user icon

Charles Leclerc over Ferrari-motor: "Dat gedoe is voor mij afgesloten"

  • Gepubliceerd op 18 maa 2020 11:59
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

Charles Leclerc vertrouwt zowel Ferrari als de FIA om alles boven tafel te krijgen en zegt voor hem dat de motor-affaire van 2019 voor hem een afgesloten hoofdstuk is. Vorig seizoen hebben rivalen de legaliteit van de motor van Ferrari's in twijfel getrokken.

Ze schreven naar de FIA om het brandstofstroomsysteem van de motor te onderzoeken, wat resulteerde in twee technische richtlijnen. Ferrari had daarna te kampen met snelheidsverlies op de rechte stukken en had duidelijk minder tempo dan de races ervoor.

Dit leidde ertoe dat Max Verstappen het Italiaanse team beschuldigde van vals spelen, maar op geen enkel moment was daar een definitief bewijs van. Eerder dit jaar bereikte de FIA een geheime overeenkomst met Ferrari over de power unit.

Leclerc heeft vertrouwen in de FIA

Leclerc werd tijdens het weekend voor de Australische Grand Prix gevraagd hoe hij erover dacht. Tegenover de aanwezige media waaronder GPToday.net verklaarde hij: "Ik vertrouw mijn team volledig, daarover heb ik geen twijfel. Ik vertrouw de FIA om ervoor te zorgen dat alles in orde is. Voor mij is het een afgesloten hoofdstuk, ik kijk liever naar de toekomst."

Boodschap aan rivalen

De 22-jarige Ferrari-coureur vertelde ook dat hij volledig begrijpt dat de FIA de details van het onderzoek en de overeenkomst niet vrijgeeft, ook al zou dat betekenen dat de rivalen niet te zien krijgen wat er heeft gespeeld. Hij heeft een boodschap voor zijn concurrenten.

"Zij moeten de FIA vertrouwen geven voor het werk dat ze doen. Ik denk dat het volkomen begrijpelijk is dat ze niet absoluut alles uitleggen. Als je dit allemaal openbaar maakt, dan maak je al het werk dat het team heeft gedaan openbaar. Het is voor mij te begrijpen dat dit niet naar buiten wordt gebracht."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • jd2000

    Posts: 4.798

    FIA en Ferrari vertrouwen.... Ha, ha, ha.

    • + 5
    • 18 maa 2020 - 12:05
  • Buurman

    Posts: 1.490

    Heel politiek gezegd allemaal. Maarja, hij gaat z'n team niet afvallen natuurlijk. Heel goed Charlie! Go Charlie!

    • + 0
    • 18 maa 2020 - 12:06
    • Het zal niet de eerste Fransoos zijn die door Ferrari er uit gebonjourd wordt na kritiek te hebben op het team.

      Goede Charles.. braaf zo.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 12:48
    • Joeppp

      Posts: 4.337

      En zijn manager die de zoon is van de FIA president. Iedereen mag van mij alles zeggen maar als ik Leclerc was zou ik mij lekker afzijdig houden. In dit geval kan hij nooit iets goeds zeggen zonder dat mensen over belangenverstrengelingen beginnen.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 12:58
    • Buurman

      Posts: 1.490

      Prost is de enige Fransoos bij wie dit van toepassing is. Leclerc is een Monegask. ;)

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 12:59
    • Ach das toch allemaal hetzelfde man ;-)

      • + 3
      • 18 maa 2020 - 13:28
    • Corona

      Posts: 134

      Nee hoor: een Fransoos verschilt wezenlijk van een Monagask.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 14:16
    • Klopt, vooral het gemiddelde vermogen verschilt enorm ;)

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 15:10
  • Leclerc is in dienst van Ferrari en in dat licht gezien is dit de enige reactie die hij kan geven. Zoals hij zegt, hij kijkt liever naar de toekomst. Dat zal dan vooral zijn eigen toekomst zijn wat hij bedoelt.

    • + 0
    • 18 maa 2020 - 12:08
    • F312

      Posts: 795

      Daarnaast zal hij het niet leuk vinden als zijn poles en P1's geschrapt gaan worden.

      • + 2
      • 18 maa 2020 - 14:41
  • Snap echt niet dat ze er zo moeilijk doen. Nu is iedereen aan het denken dat ze vorig jaar vals hebben gespeeld. En willen dit in doofpot stoppen.
    Iets was verkeerd en hebben iets van straf gekregen.

    Zeg dan iets als brandstofsysteem voldoet niet volledig aan alle eisen. Straf 10miljoen. Mankement heeft geen performance winst. Iedereen weet dan precies dat ergens iets mis was en wat de straf was. .

    • + 0
    • 18 maa 2020 - 12:13
    • @TruckerOwener; leuk bedacht, maar je passage 'mankement heeft geen performance winst' schept meer vragen als dat het antwoorden geeft! Want dan ben je pas met een cover-up bezig aangezien het voor iedereen glashelder was dat Ferrari een beste knauw in performance heeft gehad sinds de directive in Austin. En dan dat liegen over met meer downforce rijden. Ferrari rijdt altijd met veel downforce. Meer kon er al niet op.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 13:21
    • Waar het fout gaat is dat het nu het stukje proza van de FiA neerkomt op:

      Wij van WC-eend waren niet tevreden met het resultaat en nu hebben we een nieuwe geheime formule waar wij verder geen uitspraken over gaan doen.

      En dat is waar in eerste instantie 7 teams moeite mee hebben gezien de hoeveelheid geld er mee gemoeid is.

      Mercedes heeft achter de schermen bakzeil gehaald, waarschijnlijk haken de 2 andere teams met een Mercedes PU ook af op verzoek van Mercedes.

      Mercedes heeft teveel op het spel staan als regerend kampioen als hun torretje alsnog onderzocht moet worden, kan mij niets anders bedenken dan dat zij denken, voor ons valt er niets te winnen alleen verliezen als wij ook met de billen bloot moeten, succes andere teams, wij doen niet meer mee.

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 05:46
  • John6

    Posts: 5.250

    Voor Charles is het wel een gesloten boek, maar er zijn andere teams die willen nog veel misgelopen geld zien, dus dit verhaal zal nog lang doorgaan.

    • + 4
    • 18 maa 2020 - 12:13
  • Lekker makkelijk. Niet dat de schuld enigszins bij Leclerc ligt, maar dit is wel een beetje hetzelfde als iemand die valsspeelt en nadat hij daardoor gewonnen heeft roept dat het "afgesloten" is. Ik vraag me af of hij er ook zo over zou denken als een ander team had valsgespeeld en hij zelf daar het slachtoffer van was geweest.

    • + 5
    • 18 maa 2020 - 12:37
    • @MustFeed; dan had ie er zeker niet hetzelfde over gedacht, maar had ie denk ik wel hetzelfde gedaan als de andere coureurs; zeggen dat dit iets voor de temas is en dat ie er verder niks over te zeggen heeft.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 13:22
  • StevenQ

    Posts: 6.967

    de andere teams gaan echt niet opgeven Charles, dit gaat om vele tientallen miljoenen

    • + 0
    • 18 maa 2020 - 13:08
  • hij is gewoon blij ermee. 7 poles onder zijn naam mede door dat haha

    • + 0
    • 18 maa 2020 - 13:29
  • zo is het, dat boek is gesloten, c'est fini...

    water under the bridge.......

    • + 0
    • 18 maa 2020 - 15:46
  • Vertrouwen is mooi
    Controleren is beter

    • + 2
    • 18 maa 2020 - 17:34
  • elflitso

    Posts: 535

    Op de eerste plaats ja dan kan iedereen wel een beetje wat aanrommelen. Het vervolgens aan de stok krijgen met de FIA maar die mag verders niets openbaar maken. Kom het gaat hier om veel geld. Dus is openheid van zaken niet meer dan normaal.
    Op de tweede plaats die clan van Todt moet weg bij de FIA. Als dat niet gebeurt zal telkens belangenverstrengeling de kop op steken. Dat wekt zoal nooit geen vertrouwen!

    • + 2
    • 18 maa 2020 - 19:45
  • Als hij alleen had gezegd, Ik heb alleen mijn werk gedaan om zo hard te gaan met de auto als mogelijk, voor mij is het dus niet meer relevant, want ik concentreer mij op mijn toekomst.

    dan was er voor mij niets aan de hand geweest en begrijpelijk.

    Het gewauwel over dat we maar blind moeten geloven wat erachter gesloten deuren is afgedaan met een heimelijke deal en dat werk van het team teniet wordt gedaan maakt het lastig.

    Als Ferrari niet zoveel rechte lijnsnelheid was kwijtgeraakt in Austin, weer op net zoveel pijnlijke achterstand als in Hongarije, was er ook niets aan de hand geweest.

    Nu zijn alle poles en overwinningen door Charles behaald besmet met de vraag of deze zijn behaald met een legale auto.

    Hij had beter kunnen zeggen dat hij een rijder is en dat hij er alles aan doet om een vervolg te geven aan wat voor hem een goed eerste jaar was bij Ferrari. Dat hij als rijder zich niet wil bemoeien met politiek, dat hij gewoon een vervangbare lamp is volgens de oprichter van het merk waar hij voor rijd, meer niet.

    • + 1
    • 19 maa 2020 - 05:40

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.267
  • Podiums 47
  • Grand Prix 125
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar