user icon
user icon

Jean-Eric Vergne voelde zich als 'een robot' tijdens periode in Formule 1

  • Gepubliceerd op 24 jan 2020 09:50
  • comments 14
  • Door: Bjorn Smit

Jean-Eric Vergne is op persoonlijk vlak blij dat hij niet meer in de Formule 1 racet. Deelname in de koningsklasse van de autosport zorgde ervoor dat de Fransman zich soms net 'een robot' voelde.

Vergne racete tussen 2012 en 2014 drie seizoenen in de Formule 1 bij Scuderia Toro Rosso, het tweede team van energiedrankjesmaker Red Bull. Na drie seizoenen kreeg Vergne te horen dat hij zijn plekje in de F1 zou verliezen, maar op persoonlijk vlak vond de tweevoudig Formule E-kampioen dat niet erg: het gaf hem weer de vrijheid om meer zichzelf te zijn.

"Ze vertelden mij constant 'eet dit, slaap op dit tijdstip, speel deze sporten zo lang, zeg dit, lach daar, maak geen grappen", zegt Vergne tegen L'Equipe. "Het doet me denken aan het zijn van een robot. Dus zodra je in de auto stapt, ben je daar niet langer blij mee. Je voelt je niet jezelf. Ik hou ervan om lol te hebben, en ik hou van wat ik doe. Waarom moet ik mij anders gedragen als ik dat niet wil? Maar natuurlijk ben ik trots dat ik de F1 bereikt heb."

Vergne weet dat hij zelf in die periode ook niet alles goed heeft gedaan. "Ik voelde mijn status en ik dacht dat ik de koning was, dat ik iedereen wel aan kon. Maar mensen dachten dat ik te vol zat met negativiteit, omdat ik nooit lachte. En dat was waar. Het kostte even voordat ik me realiseerde dat je ook moet lachen."

Financiële problemen na vertrek uit F1

Eind 2014 moest Vergne het veld ruimen bij Toro Rosso, om zodoende plaats te maken voor nieuwkomers Max Verstappen en Carlos Sainz. Dat nieuws kreeg de Fransman al in een eerder stadium te horen: tijdens de zomerstop bracht Helmut Marko, de adviseur en talentscout van Red Bull, hem het slechte nieuws. Dat vond Vergne een pijnlijk moment, waarna hij zelf even in de problemen kwam.

"Ik kreeg het te horen tijdens de zomerstop, toen ik met mijn familie was. Het sloeg in als een bom", stelt de huidige coureur van DS Techeetah. "Al mijn dromen vielen in duigen. Toen ik de F1 verliet, was het geld op. Ik was dom en verdiende niet veel geld bij Red Bull. Men denkt dat de F1 vol geld zit, en ik zag mezelf ook als miljonair, dus ik gaf alles snel uit. Het kostte me twee jaar om te herstellen."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Stitch

    Posts: 4.842

    Eerlijke zelfreflectie.

    • + 0
    • 24 jan 2020 - 10:00
  • Ik ben het geneuzel van Vergne de afgelopen weken wel een beetje zat langzamerhand.

    Nog een paar weekjes en dan beginnen de presentaties en tests gelukkig weer ☺️

    • + 0
    • 24 jan 2020 - 10:15
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Waarom lees je een artikel over hem dan nog als je het toch maar geneuzel vind?

      • + 0
      • 24 jan 2020 - 11:28
    • Datzelfde kan je over Vergne zeggen Mojito. Meneer is oh zo blij dat ie weg is bij RB en uit de Formule 1. Hou er dan ook je mond over. Zo doorzichtig als t naar kan

      • + 0
      • 24 jan 2020 - 13:55
    • Dus voor jou mag hij niet zijn mening geven als die gevraagd word? kan Vergne hier alleen maar gelijk geven al dat perfectionisme doet een mens niet goed! dit valt me ook op in andere facetten van de maatschappij, werkelijk zum kotsen soms, en dan verwonderd zijn dat er burn outs aan de bomen groeien ...

      • + 0
      • 24 jan 2020 - 14:31
    • Mojito

      Posts: 4.843

      @Tieske
      Jammer joh! Zo'n oliedomme reactie!

      • + 0
      • 24 jan 2020 - 15:05
    • @Mojito omdat het kan.

      Verveel je je?

      • + 0
      • 24 jan 2020 - 18:46
    • jezus

      Het word met de dag zuurder hier , het lijkt erop voor sommigen alsof alleen de forumleden hier een mening mogen hebben en de rest niks mag zeggen

      • + 1
      • 24 jan 2020 - 20:30
  • Pappous

    Posts: 846

    Afgaande op dit artikel was een ijzeren discipline die je in de F1 toch echt nodig hebt niet volledig aan Vergne besteed en waren zijn benen ook nog eens niet sterk genoeg om de weelde te kunnen dragen. Een mooi voorbeeld van hoe het feitelijk niet moet. In de F1 moet je in alle opzichten altijd gedreven blijven, maar probeer dat maar eens op te brengen als je het er niet echt naar je zin hebt.

    • + 1
    • 24 jan 2020 - 12:33
  • ringo

    Posts: 2.896

    Typisch frans, zit je in de f1 ben je al miljoenair, net zls renault, zit je in de f1 heb je een van de sterkste motoren,, is niet moeilijk met 4 motor leveransier

    • + 0
    • 24 jan 2020 - 13:50
    • Snork

      Posts: 6.966

      Huh?

      • + 0
      • 24 jan 2020 - 13:55
    • Lees je reactie even terug.
      Ben je dyslectisch toevallig? Het is niet echt duidelijk wat je noteert.
      Wat probeer je te zeggen?

      • + 0
      • 24 jan 2020 - 14:06
    • ik kan hier geen touw aan vastknopen, vervolgens nog geprobeerd om er chocola van te maken, lukte ook al niet, volgende keer beter

      • + 0
      • 24 jan 2020 - 15:32
    • Een gokje :

      "Typisch frans, zit je in de f1 ben je al miljoenair"

      Ik denk dat Ringo meent dat Vergne zich in de F1 al rijk rekende, met de instelling dat hij nog lang in deze klasse ging rond racen en zijn geld nu nog niet hoefde te sparen...

      "net zls renault, zit je in de f1 heb je een van de sterkste motoren"

      Ringo maakt de vergelijking met Renault, die zich ook al rijk rekent (in overwinningen) met de stelling dat ze in motorvermogen nu alleen nog Ferrari voor zich moeten dulden. (was onlangs in het nieuws)

      "is niet moeilijk met 4 motor leveransier"

      Tja, als er maar 4 motorleveranciers zijn is het niet moeilijk om één van de sterkste motoren te hebben. Omgekeerd is het natuurlijk ook waar dat je altijd een van de zwakste bent :-)

      • + 0
      • 25 jan 2020 - 03:05

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar