user icon

Wolff maakt einde aan geruchten: "Vertrek Mercedes uit F1 is onzin"

  • Gepubliceerd op 10 feb 2020 15:45
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Toto Wolff heeft een einde gemaakt aan de geruchten dat Mercedes aan het eind van 2020 uit de Formule 1 vertrekt. Moederbedrijf Daimler wil zich juist ook op langere termijn concentreren op de koningsklasse van de autosport.

De afgelopen maanden gonsde het van de geruchten over de toekomst van Mercedes in de Formule 1. Het Duitse fabrieksteam zou, mede door bezuinigingen bij moederbedrijf Daimler, na afloop van het seizoen 2020 misschien wel uit de Formule 1 stappen. Die mogelijkheid is er ook, omdat de huidige afspraken tussen Mercedes en de commerciële rechtenhouder eind 2020 aflopen.

Tijdens de bekendmaking van de vijfjarige sponsorovereenkomst met chemiebedrijf INEOS en de onthulling van de nieuwe livery maakte Wolff echter duidelijk dat Mercedes de komende jaren in de Formule 1 actief blijft. Zoals altijd zijn we voor de lange termijn betrokken. De F1 biedt ons merk een geweldig marketingplatform. Dit is waar we mee bezig zijn: we bouwen racewagens en personenauto's."

"De F1 is hét platform voor hybrides. Dat wordt niet duidelijk genoeg gecommuniceerd en de nadruk moet daar juist meer op komen te liggen. Wij houden van dit platform, maar tegelijkertijd onderhandelen we nog met de rechtenhouders en moeten er dingen opgelost worden. Deze samenwerking geeft echter duidelijk onze wens aan om ons succesvolle avontuur in de F1 voort te zetten."

Wolff wil van Mercedes winstgevend F1-team maken

Wolff benadrukt dat Daimler de waarde van de Formule 1 inziet en bovendien ook voldoende terugziet van de investering die men in de sport doet. Bovendien biedt het budgetplafond vanaf 2021 een mogelijkheid waardoor het mogelijk wordt om van een Formule 1-team een winstgevende onderneming te maken. Dat is volgens Wolff ook het doel dat hij, Mercedes en Daimler voor ogen hebben.

De Oostenrijker haalt daarvoor inspiratie uit de Amerikaanse sportcompetities, waar een salarisplafond ervoor zorgt dat de kosten gedrukt worden. "We willen dat de cijfers het een open deur maken om mee te doen. We zien dat de NFL-en NBA-teams winstgevende franchises zijn en het is mijn persoonlijke doel om dit met onze partners ook voor elkaar te krijgen, zodat deelnemen een evidentie is", aldus Wolff.

Reacties (17)

Login om te reageren
  • we zijn met die geruchten toch maar mooi de winterstop doorgekomen!

    • + 4
    • 10 feb 2020 - 15:57
    • Wat hadden we toch 'n rottige winter gehad zonder die geruchten. Je zou bijna zeggen, laat het raceseizoen maar achterwege.

      • + 0
      • 10 feb 2020 - 17:58
  • z0mer

    Posts: 2.085

    Werken jullie trouwens nog samen met die 'lunatic' Dieter Rencken?

    • + 2
    • 10 feb 2020 - 15:58
    • Hoezo lunatic ?

      • + 0
      • 10 feb 2020 - 16:46
    • z0mer

      Posts: 2.085

      Zo noemde Toto Wollf hem op basis van zijn artikel dat Mercedes op 12 februari zou beslissen of ze door zouden gaan met de Formule 1.

      • + 0
      • 10 feb 2020 - 16:50
    • Ah zo , ja ik was nooit echt fan van zijn wollige artikelen hier en hij publiceerde voor diverse blogs ik mis de artikelen van Tom wel

      • + 0
      • 10 feb 2020 - 16:59
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.703

      Wat is er eigenlijk met Tom gebeurd? Ik ben niet dagelijks hier te vinden, dus mis wel eens e.e.a.

      • + 0
      • 10 feb 2020 - 17:50
    • Ik heb hier 'n paar weken geleden iets over gehoord/gelezen, is er mee gestopt of heeft moeten stoppen, ik weet er het fijne niet van. Eigenlijk wel jammer.

      • + 1
      • 10 feb 2020 - 18:02
    • DBGates

      Posts: 2.464

      Tom werkt nu met de intercom op Qmusic

      • + 0
      • 10 feb 2020 - 18:38
  • jarka

    Posts: 1.448

    hiep hiep hoera

    • + 0
    • 10 feb 2020 - 16:26
  • Nou dan gaat Hamilton de 10 WK's wel halen en zitten wij nog lang naar de best of the rest te kijken.

    • + 0
    • 10 feb 2020 - 17:28
  • In alle redelijkheid: ik betwijfel of Wolff de eindverantwoordelijke is over het financiele beleid.
    Dit zal allemaal wel overlegd zijn tot op zekere hoogte en met een bepaalde tijdslimiet, maar vast en zeker onder voorwaarden.
    Als het bestuur straks toch wat anders wil, dan zie je het wel.

    • + 1
    • 10 feb 2020 - 18:44
  • John6

    Posts: 5.102

    Zo zie je maar weer, niet alles gelijk geloven wat je in de media leest.

    • + 0
    • 11 feb 2020 - 00:23
  • amx151

    Posts: 261

    Tot Ineos het team overneemt ?

    • + 0
    • 11 feb 2020 - 10:08
  • Zou ik ook zeggen mocht ik meer dan 1000 medewerkers gerust moeten stellen.

    Maar ik geloof hem ook wel en ik hoop dat Mercedes dan ook blijft.
    De F1 is al dun gezaaid voor wat de febrieksteam betreft.

    Er blijven 2 risico's om de hoek loeren: de budgetcaps en de voltooing er van alsook de potentieel toenemende populariteit van de FE.

    • + 0
    • 11 feb 2020 - 10:27
  • ZEG DAT DAN GELIJK EEN PAAR WEKEN GELEDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • + 0
    • 11 feb 2020 - 14:23

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land AT
  • Geb. datum 12 jan 1972 (49)
  • Geb. plaats Vienne, Austria, AT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit