user icon
user icon

Toto Wolff brengt goed nieuws: "Mercedes blijft ook in 2021 in de Formule 1 actief"

  • Gepubliceerd op 05 feb 2020 12:32
  • comments 23
  • Door: Bjorn Smit

De toekomst van het Formule 1-team van Mercedes lijkt veilig te zijn. Teambaas Toto Wolff geeft tegenover Auto Motor und Sport toe dat het team 'met zekerheid' in de Formule 1 actief blijft.

De afgelopen maanden ontstonden er steeds meer geruchten over een mogelijk vertrek van Mercedes uit de Formule 1. Dat had na afloop van het seizoen 2020 moeten gebeuren. Onderdeel van die geruchten was dat het F1-team niet binnen de financiële plannen van moederbedrijf Daimler zou passen: het bedrijf zou miljarden willen bezuinigen en mensen moeten ontslaan, waardoor een verblijf in de F1 niet in de plannen past.

Het lijkt nu dus toch anders te lopen, zo blijkt uit de woorden van Wolff. "Mercedes rijdt met zekerheid in 2021 nog in de Formule 1", verklaart de Oostenrijkse teambaas tegenover Auto Motor und Sport. "Wij willen blijven, want de Formule 1 heeft nut voor ons." Een eerder geopperde meeting waarbij besloten zou worden over de toekomst van Mercedes in de F1, lijkt er niet te komen.

Mocht Wolff de waarheid spreken en Mercedes inderdaad in de Formule 1 blijven, dan zal het team zich ook moeten verbinden aan het nieuwe Concorde Agreement. "De randvoorwaarden moeten natuurlijk goed zijn", benadrukt Wolff. "De Formule 1 moet functioneren, dus wij willen een overeenkomst waar we goed mee kunnen leven." Dat houdt echter niet in dat Mercedes het onderste uit de kan wil halen, want 'alle teams in de Formule 1 moeten winst kunnen draaien'.

Wie rijdt er in 2021 voor Mercedes?

De vraag is natuurlijk ook wie de coureurs van Mercedes zullen worden. Zij luisteren in ieder geval niet naar de namen Max Verstappen en Charles Leclerc, die een langdurig contract tekenden bij respectievelijk Red Bull Racing en Ferrari. Daarmee liggen de twee grootste talenten voor de nabije toekomst al vast, en de kans is groot dat Mercedes daardoor weer bij Lewis Hamilton terechtkomt.

De zesvoudig wereldkampioen bevindt zich echter in een soort luxepositie en zou naar verluidt zo'n 60 miljoen euro per jaar vragen. Zijn goede persoonlijke verstandhouding met Hamilton maakt de onderhandelingen lastig voor Wolff. "We hebben in zo'n geval tegenstrijdige belangen, bijvoorbeeld qua financiën. Toch wil Lewis altijd in de snelste auto zitten, terwijl wij de beste coureur in dienst willen hebben", vertrouwt Wolff op een goede afloopt.

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Mooi! En dooooor....

    Nu alleen Hamilton nog even bijtekenen!

    • + 1
    • 5 feb 2020 - 12:36
    • kortvdl

      Posts: 919

      Ja dat lijkt me nog een formaliteit, ik zie hem persoonlijk niet in het wespennest dat Ferrari heet stappen. Vraag me alleen af of 2021 te vroeg is voor de line-up Hamilton-Russell.

      • + 1
      • 5 feb 2020 - 12:42
  • Maximo

    Posts: 6.081

    Dus Lance Stroll zal nu op eigen krachten een stoeltje bij een topteam moeten zien te bemachtigen....

    Ondertussen zit vader Lawrence rustig te kijken of Red Bull, Ferrari, of McLaren nog financieel vast gaan lopen en hij ze op kan kopen.

    • + 0
    • 5 feb 2020 - 12:37
  • kortvdl

    Posts: 919

    Zoals gewoonlijk kunnen alle wilde theorieën de prullenmand weer in.
    Hoe graag ik het ook gezien had, de reïncarnatie van Mclaren met fabriekssteun of een aston-martin-mercedes-stroll f1 team.(oke die laatste meen ik niet ;-) )

    • + 0
    • 5 feb 2020 - 12:40
  • Raar al dat besparen de ceo's zijn nooit dik genoeg aan tafel!

    • + 0
    • 5 feb 2020 - 12:47
    • Snork

      Posts: 7.010

      Een CEO mag verdienen wat hij waard is voor het bedrijf. Gewoon een rekensommetje. CEO's worden niet voor niks CEO, ze hebben bepaalde talenten die veel waard zijn. In dat opzicht niks anders dan in de rijdersmarkt van de F1.

      • + 0
      • 5 feb 2020 - 13:06
  • John6

    Posts: 3.824

    Ik had niet anders verwacht, ik heb er nooit in gelooft dat ze eruit zouden stappen. Met Lewis wordt wel een deal gemaakt, 50 Miljoen of zo,

    • + 1
    • 5 feb 2020 - 13:02
  • Als team of als motorleverancier? Dat wordt mij nog niet helemaal duidelijk uit deze woorden..

    • + 1
    • 5 feb 2020 - 14:59
    • Dat was ook mijn eerste reactie vanmiddag.
      Mijn opmerking hangt echter tot ver in de eeuwigheid in het filter.

      • + 0
      • 5 feb 2020 - 17:59
  • Ganz supertoll!

    • + 0
    • 5 feb 2020 - 16:13
  • mordor

    Posts: 960

    Toch onverwacht. eerlijjk gezegd niet verwacht. lewis en bottas wegsturen, en fris bloed erin.

    • + 0
    • 5 feb 2020 - 16:36
  • Carrinthe

    Posts: 741

    Ik lees overal dat Lewis in een luxepositie zit omdat Charles en Max zich al van de rijdersmarkt hebben gehaald, maar is dat wel zo? Lewis heeft Mercedes misschien wel meer nodig dan andersom. Of wil hij plaats nemen naast Max en Charles, beise potentiële legacy killers, ik denk het niet. Mercedes doet ook mee voor het kampioenschap als ze Ricciardo of Vettel in die wagen zetten. Natuurlijk moet de wagen in 2021 nog steeds tot de top behoren maar dat geld net zo goed wanneer Lewis in die wagen zit.

    Maw, ik denk dat Mercedes prima kan zeggen "dit is ons bod, take it or leaf it"

    • + 3
    • 5 feb 2020 - 17:50
    • Supa

      Posts: 1.388

      Ferrari zou het bedrag best willen betalen, en kan Charles hiervan kunnen profiteren.

      • + 0
      • 5 feb 2020 - 20:36
    • Supa

      Posts: 1.388

      Bottas: "Je moet door blijven gaan op je eigen manier, maar het zou stom zijn om niet te proberen te leren van je teamgenoot, vooral als die Lewis Hamilton heet. Ik grijp de kans altijd aan als ik zie dat hij iets specifieks doet, of dat nu te maken heeft met zijn rijstijl, de set-up of iets anders. Ik ben blij dat we in ons team erg open zijn, we bespreken allebei dingen vanuit beide kanten."

      • + 0
      • 5 feb 2020 - 20:39
  • Patrace

    Posts: 2.119

    Dit lag al in de lijn der verwachting, gezien de meerjarige aanbieding die ze Hamilton al hadden gedaan. En ook in verband met nieuwe sponsoren.
    En dan kun je er ook wel vanuit gaan dat ze er na 2021 zeker nog 2 jaar langer zullen blijven, omdat je niet voor slechts één jaar de aanpassingen voor de nieuwe reglementen wilt doorvoeren. Die investering, die dit jaar wordt gedaan, willen ze natuurlijk liever over een langere periode uitsmeren.

    Plus je kunt er als Mercedes niet vanuit gaan dat je meteen weer de beste auto hebt, dus zullen ze ook dat seizoen moeten blijven ontwikkelen. Iedereen begint immers min of meer weer op nul, dus kun je verrassingen verwachten. In de loop van 2021 en zeker in 2022 zullen de gangbare topteams weer bovenaan staan. Kortom, prima ontwikkeling voor de F1 dat Mercedes nog even blijft.

    • + 1
    • 5 feb 2020 - 19:13
  • DBGates

    Posts: 2.263

    Mercedes gaat door maar is dat ook als team of alleen als motorfabrikant???

    • + 1
    • 5 feb 2020 - 19:28
    • Dat kan ook sterk van McLaren afhankelijk zijn. Stel dat McLaren in 2021 de titels wint of 2e wordt na een niet-Mercedes-motor-team, dan kan Benz wellicht beslissen om alleen nog als leverancier door te gaan, kosten snijden en wellicht een beetje in McLaren investeren om te blijven scoren voor imago.

      • + 0
      • 5 feb 2020 - 20:20
  • Politik

    Posts: 5.441

    Ik ben nog steeds van mening dat de hernieuwde samenwerking tussen Mercedes en McLaren een doordacht plan is met het oog op de toekomst.

    Dat Mercedes in 2021 weer op de grid staat, verbaast mij niet. Ik denk dat ze het van jaar tot jaar gaan bekijken met als uiterste datum 2023, ik denk dat ze het dan voor gezien houden.

    Kennis en performance zal dan per direct met McLaren gedeeld worden, zodat zij als fabrieksteam van Mercedes het stokje meteen over kunnen nemen en nog belangrijker: de naam van Mercedes in de F1 hoog kunnen houden.

    Zomaar een gedachte.

    • + 0
    • 5 feb 2020 - 22:17

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.945
  • Podiums 81
  • Grand Prix 102
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (35)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar