user icon
user icon

Max Verstappen soeverein naar winst in simraces

  • Gepubliceerd op 26 maa 2020 08:25
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

Red Bull Racing-coureur Max Verstappen heeft in de virtuele racewereld weer eens van zich doen spreken. In de 'Real Drivers Never Quit'-competitie van Team Redline schreef de Nederlander beide simraces op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona op zijn naam. Verstappen was foutloos en gaat na deze twee zeges fier aan kop in het kampioenschap.

Het deelnemersveld bestond uit meer dan veertig rijders en daar zat een flink aantal uit de Formule 1 bekende namen bij. Naast Verstappen deden bijvoorbeeld ook Lando Norris, Stoffel Vandoorne, Nelson Piquet en Juan Pablo Montoya mee. De grid bevatte verder coureurs uit diverse klasses die het tegen elkaar opnamen in een GTE-wagen van BMW of Porsche.

Race 1

Verstappen koos voor de Porsche en troefde Norris nipt af voor de pole position voor de eerste race. Bij de rollende start was de Nederlander scherp en sloeg meteen een gaatje. Norris lette minder goed op en verloor meerdere posities bij de start. Vervolgens bouwde Verstappen zijn voorsprong elke ronde verder uit en de winst kwam geen moment in gevaar. Aan de streep was het gat met de nummer twee - Larry ten Voorde - 9,6 seconden.

Race 2

De tweede race was eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Verstappen pakte wederom de pole position, dit keer met een verschil van vier tienden, en verdween na de start aan de horizon. Ten Voorde legde opnieuw beslag op de tweede positie en Ayhancan Guven completeerde het podium.

'Ik hou van winnen'

Tegenover Verstappen.nl gaf de Nederlander een reactie op zijn succesvolle optreden in de virtuele racewereld: "Ik heb veel plezier gehad. De auto voelde goed aan. Daarnaast vind ik het een leuke baan, we kennen het circuit goed als coureurs. Ik hou van winnen. Soms is de strijd op de baan leuk, maar soms is met een grote voorsprong winnen ook leuk. Je kon zien dat de mannen achter mij steeds sneller werden, dus mijn voorsprong in race twee was al stukken minder."

Komende vrijdag staan de volgende races op het programma. Pas vlak voor aanvang van die wedstrijden wordt bekendgemaakt op welk circuit en met welke auto de coureurs zullen rijden. Verstappen: "De baan maakt mij niet veel uit. Het ligt vooral aan de auto. Het wordt interessant waar we de volgende keer in gaan rijden. Misschien wel NASCAR waar ik nog nooit in heb gereden. Ik weet het niet, dus we zullen het gaan zien."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Lexx

    Posts: 750

    Was een stuk minder leuk om te zien dan de vorige keer, al was het maar omdat Max en Norris geen contact hadden.
    Wat zijn er trouwens een hoop zure mensen op de wereld, gisteren op de stream van Norris was de helft van de mensen in de chat bezig over dat Max sneller was, etc. Kinderachtig gedoe.

    • + 0
    • 26 maa 2020 - 09:22
    • marcio

      Posts: 2.300

      Dat kinderachtige gedrag is inderdaad storend. Helaas zijn degenen die zich hieraan schuldig maken niet voor rede vatbaar. Het beste is om ze te negeren of niet meer aan de chatsessie deelnemen. Soms wil dat helpen😉

      • + 1
      • 26 maa 2020 - 09:30
    • Mensen blijven over het algemeen kinderachtig. En asociaal en zelfzuchtig. Zie je ook weer in deze crisis. Slechts enkelen hebben het hart op de goede plaats zitten en zijn behulpzaam naar anderen.

      • + 0
      • 26 maa 2020 - 09:31
    • snap sowieso niet wat er leuk aan is om anderen te zien gamen

      • + 4
      • 26 maa 2020 - 09:49
    • jd2000

      Posts: 3.098

      @HoekieWoutstra, zo komt fakenews de wereld in. Hebben zich 20000 oud zorg medewerkers zich aangemeld voor de zorg. Restaurants bezorgen belangeloos en gratis maaltijden. Artiesten zingen voor bejaardetehuizen. Doorgaan?

      • + 9
      • 26 maa 2020 - 10:00
    • Lexx

      Posts: 750

      Het is beter dan niks, en de vorige races waren toch echt wel spannend. Ik vind het zeker via Twitch leuker om te kijken dan een herhaling van een echte race die ik toch al gezien heb.

      • + 0
      • 26 maa 2020 - 10:23
    • StevenQ

      Posts: 5.778

      @Clemenza

      Het is niet echt gamen, het is een sim die behoorlijk realistisch is en bijna alle coureurs die meededen waren echte coureurs.

      En een behoorlijk indrukwekkend lijstje coureurs ook nog.

      • + 2
      • 26 maa 2020 - 10:30
    • d@nny

      Posts: 1.900

      Ik heb de start en de eerste rondjes gekeken maar vond er niet veel aal. Ik keek dan ook alleen vanuit Max zijn cockpit.

      Ook de F1 Sim race eerder deze week, die live op sky werd uitgezonden vondt ik niet zoveel aan om naar te kijken.

      @Lexx, je zegt het is beter dan niks. dat is voor mij nu juist het probleem, dit is niks :-)

      • + 1
      • 26 maa 2020 - 12:07
    • d@nny

      Posts: 1.900

      Maar top voor mensen die het wel leuk vinden! Leuk tijdverdrijf etc. Ieder zijn voorkeur.

      • + 1
      • 26 maa 2020 - 12:08
    • StevenQ

      Posts: 5.778

      Uit Max zijn cockpit was dan ook weinig te zien omdat Max eenzaam vooraan reed in beide races maar de gewone race stream op YouTube was best vermakelijk

      • + 0
      • 26 maa 2020 - 12:10
    • Ik begrijp het ook niet, Clemenza, zou het aan onze leeftijd liggen? Ik heb helemaal niks met wat mannen die ergens in een bureautje in een zetel liggen te duwen op een gebouwd gaspedaal. Het mag dan wel een simulatie zijn, het blijft een spel. Als je weet hoeveel simracers er werkelijk meekunnen met de top f1-rijders, dan weet je dat het een spel is. Zet die jongens in een echte racewagen en de meeste kunnen niet binnen de 5 seconden blijven van de toprijders, laat staan dat ze effectief meerdere ronden met zo een wagen kunnen rijden zonder ziek te worden. Dat maakt nu net het verschil. Als een wagen in zo een sim eraf gaat, nouja, jammer dan, iedereen lachen, gieren en brullen. Gebeurt het in real-life, dan heb je het drama van eerst en vooral te weten dat een rijder OK is, dan het drama van de pitlane, de interviews achteraf, de beschuldigingen tussen rijders, ...

      Dat heb je in zo een spel allemaal niet. Verstappen en Norris hebben zich beiden al meerdere malen schuldig gemaakt aan te tonen dat het hun, vanaf het moment dat ze niet meer kunnen winnen, geen barst meer kan schelen en beginnen dan ook rare dingen te doen. Daarom is het nog steeds een spel.

      • + 2
      • 26 maa 2020 - 12:24
    • StevenQ

      Posts: 5.778

      Er zijn toch echt simracers die nu ook echt racen en dat behoorlijk goed doen zoals Jann Mardenborough die podiums en een overwinning scoorde in de GP3, 3e werd in de LMP2 op Le Mans en nu in de Japanse Super GT rijd.

      en Rudy van Buren reed ook al diverse races in de Duitse Carrera cup en verleden jaar ook in de Porsche supercup waar hij zeker geen laatste werd.

      dus er zijn zeker wel mensen die vanuit het simracen naar het echte racen zijn gekomen.

      • + 0
      • 26 maa 2020 - 15:54
    • Jann Mardenborough kwam er door GTacademy en werd nog uitvoerig voorbereid voor die begon met racen. Hij heeft daarna een deftige carrière uitgebouwd ja, maar lang niet het niveau van de F1-rijders waar hij tegen reed, hij werd bijvoorbeeld behoorlijk naar huis gereden door rookie Fuoco.

      Voor Van Buren hetzelfde, leuke carrière die je voor jezelf maakt, maar je kan hem toch alles behalve het niveau van de F1-rijders noemen? Dus eigenlijk bevestig je alleen maar mijn punt, dat zelfs de beste van die sim-rijders niet op het niveau van F1-rijders zijn maar in een spel wel meekunnen of zelfs sneller zijn.

      • + 2
      • 26 maa 2020 - 16:56
    • StevenQ

      Posts: 5.778

      Je weet dat de GT academy bestond uit ALLEEN MAAR mensen die goed waren in Gran Tourismo op de Playstation?

      De hele opzet van die academy was om gamers te laten doorstromen naar echt racen en dan is Gran Turismo nog lang niet zo realistisch als RFactor en iRacing

      • + 0
      • 26 maa 2020 - 18:19
    • Ik heb het over na zijn winst met de GT academy. Ze bereiden die rijders daarna nog uitvoerig voor op hun eerste echte races, met echte racewagens. Maar goed, dat is eigenlijk ook niet belangrijk, mijn punt geldt nog steeds, de twee bekendste namen die jij kan opnoemen, hebben het niet verder geschopt dan een enkele overwinning in de GP3. En dat zijn dan al twee van de beste simracers ter wereld.

      • + 0
      • 26 maa 2020 - 22:18
  • Dit is geweldig @runningupthathill
    F1 en autoracen is in het algemeen OOK een spel
    Maar absoluut met meerdere gevaren
    Zelf loop ik ook tegen de 50 maar heb vorig jaar deze hobby gevonden
    Real racing kan ik niet betalen......ja 2weken........
    Heb geïnvesteerd in goed spul wat jaren meegaat en motion in de rig die je bijna uit je stoel kan gooien
    Daarbij een vr bril waardoor de beleving toch echt bizar leuk is
    Nu doe ik mee!!!!!! Is toch beter als er naar kijken
    EN ik zie de uitmuntende klasse van jongens als verstappen en norris
    Die jongens zijn echt belachelijk snel
    Het is idd een compleet andere discipline
    Maar sim racen groeit als ooit tevoren
    En idd om daar naar te kijken met normaal commentaar is idd niet leuk en saai

    Maar kijk maar eens via het Twitch kanaal van Lando en je ziet en hoort hoeveel schik ze hebben

    • + 1
    • 26 maa 2020 - 15:05
    • maar ben het wel gedeeltelijk met je eens, om zelf te gamen is gewoon gaaf, als ik een luxe set-up incl VR bril zou hebben dan het ik er ook plezier in...
      Om ernaar te kijken boeit mij persoonlijk niet zo, laat staan om het als een serieus iets te beschouwen..

      • + 0
      • 26 maa 2020 - 15:16
    • als ik aan een online racegame deelneem dan komt bij de start al het 'trollerige' bij mij naar boven, ik schep er alleen maar genoegdoening in om iedereen van de baan te rossen

      • + 0
      • 26 maa 2020 - 15:18
    • Ooh maar ik waag me ook wel eens aan een racespel, omdat het gewoon tijdverdrijf kan zijn, zeker nu. Echt racen blijft een sport, want vergis je niet, die mannen in de F1, dat zijn topsporters met veel meer kwaliteiten dan sim-racers.

      Overigens wil ik alleen nog zeggen: Schrikken is niet hetzelfde als schrik hebben. Ben blij voor je dat jij je er zo mee amuseert.

      • + 0
      • 26 maa 2020 - 16:59
    • Mij boeit simraces kijken ook weinig.
      Maar ik lig wel in een vouw om de fratsen van bijv. Lando Norris maar dat heeft meer met z’n communicatie dan t racen te maken. Vroegah wel helemaal hooked aan TOCA online spelen maar das decennia geleden inmiddels 😂 met 64k4 modem😂 De lol was waarschijnlijk net zo groot, de techniek een stuk minder.

      • + 0
      • 26 maa 2020 - 22:38
  • Max ging gemakkelijk naar de overwinning en hij kan ook wel aardig potje simracen. Iemand die weet of dit ook het niveau van de top in simracen is? Bijvoorbeeld Rudy van Buren hoort (zover ik lees) wel bij de top 10 van de wereld qua simracen. Max ondertussen ook?

    • + 0
    • 26 maa 2020 - 16:16
    • prinsmp

      Posts: 78

      Zeker in Iracing is Max de top tegenwoordig. Jongens als Bono Huis en Rudy van Buren krijgen de laatste racen aardig klop van Max. Die jongens behoren zeker tot de top van Sim racen.

      • + 2
      • 26 maa 2020 - 17:24

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar