoeveel races er dit jaar nog gereden kunnen worden en hou je in 2021 de normale races en dat wordt je seizoen... Dan hoef je niet alle races van 2020 in een enorm korte tijd te proppen...

    • + 0
    • 30 maa 2020 - 08:37
    • nelism

      Posts: 370

      Dat is ook goed voor de inkomsten teams dan zitten een aantal teams niet in zwaar weer

      • + 0
      • 30 maa 2020 - 11:38
    • Alleen is dat onhandig met McLaren, die van motor wisselen. Wat trouwens met de andere motorreglementen?

      • + 0
      • 30 maa 2020 - 22:11
    • Of vanaf nu voor altijd (forever??) het seizoen van half het jaar to half het jaar erop laten lopen 2020/2021 2021/2022 etc. etc. Met een mega pauze in de zomervakantie net als de scholen.

      • + 0
      • 31 maa 2020 - 12:57
    • @Runningup

      Mocht dit scenario zichzelf voordoen lijkt het me niet meer dan normaal dat Mclaren enige dispensatie zal krijgen om wat noodzakelijke aanpassingen te kunnen doen

      • + 0
      • 31 maa 2020 - 13:10
    • Dat zal wel, maar als je het seizoen laat doorlopen, hoe ga je dan verder met gebruikte motoren ed als iemand een nieuwe motorleverancier heeft?

      • + 0
      • 31 maa 2020 - 21:45
  • John6

    Posts: 3.821

    All about the money, slecht nieuws voor ze, zei maken dat helemaal niet uit of er gereden zal worden, plannen kan je uiteraard wel maken. Er is maar 1 optie laat 2020 gaan, en zie wat je nog kan racen in 2020 wat Mario ook schreef.

    • + 0
    • 30 maa 2020 - 09:10
    • Ben blij dat jij niet aan het roer staat, maar aan de wal... laten de mensen die de rechten bezitten, de rekeningen betalen, alle inside informatie hebben even bepalen wat het beste is....

      • + 1
      • 30 maa 2020 - 12:33
    • John6

      Posts: 3.821

      Wie denk je dat er uit maakt of er in 1 land gereden kan worden, dat is het land zelf voor de rest helemaal niemand.

      • + 0
      • 30 maa 2020 - 12:43
  • Nieuws dat al dagen bekend is... ontdek het als laatste op GPToday. We zullen al maar blij zijn dat het artikel niet vol met taalfouten staat, zoals gewoonlijk.

    • + 2
    • 30 maa 2020 - 09:12
    • mario

      Posts: 5.987

      Met verkeerde been uit verkeerde bed gestapt???

      • + 1
      • 30 maa 2020 - 09:52
    • Ga eens ergens anders lezen...

      • + 2
      • 30 maa 2020 - 10:46
    • @MoonlandMenace

      Wat doe je hier dan nog?!
      Ga aub ergens anders je ongezouten mening verkondigen.

      • + 0
      • 30 maa 2020 - 11:04
    • Pappous

      Posts: 846

      Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om elkaars meningen wel te respecteren.

      • + 0
      • 30 maa 2020 - 11:17
    • Azijn in de aanbieding ?

      • + 0
      • 30 maa 2020 - 11:22
  • Zeker weer geheime afspraken met de FIA ?

    • + 0
    • 30 maa 2020 - 10:10
    • Ik vind dit wel een zeer "geschikt" voorstel van Bino ;)

      • + 0
      • 30 maa 2020 - 14:56
    • Ach gut Edo La Calimero is weer actief.

      • + 0
      • 31 maa 2020 - 13:51
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.316

    Dus om een gebrekkig 2020 seizoen te redden, accepteert men om de start van het 2021 seizoen te beschadigen. Daardoor krijg je 2 gebrekkige seizoenen....

    Daarnaast, zonder een echte voorbereiding op seizoen 2021, betekent dit dat men later in 2020 met 2 grote teams moet gaan werken binnen 1 team. Namelijk 1 team dat de bolide van 2020 doorontwikkeld en 1 team dat zich richt op de nieuwe bolide voor 2021. Uiteraard kunnen de grote teams dit voor elkaar krijgen gezien de financiën en het ontbreken van een budgetplafond, maar de kleine teams kunnen dit, zeker na de schade en het verlies dat men momenteel lijdt, echt niet ophoesten. Daardoor creëert men een nog ongelijker speelveld, wat totaal indruist tegen alle mooie verhalen van een eerlijkere competitie met de (uitgestelde) reglementen voor 2021 (2022).

    Het klinkt dus al een enorm potje paniekvoetbal zonder naar echte oplossingen te (willen) kijken.

    • + 0
    • 30 maa 2020 - 12:45
    • Dat was anders dit jaar toch ook het geval? 1 groep om de auto te ontwikkelen, 1 voor de nieuwe wagen?

      • + 0
      • 30 maa 2020 - 22:13
    • Beste stuurlui staan aan wal.

      • + 0
      • 31 maa 2020 - 13:53
  • dat kan toch niet? in december t/m februari is bijna overal in de wereld minstens beneden 10 graden celsius bahalve de bahrein en abu dahbi dan.

    • + 0
    • 30 maa 2020 - 12:50
    • muydearj

      Posts: 1

      Waarom is het paniek voetbal. Brazilie, Abu Dahbi, Melbourne, Vietnam,Singapore allemaal prima qua temperatuur hooguit wat meer kans op extreme omstandigheden als regen en warmte maar op zich prima te doen in januari en februari. Teams kunnen gewoon op basis van de huidige regels blijven ontwikkelen aangezien de regels toch gelijk blijven. Geen testdagen voor seizoen 2021. Het enige team dat hier mogelijk problemen mee gaat krijgen is Mclaren. Aangezien zij een chassis aanpassing nodig hebben gezien de wisseling van motorfabrikant .
      Ik zeg uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke oplossingen.

      • + 0
      • 30 maa 2020 - 13:23

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Italië
  • Geb. datum 3 nov 1969 (50)
  • Geb. plaats , Italië
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar